Роздвоєність душі Лукаша ( у творі "Лісова пісня" Лесі Українки)

Про матеріал
Запропонований матеріал презентації допоможе формувати компетентності: предметні: розкрити причини роздвоєності образу Лукаша, символічний зміст цього образу; комунікативні: розвивати культуру зв’язного мовлення, вміння висловлювати власні судження, обґрунтовано доводити свою точку зору; ключові: вдосконалювати навички самостійної дослідницької роботи, спостережливість, логічне та образне мислення; інформаційні: розвивати вміння аналізувати текст твору, характеризувати образ-персонаж, уміння висловлювати власне ставлення до поведінки героїв; загальнокультурні: виховувати естетичні смаки, акторські здібності та вміння насолоджуватися художнім словом, прищеплювати духовність, бажання будувати красиві людські стосунки.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Роздвоєність душі Лукаша

Номер слайду 3

з одного боку, юнак має співочу душу творця з іншого — йому не чужі почуття власника, егоїста Найдраматичнішим образом драми «Лісова пісня» є образ Лукаша. Його драматизм, у першу чергу, у нерозумінні самого себе, в його роздвоєності: Це підтверджують і слова Мавки, яка говорить: «У тебе голос чистий, як струмок, а очі непрозорі».

Номер слайду 4

Створюючи образ Лукаша, Леся Українка торкнулася надзвичайно важливої життєвої проблеми: вміння реалізувати творчі можливості особистості, особливо якщо ти творча натура. - Чим же викликана роздвоєність Лукаша?

Номер слайду 5

Драма розпочинається злиттям двох закоханих сердець на лоні природи, а завершується довічним злиттям двох душ, що народилися зі страждання. У цьому символічному злитті герої вмирають, але це тільки фізична смерть, духовно ж вони – безсмертні.

Номер слайду 6

Це — «дуже молодий хлопець, гарний чорнобривий, стрункий, в очах ще є щось дитяче; убраний ...в полотняну одежу... сорочка випущена, мережана біллю, з виложистим коміром, підперезана червоним поясом, коло коміра і на чохлах червоні застіжки, свити він не має; на голові бриль; на поясі ножик і ківшик з лика на мотузку»

Номер слайду 7

Які риси характеру персонажа можна побачити під час першої зустрічі з ним напровесні на галяві волинського лісу? …Щирість, дитяча допитливість, чистота помислів юнака.

Номер слайду 8

«З очеретів чутно голос сопілки, ніжний, кучерявий, і як він розвивається, так розвивається все в лісі. Спочатку на вербі та вільхах замайоріли сережки, потім береза листом залепетала. На озері розкрились лілеї білі й зазолотіли квітки на лататті. Дика рожа появляє ніжні пуп'янки» — це сопілка Лукаша.

Номер слайду 9

Лукаш – зовсім молодий хлопець, добра, обдарована людина. Але він не цінує «душі своєї цвіту», не знає, які дива може творити тихий голос його сопілки. Щедрі поклади поезії й краси в його душі вкриті шаром буденщини, черствого житейського практицизму.

Номер слайду 10

Зустріч з Мавкою, кохання до неї окрилило Лукаша. Він захоплюється красою Мавки, з подивом спостерігає, зачаровано слухаючи її розповідь, як міниться вираз її очей про зимовий сон природи. Покохавши Мавку, Лукаш розкриває перед нею свою поетичну душу. Як і його кохана, він чує, «як солов'ї весільним співом дзвонять», «вже не щебечуть, не тьохкають, як завжди, а співають: «Цілуй! Цілуй! Цілуй!»)

Номер слайду 11

Позитивні задатки в характері Лукаша — це вплив дядька Лева. Він повчає, як облаштувати мирне співжиття з мешканцями лісу і вберегтися від усіляких напастей.

Номер слайду 12

Вплив суспільного середовища та обставин життя: лицемірство, корисливість, що панують у взаєминах людей, проникли і в душу Лукаша.

Номер слайду 13

Мати постійно незадоволена грою сина на сопілці, його взаєминами з Мавкою, які, на її погляд, заважають працювати. Хоча Лукаш спочатку намагається захищати себе і Мавку, згодом починає розділяти погляди матері на те, що робота і краса — несумісні; невістка в сім'ї — невільниця, гірша наймички, і цінують її за придане; всім і за все треба віддячувати, навіть за почуття любові; «...їм така невістка не до мислі... Тобі недобра з їх свекруха буде!», «їм невістки треба, бо треба помочі — вони старі. Чужу все до роботи заставляти не випадає... Наймички — не дочки», «Була надія, що віддячусь потім» — так він каже Мавці, коли вона благає його не зневажати «душі своєї цвіту».

Номер слайду 14

Все найкраще в собі Лукаш загубив під впливом матері й Килини.

Номер слайду 15

Що мала на увазі Мавка, коли звернулася до Лукаша зі словами: «...смутно, що не можеш ти своїм життям до себе дорівнятись»? Природа наділила Лукаша поетичним хистом, але способом свого життя він не може піднестися до нього, не може розвинути в собі цей дар. Коли його засмоктує буденщина, практицизм, то вона витісняє з душі юнака вміння творити красу, він не може реалізувати своїх творчих можливостей, бо дбає не про високе, а про буденне, сіре.

Номер слайду 16

Марище (та ж смерть) позбавляє одночасно і мук, і радощів життя. Зрада наносить смертельний удар коханню Мавки. Зневажливі останні слова Лукаша: «Яка страшна! Чого ти з мене хочеш?»! — отруйною стрілою вп'ялися у груди Мавки. Коли ж вона почула, як Лукаш заявив матері, що свататиме Килину, то добровільно віддала себе в руки Марища зі словами: «Бери мене! Я хочу забуття!»

Номер слайду 17

Що ми дізнаємося із змісту ІІІ дії про дальший розвиток подій? Лукаш став вовкулаком. У народному уявленні вовкулака-перевертень-це те, що могли обертатися у вовків і повертатися знову до людської подоби. Іноді в казках чаклун перетворює на вовкулаку чоловіка, що має якийсь гріх. Постать Лукаша - вовкулаки-це образ, сповнений внутрішнього протиборства людини з собою.

Номер слайду 18

- Чому Лукаш виє? Яка причина його відчаю і розпачу? Чому йому зле в звірячій шкурі? Чи відчуває Лукаш себе часткою природи? Чи почувається в безпеці?

Номер слайду 19

Чи гине любов Мавки і Лукаша разом з їхньою фізичною смертю? Мавка не платить Лукашеві злом за зло, а повертає коханому, якого Лісовик перетворив на вовкулаку, знову людську подобу. Вона намагається заступити дорогу Злидням, рятуючи хату суперниці від нужди. - Як ви розцінюєте той факт, що після пожежі Лукаш залишається в лісі? - Чому він це робить? Чи вважає себе в цей час частиною природи? Коли Лукаш пішов проти природи, то зрештою втратив радість, любов, навіть людську подобу…

Номер слайду 20

- Чи любив Лукаш Мавку? - Чи справжнім було це почуття? - Чому ж тоді хлопець так швидко завагався, охолов, почав шукати шляхів до відступу? - Чи ідеалізувала Мавка людську любов?

Номер слайду 21

Лукаш Лагідний, талановитий Приймає очищення через покарання приземлений не самодостатній має двоїсту душу зраджує самого себе несміливий невпевнений нерішучий непослідовний

Номер слайду 22

Цей образ набуває в творі алегоричного звучання: він символізує складність людських поривань до ідеалу, приклад того, як засмоктує людину буденщина. Проте вбити мрію неможливо, і саме про це співає сопілка Лукаша у кінці п'єси. В останній сцені Леся Українка показує торжество краси в душі Лукаша. Звернений до власної долі монолог Лукаша перейнятий не стільки скорботою, скільки вірою у високе призначення людини, силу людського хисту, розуму, волі.

Номер слайду 23

Складання таблиці «Роздвоєність душі Лукаша»

Номер слайду 24

Позитивні риси Негативні риси Приклади Поетичний хист, здатність кохати, щирість, допитливість, поривання до краси, ідеалу, розуміння природи, любов до народних казок, легенд, пісень Причини появи в характері героя названих рис Кохання до Мавки, вплив дядька Лева, закладені в кожній людині поривання до прекрасного, творчі здібності Вплив приватновласницького середовища, буденності і сірості; суспільні порядки, за яких гинуть найкращі якості людської вдачі Практицизм, залежність від середовища, законом якого є не поклоніння красі і духовності, а грошам та зиску; жорсто-кість та зрадливість

Номер слайду 25

Ратушна Наталія Миколаївна - вчитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської області

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Кулик Тетяна Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Назаренко Наталія Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Глущенко Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Данькевич Анастасія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
ppt
Додав(-ла)
Ратушна Наташа
Додано
31 березня 2022
Переглядів
6614
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку