Тема: Герберт Джордж Уеллс «Чарівна крамниця». Особливості розвитку фантастичного сюжету в оповіданні
Мета: допомогти учням зрозуміти суть фантастичного сюжету у творі, розкрити роль деталей, сенс фіналу; продовжувати вчитись аналізувати не великий художній твір, давати оцінку вчинкам героїв; формувати навички аналізу літературного твору, роботи з підручником, виразного читання;розвивати вміння мріяти і фантазувати; виховувати потребу берегти дитячі мрії і враження, оптимістичне сприйняття світу.
Тип уроку: застосування знань, умінь, навичок.
Обладнання: - ілюстрації до твору, кросворди, виставка творів Герберта Уеллса, презентації Microsoft Office Power Point.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Привітання.
2. Повідомлення теми та завдань уроку (слайди 1, 2).
ІІ. Актуалізація опорних знань.
2. Бліц – опитування (слайд 4)
- Що фантастичного Джіпп побачив у крамниці?
- Які фантастичні звуки й видіння супроводжують появу і зникнення продавця магазину?
- Яка біда трапилась з героями?
- Які фантастичні події супроводжують героїв твору?
ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.
1. Вступне слово – звернення до учнів – читачів.
Оповідання Г. Веллса "Чарівна крамниця" зображує чистий, барвистий світ дитинства, у якому немає нічого неможливого. Його сюжет, на перший погляд, досить звичайний: батько з сином відвідують крамницю, в якій хлопчик побажав купити декілька речей. А крамниця виявилася незвичайною: одразу за її порогом почалися дива. Крамниця була заповнена чарівними речами. Тут був тигр із пап'є-маше, "який розмірено киває головою", кришталеві кульки, "порцелянова рука з колодою чарівних карт" і багато інших чарівних речей. На підлозі стояло кілька чарівних дзеркал, які звужували й видовжували, приплющували голови й скрадали ноги. Та справжні дива почалися, коли з'явився продавець. Він почав діставати кришталеві кульки зі своєї голови та кишені хлопчика. З-під пальців продавця сипали різнобарвні іскри, шворку він дістав зі свого рота, а палець, якого продавець потримав над вогнем, обернувся на паличку червоного сургучу. Продавець знав не тільки те, що хотів би придбати собі Джип, йому відомо було навіть ім'я хлопчика та його домашня адреса.
Учні розповідають власні історії 3 хв.
Все це дуже незвично або й навіть фантастично.
У перекладі з грецької слово «фантастика» означає «мистецтво уявляти». Діти, на відміну від більшості дорослих, мають багату уяву. Вони можуть подумки перенестися в тридев’яте царство, полинути до зірок, чарівним словом «оживити» олив’яних солдатиків, потрапити до чарівної крамниці (слайд 6).
Також існує магія, цитуючи з твору “Чарівна крамниця”(слайд 8)
Чарівний світ дитинства... Незабутня пора життя людини. Світ, у якому існують казка й бувальщина, світ, у якому завдяки батькам ми завжди почуваємо себе захищеними, сміливо будуємо найвідчайдушніші плани й у мріях переносимося у найдальші краї. (слайд 10)
Найголовніше те, що майже всі дива в цій крамниці були видимі лише дитині, дорослі їх не помічали. Діти мають велику творчу уяву. Світ казки, фантастики, світ незвичайного й чарівного завжди супроводжує їх. Та, на жаль, усі діти швидко виростають, стають дорослими і від них назавжди йде цей дивовижний світ — мрій, чудес, цікавих подорожей і зустрічей.
І навіть ставши дорослими, ми, якщо нам погано, повертаємося думкою у дитинство. (слайд 11)
Доторкнутися до чарівництва вдається деяким, тому що людині необхідна нестримна фантазія, воля від земних турбот .Такий погляд на життя зберігають діти, а дорослі, може, і хотіли б, так не можуть. У тому самому предметі хлопчик бачив прекрасний і таємниче, а батько – огидне, жахаюче.
(слайд 12)
ІV.Закріплення нового матеріалу. (слайд 13)
1.Бесіда
Як батько ставився до чудес ?
Чи був готовий батько повірити в чудеса ?
Що відірвав чоловік від рукава батька ?
У тому самому предметі хлопчик бачив прекрасний і таємниче, а що бачив батько ?
Як батько відреагував на події , що сталися в крамниці ?
2. Вправа “ Добери цитати”. (слайд 14).
3.Робота в групах
- До поданого слайду знайдіть і зачитайте цитати із твору «Чарівна крамниця» (слайд 15 (І група), слайд 16 (ІІ група).
- Чиє життя стало іншим після відвідування чарівної крамниці?
Джіпа (І група), Батька (ІІ група) (слайд 17).
V. Підсумок
Інтерактивна гра “Мікрофон” (слайд 18).
VІ. Взаємооцінювання учнів.
VІІ. Домашнє завдання (слайд 19).