Розробка конспекту уроку з зарубіжної літератури для 8 класу на тему:"В.Шекспір "Ромео і Джульєтта"

Про матеріал
Розробка конспекту уроку з зарубіжної літератури на тему: "В.Шекспір "Ромео і Джульєтта". Утвердження в трагедії величі і краси справжнього кохання" (8 клас)
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

     Конспект уроку у 8 класі на тему:

"Зірка кохання. Утвердження у трагедії величі й краси справжнього кохання, його здатності піднестися над розбратом і ворожнечею світу".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

         

 

 

 

 

 

                                                                         Підготувала:

                                                                                                вчитель зарубіжної  л-ри

                                                                                                 Нагірненської СЗШІ-ІІІст.

                                                                               Дуркалець Л.Я.

 

 

 

 

 

Тема:      Зірка кохання. Утвердження у трагедії величі й краси

справжнього кохання, його здатності піднестися над розбратом і ворожнечею світу.

Мета: опираючись на знання, одержані на попередніх уроках, навчитися давати власну оцінку прочитаному, характеризувати образи твору, аргументувати свої судження, довести (це і буде проблемним питанням уроку), що трагічна смерть Ромео і Джульєтти є свідченням трагедії їхнього чистого кохання. Вияснити чому залишається постійним інтерес до трагедії Шекспіра у читачів різних часів? Що стверджує автор у творі? Виховувати в учнів вірність дружбі й коханню, непримиренність зі злом, благородство.

Обладнання: портрет Шекспіра, ілюстрації до трагедії "Ромео і Джульєтта" Шмарінова та Бродського, фрагменти музики Чайковського, декорації до сценки, карта, малюнки учнів; виставка книжок великого драматурга, картки з пропедевтичними завданнями "Граємо в театр".

Міжпредметні зв'язки: історія, географія, українська література, англійська мова, образотворче мистецтво, музика.

Тип уроку: нетрадиційний, з використанням елементів проектних технологій.

Технічні засоби: комп'ютери.

Методи, прийоми та форми роботи: слово вчителя, словникова робота,

творча гра, аналіз літературного твору, творів образотворчого мистецтва, складання опорної схеми, самостійна робота.

                                                                        Любов рушить сонце і світила...

                                                                        Данте "Божественна комедія "

                                                              

                                                                       Якщо ви камінь - будьте гранітом

                                                                       Якщо ви квітка - будьте трояндою,

                                                                       Якщо ви людина будьте коханням.

                                                                                                           Б.Джонсон

                                                                        Любов - над бурі зведений маяк,

                                                                        Що кораблям шле промені надії.

                                                                        Це - зірка провідна, яку моряк

                                                                        Благословляє в наявній стихії.

                                                                                                            Шекспір

ПЛАН

1.Шекспір - геніальний митець доби Відродження.

2."Ромео і Джульетта" - безсмертний гімн справжньому коханню.

3.Трагедія Шекспіра "Ромео і Джульетта" в різних видах мистецтва.

4.Світова велич драматурга.

Словникова робота:

Режисер - художній керівник театральної чи кінематографічної постановки.

Продюсер - людина, яка відповідає за постанову п'єси в театрі або за

виробництво фільму, радіо чи телепрограми, керівник проекту

Художник-директор - людина, яка відповідає за художнє оформлення сцени.

Музикознавець - людина, яка відповідає за музичне оформлення п'єси.

ХІД УРОКУ:

І. Актуалізація опорних знань учнів.

 1. Вступне слово вчителя. (лунає музика)

Послухайте! Це співає кохання... Голос кохання пробивається через

темряву, відстані і століття. Сила кохання підіймає людину над землею, вона

може піднести її аж до зірок. Пісню кохання не може заглянути навіть

смерть. У кожної людини своя історія кохання. Одну з таких історій розповів

світові видатний англійський письменник Шекспір у своїй п'єсі "Ромео і

Джульєтта". Написана ще в XVI ст., ця оповідь схвилювала сучасників

драматурга й не залишає байдужими через сотні років і нас - людей XXI ст.

Що ж таке кохання? В одному зі своїх сонетів Шекспір визначив його так:

Любов - над бурі зведений маяк, Що кораблям шле промені надії. Це - зірка провідна, яку моряк Благословляє в навісній стихії.

(Переклад Паламарчука) Саме ці слова стануть епіграфом уроку. Адже у трагедії "Ромео і Джульєтта" кохання - теж зірка, яка освітила надзвичайно яскравим світлом життя двох молодих людей, яка продовжує світити сьогодні.

II. Оголошення теми, мети уроку.

Отже, тема нашого уроку: "Зірка кохання. Утвердження у трагедії величі й краси справжнього кохання, його здатності піднестися над розбратом і ворожнечею світу.

Сьогодні ми повинні, опираючись на знання, одержані на попередніх уроках, навчитися давати власну оцінку прочитаному, характеризувати образи твору, аргументувати свої судження, довести (це і буде проблемним питанням уроку), що трагічна смерть Ромео і Джульєтта є свідченням трагедії їхнього чистого кохання. Вияснити чому залишається постійним інтерес до трагедії Шекспіра у читачів різних часів? Що стверджує автор у творі? Виховувати в учнів вірність дружбі, в коханні, непримеренність зі злом, благородство. Будемо працювати за таким планом. (Зачитати)

III. Формування нових знань, умінь і навичок.

Щоб досягти мети уроку, розкрити проблематику твору, необхідно творчо працювати. А налаштувати вас на високу активність на уроці допоможе вікторина. За кожну правильну відповідь 1 бал.

1. Яку країну вважають батьківщиною Відродження?

а) Францію;

б) Італію;

в) Англію;

г) Росію.

2. Шекспір - представник:

а) французького Відродження;

б) німецького

в) італійського;

г) англійського.

3. Відродження - це звернення митців до культури:

а) античного світу;

б) середньовіччя;

в) просвітництва;

г) класицизму.

4. Петрарка - представник:

а) раннього Відродження;

б) високого;
в)      середнього;
г)      пізнього.

5. Кому присвячував сонети Шенкспір?

а) Беатріче;

б) Лаурі;

в) незнайомці;

г) смугляві леді.

6. "Канцоньєре" - це:

а) книга віршів;

б) пісень;

в) сонетів;

г) романсів.

7. Скільки років було Джульєтті?

а) 17;

б) 20;

в) 16;

г) 14.

8. Де Ромео познайомився з Джульеттою?

а) в саду;

б) на вулиці;

в) на балу;

г) в гостях у друзів.

9. В який день Джульетта мала одружуватись із Парісом?

а) субота;

б) неділя;

в) середа;

г) четвер.

10. Скільки годин мала спати Джульетта?

а) 8;

б) 24;

в) 42;

г) 15.

11. В якому театрі Шекспір був і актором, і суфлером:

а) "Традиція";

б) "Земля";

в) "Земля";

г) "Глобус".

12. Зі скількох томів складається найповніше видання творів Шекспіра

          у перекладах українською мовою:

а)      8;

б)      6;

 в)     5.

13. Скільки п'єс за дослідженням науковців, написано Шекспіром:
а)      20;

б)      37;

 в)     22.

14. В якому місті народився Шекспір:

а) Единбурзі;

б) Лондоні;

в) Стратфорді - на - Ейвоні.

Підсумок.

  Добре, молодці. Особливо відзначилися такі учні…………………… .

   Щоб зрозуміти поведінку, вчинки, характер героїв шекспірівської трагедії, ми повинні разом з ними відчути подих тієї епохи, в яку жили закоханні. Тому індивідуальне завдання біля дошки піде виконувати Качмар Лілія.

Індивідуальне завдання біля дошки:          

 Використовуючи метод гронування:

 1. Напиши центральне слово посередині дошки.

 2. Починай записувати слова та фрази, які спадають на думку з обраної теми.

 3. Коли всі ідеї записані, встанови, де можливо, зв'язки між поняттями.

 4. Напиши стільки ідей, скільки дозволить час.

                                                  ВІДРОДЖЕННЯ

  Архітектура       наука          література       музика       мистецтво             ідеї                                                                                               

                                                                                                                  гуманістичності

   колони            Коперник      Петрарка        Пісенні      Рафаель        Бажання

   арки                 Бруно            Бокаччо         мелодії      Леонадо да    людини

   бані                  Галілей         Шекспір        простого      Вінчі         розпоряджатися

                            Колумб        Сервантес      народу        Рембранд   своєю долею

                            Магелан

                          Васко да Гама

Робота з класом

- Давайте пригадаємо, що характерно для епохи Відродження?

Учень: Відродження - одна з найбільш знаменних епох в історії людської цивілізації. Це могутній культурний рух, який отримав свою назву у зв'язку з відродженням інтересу до античного мистецтва. Хронологічно Відродження розгорнулося в межах 14-16 ст. й охопило Італію, Іспанію, Францію, Німеччину, Англію, Угорщину, Польщу, Чехію, (показати на карті)

- Які події відбувались у період, названий Відродженням?

Учениця: Тогочасна Європа переживала період економічного підйому. Змінилось уявлення про світ; відкриття Америки морського шляху до Індії, перша кругосвітня подорож Магеллана, книгодрукування сприяли розвитку науки та освіти.

   Розквіт культури Відродження пов'язаний із позитивними змінами у житті суспільства, з розвитком наукової думки народженням нового світогляду - гуманізму (від латинського слова "гуманос" - людяний).

- В чому суть гуманних поглядів митців Відродження?

Учень: Письменники-гуманісти були свідками та учасниками великих відкриттів, економічного та культурного прогресу, тому великий інтерес вони проявили до реального життя, захоплювались людською особистістю, вірили в її творчі можливості.

- А кого з цих історичних постатей ви знаєте? (показати портрети)

Магелан Леонардо да Вінчі

Колумб Рафаель

Петрарка Шекспір.

Сервантес

Вчитель: "Шекспір це пророк, посланий Богом, щоб просвітити нам таємницю про людину, про душу людську" - писав Достоєвський.

Оскільки його рідною мовою була англійська, то сьогодні вона і прозвучить, щоб наблизити нас до нього. (Учениця розповідає біографію англійською мовою.)

За знання іноземної мови та життєвого і творчого шляху письменника-драматурга Оксана отримує 11 балів.

- В чому ж виявилося новаторство Шекспіра?

Учень: Шекспір засудив феодальний розбрат, ворожнечу; обмежив дію п'єси 5 днями (з неділі до п'ятниці); зобразив тему кохання як життєствердну основу людської природи, котра звеличує людину Ренесансу, поєднав комедію і трагедію.

- Дайте означення трагедії:

Учениця: Трагедія - це драматичний твір, де розкриваються нерозв'язані моральні проблеми, що призводять, як правило, до загибелі персонажів.

- На Д/3 ви повинні були підготувати оди Шекспіру. Прошу. (Виразне читання напам'ять.)

Оди Шекспіру.

1. Художник без єдиної картини,
Він образи зумів створить такі,
Що ними світ захоплюється й нині,
Хоч у героїв долі нелегкі.

Його життя в чаруючих словах,

Словах кохання і словах розлуки,

Але ж в житті все саме так бува...

Я з трепетом беру його книжки у руки.

Я плакала над долею Джульєтти,

Сміялася з Віолою, повір.

 Як душі, вічні, то, Шекспіре, де ти.

 Віват! Віват, Шекспір?

2. О Шекспір! Як мило й любо чути,
Що твої талант і велич вічні.

Нам, Шекспір ніколи не забути –

Зміст твоїх трагедій таємничий.

О Шекспір! Твої герої й нині

Ведиччю душі чарують знов,

Ромео і Джульєтти дії

Досі ще хвилюють юну кров.

 Шекспір - ти незрівняний геній.

Твоїх ідей реальний світ.

 Шекспір живий. Ти знов на сцені.

І будеш жити сотні літ.

(Захист індивідуального завдання на дошці.)

Учень: Ми вже знаємо, що небувалого розквіту в епоху Відродження досягли архітектура, наука, література, музика, мистецтво, розвиваються гуманістичні ідеї. Велику увагу в галузі архітектури звертається на колони, арки, бані. Розвивається наука за допомогою вчених Коперника, Бруно, Галілея, Колумба, Магелана, Васко да Гами. В літературі появилися нові письменники. Це Петрарка, Бокаччо, Шекспір, Сервантес.

  Зростає інтерес до пісенних мелодій простого народу. Дуже відомими стають картини Рафаеля, Леонардо да Вінчі, Рембрандта. Отже, в епоху Відродження виникає бажання людини розпорядитися своєю долею.

Вчитель: Таким чином, ми бачимо, що людина в епоху Відродження могла самостійно приймати рішення, вперто прямувати до здійснення заповітної мети, вірно і безмежно кохати.

  Кажуть, що найсильніше - перше кохання, бо приходить воно до кожного в найщасливіші роки юності, коли душа наповнюється невичерпною радістю, хочеться сміятись і співати, доторкнутись до промінчиків яскравого сонця, полинути в безмежну синь неба, порозмовляти з кожним листочком, з кожною пелюсткою квітки, щоб чув цілий світ, що ти кохаєш. Тоді душа спалахує барвистими іскорками мрій і лине у світ Ромео і Джульєтти.

  Давайте ще раз перегорнемо сторінки цієї всесвітньо відомої трагедії і спробуємо зрозуміти почуття і вчинки героїв. Впевнена, що нікого з вас вона не залишила байдужим. Образи двох закоханих представників ворогуючих сімей Шекспір змалював так, що і крізь століття ми співчуваємо їм, оплакуючи нещасливий кінець.

Інсценізація. Я запрошую вас до перегляду фрагменту п'єси, яку зіграють наші юні актори.

Ведучий:

Однаково шляхетні дві сім'ї

В Вероні пишній, де проходить дія.

 Збували в ворожнечі дні свої.

Аж враз кривава скоїлась подія.

Коханців двоє щирих, запальних

 Ворожі ті утроби породили:

Нещастя сталося у сім'ях тих,

 Вони одвічні звади припинили.

Життя коротке і сумну любов,

Трагічну смерть, що потрясла родини,

 Як змила ту ненависть чиста кров,

Ми вам покажемо за дві години.

Даруйте нам недоліки пера,

Всі хиби виправить старанна гра.

Сценка (Розмова матері з Джульєттою і нянею)

- Скажіть, якою ви бачите Джульєтту на початку трагедії?

Учень: Вона весела, енергійна. Джульєтта не вважає себе красунею,

гідною якогось особливого нареченого. Коли мати радить вийти за Паріса,

Джульетта і в думках не може заперечувати. Мабуть, вона ще не знає, що таке справжнє кохання, тому така слухняна і спокійна.

- Послухайте інший уривок п'єси мовою оригіналу, (зачитати)

- А зараз ви подивитесь цей фрагмент трагедії в перекладі Бажана, (портрет показати) Сценка. (Зустріч Ромео і Джульетта)

- Давайте візьмемо інтерв'ю у наших героїв.

Гра "Мікрофон"

Журналіст

- Ромео, розкажи про своє життя до знайомства з Джульеттою?

Ромео

- Я був сумний, меланхолічний, закоханий у красуню Розаліну. Здається, трохи легковажний. Любов мені здавалась грубим і жорстоким почуттям: о любов жорстока й люта, вона брутальна й коле, як терник.

Журналіст

- Ти пішов на бал до ворога. Чому?

Ромео

- Я пішов на бал, щоб побачити там Розаліну, але цей вечір змінив все моє життя.

Журналіст

- Яким в той час було твоє ставлення до сім'ї Капулетті?

Ромео

- Я знав, що наші сім'ї ворогують, тому одягнув з друзями маски.

Журналіст

- Ти кохав Розаліну?

Ромео

- Так. Я так думав, але тепер я бачу, що помилявся.

Журналіст

- Джульєтто, чим тебе привабив Ромео?

Джульетта

- Ромео - рішучий молодий юнак, який, мені здається, здатний не тільки на високі почуття, а й на рішучі дії, щоб захистити своє кохання.

Журналіст

- Розкажи про свої захоплення, інтереси до знайомства з Ромео.

Джульетта

- До знайомства з Ромео я була слухняна, весела, підкорилася традиції і погодилася на шлюб із нелюбом.

Журналіст

- Як змінило тебе кохання до Ромео?

Джульетта

- Я стала стійка, смілива, готова віддати життя за право вільного вибору кохання.

Журналіст

- Дякую.

Вчитель: Що ми можемо сказати про Ромео, прослухавши його інтерв'ю?

Учень: Це порядний, чесний, благородний юнак, для якого вікова ворожнеча між родинами - це свого роду традиція, він гідний і зразковий юнак, тому Капулетті не допустив, щоб в його домі було нанесено образу Ромео. Розаліна - звичайне захоплення Ромео. Це було зовсім не кохання.

Робота з книгою.

- Які формули кохання виводить Ромео разом з Бенволіо?

Знайдіть в підручнику.

1. "Кохання, чарівне на вигляд насправді - деспотичне і жостоке."
(Бенволіо)

2. "Любов - це дим, що в'ється від зітхання." (Ромео)

3. "Безумство мудре - ось що є любов." (Ромео)

  - На балу між Ромео і Джульеттою відбулось дивне, незвичайне, досі незвідане. Що це було за нове почуття?

Учень: Ми бачимо, що між Ромео і Джульеттою зароджується почуття, яке вище за родинні чвари. Це почуття чисте і радісне, сповнене поезії і гармонії, це - любов.

- Чи можна сказати, що це кохання з першого погляду?

Учениця: Так, Ромео побачив чарівну незнайомку й відразу закохався в неї.

- Знайдіть рядки, в яких описується закоханість Ромео. (Дія 1, сцена 5) (Зачитати)

1. Померкли смолоскопи перед нею. (світло)

2. Вона - омріяна любов моя.

3. Вона ж між ними - голубка між галками! (невинність, щирість)

4. "Чи ж " коли любив!"

5. "Не знали ви краси до цеї ночі"

- Що говорять про Ромео веронці.

Учень: Верона славить Ромео за честь, за виховання добре.

- Як змінюється поведінка Ромео і Джульетта після їхньої зустрічі?

Учениця: Кохання робить Ромео і Джульетту дорослими. Побачивши

дівчину Ромео відчуває, що це його доля, стає дорослою і зрілою людиною, яка не тільки мріє, але й бореться за своє почуття. Його слова і вчинки сповнені енергії, рішучості, щирості. Джульетта також з наївної дівчини перетворюється на сильну і впевнену жінку, яка заради коханого готова долати будь-які перешкоди. Все забуто: й родичі, й минулі обов'язки, душі героїв розкриті назустріч щастю.

- Як ви думаєте, чому Ромео і Джульетта, знаючи про ворожнечу між батьками, порушили закони їхнього життя?

Учень: Тому що вони люди нового покоління, яке прагне до щастя. У них була віра в те, що кохання здатне подолати будь-які перешкоди

- Як ви думаєте, чи є в наш час Ромео і Джульетта. (Наведіть приклади).

Самостійна робота (таблиця 1)

А зараз самостійна робота:

1. Випишіть з таблиці тільки ті риси характеру, які притаманні Джульєтті. (Хлопці)

2. Виберіть з поданих рис характеру ті, які не властиві Ромео. (Дівчата)

- На який же важливий крок зважується Джульєтта, щоб поєднати свою долю з коханим?

Учень: Дівчина готова подолати всі перепони: вона таємно вінчається з Ромео, потім зважується прийняти зілля. Джульєтта вже нічого не боїться, бо попереду - єднання з коханим.

Вчитель: Кохання, народжене завдяки поєднанню протилежностей, типове для любовної лірики доби Відродження. Це передбачає основний конфлікт трагедії. Шекспір підкреслює силу і раптовість кохання дівчини, яка майже відразу відмовилася від сумнівів і цілком віддалася пристрасті. (Таблиця 2)

- Чому ж таке велике кохання приречене на загибель? В чому трагізм долі героїв?

Учень: На шляху до щастя героїв загрозливою перешкодою стоять давня кривава ворожнеча між родинами та жорстока феодальна мораль, яку вони подолали своєю смертю. Це можна довести фіналом п'єси. (Зачитати: 5 дія сцена 3)

- Чому цю трагедію можна назвати оптимістичною і гуманістичною?

Учениця: Ворогуючі родини відкинули помсту, злобу, визнали правоту людяності і міру. Над тілами загиблих з'єднуються руки Монтеккі і Капулетті. Торжествує світле начало. Оптимістичного звучання трагедії надає уславлення краси і сили земної любові, вірш в розум майбутнього, що освячене добром і спокоєм життя.

- Чи актуальна трагедія Шекспіра сьогодні?

Учень: "Ромео і Джульєтта" не лише трагічний урок, а й приклад для наслідування: там, де трагедія  звучить як  гімн  коханню,  вона стає

ствердженням його непереможності. Кохання сильніше за смерть, щоправда воно її не долає, але й не скоряється їй. Кохання живе вічно. Це велична сила, яка здатна змінити людину, окрилити її, піднести до небезпечних висот.

- Данте говорив: "Любов рушить сонце і світила. " Подумайте як зміст цих слів перегукується із трагедією Шекспіра.

Учениця: Шекспір як справжній гуманіст сміливо утверджує велику силу кохання. Як для Данте, для нього любов - це те, на чому тримається життя.

- А що є основою життя "Ромео і Джульетта ". (Учні складають схему "Кохання в трагедії Шекспіра")

- Який основний пафос твору?

Учень: Отже в трагедії Шекспір відобразив реалії дійсності: адже в житті все складно і не завжди можна протистояти злу. Але автор показав, що кохання своєю самовідданістю, навіть смертю, несе спокій, світло, примирення. Смерть Ромео і Джульєтти - не лише трагічний урок, а й найвищий урок вірності. Трагедія звучить як гімн коханню, стає утвердженням його не переможності. Отже, основний пафос трагедії такий: гармонія 2 сердець повинна стати початком гармонії світу.

- Ліля, уяви, що ти кінорежисер, який має поставити фільм за трагедією Шекспіра. Ти, разом зі своєю художньою групою повинна обговорити цей проект і довести, що трагічна смерть Ромео і Джульєтти є свідченням трагедії їхнього чистого кохання і саме цей фільм потрібний сучасній молоді.

Словникова робота

Режисер - головна особа на знімальному майданчику.

Продюсер - людина, яка відповідає за постанову п'єси.

Кожний режисер, знімаючи фільм, прагне висловити власне ставлення до того, що він робить, свою ідею. Тож вам слово.

Режисер. Я вважаю, що твір заслуговує на те, щоб бути знятим на кіноплівку. Адже проблеми, порушені в ньому, актуальні і сьогодні. Це вічні філософські проблеми добра і зла дружби й ненависті, вірності й смерті, кохання й сенсу життя. "Ромео і Джульетта" - це "світла трагедія", бо вона пройнята оптимістичною вірою в людину. З великою художньою майстерністю Шекспір зображає прекрасне, чисте й радісне почуття кохання. За радість кохати, за право бути щасливими герої платять своїм життям. Але таке життя перемагає смерть: довідавшись про історію кохання Ромео і Джульетти, ворогуючі родини примирюються. Більше не буде литися безвинна кров, людяність і мир перемагають.

Продюсер. Я хочу звернути увагу на художню своєрідність твору. Вперше трагедія була надрукована під назвою: "Прекрасно написана трагедія про Ромео і Джульетту. Надрукована в тому вигляді, в якому вона часто під гучні оплески виконувалася перед публікою". П'єса мала величезний успіх. Під впливом цієї вистави виникла народна балада, що оспівувала двох закоханих. В ній розповідається, що закохані Піром і Фісба умовилися про побачення. Дівчина прийшла раніше й на місці зустрічі побачила левицю зі скривавленою пащею. Фісба втекла, загубивши покривало, і левиця розірвала його. Пірам, який прийшов пізніше, подумав, що Фісба загинула й кинувся до меча. Повернувшись, Фісба знайшла тіло коханого й вдалася до самогубства.

Сююжет драми Шекспір запозичив з поеми англійського поета Артура Брука, написаної свого часу на основі італійської новели Матео Банделло.

Кінознавець. Я - як кінознавець хочу зазначити, що творчість Шекспіра - це скарб, який належить усьому людству. Його п'єси своєю неповторністю надихали представників усіх видів мистецтв: композиторів, художників, кінорежисерів. Перша відома екранізація "Ромео і Джульетта" була створена у 1907р. ще за часів "великого німого кіно" італійським кінорежисером. У 1936р. свою кіноверсію створив відомий американський кінорежисер, шанувальник Шекспіра Джордж К'юкор. 1968р. - за свій фільм італієць Франко Дзеффіреллі отримує найвищу нагороду кіноакадемії - "Оскар".

- А які пропозиції музикознавця щодо музичного оформлення п 'єси?

Музикознавець. До сюжету трагедії зверталися композитори Гуно, Берліоз, Белліні, Чайковський, Прокоф'єв. Майстерно виконувала роль Джульетта у балеті Прокоф'єва незабутня Галина Уланова. Музичні твори Чайковського й Прокоф'єва передають красу та глибину кохання Ромео і Джульетта, створюють неповторні звукові портрети закоханих, розкривають основний конфлікт твору - зіткнення світлового кохання юних героїв з родовою ворожнечею старшого покоління. Вважаю, що музичні твори Чайковського будуть якнайкращим тлом для нашого фільму.

Дякую. Наступним виступить художній декоратор.

Художник-декоратор. Англійський драматург створював настільки яскраві образи та сцени, що Шекспірівські трагедії часто порівнювали з мистецтвом живопису. Пропоную вашій увазі ілюстрації до трагедії двох російських художників. Перший з них Шмарінов та Городиський. Цикл ілюстрацій відтворює всі події п'єси - від початку до кінця. Як кожний художник, Шмарінов ретельно ознайомився з шекпірівською добою, внаслідок чого на його малюнках постало справжнє середньовіччя - у костюмах, інтер'єрах.

А ось подивіться на ці ілюстрації, створені талановитими художниками: Рекхем, Ватерхауз, Айєць. Відома у цілому світі і скульптура Родена "Ромео і Джульетта" - це вершина щастя, справжнє кохання.

Я пропоную використати у фільмі також роботи молодих художників. Це Коштовська Ю. та Магомедов Сергій. Сергію, розкажи про свої асоціативні роботи.

Сергій. На моєму малюнку бароковий замок відгороджений від світу старим готичним замком, та останній вже своє віджив і почав руйнуватися. Так і батькові Джульєтти не вдалося відгородити доньку від іншого, нового життя.

На цьому малюнку зображено кохання Ромео і Джульєтти як ніжна кітка, що виросла в суворих, несприятливих умовах, серед вічних снігів та криги, - і тому воно приречене на загибель.

Усі герої Шекспіра разом нагадують мені чайний сервіз. А брат Лоренцо

- палаючу свічку, адже саме він у п'єсі є провідником ідеї гуманізму, просвітництва. А зараз ми познайомимось з театральним реквізитом і пригадаємо кому він належить (шпага, меч, біблія, миш'як, квіти, обручка).

- А тепер слова просить літературознавець.

Літературознавець: Вплив Шекспіра на світову літературу надзвичайно потужний і багатогранний. Тисячі акторів мріють зіграти Гамлета або Отелло, Джульєтту або Дездемону, леді Макбет або Афелію.

Творчість Шекспіра надихала багатьох поетів і прозаїків. Гадаю, доцільно, у нашому фільмі використати поезії Бальмонта, Гумільова, Бажана, Рождественського, Ліни Костенко.

  Шекспір є велетнем. Тому і не дивно, що в Україні здавна захоплюються ним. Це почалося ще від Шевченка: він усюди возив з собою Шекспірові твори. Про нього писали, його перекладали Костомаров, Франко, Федькович, Драгоманов, Старицький, Куліш - цвіт вітчизняної культури. Його також перекладали Рильський, Бажан, Тен, Мисик.

Отже, сьогодні ми можемо з впевненістю сказити, що Ромео і Джульєтта - безсмертний гімн справжньому коханню, результатом є те що до Верони до сьогоднішнього дня надходять листи до Джульєтти.

- Яке кохання возвеличив Шекспір?

Учень: Шекспір возвеличив глибоке почуття без рахунків і компромісів, яке облагороджує; це полум'я знищує в людині все нікчемне, егоїстичне.

- Які риси характеру слід мати людині, щоб зберегти любов на все життя?

Учні: Вірність, скромність, чесність, щирість, ніжність, відданість.

- Що вам сподобалось у цьому творі?

Учениця: Гострота сюжету. Неповторність характерів юних закоханих. Сила їхніх почуттів. Гімн коханню. Гуманізм.

- Чого навчає ця трагедія? Що запам 'ятається на все життя?

 Учень: Ця  трагедія  навчає  правильно  орієнтуватись  у  життєвих

ситуаціях, вірно оцінювати свої вчинки та дії інших людей, виховує здатність до сильних і щирих почуттів.

- Чому п 'єса актуальна і сьогодні?

Учениця: Ромео і Джульетта довели, що ніхто і ніщо, крім смерті, їх не може розлучити. Воно вище над пересудами, родовою помстою, ненавистю, злістю, тому воно безсмертне.

Вчитель: Як бачимо, життя часто буває немилосердним, невблаганні

обставини призводять до розлуки закоханих. Та любов не помирає, не

розвіюється вітром, вона живе піснею, словом, подихом вітру. Кохання

перемогло. Тому епіграфом нашого уроку ми взяли слова:

                                      Якщо ви камінь - будьте гранітом,

                                      Якщо ви квітка - будьте трояндою,

                                      Якщо ви людина - будьте коханням.

                                                                              (Б. Джонсон)

- А як кохання розумієте ви?

Учениця: Я б хотіла дати відповідь на це питання словами вірша моєї ровесниці.

Що кажуть люди про любов?

А що про неї говорити?

Немає слів, немає мов,

Щоб почуття це зрозуміти.

Кажуть всі, що любов сліпа.

Та хіба в ці слова повірю я?

Є вона - серце птахом в небо зліта,

І розцвіта різнобарв'ям земля.

 

 Ромео говорив, що «любов - це дим, що в'ється

 Від зітхання.»

 В серцях коханців це вогонь бажання.

 Коли ж закоханий у горі,

 Сльозами може затопити й море.

 Безумство мудре - ось що є любов.

Воно отруює й зціляє кров.

Учень: важко говорити про те, чого не звідав. Довкола тільки й чую: «Кохання, кохання». А що воно таке - не знаю. Тільки ж, мабуть, це і справді гарне почуття, раз про нього всі з таким захопленням говорять. Певно, і для мене світ стане прекрасним, коли прийде воно, кохання.

Учениця:

Світлішого в житті не знаю

За трепетне освідчення: «Кохаю»

З екрану скільки раз це слово чула,

А зміст його недавно лиш збагнула.

«Кохаю», - і синіють небеса,

І світ наповнює лише краса,

Сни стали різнобарвні, наче квіти,

І я сама неначе Афродіта.

Ромео твердив. Що кохання може все,

То хай воно нам щастя принесе!

- Тож підсумовуючи сказане давайте складем сенкан до слова «кохання». Кохання — безмежне, вічне, возвеличує, облагороджує, перемагає це найпрекрасніша мелодія серця, рай.

Вчитель: Анікс писав: «Ромео і Джульетта» - це гімн торжества кохання, що  перемагає смерть.  Трагедія  великої пристрасті.  Шекспір відобразив найвищий ступінь цього великого почуття - кохання безмежне, здатне на самопожертву... він створив взірець ідеального кохання».

Пророчими виявилися слова драматурга Джексона, відомого сучасника Шекспіра «Він (Шекспір) належить не лише нашому століттю, а всім вікам». Тож хай геніальний драматург стане для вас вічним супутником. Не поривайте дружби з ним, бо в кожному віці в його безсмертних творах, ви знайдете щось нове і необхідне для себе.

Д/з написати лист у Верону. Замітка в стінгазету про роботу художньої ради.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шутка Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Зарубіжна література 8 клас (Паращич В.В., Фефілова Г.Є.)
Додано
4 березня 2020
Переглядів
14487
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку