Позакласний захід спланований у вигляді конкурсу-гри. Учасникам двох команд пропонуються такі завдання: скласти пазли, цифровий диктант, мистецька спадщина, знайти зайве, знайти спільне, установити відповідність, музичний конкурс, кросворд, теорія літератури у творчості Шевченка та інше.
Тема. Тарасе! Іменем твоїм земля моя святиться!
Мета: узагальнити вивчений матеріал про життєвий і творчий шлях Кобзаря на уроках української літератури; сприяти формуванню систематизованих знань про життя і творчість Т. Шевченка;
Розвивати творчі здібності школярів, уміння самостійно працювати з додатковою літературою;
Виховувати повагу до постаті Кобзаря за його внесок у скарбницю української поезії, у світовий мистецький поступ; повагу до поетичної та мистецької творчості генія.
Обладнання: портрет Т. Шевченка у вишитому рушнику;
тематична виставка художньої літератури книжок Кобзаря і науково-дослідної про Т. Шевченка; дитячі ілюстрації до творів Т. Шевченка;
роздавальний матеріал; кросворди; сигнальні картки; аудіозапис;
ребуси; комп’ютерне забезпечення (слайди, презентація); проектор; телевізор
Вид заходу: конкурс-гра
Епіграф до уроку:
Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,
І голос твій нам душі окриля,
Встає в новій красі, забувши лихоліття,
Твоя, Тарасе, звільнена земля!
В. Симоненко
У конкурсі-грі беруть участь дві команди учнів 9-х класів: «Юні шевченківці» та «Земляки Тараса».
Вступне слово вчителя. Робота з епіграфом.
(Кирило-Мефодіївське)
мистецтв)
Аральському морі)
у Київському університеті. (малювання)
(Т. Шевченко)
латинь)
(Оксану Коваленко)
(Дармограй)
нею. (1843)
(3 срібні медалі)
(830)
(1860)
А) “Гомоніла Україна,
Довго гомоніла,
Довго, довго кров степами
Текла-червоніла…” (“Гайдамаки”)
Б) “Не вмирає душа наша,
Не вмирає воля”. (”Кавказ”)
В) “Так малий льох в Суботові
Москва розкопала!
Великого ж того льоху
ще й не дошукалась”. (“Великий льох”)
Г) “У всякого своя доля
І свій шлях широкий”. (“Сон”)
Ґ) “… світає, край неба палає,
соловейко в темнім гаї
сонце зустрічає.
Тихесенько вітер віє,
степи, лани мріють,
меж ярами над ставами
верби зеленіють”. (“Сон”)
Д) “На панщині пшеницю жала,
Втомилася; не спочивать
Пішла в снопи, пошкандибала
Івана сина годувать…” (“Сон”)
Е) “Неначе сонце засіяло,
Неначе все на світі стало
моє… лани, гаї, сади!...
І ми, жартуючи, погнали
Чужі ягнята до води”. (“Мені тринадцятий минало”)
Є) “Отак тая чорнобрива
Плакала, співала..
І на диво серед поля
Тополею стала”. (“Тополя “)
Ж) “Поховайте та вставайте,
Кайдани порвіте
І вражою злою кров’ю
Волю окропіте” (“Заповіт”)
З) “Було колись в Україні
Ревіли гармати;
Було колись – запорожці
Вміли пановати.
Пановали, добували
І слау, і волю;
Минулося – осталися
Могили на полі”. (“Іван Підкова”)
Й) “Реве та стогне Дніпр широкий
Сердитий вітер завива,
Додолу верби гне високі
Горами хвилю підійма”. (“Причинна”)
К) “Будеш, батьку, панувати,
Поки живуть люди;
Поки сонце з неба сяє,
Тебе не забудуть!” (“На вічну пам'ять Котляревському”)
Л) “За що мене, як росла я,
Люде не любили?
За що мене, як виросла,
Молодую вбили?
За що вони тепер мене
В палатах вітають,
Царівною називають
Очей не спускають
З мого цвіту”. (“Лілея”)
М) “Учітеся, читайте,
І чужому научайтесь,
Й свого не цурайтесь.
Бо хто матір забуває,
Того Бог карає,
Того діти цураються,
В хату не пускають”. (“І мертвим, і живим, і ненародженним
землякам моїм…”)
землякам моїм», «Кавказ», «Великий льох»? (рік написання – 1845)
«Марія» - філософська)
“Великий льох”)
Відповідь: Повернувшись з першої подорожі з України в Петербург, Шевченко в 1844 р. приділяє головну увагу підготовці збірника-альбому «Живописна Україна», куди мали увійти малюнки на історичні теми і краєвиди, побутові картини. Шевченко задумав видати альбом у трьох книгах. Перший випуск датований 1844 р. Сюди увійшло шість офортів: «Судна в селі рада», «Дари в Чигирині 1649 року», «Старости», «Казка», «Видубецький монастир» і «У Києві».
Відповідь: Музику написали композитори: Лисенко, Крижанівський, Стеценко, Козак, Гладкий, Лятошинський, Ревуцький, Леонтович, Степовий, Людкевич та інші.
Відповідь: «Реве та стогне Дніпр широкий», «Така її доля», «Думи мої, думи мої», «Садок вишневий коло хати», «Заповіт», «Тече вода в синє море», «Зоре моя вечірняя», «Утоптала стежечку», «Закувала зозуленька», «Хустина», «Гей літа орел», «Бандуристе, орле сизий!» «У перетику ходила…» та ін.
4. Шевченка називають основоположником нової української літературної мови. Чому?
Відповідь: Т.Г. Шевченко виступав як народний поет. Він писав свої твори живою народною, розмовною мовою. На його творах училися письменники: Марко Вовчок, Леся Українка, Іван Франко, Михайло Коцюбинський. І в наш час письменники вчаться у Шевченка служити народові своєю творчістю.
5. Які художні твори про життя Шевченка ви знаєте?
Відповідь: С. Васильченко «В бур'янах», О. Іванченко «Тарасові шляхи», Д. Красицький «Тарасова земля», Д. Косарик «Син-колос», О. Ільченко «Петербурзька осінь», Л. Смілянський «Поетова молодість», В. Костенка «Стежки до Кобзаря», З. Тулуб «В степу безкраїм за Уралом», В. Шевчук «Син волі» та інші.
6. З якого походження прізвище Шевченко?
Відповідь: Заселення Кирилівки почалося дуже давно. Це село було запорозьким зимівником, де стояв кошем отаман Кирилко. З архівних джерел відомо, що в 1600-х роках в селі проживав Іван Швець (шив чоботи). В Івана Швеця була одна донька Єфросинія. Січовик Андрій (прадід поета) пристав у прийми до Єфросинії і став прозиватися Шевченком (бо в ті часи приймак брав жінчине прізвище).
Відповідь: 1 – г; 2 – є; 3 – е; 4 – в; 5 – ж; 6 – д; 7 – а; 8 – б
|
|
1 |
|
|
|
|
|
Ш |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
Е |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
В |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
Ч |
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
Е |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Н |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
К |
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
О |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
П |
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13 |
|
О |
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
Е |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Т |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Х6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
У |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
Д |
|
|
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
О |
|
|
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ж8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Н |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
И |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
К |
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Горизонтально:
Втомилася; не спочивать
Пішла в снопи, пошкандибала
Івана сина годувать…» (Сон»)
Вертикально:
«По діброві вітер виє,
Гуляє по полю,
Край дороги гне тополю
До самого долу» («Тополя»)
Відповідь (зліва направо): романтизм, містерія, інвектива, медитація, псалми, автопортрет, ліричний герой, епітафія, послання, балада, метаморфоза, поема-епопея, епілог, щоденник, ямб, контраст.
Одна із літературних течій, в яких працював письменник.
|
Західно-європейська та українська релігійна драма, в основі якої покладено біблійні сюжети про народження, смерть та волскресіння Христа. |
Різки виступ (промова) проти кого- або чого-небудь часто образливого, лайливого характеру, спрямований на викриття негідної поведінки.є |
Жанровий різновид філософської лірики, що відтворює роздуми поета над проблемами буття людини, вічними темами життя і смерті, любові й ненависті… |
Пісні релігійного змісту, зібрані в «Псалтир», котрі співаються і при церковних службах, і за буденними справами.
|
Портрет художника, скульптора, виконаний ним самим. |
Переважно поетичний, героєм якого виступає ліричний герой, що здебільшого представляє особу автора, але не тотожний йому. |
Текст у віршах або прозі, де висловлено жаль за померлим і похвалу йому. |
Поетичний твір у формі листа до певного адресата чи багатьох людей.
|
Ліро-епічна пісня з драматично напруженим динамічним сюжетом, гострим конфліктом і здебільшого трагічною розв’язкою. |
Художній прийом, троп, перетворення одної істоти в іншу істоту чи рослину, що відбиває міфологічне світосприйняття давніх предків. |
Епічний або ліро-епічний монументальний за формою поетичний твір, в якому порушуються загальнонародні проблеми, глибоко і широко осмислюютьсяч питання історії. |
Один із складників композиції твору, в якому розповідається про події, що відбулися після розв’язки, і подальшу долю героїв.
|
Різновид мемуарної літератури, хронікальний запис автором власних думок, переживань і подій свого життя, із вказівкою дат в кожному записі. |
Віршований розмір (двоскладова стопа з наголосом на другому складі), яким написано деякі твори поета. |
Стилістична фігура протиставлення явищ, предметів, характерів; посилює змістове й емоційне звучання твору. |
Підсумки журі.
Нагородження команд та активних учасників.
Заключне слово вчителя.
1