РОЗПОВІДНІ РЕЧЕННЯ. РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ В КІНЦІ РОЗПОВІДНОГО РЕЧЕННЯ

Про матеріал

дати учням уявлення про розповідне речення; формувати навички інтонування розповідних речень; розвивати мовлення, пам'ять, увагу; виховувати любов до рід­ного краю.

Перегляд файлу

Тема: РОЗПОВІДНІ РЕЧЕННЯ. РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ В КІНЦІ РОЗПОВІДНОГО РЕЧЕННЯ

Мета: дати учням уявлення про розповідне речення; формувати навички інтонування розповідних речень; розвивати мовлення, пам'ять, увагу; виховувати любов до рід­ного краю.

Обладнання:  предметні  малюнки за змістом уроку,пелюстки з словами до деформованого тексту, малюнки птахів, презентація з реченнями.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Хід уроку:

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
  2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

2.1. Робота над деформованим текстом

 Весна-красна крокує по землі. Прикрасила луки, поля, ліси ніжними квітами.

Перед вами — малюнки із зображенням весняних квітів. На їх пелюстках записані слова. Розставте пелюстки так, щоб вийшло речення: край, Україна, рідний, це. в, особливо, Україна, травні, чарівна, квітом, вишневі, обкипіли, сади, білим, зеленіє, пашниця, всяка, буйно, нивах, на. Перевірка записаних речень.

 Які птахи прилітають в Україну з теплих країв?

2.2. Каліграфічна хвилинка

Жж Жж Жж жай во рон ок

Загадка

    Що за пташка в небі в'ється, 

   Заливається, сміється?

   Цілий день дзвенять пісні,

   Жаль, що тільки навесні.

  Так назви ж бо без відмовок,

   Що ця пташка... (жайворонок).

  • Запишіть це слово каліграфічно.
  • Утворіть і запишіть словосполучення зі словом жайворонок.

 

Маленький …..

Летить….

Молодий……

У небі …..

Над полем…..

  1. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

 Сьогодні на уроці ми ознайомимося з розповідними реченнями, з розді­ловими знаками в кінці цих речень, а також будемо вчитися вимовляти ці ре­чення з правильною інтонацією.

4. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

4.1. Пояснення вчителя

Настав казковий вечір. Настав казковий вечір!

  •            Прочитайте перше речення. Про що в ньому розповідається?
  •            А щоб дізнатися, який знак ставимо в кінці цього речення, відгадайте загадку.

Маленька, менша від машини,

Ні з ким не стану на борню,

А при читанні, коли треба,

Й людини мову зупиню. (Крапка) Д. Білоус

 Отже, що ставимо в кінці розповідного речення?

Висновок: Речення, в якому про щось розповідається або повідомляється, називається розповідним. У кінці розповідного речення ставиться крапка.

Цвітуть сади. Шумлять гаї.
Це речення розповідні. 

Розкажуть щось тобі й мені,

І крапку ставимо в кінці.

  •            Прочитайте друге речення. Про що говориться в другому реченні?
  •            (На­став казковий вечір!)
  •            Чим друге речення відрізняється від першого? (Розділовими знаками)
  •            Що стоїть у кінці другого речення? (Знак оклику)

Висновок. Якщо розповідне речення вимовляється з особливим почуттям, із захопленням, радістю, то в кінці такого речення ставиться знак оклику.

4.2. Робота за підручником (с. 131-132)

Вправа 2

  •            Прочитайте виразно веснянку.
  •            Прочитайте останнє речення.
  •            Про що розповідається в цьому реченні?
  •            Спишіть це речення в зошит.

Ознайомлення із правилом (с. 132)

 Яке речення називається розповідним?

  •            Що ставимо в кінці розповідного речення?
  •            Наведіть приклади власних розповідних речень.

Фізкультхвилинка

Раз-два — всі пірнають,

Три, чотири — виринають,

 П'ять, шість — на воді

Кріпнуть крильця молоді,

Сім, вісім — що є сили

Всі до берега поплили.

Дев'ять, десять — обтрусились

 І за парти опустились.

5. УЗАГАЛЬНЕННЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

5.1. Ознайомлення з окличними розповідними реченнями

Виконання тренувальної вправи З (с. 132)

  •            Прочитайте виразно вірш.
  •            Інтонаційно передайте захоплення тим, що зробив вітер.
  •            Які розділові знаки стоять у кінці кожного речення?

Ознайомлення із правилом (с. 132)

  •            Спишіть останнє речення вірша.
  •            Виконайте звуко-буквений аналіз слова яблуко.
  •            Чому кількість звуків і букв у слові не збігаються?

5.2. Гра «Знайди "зайве" слово»

Лелека, їжак, шпак, ластівка.

  •            Яке слово «зайве»? Чому?
  •            Чи можна назвати цю групу слів реченням? Чому?
  •            Об'єднайте ці слова так, щоб утворилося речення. Запишіть його. (Лелека, шпак, ластівка — це птахи.)

5.3. Самостійна робота

Вправа (с. 131)

  •            Прочитайте виразно текст.
  •            Чи закінчена думка кожного речення? Чому?

 Спишіть текст, уставляючи слова з довідки, які закінчать думку в реченні.

5.4. Перевірка виконаної роботи

 Отже, що виражає речення?

Діти читають теоретичний матеріал з підручника (с. 131).

6. ПІДСУМОК УРОКУ

 Які речення називаються розповідними?

 На які групи діляться розповідні речення за інтонацією? Для підбиття підсумку діти обирають одне з речень:

  • Я задоволений, але...
  • Я дізнався...
  • Я не задоволений, тому що...
  • У мене гарний настрій, тому що...

7. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 Складіть і запишіть три розповідних речення про прихід весни. Вивчіть правила (с. 131-132).

 

1

 

docx
Додано
20 квітня 2018
Переглядів
671
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку