Розробка циклу уроків з теми «Правильні многокутники» за моделлю перевернутого навчання
Пояснювальна записка
Автор розробки уроку: Рябченко Ю.С., вчитель математики Білозерської ЗОШ І-ІІІ ст. №14.
Предмет: геометрія, 9 клас.
Дана розробка циклу уроків на тему: «Правильні многокутники». На вивчення цієї теми відводиться лише 6 годин, але вона є важливою для подальшого вивчення геометрії. Стандартна схема навчання «вивчення – закріплення – контроль», на мою думку, є не дуже зручною, оскільки залишається мало часу для розв’язування задач. Тому для реалізації цієї теми пропоную використати модель перевернутого класу.
Перевернене навчання» – це форма активного навчання, яка дозволяє «перевернути» звичний процес навчання таким чином: домашнім завданням для учнів є перегляд відповідних відеофрагментів із навчальним матеріалом наступного уроку, учні самостійно опановують теоретичний матеріал, а в класі час використаний на виконання практичних завдань
Під час вивчення даної теми, навчальний процес побудовано у відповідності до такого принципу: «Навчальний матеріал потрібно не «викладати», а сприяти «здобуванню» учнями знань. Для досягнення найкращих результатів під час вивчення теми, широкого застосовуються елементи інтерактивного навчання, які дають змогу викликати інтерес до уроку і являються рушійною силою пізнавальної діяльності учнів.
Річний план
Календарний план теми:
Тема 2. Правильні многокутники (6 годин)
Урок 17. Правильні многокутники та їх побудова.
Урок 18. Формули радіусів вписаних і описаних кіл правильних многокутників.
Урок 19. Довжина кола. Довжина дуги кола. Самостійна робота.
Урок 20. Площа круга та його частин. Розв’язування задач. Самостійна робота.
Урок 21. Тематична контрольна робота з теми: «Правильні многокутники»
Урок 22. Аналіз тематичної контрольної роботи. Розв’язування вправ і задач.
Поурочне планування теми
Урок № 17 |
|
Тема: Правильні многокутники та їх побудова.
|
|
Мета: сформувати поняття правильного многокутника, навчити виконувати побудови правильних многокутників, а також вписаного й описаного кола правильних многокутників, розвивати геометричну уяву, виховувати зацікавленість у пізнанні нового. |
|||||||||||
Підготовка до уроку |
На уроці |
||||||||||||||
Діяльність учня |
Учні переглядають презентацію «Правильні многокутники навколо нас». |
Учні переглядають презентацію, при необхідності задають питання, занотовують основні формули у робочому зошиті. |
Учні самостійно відповідають на питання тесту, таким чином закріплюють знання основних понять і формул.
Учні, у яких виникнуть проблеми, вчитель консультує. Діти, що впоралися с завданнями виконують вправи з підручника. |
Переглядають презентацію, готуються до виконання практичного завдання. |
Учні об’єднуються у пари й самостійно виконують побудову правильного шестикутника за даним відрізком, а також правильного 2n-кутника за данним n-кутником. Після закінчення побудови групи презентують свої роботи. |
Діти діляться труднощами, що виникли під час роботи на уроці. |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
0 |
10 хв |
10 хв |
5 хв |
15 хв 5хв |
|||||||||||
Діяльність учителя |
Учитель викладає презентацію https://goo.gl/NdCpHa , учням дає посилання за яким можна її викачати або переглянути. |
Учитель знайомить учнів з основними поняттями теми за допомогою відео-презентації https://goo.gl/TXTqZg . Відповідає на питання учнів. |
Учитель пропонує учням пройти тест https://goo.gl/sJ6Pzx , щоб зрозуміти рівень засвоєння ними основних відомостей. |
Учитель знайомить учнів з основними задачами на побудову за допомогою презентації https://goo.gl/4CWB2v . |
Учитель спостерігає і при потребі консультує учнів. |
Учитель бере участь у обговоренні. Оголошує оцінки за урок, як середній бал за виконання тесту та практичної роботи. Дає рекомендації щодо виконання домашнього завдання. |
|||||||||
Пояснення до уроку.
Це перший урок з данної теми, тому на початку уроку учні переглядають відео і відповідають на запитання онлайн - тесту. Це дає змогу дітям засвоїти основні поняття теми. У наступному блоці діти дивляться презентацію, де наглядно можуть зрозуміти як будувати правильні многокутники. Після цього завдання учнів – самостійно відтворити побудову у зошиті.
Домашнє завдання: переглянути презентацію за посиланням https://goo.gl/Gzmep8 . До зошиту виписати основні формули й вивчити їх. |
Урок № 18 |
|
Тема: Формули радіусів вписаних і описаних кіл правильних многокутників. |
|
Мета: виробити вміння застосовувати формули радіусів вписаного й описаного кіл правильного многокутника при розв’язуванні задач; розвивати логічне мислення, увагу і пам’ять; виховувати звичку до систематичної розумової праці. |
||||||||||
Підготовка до уроку |
На уроці |
|||||||||||||
Діяльність учня |
Учні переглядають презентацію за посиланням https://goo.gl/Gzmep8 Виписують до зошиту основні формули й вивчають їх.
|
Учні проходять онлайн – тестування у вигляді гри https://goo.gl/N4nY2c , перевіряють свої знання. |
Учні, для яких тест виявився заважким, працюють індивідуально над завданнями низького рівня, опрацьовують параграф підручника. Діти, що допустили окремі помилки, працюють у парах над закріпленням матеріалу. Учні, що відмінно впоралися з тестом, у групах виконують завдання підвищеної складності. |
Діти, що виконували задачі підвищеної складності, пропонують розв’язання на дошці. Інші занотовують рішення у зошиті. |
Обговорюють хід розв’язання задач на дошці. Ставлять питання, якщо в цьому є потреба. |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
0 |
10 хв |
20 хв |
10 хв |
5 хв 5хв |
||||||||||
Діяльність учителя |
Учитель дає посилання на презентацію учням, консультує їх у разі необхідності. |
Учитель організовує проходження тестування, фіксує питання, що викликають труднощі у дітей. |
Учитель відповідає на питання, координує роботу учнів, дає підказки й пояснення у разі необхідності. |
Учитель відповідає на питання, якщо треба, то пояснює. Виставляє оцінки за урок. Дає вказівки щодо виконання домашнього завдання. |
||||||||||
Завдання до уроку.
На початку уроку діти проходять тестування і перевіряють свій рівень засвоєння матеріалу.
Учні, що успішно впоралися з усіма завданнями працюють над завданнями III рівня, задачі ІІ рівня для тих, хто правильно відповів на більшу частину питань, діти, що не відповіли хоча б на половину – виконують завдання І складності. Файл з завданнями за посиланням : https://goo.gl/LfGAAo .
Домашнє завдання: переглянути презентацію «Довжина кола і дуги» за посиланням https://goo.gl/GaExQv . До зошиту виписати основні формули й вивчити їх. Виконати завдання у кінці презентації. |
Урок № 19 |
|
Тема: Довжина кола. Довжина дуги кола. Самостійна робота. |
|
Мета: виробити вміння застосовувати формули до розв'язування задач; розвивати навички дослідницької групової роботи, самоконтролю; виховувати культуру спілкування, вміння слухати один одного, поважати думку кожного. |
|||||||||||
Підготовка до уроку |
На уроці |
||||||||||||||
Діяльність учня |
Учні переглядають презентацію «Довжина кола і дуги». До зошиту виписують основні формули й вивчають їх. Виконують завдання на знаходження довжини кола і дуги.
|
Перевіряють виконання домашнього завдання. Задають питання стовно домашньої роботи. |
Учні діляться декілька на груп, кожна з яких отримує завдання. За відведений час учні мають з ними впоратися. Розв’язання записують у зошитах. |
Представники від кожної команди записують хід розв’язання на дошці. Кожна група розбирає й власну задачу і задачу інших учнів. |
Учні виконують завдання самостійної роботи. |
Ведуть обговорення важливих моментів, труднощів. Висловлюють, що нового дізналися на уроці. Пропонують, де можна застосувати свої знання у житті. |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
0 |
5 хв |
15 хв |
10 хв |
10 хв 5хв |
|||||||||||
Діяльність учителя |
Дає дітям посилання для перегляду презентації https://goo.gl/GaExQv . |
Перевіряє виконання домашнього завдання за допомогою усного опитування. Відповідає на запитання. |
Учитель організовує роботу, за потреби підказує, направляє. |
Обирає представника від кожної групи для доповіді, редагує та доповнює відповіді учнів. |
Слідкує за процесом. |
Приймає участь у обговоренні, направляє учнів у їх бесіді. |
|||||||||
Завдання до уроку.
Урок починається з усного опитування для виявлення готовності дітей до уроку.
Далі учні розподіляються на групи, кожна з яких отримує завдання на аркушах паперу. Для прикладу, можна використати такі задачі https://goo.gl/JGvt3z .
Приблизні завдання самостійної роботи : https://goo.gl/asTXij .
Домашнє завдання: переглянути презентацію https://goo.gl/3Yeg6V , виписати основні поняття, бути готовим до тестування. |
Урок № 20 |
|
Тема: Площа круга та його частин. Розв’язування задач. Самостійна робота. |
|
Мета: навчити розв’язувати задачі на знаходження площі круга та його частин; стимулювати розвиток інтересу до вивчення математики; привчати до охайності і зосередженості. |
||||||||||
Підготовка до уроку |
На уроці |
|||||||||||||
Діяльність учня |
Учні повинні переглянути презентацію, виписати основні поняття, бути готовим до тестування. |
Відповідають на питання вчителя. Повторюють основні формули і теореми з теми «Правильні многокутники» |
Клас поділяється на групи, кожна з яких отримує своє завдання і готує по ньому рішення. |
Групи пропонують свої розв’язки на дошці. Ведуть обговорення задач. Представники інших груп записують рішення у зошит. |
Учні виконують завдання самостійної роботи. По кінці обговорюють важливі моменти, задають питання вчителю. |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
0 |
5 хв |
15 хв |
10 хв |
15 хв |
||||||||||
Діяльність учителя |
Дає учням посилання на презентацію с домашнім завданням https://goo.gl/3Yeg6V |
Організовує усне фронтальне опитування на знання формул, використовуючи технологію «Мікрофон». |
Організовує роботу, консультує й допомагає у разі необхідності. |
Якщо це потрібно, то вчитель уточнює та доповнює, корегує відповіді. Оцінює учнів. |
Готує завдання для самостійної роботи. Відповідає на питання. Дає рекомендації по підготовці до контрольної роботи. Виставляє оцінки за урок. |
|||||||||
Завдання до уроку.
Приблизні питання до усного опитування: https://goo.gl/bpAzAi .
Задачі для роботи в групах: https://goo.gl/3ZKA9T .
Самостійна робота: https://goo.gl/PWmttH .
Домашнє завдання: підготуватися до контрольної роботи, повторити формули й теореми, виконати типові завдання з підручника. |
Урок № 21 |
|
Тема: Тематична контрольна робота з теми: «Правильні многокутники» |
|
Мета: перевірити рівень засвоєння знань учнів з теми «Правильні многокутники»; розвивати вміння узагальнювати інформацію, виконувати алгоритмічні дії; виховувати самостійність та відповідальність. |
|||||||||||
Підготовка до уроку |
На уроці |
||||||||||||||
Діяльність учня |
Учні повторюють вивчений матеріал з даної теми, готуються до контрольної роботи. Виконують задачі з підручника. |
Готуються до написання контрольної роботи. |
Учні виконують завдання контрольної роботи. |
Здають свої роботи. Ставлять питання вчителю. |
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
0 |
2 хв |
|
40 хв |
|
3 хв |
||||||||||
Діяльність учителя |
У разі необхідності, консультує учнів, відповідає на запитання. |
Налаштовує учнів на написання конторольної, акцентує увагу на важливих моментах під час її виконання. |
Учитель готує завдання для контрольної роботи. Слідкує за порядком і дисципліною у класі.
|
Учитель збирає роботи й відповідає на запитання учнів, потім знайомить їх із правильними відповідями, заздалегідь підготовленими на дошці. |
|||||||||||
Завдання до уроку.
Орієнтовні задачі контрольної роботи: https://goo.gl/7k1TZa .
Урок № 22 |
|
Тема: Аналіз тематичної контрольної роботи. Розв’язування вправ і задач. |
|
Мета: закріпити та узагальнити знання, уміння та навички учнів з теми "Правильні многокутники", вдосконалювати вміння застосовувати теоретичні знання при розв'язуванні задач; розвивати творчі здібності учнів, виховувати у них відповідальність за отримані знання, почуття колективізму. |
|||||||||||
Підготовка до уроку |
На уроці |
||||||||||||||
Діяльність учня |
Оскільки на попередньому уроці була контрольна робота, то учні не отримували домашнього завдання. |
Учні розбирають допущенні помилки, ставлять питання. |
Учні колективно розв’язують задачі підвищенного рівня під керівництвом учителя, ставлять питання вчителю. |
Учні слухають вчителя, задають питання. |
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
0 |
15 хв |
25 хв |
5 хв |
||||||||||||
Діяльність учителя |
|
Учитель пояснює моменти, що викликали труднощі, відповідає на запитання. |
Учитель разом з учнями розв’язує задачі підвищеної складності. Відповідає на запитання учнів. |
Вчитель підводить підсумки теми, виставляє оцінки за урок. Дає домашнє завдання. |
|||||||||||
Завдання до уроку.
Задачі, що можна розглянути для узагальнення вивченого матеріалу - за посиланням https://goo.gl/DV4r3d .