Методика модульної системи навчання заснована на образі того, що будь-який урок повинен включати в себе як методи засвоєння но-мої інформації, так і методики формування вмінь і навичок обробки цієї Інформації. Що це значить? У цілях уроку передбачається не тільки засвоєння знань, а й формування конкретних умінь роботи зі знаннями, тобто з отриманою навчальною інформацією. При модульній системі навчання надається перевага самостійній, творчій діяльності на основі визначених цілей, організації самоконтролю, рефлексії. Наприклад, метою навчального модулю може виступати формування вмінь працювати самостійно з інформацією, трансформувати отримані знання в сучасність, вирішувати ситуації, використовуючи щойно отримані знання, та ін. Новою в порівнянні з традиційною системою навчання є організація на уроках рефлексії з метою виявлення й оцінювання власних успіхів і невдач.
Модульні технології навчання
Методика модульної системи навчання заснована на образі того, що будь-який урок повинен включати в себе як методи засвоєння но-мої інформації, так і методики формування вмінь і навичок обробки цієї Інформації. Що це значить? У цілях уроку передбачається не тільки засвоєння знань, а й формування конкретних умінь роботи зі знаннями, тобто з отриманою навчальною інформацією. При модульній системі навчання надається перевага самостійній, творчій діяльності на основі визначених цілей, організації самоконтролю, рефлексії. Наприклад, метою навчального модулю може виступати формування вмінь працювати самостійно з інформацією, трансформувати отримані знання в сучасність, вирішувати ситуації, використовуючи щойно отримані знання, та ін. Новою в порівнянні з традиційною системою навчання є організація на уроках рефлексії з метою виявлення й оцінювання власних успіхів і невдач.
Технологія «мозкового штурму»
Правила «мозкової атаки»
• Вибір ведучого при рівноправному положенні всіх учасників.
• Влада уяви. Позитивне налаштування на партнерів.
• Можливі лише уточнюючі питання, заохочення й підтримка партнерів. Це не відноситься до експертів.
• Неприйняття критичних зауважень і проміжних оцінок у процесі «штурму» (наприклад: «згоден, але можна й по-іншому»). Можливі доповнення й комбінування ідей.
• Чіткість й узагальненість формулювання суджень, ідей. Дія за принципом: чим більше ідей, рішучіше атака, тим ближче досягнення мети штурму.
• Відхід від деяких (попередньо позначених) педагогічних стереотипів і традицій. Доброзичливий настрій і розкутість учасників.
• Активність усіх учасників команд оцінюється балами. Пасивні учасники дають привід експертам знімати бали з команди (при домовленості правил проведення «штурму».)
• Оптимізм і впевненість.
• Етапи й методика «мозкового штурму»
1. Формулювання навчальної проблеми:
• Обґрунтування задачі та ЇЇ рішення.
• Визначення умов і правил колективної роботи. Утворення робочих груп та експертної, що повинна буде оцінювати й відбирати кращі ідеї.
2. Експрес-розминка:
• Швидкий пошук відповідей на питання й задачі тренувального характеру, підготовлені ведучим (або вчителем). Це одночасно настрій і перевірка роботи груп: учні в групах перевіряють свій інтелектуальний потенціал.
3. «Штурм» поставленої проблеми. . (Ще раз ведучим уточнюється задача і правила.)
4. Обговорення експертами підсумків роботи груп.
5. Добір та оцінка найкращих ідей.
6. Повідомлення про результати «мозкової атаки» («штурму») за етапами проведення.
7. Публічний захист найкращих ідей.
Проектні технології
Це досить новий вид діяльності для школярів, який, на жаль, поки не одержав належного застосування ні в середній, ні в старшій школі. Даний вид діяльності багатофункціональний більшою мірою, ніж інші. Проект спонукає учня виявляти інтелектуальні здібності, моральні й комунікативні якості, демонструвати рівень володіння знаннями й загальнонавчальними вміннями, здатність до самоосвіти й самоорганізації. Спільна діяльність реально демонструє широкі можливості співробітництва, у ході якого учні ставлять мету, визначають оптимальні засоби досягнення, розподіляють обов'язки. Це дозволяє виявляти в учневі схильність до певної компетентності.
Головні умови організації роботи над проектом
• Знання вчителем особливостей проектної методики, усвідомлення широких можливостей розвитку учнів у процесі проектної діяльності.
• Навчання учнів володінню технологією проектної діяльності (уміння визначати мету, задачі, бачити предмет дослідження, визначати гіпотезу, планувати власну діяльність і діяльність своїх товаришів). Здатність чітко, систематично виконувати сплановану роботу, що є неодмінною умовою для розвитку учнів у процесі реалізації проекту.
• Прагнення учнів брати участь у роботі над проектом; визначений рівень володіння знаннями з предмета й загальнонавчальних інтелектуальних умінь.
• Доводити проект до кінця, поетапно узгодивши проміжні результати з учителем.
• Наявність інформації про хід проекту.
Методика проектної діяльності
• Вибір проблеми, обґрунтування практичної значимості її вирішення.
• Вивчення мети й поетапних задач.
• Визначення масштабів роботи, засобів і методів досягнення мети, рамки інтеграції з іншими предметами, передбачувані складності, терміни, поділ усієї роботи на етапи.
• Формулювання гіпотези, ідеї реалізації.
• Вибір виконавця чи команди для здійснення проекту. Розподіл обов'язків на кожному етапі реалізації проекту при загальній рівноправності учасників. Мотивація учасників.
• Планування загальної моделі й структури проекту. (Модель — це умовний образ, схема кінцевого результату проекту.)
• Вибір двох учнів, що відповідають за інформаційне забезпечення проекту,— випуск бюлетенів. Позначення основних принципів оформлення, періодичності випуску.
Вимоги
• Проект розробляється з ініціативи учнів, але тема може бути запропонована й учителем. Тема для всього класу може бути одна, але шляхи її реалізації в кожній групі можуть бути різні. Можливо одночасне виконання учнями в класі різних проектів.
• Проект варто робити значимим для найближчого й опосередкованого оточення учнів.
• Робота з проекту має дослідницький характер, моделює роботу н науковій лабораторії й тому необхідно розробляти апарат дослідження, обґрунтовувати його.
• Проект педагогічне значимий, тобто учні в процесі його здійснення здобувають нові знання, будують нові відносини, опановують загальнонавчальні вміння.
• Проект заздалегідь спланований, сконструйований спільними зусиллями вчителя й учнів, але в той же час у міру його розгортання допускаються гнучкість і зміни.
• Проект рекламується в рамках класу, паралелі, школи з метою підвищення мотивації учнів у його реалізації, розгортається його суспільна значимість.
• Проект реалістичний, має визначену практичну значимість, зорієнтований на можливості учнів. Припускається широке розмаїття тем.
Етапи проектування
І. Початковий
Розробка основних ідей, констатація вивченості проблеми, збір й аналіз піших, обґрунтування актуальності проблеми, формулювання гіпотези (припущення про результати й шляхи досягнення).
2. Етап розробки
Вибір виконавця (одного чи декількох), формування команди, розподіл обов'язків, планування роботи, розробка змісту етапів, визначення форм і методів керування й контролю, корекція з боку педагога.
3. Етап реалізації проекту
Інтегрування й акумулювання всієї інформації з урахуванням теми, мети. Підготовка наочно-графічного матеріалу, розробка аудіо-, відеоряду проекту. Контроль і корекція проміжних результатів, співвідношення їх п метою, керівництво, координація роботи учнів.
Завершення проекту
Представлення й захист проекту в класі, на конференції, внурішньошкільній паралелі. Зіставлення первісних цілей і результатів дослідження. Оцінка й підбиття підсумків. Розформування команди. Обговорення результатів проекту, які пізнавальні й моральні знахідки були набуті.