Розмова в дружньому колі: «Відповідальність та вік»
Мета:
критичного аналізу складних ситуацій;
ПЛАН.
1.Обговорення ситуації.
2.Бліц-турнір на тему” Ти і закон”.
Хід виховного заходу:
Класний керівник.
Наскільки актуальною для кожного з вас є тема виховної години? Озвучте показник за 5-бальною шкалою: 0 — зовсім не важлива, ..., 5 — саме те, що необхідно знати (вміти, розуміти тощо) на найближчий час.
Право, закони супроводжують людину все її життя. З ними ми зустрічаємося дуже часто. Помилковою є думка, ніби сфера застосування права обмежується покаранням осіб, які вчинили різні правопорушення. Щоб уміло та правильно користуватися своїми правами і добре виконувати свої обов’язки, не порушуючи прав і законних інтересів інших, треба знати закони. Саме тому Сушком В’ячеславом Миколайовичем та учнями групи №111 проводиться виховний захід на тему: «Не переступи межу. Адміністративна та кримінальна відповідальність неповнолітніх».
Як бачите в руках у мене дві нитки (нитки приклєні до дошки, одна пряма, інша звивиста і заплутана)
- З чим можна порівняти ці нитки? (з життям)
- Уявіть собі, що життя будь-якої Людини - це наша нитка, і будь-заворот і вузлик може призвести до тяжких наслідків.
- Ви вступаєте в складний, але цікавий підлітковий вік. Навколо багато спокус. І ви повинні вибрати правильний шлях! На злочинний шлях можна потрапити з різних причин - від банальної відсутність грошей, виховання і умов, до погоні за легкими грошима. Проте, незнання закону не звільняє від відповідальності, а умисне порушення призводить до тяжких наслідків.
- І сьогоднішня виховна година - це початок знайомства з законами, що визначають наше життя. І спробуємо в ході нашого круглог столу розібратися, де в повсякденному житті ми реалізуємо свої права, обов'язки і за що несемо відповідальність.
Класний керівник
Кожна людина має почуття, здібності, характер. Як же зробити, щоб такі різні, несхожі люди все ж таки жили із повагою одне до одного? Для цього існують правила, що визначають стосунки між людьми. Життя змусило людей установити багато різних правил, і ми повсякчас з ними маємо справу.
Проблемне питання:
Підлітковий період – важкий? Допоможіть відповісти на це питання? (Орієнтовані відповіді учнів: підлітковий вік - мало не найактивніший період життя людини. Людина дорослішає, почуває приплив фізичних сил, здається, що він може все. Однак недолік життєвого досвіду, незнання законів, а часто і просто невміння себе контролювати призводять часом до сумних наслідків.).
Давайте з вами розглянемо деякі поняття, в цьому нам допоможе заступник начальника міліції Сушко В’ячеслав Миколайович.
- Хто ж вважається підлітком?
Кримінальне законодавство неповнолітніми визнає осіб, яким на час вчинення злочину виповнилося 14 років, але не виповнилося 18 років. Причому, вважається, що особа досягла певного віку не в день народження, а з наступних суток.
Відповідальність-необхідність, обов'язок відповідати за свої дії, вчинки, бути відповідальним за них.
- Які є види відповідальності?
1) штраф;
2) громадські роботи;
3) виправні роботи;
4) арешт;
5) позбавлення волі на певний строк.
Класний керівник.
Нинішні неповнолітні - це наше майбутнє, і від того, яка роль буде надана цій проблемі в державі, безпосередньо залежить якість нашого майбутнього життя. На законодавчому рівні передбачена адміністративна відповідальність за правопорушення, вчинені неповнолітніми та кримінальна відповідальність - за злочини.
Що таке правопорушення і що називається злочином?
У законодавстві України злочин (кримінальне правопорушення) - передбачене кримінальним законом суспільно-небезпечне винне каране діяння, вчинене суб'єктом злочину (ч. 1 ст. 11 Кримінального кодексу України.)
Класний керівник: (Перегляд відеоролику)
Всім відомо, що красти, грабувати, ображати, битися - погано. І тим на менш кількість малолітніх злочинців зростає. Чому? Як ви думаєте? (Орієнтовані відповіді учнів: різке падіння рівня життя більшої частини населення; соціальна незахищеність; невпевненість у завтрашньому дні.).
Відповідь. У 14 років настає кримінальна відповідальність за вчинення ряду злочинів: вбивство, заподіяння тілесних ушкоджень, зґвалтування, пограбування, розбій, крадіжку, злісне і особливо злісне хуліганство, розкрадання вогнепальної зброї, боєприпасів, наркотичних речовин, умисне вчинення дій, що можуть викликати аварію потягу, умисне знищення або пошкодження майна.
Відповідь. Майнова відповідальність за заподіяння майнової шкоди.
Відповідь. Кримінальна за всі види злочинів.
Відповідь.18 років — це повне цивільне повноліття, коли настає відповідальність за всіма законами.
Відповідь.Це умисні дії, що грубо порушують громадський порядок і виражають неповагу до суспільства.
Відповідь. Позбавленням волі на строк до 1 року або виправними роботами на той же строк, або грошовим штрафом, а злісне хуліганство — позбавленням волі на строк від 1 до 5 років.
Відповідає кожний учасник бесіди.
Відповідає кожний учасник групи.
Відповідає кожний учасник і обґрунтовує свою думку.
Класний керівник:
Зараз ми розглянемо різні ситуації. А в оцінці даних ситуацій допоможе нам Сушко В’ячеслав Миколайович.
Ситуація 1.
Михайло заліз на склад і викрав кілька пачок цигарок, горілку та цукерки. Все вкрадене дав на зберігання Сергію.
Запитання. Яку б міру покарання визначили ви кожному з них?
Ситуація 2.
За столом сидять троє дівчат: Катя, Таня, Кароля. Вони обідають у кафе. Їм сподобалися гарні чашки. Дівчата вирішили вкрасти, двоє підійшли до офіціанта,щоб розрахуватися, а одна тим часом поклала їх у сумку.
Запитання. Який злочин вчинили дівчата?
Ситуація 3.
Хлопці в потязі розпивають спиртні напої.
Запитання. Який злочин вчинили хлопці?
Ситуація 4.
На зупинці хлопці та дівчата лускають насіння, сміття кидають на землю.
Запитання. Який злочин вчинили хлопці та дівчата?
Ситуація 5.
Двоє учнів групи вимагають гроші у одногрупника.
Запитання. Який злочин вчинили хлопці?
Ситуація 6.
Учні групи перед уроком фізкультури знаходилися в роздягальні. Після дзвінка всі пішли в спортивний зал, а Діма затримався і викрав мобільний телефон у свого одногрупника.
Запитання. Який злочин скоїв підліток? З якого віку настає відповідальність за це правопорушення?
Класний керівник:
Поговоримо про право .
На уроках ви часто вчителям говорите: «Це моє право, або я маю право на…». Так, існує багато прав, які ви маєте знати і реалізовувати щодня. Але пам’ятай: твоє право не повинне порушувати права інших.
Відповідь. В Конституції.
Відповідь. В «Законі про освіту», у Статуті школи, в Правилах для учнів.
БЛІЦ-ТУРНІР «Ти і закон»
(блискавична гра)
(I раунд
II раунд
Ситуації з життя. Визначити який злочин і яке покарання.
Підсумок:
Ваш вік - «пересаджування коренів» - самовизначення. Час, коли у вас з'являються власні погляди і ставлення до світу, до людей, до справи, до подій; власні вимоги до себе і оточуючих. Тому кожен з вас - як витязь на роздоріжжі, що з'ясовує, куди йому йти.
Великий педагог В. О. Сухомлинський говорив: «Сьогодні — діти, завтра — народ!» Звичайно, діти — майбутнє нашої держави, і від вашого фізичного розвитку, знань, вмінь залежатиме, якою буде наша Україна.
Кожна людина здатна зробити свій вибір в житті: йти чесним шляхом, заробляючи необхідні гроші, відмовляючи собі в багатьох задоволеннях і бажаннях, або вступити на шлях злочину у пошуках легкої наживи.
1