Тема: Розділові знаки між однорідними членами речення
Мета: Пояснити вживання розділових знаків між однорідними членами речення, формувати вміння ставити коми між однорідними членами речення, зв’язаними сполучниками єднальними, протиставними та розділовими; розвивати логічне мислення, виховувати любов до рідного краю.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, картки.
Епіграф: Земле рідна! Мозок мій світліє,
І душа ніжнішою стає,
Як твої сподіванки і мрії
У життя вливають моє.
(В Симоненко)
Хід уроку:
І. Перевірка домашнього завдання.
Індивідуальні завдання (картки)
Карта № 1.
Переписати, вставляючи пропущені букви і розставляючи розділові знаки. Однорідні члени речення підкреслити.
У майбуття ростуть д..рева й люди. (В. Коротич.) Сплять ліси поля криниці шепіт ручая. (А. Малишко.) Дорога то збігала на гору то стрімко спадала вниз пірнала під віття слалась чер..з гребельки. (Ю. Мушкетик.) Свіжа зел..нь розгойдалась розгулялась пошп.ла. Все оживає міниться тр..мтить бруньками дружно тягнеться в: блакить (А. Малишко.) У цвіту яблуневім хитались сади після бур після гроз після років біди. (В. Сосюра )
Карта № 2.
Переписати, підкреслити однорідні члени речення. У першому реченні підкреслити всі члени речення.
І кличе мене батькова хатина на синь на роси на вишневий цвіт. (О. Довгий.) Над селом над полем над борами райдуга біжить, як зайченя. (М. Сингаївський ) По воді стрімку кардіограму пишуть і щуки і жаби й окунці. (М. Гурець.) На тиху ніч і на вечір золотий у синє небо висипали зорі. (О. Довгий.) І переходить надвечір'я у вечір в північ в ніч глуху. Маска ховає обличчя але не ховає очей. (І. Павлюк)
Картка № З
Переписати, розставляючи розділові знаки. Пояснити вживання розділових знаків.
Сонце ласкаве не спить не вгава землю травою потроху вкрива. (Б. Грінчецко.) Цвіт садів облетів та не в'яне в піснях. (В. Сосюра.) Набачився ланів зелених золотих набачився надихався напився. (Олександр Олесь.) На лугах уже трави сонцем соками вітром налиті. (М. Сингаївський.) Ріка мелодій грала клекотіла. Заніміли поникли погасли ліси і людські і пташині мовчать голоси. Як гостро свистить гострокрила примхлива одважна бездумна, безумна ластівка!
Картка № 4.
Переписати, вставляючи пропущені букви та розставляючи розділові знаки). Однорідні члени речення підкреслити.
Свіча бр..ніла хлипала згасала. Із-під копірки ночі дні бр..ли. (Б. Чіп.) Зашуміли вітри в передгроззі загули загупали в баси. (М. Сингаївський.) А клен ро..рісся буйно куч..ряво і не жаліє листя для вітрів. (Р. Лубківський.) Сніг падав бе..шелес..но й рівно. (М. Рильський,,) І бесіда добра і мова дзвінка бр..нітиме радісно біля хати. (Р. Лубківський.) В ліси відьомські побр..ду квіт падороті віднайду. (А. Григоренко.)
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку. Цілевизначення.
Вчитель. Сьогодні на уроці ми працюватимемо над темою «Розділові знаки між однорідними членами речення» . Чого ви хочете навчитися на уроці?
Учні визначають цілі заняття.
Учні повинні знати:
ІІІ. Актуалізація знань учнів.
Гра «Мікрофон»
Які сполучники можуть вживатися при однорідних членах речення?
Які розділові знаки вживаються між однорідними членами речення?
ІV. Робота над закріпленням знань, вмінь та навичок. Тренувальні вправи.
1. Вправа з ключем.
І сміливі й боязкі; як батько так і діти; охлялий чи хворий; чи сто чи двісті; добре чи погано; і ми і ви; очі та вуха; не тільки свої а й чужі; і поле і ліс; один а не два; чесно й відверто; то сніг то дощ; і дивно і лячно; і сміх і гріх; мороз чи відлига; ні охоти ні бажання.
Підкреслити другу літеру у кожному першому однорідному членові у сполученні слів, між якими кома не ставиться. З цих букв прочитайте закінчення мудрої поради американського соціолога Дейла Карнегі: « Даруймо людям те, що ...».
2. Скласти речення з однорідними членами за схемами, (робота в трійках)
3. Робота біля дошки. (Метод ПРЕС). Записати речення, вказати однорідні члени, поставити розділові знаки, пояснити.
На вербах і осокорах витьохкують солов’ї.
Дощові краплинки зависли на гілках, листочках, павутинні.
Теплий вітер цілує коліна і лоскоче вуста і плече.
Рідна земле, ти даєш мені сонце погоже, і повітря, і снагу...
В рідних місцях кожен кущик, кожен видолинок чи пагорб зберігають живу пам’ять дитинства і юнацьких літ, нетлінні сліди твоїх предків, батьків. Односельців, які обробляли цю землю, оберігали, ощедрювали дорідними врожаями. І нині ваблять до себе мальовничі левади щедрих душею прихильників дикої природи, любителів розважитися на дозвіллі з вудочкою або мисливською рушницею.
Словникова робота Пояснити лексичне значення слова снага.
4. Відредагувати текст, підкреслити однорідні члени.
(1-9 балів виправити помилки в тексті, 10-12 виправити помилки в тексті та доповнити текст реченнями на інші правила за темою «Однорідні члени речення»)
Здрастуй, чарівна, зимова казко ! Ти прийшла, й заворожила межигір’я кожну сосну березу, осокорину. І заворожила мене самого...
Вийшов я зранку з будинку на поріг і застиг від подиву. Зелені сосни стояли по коліна в снігу. А яким дивом іскрилися берези ! І ніхто ще не пройшов по тих килимах. Здавалося, вони піднялися зі снігів, білокорі пружні кришталеві. Все запорошено снігом.
У глибині нашого ліска стояла хата, в якій любили відпочивати художники, або музиканти. Нині, серед засипаного снігом лісу, вона здавалася якоюсь загадковою.
Щось незбагненне, та потаємне є в чарах природи. Здається, зима хоче засліпити красу і весни і літа, й осені. Її краса виткана не з буйного зеленого листу не з розмаїтості трав і квітів не з золотистого колосу не з осінніх пишних барв а із звичайної води, що перетворилась у сніжинки, і заграла під сонцем холодним кришталем.
Справді, хіба це не диво!
5. Гра «Спілкуємось письмово» Учні пишуть на аркушах запитання за темою «Кома між однорідними членами речення. Учитель збирає їх. Змішує і роздає для підготовки відповідей. Кожен має відповісти на отримання запитання.
Рефлексія. Підбиття підсумків уроку.
Що ми робили на уроці?
Чи задоволені ви результатами своєї роботи?
Чи досягай поставлених цілей?
Яке виховне значення нашого уроку?
Оцінювання.
Домашнє завдання.
група. Виписати речення з однорідними членами речення.
група. Написати твір «Моя земля - земля моїх батьків».