дати учням уявлення про розповідне речення; формувати навички інтонування розповідних речень; розвивати мовлення, пам'ять, увагу; виховувати любов до рідного краю.
Тема: РОЗПОВІДНІ РЕЧЕННЯ. РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ В КІНЦІ РОЗПОВІДНОГО РЕЧЕННЯ
Мета: дати учням уявлення про розповідне речення; формувати навички інтонування розповідних речень; розвивати мовлення, пам'ять, увагу; виховувати любов до рідного краю.
Обладнання: предметні малюнки за змістом уроку,пелюстки з словами до деформованого тексту, малюнки птахів, презентація з реченнями.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Хід уроку:
2.1. Робота над деформованим текстом
— Весна-красна крокує по землі. Прикрасила луки, поля, ліси ніжними квітами.
Перед вами — малюнки із зображенням весняних квітів. На їх пелюстках записані слова. Розставте пелюстки так, щоб вийшло речення: край, Україна, рідний, це. в, особливо, Україна, травні, чарівна, квітом, вишневі, обкипіли, сади, білим, зеленіє, пашниця, всяка, буйно, нивах, на. Перевірка записаних речень.
— Які птахи прилітають в Україну з теплих країв?
2.2. Каліграфічна хвилинка
Жж Жж Жж жай во рон ок
Загадка
Що за пташка в небі в'ється,
Заливається, сміється?
Цілий день дзвенять пісні,
Жаль, що тільки навесні.
Так назви ж бо без відмовок,
Що ця пташка... (жайворонок).
Маленький …..
Летить….
Молодий……
У небі …..
Над полем…..
— Сьогодні на уроці ми ознайомимося з розповідними реченнями, з розділовими знаками в кінці цих речень, а також будемо вчитися вимовляти ці речення з правильною інтонацією.
4. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
4.1. Пояснення вчителя
Настав казковий вечір. Настав казковий вечір!
Маленька, менша від машини,
Ні з ким не стану на борню,
А при читанні, коли треба,
Й людини мову зупиню. (Крапка) Д. Білоус
— Отже, що ставимо в кінці розповідного речення?
Висновок: Речення, в якому про щось розповідається або повідомляється, називається розповідним. У кінці розповідного речення ставиться крапка.
Цвітуть сади. Шумлять гаї.
Це речення розповідні.
Розкажуть щось тобі й мені,
І крапку ставимо в кінці.
Висновок. Якщо розповідне речення вимовляється з особливим почуттям, із захопленням, радістю, то в кінці такого речення ставиться знак оклику.
4.2. Робота за підручником (с. 131-132)
Вправа 2
Ознайомлення із правилом (с. 132)
— Яке речення називається розповідним?
Фізкультхвилинка
Раз-два — всі пірнають,
Три, чотири — виринають,
П'ять, шість — на воді
Кріпнуть крильця молоді,
Сім, вісім — що є сили
Всі до берега поплили.
Дев'ять, десять — обтрусились
І за парти опустились.
5. УЗАГАЛЬНЕННЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
5.1. Ознайомлення з окличними розповідними реченнями
Виконання тренувальної вправи З (с. 132)
Ознайомлення із правилом (с. 132)
5.2. Гра «Знайди "зайве" слово»
Лелека, їжак, шпак, ластівка.
5.3. Самостійна робота
Вправа (с. 131)
— Спишіть текст, уставляючи слова з довідки, які закінчать думку в реченні.
5.4. Перевірка виконаної роботи
— Отже, що виражає речення?
Діти читають теоретичний матеріал з підручника (с. 131).
6. ПІДСУМОК УРОКУ
— Які речення називаються розповідними?
— На які групи діляться розповідні речення за інтонацією? Для підбиття підсумку діти обирають одне з речень:
7. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
— Складіть і запишіть три розповідних речення про прихід весни. Вивчіть правила (с. 131-132).
1