Розробка конспекту уроку з основ правознавства стане у пригоді вчителям при вивчені прав людини. Одним із важливих прав є право на освіту. Використовуючи різні прийоми під час уроку вчитель зможе цікаво пояснити шляхи реалізації цього права в Україні .
Тема. Право на освіту в Україні.
Мета:
▪дати уявлення про юридичний зміст права на освіту в Україні, навчальні заклади, в яких можна здобути середню освіту і про їх відмінності,
▪ ознайомити з нормами Закону України «Про освіту» , з поняттям «освіта», « навчальний процес» , « загальноосвітній навчальний заклад»
▪розповісти про учасників навчально-виховного процесу та їхні права та обов’язки;
▪ формувати вміння пояснювати юридичний зміст права на освіту в Україні;
▪ висловлювати судження щодо його важливості для людини;
▪ наводити приклади навчальних закладів міста, в яких можна здобути середню освіту;
▪ моделювати та розв’язувати правові ситуації, пов’язані з правами та обов’язками учасників навчально-виховного процесу;
▪ виховувати інтерес учнів до правознавства, до практичного застосування своїх прав в освітній галузі.
Очікування:
Учні зможуть:
▪ пояснювати юридичний зміст права на освіту в Україні;
▪ наводити приклади навчальних закладів, в яких можна здобути середню освіту й розповідати про їхні відмінності;
▪називати учасників навчально-виховного процесу, описувати, використовуючи положення нормативних актів, їхні права і обов’язки ;
▪ моделювати та розв’язувати правові ситуації, пов’язані з правами і обов’язками учасників навчально - виховного процесу
Тип уроку: комбінований урок.
Форма проведення: урок з використанням мультимедійних технологій.
Компетентності :соціальна,комунікативна, інформаційна, мовленнєва,логічна.
Методи та прийоми: словесний , практичний, інформаційно – пошуковий , проблемне питання, рольова гра, « Мікрофон», « Навчаючи – вчуся» , « Відшукай зайве», ознайомлення з темою уроку за допомогою слайд-шоу, робота в групах, аналіз правової ситуації, рольова гра, робота з джерелом, робота з юридичними термінами.
Обладнання: дошка, Конституція України, витяг із Закону України «Про освіту», підручник з правознавства авт.. В.Л. Сутковий, Т.М. Філіпенко «Правознавство.9 клас (практичний курс).» - К.,- Генеза, - 2009; роздавальний матеріал, опорні схеми, відео, слайд-шоу , картки
самооцінювання.
СТРУКТУРА УРОКУ
Що посієш – те й пожнеш
(народна мудрість)
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент. Привітання учнів.
ІІ. Актуалізація знань учнів
Гра «Віднайди зайве»
Завдання.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Перегляд слайд – шоу « Здобуття освіти».
Робота в загальному колі:
ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.
Оголошення теми, мети, плану (учні записують в зошит)
Учитель. Розпочнемо урок з роботи в підручнику на стор.71, прочитаємо тему уроку, а тепер зверніть увагу на проблемне запитання
Учитель. В цих висловах зосереджена мудрість багатьох поколінь А мудрими, розумними частіше всього називають освічених людей. А що таке освіта , та якими нормативно-правовими актами вона регулюється ми дізнаємось сьогодні під час уроку.
Розповідь учителя.
Одним із найважливіших надбань людства, яке знайшло своє закріплення в міжнародно-правових актах, а також Конституції України є право на освіту.
Освіта як окрема сфера взаємовідносин у суспільстві регулюється різними нормативно-правовими актами і насамперед Конституцією України, Законами України « Про освіту», « Про загальну середню освіту», «Про вищу освіту».
Робота з Законом України «Про освіту»
Завдання. Знайдіть визначення поняття « освіта»
Освіта — основа інтелектуального, культурного, духовного, соціального, економічного розвитку суспільства і держави.
Мета освіти — всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, розвиток її талантів, розумових і фізичних здібностей, виховання високих моральних якостей; формування громадян, здатних до свідомого суспільного вибору; збагачення на цій основі інтелектуального, творчого, культурного потенціалу народу, підвищення його освітнього рівня; забезпечення народного господарства кваліфікованими фахівцями.
Прийом «Пошук асоціацій»
Учитель називає певне поняття, а учням необхідно знайти , що з ним асоціюється і обґрунтувати свій варіант відповіді.
Зразок
О - обдарованість, оригінальність, організованість
С – сила духу, сміливість, спритність
В – вихованість, волелюбність
І – інтелігентність, ініціативність
Т – творчість, толерантність
А – артистизм, активність
Колективна робота з підручником. ( ст..71-72)
Бесіда за запитаннями:
Робота з документами.
Закон «Про освіту»
Учитель. Розгляньте схему ( ст.. 72)і використовуючи схему відповіді ст..73 зробіть власні висновки.
Метод «Прес….» (використовуючи метод, аргументувати свою думку…)
Вчитель. Пропоную вам переглянути слайд-шоу, щоб пересвідчитись чи дійсно в освіті зберігаються вищезазначені принципи. (Слайд-шоу «Відомі люди»)
2.Загальноосвітні навчальні заклади в Україні.
Словникова робота.
Загальноосвітній навчальний заклад – це…. ( ст..73) установа, що забезпечує реалізацію права громадян на загальну середню освіту.
Робота з підручником «Типи загальноосвітніх та інших навчальних закладів системи загальної середньої освіти (вчитель зачитує визначення . а учні знаходять відповідність у підручнику і прикріплюють правильні відповіді на дошці). Схематизація
3.Якими є права та обов’язки учнів, учителів і батьків у навчальному процесі.
Метод « Навчаючи – вчуся». Робота в «домашніх групах»
▪ 1-а група . «Навчальний процес»
І учень – «поняття навчально-виховний процес»
ІІ учень – «учасники навчально-виховного процесу»
• 2-а група. «Права та обов’язки учнів»
І учень – права учнів
ІІ учень – обов’язки учнів
• 3-а група. «Права та обов’язки вчителів»
І учень – права вчителів
ІІ учень – обов’язки вчителів
• 4-я група. « Права та обов’язки батьків»
І учень – права батьків
ІІ учень – обов’язки батьків
( учні по-черзі розказують здобуті знання один одному)
Колективне обговорення
Проведення гри «Так – ні» (фізкультхвилинка)
Запитання:
1.Обирати форму, профіль навчання (право)
2.Виконувати правила внутрішнього розпорядку навчального закладу (обов’язок)
3. Брати участь у науковій роботі, предметних олімпіадах ( право)
4. Систематично й глибоко опановувати знання ( обов’язок)
5.Пошану і захист професійної чесності та гідності ( право)
6. Піклуватися про здоров’я своєї дитини ( право)
7. Дотримуватись вимог Закону України «Про освіту» (обов’язок)
8. Поважати права дитини, її честь і гідність (обов’язок)
Рольова гра
Вчитель. Рольова гра « Ваші друзі і вороги»
Учитель. Ми з вами сьогодні поговоримо про ваших друзів і ворогів. Без будь – якої містики скажу: вони невидимі, але цілком реальні. Одні увесь час на сторожі, оберігають вас від усього, що заважає досягненню вашої мети, а інші, вдаючи добрих, втягують вас у безодню, гальмують розвиток. Здогадалися, хто вони? У невеличкій сценці ви зараз побачити і почуєте, як вони змагаються за владу над вами.
Сценка .
Дівчинка або хлопчик, накрившись, лежить, у даючи сплячого. Дзвонить будильник. Герой накривається з головою. З усіх сторін до нього підходять Обов’язок, Совість, Лінь і Байдужість.
Обов’язок. Прокидайся, час збиратись до училища.
Лінощі. Поспи ще трішки, постіль така м’якенька, ковдра така тепленька… А тобі не хочеться вставати, з приємним сном розлучатись…
Обов’язок. Кілька гімнастичних вправ – і сон як рукою зніме. А холодна водичка поверне бадьорість, подарує добрий настрій.
Лінощі. Який ти немилосердний, Обов’язку! А я – добра, я жалію, я хочу добра.
Совість. Знаємо ми твою «доброту»! Послухавши тебе, учень не встигне зробити зарядку, одягнеться абияк, снідатиме похапцем. А це шкідливо для здоров’я.
Байдужість. Ой- ой! Усе ти ускладнюєш. А чого б то поспішати? Можна й поспати довше, і встигнути…
Обов’язок. І на уроки спізнитись. А на першому уроці – підготовка до контрольної роботи. Без серйозної підготовки не впоратися.
Байдужість. Можна спокійно списати й одержати той самий бал, а й іноді і вищий.
Совість. Тобто скористатись плодами чужої праці? І не соромно буде отримати незаслужений бал?
Лінощі. Що таке сором? І за для нього тратити нервові клітини? Ні, краще буз зайвих зусиль…
Обов’язок. А в результаті – ні знань, ні розвитку. Застій і деградація. Цього ви бажаєте? Таке ваше добро? Адже відомо, що « лінощі – мати усіх вад» . Саме з лінощів починається падіння.
Лінощі. Але дитина так любить тепло, ніжність, пестощі, а ви закликаєте її до труднощів.
Обов’язок. Бо « подолання труднощів – ще шлях до стійкості духу, міцності переконань» . А без них немає особистості.
Байдужість. Ой, замучив: труднощі, завдання, обов’зок, дисципліна… Обійдемось без них!
Совість. Геть звідси! Вашої влади тут нема!
Лінощі. А це ми побачимо, чия влада сильніша. Поспи ще, хлопчику, подрімай, поніжся, нікуди твоя школа не втече…
Обов’язок. Пробуджуйся, друже, вставай! Тебе кличе обов’язок! ( учень швидко викидає ковдру, підводиться, застеляє ліжко. )
Голос матері. Синку (доню), час вставати.
Учень. Доброго ранку, мамо! Я вже на ногах.
Лінощі й Байдужість йдуть.
Обов’язок і Совість. Ходімо, друже, у нас сьогодні не легкий, але цікавий день! ( Йдуть разом).
Учитель. Як бачимо, учень свій вибір зробив. Чи всі ви здатні робити такий вибір? ( Відповіді учнів)
Пісня Елвіса Преслі « Мой путь».
Завдання. Слухаючи пісню, підкреслити в тесті ті слова, які мають відношення до вибору шляху.
Правова ситуація . Робота за підручником ст.. 76.
Вправа «Агітатор»
Завдання . Протягом 1 хв. Прорекламувати необхідність освіти.
V. Узагальнення і систематизація.
КАРТКИ ДЛЯ РОБОТИ В ПАРАХ
(Прийом «Віднови текст»)
VІ. Підсумки уроку
Рефлексія
1. Чому освіті приділяється так багато уваги, навіть є окремі закони та статті Конституції?
2. Як ви зрозуміли поняття «доступність освіти»?
3. Чому сьогодні освіта відіграє важливу роль у житті людини? Як освіта впливатиме на майбутнє кожного з вас?
V. Домашнє завдання
1.Прочитати параграф № 11.
2.Скласти пропозиції щодо навчання у вашій школі.