Тема: Герберт Джордж Уеллс «Чарівна крамниця». Точка зору дорослого і дитини в новелі «Чарівна крамниця». Оповідач твору (батько). Особливості дитячого світу в оповіданні.
Мета: допомогти учням зрозуміти суть символічних образів у творі, розкрити роль деталей, сенс фіналу; формувати навички аналізу літературного твору, роботи з підручником, виразного читання;
розвивати вміння мріяти і фантазувати; виховувати потребу берегти дитячі мрії і враження, оптимістичне сприйняття світу.
Тип уроку: застосування знань, умінь, навичок.
Обладнання: - ілюстрації до твору, кросворди, виставка творів Герберта Уеллса, презентації Microsoft Office Power Point, вислови на дошці: “Я зрозумів одну нехитру істину, вона в тому, щоб робити дива своїми руками. О Грін.»;
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Привітання.
2. Повідомлення теми та завдань уроку (слайди 1, 2).
ІІ. Актуалізація опорних знань.
2. Бліц – опитування (слайд 4)
1. Що найбільше запам’яталось вам у прочитаному розділі?
2. Чому, на вашу думку, повість Е. Портер стала такою популярною?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1.Оголошення епіграфа уроку (слайд 5).
« Ні, я не хочу писати для дорослих. Я хочу писати для дітей. Я хочу писати для таких читачів, які здатні творити дива. А дива творять діти, коли читають книги.
А.Ліндгрен»;
« Я присвятив цю книжку («Маленький принц») тому хлопцеві, яким був колись мій дорослий приятель. Усі-бо дорослі спершу були дітьми, тільки мало хто з них про те пам'ятає.
А. де Сент Екзюпері»
- Як ви розумієте слова письменників?
ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
1. Вступне слово – звернення до учнів – читачів.
Друзі! Минали роки. Ось вам уже 13,5 років. Цей період психологи називають перехідним, критичним. Тому що до13 років ви набували певного досвіду з усіх сфер життєдіяльності дитини, а зараз ви починаєте пізнавати навколишній світ зовсім по- іншому, у вас змінюється свідомість. Саме зараз ви осмислюєте світ дитинства і світ дорослих, чим він відрізняється. У вас складається своя філософія дитинства. Чому критичний період? Тому що дехто розгублюється, не може зрозуміти, що з ним відбувається, не може прийняти реальність як даність.
Скажіть, чи відбувались з вами події, які в реальному(видимому) житті не всі можуть пояснити, чи бачили ви те, чого інші не бачать? Чи розуміли вас в ту хвилину рідні, друзі?
Учні розповідають власні історії 3 хв.
Все це дуже незвично, складно. Але в скрутну хвилину в таких ситуаціях(коли близькі люди не розуміють) на допомогу приходить художня література. Так ви пізнавали світ дитинства та світ дорослих у творах
М. Твена, Антуана де Сента Екзюпері, А.Ліндгрен, Й.В.Гете і визначали, що батьки не розуміють світ дітей. А ось як російський поет Сергій Міхалков про непорозуміння батьків і дітей написав у своєму вірші «Несбывшиеся мечты» (слайд 6)
Когда мне было восемь лет,
Мечтал я лишь о том,
Чтоб небольшой велосипед
Ко мне вкатился в дом.
Я утром, вечером и днем
Катался бы на нем.
Обидно было мне до слез,
Когда я слышал: - Нет!
С тобой, малыш, и без колес
Не оберешься бед.
О санках я зимой мечтал
И видел их во сне.
А на яву я твердо знал:
Их не подарят мне.
- Успеешь голову
сломать! -
Мне всякий раз твердила
мать.
Хотелось вырастить щенка,
Но дали мне совет,
Чтоб не валял я дурака
В свои двенадцать лет,
Поменьше о щенках мечтал,
А лучше - что-нибудь читал.
Я редко слышал слово:
«Да!» -
А возражать не смел,
И мне дарили все всегда
Не то, что я хотел:
То - шарф, то – новое
пальто,
То - «музыкальное лото»,
Но это было все не то -
Не то, что я хотел!
Как жаль, что взрослые
Под час
Совсем не понимают нас.
А детство, сами говорят,
Бывает только раз!
2. Аналіз вірша, який написав С.Міхалков. Як ви розумієте слова письменника?
3. Робота в групах «Я – тобі, ти – мені» (слайд 7)
Прочитайте твір від слів – «Тату, а мені ця крамниця подобається «Вона подобалася б і мені, – подумав я, – якби прилавок раптом не витягся й не загородив нам дорогу до дверей». Але я не прохопився Джіпові про це жодним словом», до слів: «Я рушив за ними, нічого не кажучи й не спускаючи з ока того спритного фокусника. Зрештою, Джіпові тут подобається... А коли нам треба буде піти, ми зробимо це дуже просто, тут сумніву нема».
Ви́ставка - публічний показ спеціально підібраних предметів і місце цього показу.
Карни́з - виступ, що завершує горішню частину стіни або міститься над вікнами, дверима.
Циліндр - високий твердий чоловічий капелюх з невеликими твердими полями, що має форму такого тіла.
4.Вправа “Кінотеатр”.
- Знайдіть відмінності між прочитаним та побаченим (слайд 9).
- Знайомство з новим світом (слайд10).
Тематичний словничок(слайд 11).
5. Робота з текстом.
Давайте прослідкуємо за діями і почуттями батька „Світ очима батька” (слайд 12). Заповнення (усне) таблиці.
6. Аналіз тексту. Бесіда з елементами дискусії (слайд 13)
- Чому саме Джіп потягнув батька, а не навпаки? ( Діти чистіші духовно)
- Кому легше сприйняти нове життя – дітям чи дорослим? Як про це сказав автор?
- Кому більше сподобалося у Чарівній крамниці: батькові чи синові?
- Давайте пофантазуємо, чи зміняться тепер стосунки батька й сина?
- Що ж зобразив автор в образі чарівної крамниці?
- Чому саме вона знаходиться між художнім салоном і інкубатором?(салон – духовне, інкубатор – матеріальне, крамниця – перехідний етап) (слайд 14).
5. Розповідь учителя.
V. Закріплення знань, умінь, навичок.
- Чи змінилися погляди батька після відвідуваної крамниці?
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Взаємооцінювання учнів.
VІІІ. Домашнє завдання (слайд 15).