Розробка компетентнісного уроку із зарубіжної літератури для 8 класу

Про матеріал
Розробка компетентнісного уроку із зарубіжної літератури для 8 класу на тему: "ЖИТТЯ І ТВОРЧІСТЬ КВІНТА ГОРАЦІЯ ФЛАККА.ТЕМА МИСТЕЦТВА І ПРИЗНАЧЕННЯ МИТЦЯ У ТВОРІ ГОРАЦІЯ «ДО МЕЛЬПОМЕНИ». РОЗУМІННЯ АВТОРОМ ЗНАЧЕННЯ СВОГО ДОРОБКУ."
Перегляд файлу

 

ТЕМА: ЖИТТЯ І ТВОРЧІСТЬ КВІНТА ГОРАЦІЯ ФЛАККА.ТЕМА МИСТЕЦТВА І ПРИЗНАЧЕННЯ МИТЦЯ У ТВОРІ  ГОРАЦІЯ «ДО МЕЛЬПОМЕНИ». РОЗУМІННЯ АВТОРОМ ЗНАЧЕННЯ СВОГО ДОРОБКУ

          Мета – формувати компетентності:

  • предметні ( поглибити знання учнів про добу римської літератури, ознайомити учнів із біографією та відомостями про творчість Квінта Горація Флакка);
  • ключові ( уміння вчитися: аналізувати ідейно-художні особливості оди «До Мельпомени», порівняти вірш Горація з твором Пушкіна «Пам’ятник», комунікативні: розвивати навички виразного читання, аналізу ліричного твору, вміння порівнювати твори на одну тему; інформаційні: уміння самостійно знаходити потрібну інформацію про життєвий та творчий шлях Квінта Горація Флакка та презентувати її; громадянські: виховувати любов учнів до рідної землі; загальнокультурні:прищеплювати естетичний смак, виховувати інтерес учнів до літератури народів світу.

Тип уроку: урок здобуття нових знань і формування на цій основі вмінь та навичок.

Обладнання: хрестоматія, текст вірша О.Пушкіна «Пам’ятник» у перекладі М.Рильського, репродукція картини А. фон Вернера «Портрет Горація».

ХІД УРОКУ

 І. Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання

2-3 учні зачитують конспекти «Значення творчості Вергілія у зарубіжній літературі». Учитель перевіряє наявність конспектів у інших учнів.

 

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

        ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

  1. Інформаційно-цифрова компетентність

         Повідомлення учнів

         (Текст повідомлення «Життя і творчість Квінта Горація Флакка» див.      на сайті interactive.ranok.com.ua)

          Учитель. Молодшим сучасником Вергілія та ще одним видатним поетом   золотої доби римської літератури поряд із автором «Енеїди» був Горацій. На цьому уроці ми познайомимося з біографією та творчістю Горація, розглянемо його найвідоміший твір – оду «До Мельпомени».

         Виразне читання художнього твору

        Учитель. Між 31 та 32 роками до н.е. Горацій створив вірші, які назвав «Пісні» («Carmina») та видав 23 року до н.е. збіркою в трьох книгах. Після цього на прохання Августа він також описав воєнні подвиги пасинків правителя – Тібірея та Друза. Приєднавши до нових віршів ще декілька, 13 року до н.е. Горацій видав четверту збірку «Пісень». Згодом, у добу пізньої античності, ці твори назвали одами. Таку назву вони зберегли до наших часів.

  1. Спілкування державною мовою. Спілкування іноземною мовою та мовою оригіналу

Учитель влаштовує конкурс виразного читання. Кілька учнів декламують оду Горація «До Мельпомени» у перекладі М. Зерова. Клас коментує читання, обирає найкращого декламатора.

         Евристична бесіда

  1. До кого звернена ода Горація «До Мельпомени»?
  2. Яка тема твору? (Тема поета і поезії)
  3. У чому поет вбачає головну свою заслугу?
  4. Як має бути увінчана пам'ять про поета?
  5. Яким настроєм пройнятий твір?
  6. Які художньо-зображальні засоби використав перекладач вірша М.Зеров?

 

 

Підсумок учителя

Ода Горація «До Мельпомени», що стала відомою під назвою «Пам’ятник», є програмовим віршем поета. Вона поклала початок традиції підбиття митцями підсумків свого творчого шляху, звела в літературу тему призначення митця. У давнину великі світу цього – єгипетські фараони, грецькі та римські правителі – намагалися увічнити пам'ять про себе у зримих образах: пірамідах, гігантських статуях, храмах. Горацій першим сказав про нетлінність слова митця, високо оцінив місію поета. Час показав, що він мав рацію: пам'ять поета увічнена в його творчому доробкові, який потрібен наступним поколінням.

 Ода «До Мельпомени» послугувала зразком для однойменних поезій російських поетів М.Ломоносова, Г.Державіна та О.Пушкіна.

  1. Комунікативна компетентність. Уміння навчатися

Виконання завдання

  1. Порівняйте вірші Горація і Пушкіна. Що між ними спільного? Чим вони відрізняються?

Пояснення вчителя. У досліджуваних творах багато спільного. Одна тема – підсумок творчого шляху поета. Фраза «Я не умру цілком» з оди Горація стала лейтмотивом твору російського поета. В обох митців є дуже близькі за змістом рядки:

  1. Горацій:

              Мій пам’ятник стоїть триваліший від міді.

Пушкін:

              Я пам’ятник собі воздвиг нерукотворний.

  1. Горацій:

              Піднісся він чолом над царські піраміди.

Пушкін:

              Олександрійський стовп, в гордливості незборний,

              Йому не досягне чола.

  1. Горацій:

              Я не умру цілком: єства мого частина

              Переживе мене…

Пушкін:

              Ні, весь я не умру, я в лірі жити буду…

Звісно, у кожному з творів є свої національні особливості. Наведемо деякі приклади. Горацій згадує «високий Капітолій», шум Авфід (річки на півдні Італії), казкового Давна, міфічного володаря Апулії, давню Елладу, лавр, дельфійський гай. Пушкін називає національності, що населяють Російську імперію («І гордий внук слов’ян, і фінн, і нині дикий/Тунгус, і друг степів калмик»), знаменитий Олександрійський стоп, розташований перед Зимовим палацом у Петербурзі.

  Слід зазначити, що загальний тон обох поезій величний, розмірений, вони насичені філософськими роздумами про роль митця в суспільстві, містять відверту, критичну оцінку свого внеску в скарбницю національної культури.

   За наявності спільних мотивів зміст творів має суттєві відмінності. Це пояснюється становищем кожного з поетів у суспільстві. Так, наприклад, пам’ятник Горація «піднісся…чолом над царські піраміди», тобто вище від єгипетських фараонів, але не римських цезарів. Тут відіграє роль залежність Горація від меценатства та імператора. У Пушкіна пам’ятник поетові вищий від «Олександрійського стовпа», тобто вищий від пам’ятника російському цареві. У цьому відчувається певна сміливість поета, що виникла під впливом поширених у його часи декабристських настроїв.

  У вірші Пушкіна є п’ята строфа, яку Максим Рильський не переклав:

   Веленью Божию, о муза, будь послушна,

           Обиды не страшась, не требуя венца,

           Хвалу и клевету приемли равнодушно

           И не оспоривай глупца.

  1. Соціальна та громадянська компетентності
  1. Порівняйте, чого просить у мельпомени Горацій, а чого в музи – Пушкін. Як ви вважаєте, чому Пушкін звертається до музи саме з таким проханням?

 

         ІV. Закріплення вивченого матеріалу

         Евристична бесіда

  1. Назвіть найвідоміші твори Горація.
  2. Яку роль відіграв у житті Горація Меценат? Якого значення набуло до нашого часу ім’я Мецената?
  3. Яка тематика віршів Горація?
  4. Яку тему в літературі започаткував Горацій віршем «До Мельпомени»?
  5. Які ви знаєте твори українських поетів та поетів інших країн  на тему мистецтва й ролі митця?

         V. Оголошення домашнього завдання

         5. Обізнаність у сфері культури і самовизначеність

         1. У бібліотеці або в Інтернеті знайти крилаті вислови Горація (4 – 5),              записати їх і вивчити напам’ять.

         2. Прочитати твір Овідія «Сумні елегії» («Життя поета»).

          Індивідуальне завдання. Підготувати повідомлення про життя і творчість          Публія Овідія Назона.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Штефан Ірина Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 січня 2021
Переглядів
755
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку