Мета уроку: ознайомити дев'ятикласників із складносурядним реченням, засобами зв'язку в ньому, удосконалювати пунктуаційні вміння щодо правильної розстановки розділових знаків у складносурядних реченнях; розвивати творчі вміння моделювати складносурядні речення відповідно до мети й обставин спілкування та використовувати їх у висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати шанобливе ставлення до природи, а також спостережливість за красою її надбань.
Тема. Складносурядне речення, його будова і засоби зв’язку в ньому
Мета: поглиблювати знання учнів про особливості будови складного речення; ознайомити дев’ятикласників з поняттям про складносурядне речення, його будову і засоби зв’язку в ньому; удосконалювати пунктуаційні вміння щодо правильної розстановки розділових знаків у складносурядних реченнях; розвивати творчі вміння моделювати складносурядні речення відповідно до мети й обставин спілкування та використовувати їх у висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати шанобливе ставлення до природи, а також спостережливість за красою її надбань.
Міжпредметні зв’язки: опис у художньому творі.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетентності).
П е р е б і г у р о к у
І. Організаційний момент.
ІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку. Оголошення епіграфа.
Намита сонцем і вітрами,
Хлюпоче веслами весна,
І піднімає буйні трави
Земля хмільна і запашна.
М.Стельмах
Слово вчителя.
Одним із видів сполучникових складних речень є складносурядне, частини якого поєднуються за допомогою сполучників сурядності (пригадайте 7 клас) як синтаксично незалежні, рівноправні.
Опрацьовуючи цей розділ, ви навчитеся знаходити в тексті складносурядні речення; отримаєте знання про розділові знаки між частинами складносурядного речення та зможете їх пояснити; здобудете вміння й навички аналізувати й оцінювати виражальні можливості складносурядних речень та інших синонімічних конструкцій; дізнаєтеся про інтонацію складносурядних речень; навчитеся використовувати ці речення при побудові висловлювань різних видів в усній та писемній формах.
ІІІ. Актуалізація мотиваційних резервів учнів.
З-поміж поданих речень випишіть складні за їхніми видами (складносурядні, складнопідрядні, безсполучникові).
Вітер зірвався, і збудився ліс. Найбагатший той, хто володіє рідною мовою. Хочеш їсти калачі – не сиди на печі. Я хочу правді бути вічним другом і ворогом одвічним злу. Сичі в гаю перекликались, та ясен раз у раз скрипів. Місяць давно вже зійшов і перескакував з хмари на хмару. Та диво дивне: в лютій тісноті я почуття безмежжя не втрачаю. Як не буде птахів, то і людське серце стане черствим. Сонце зайшло, і відразу смеркло. Якщо мрієш про щастя, будуй його вже тепер.
Ключ. З останніх букв останніх слів речення складіть закінчення вислову П.Куельйо: «У людини завжди є все, щоб здійснити…».
Методична ремарка. Подаємо відповідь для вчителя.
Складносурядні |
Складнопідрядні |
Безсполучникові |
Вітер зірвався, і збудився ліс. |
Найбагатший той, хто володіє своєю мовою. |
Хочеш їсти калачі – не сиди на печі. |
Сичі в гаю перекликались, та ясен раз у раз скрипів. |
Як не буде птахів, то і людське серце стане черствим. |
Та диво дивне: в лютій тісноті я почуття безмежжя не втрачаю. |
Сонце зайшло, і відразу смеркло. |
Якщо мрієш про щастя, будуй його вже тепер. |
|
Ключ. У людини завжди все є, щоб здійснити свою мрію.
Підкресліть у реченні підмет і присудок. Накресліть схему речення.
ІV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.
Коментар учителя. Частини складносурядного речення мають будову простих речень, однак вони тісно пов’язані між собою змістом та інтонаційно оформлені як єдине граматичне ціле.
Порівняйте: Травневий день в кільці заграв На сполох бив всіма громами, І блискавка небесні брами Розчахувала навкруги… (М.Стельмах): Травневий день в кільці заграв на сполох бив всіма громами. Блискавка небесні брами розчахувала навкруги…
Частини складносурядних речень своєю граматичною будовою можуть відповідати називним, означено-особовим, неозначено-особовим та безособовим типам односкладних речень: Морозом скувало степ, а потім враз розгасло (О.Гончар).
У складносурядному реченні його частини з’єднуються як синтаксично однорідні компоненти, засобами зв’язку є сурядні сполучники: єднальні (і, й, та, та(і), ні-ні, ані, також): Дощ упав на трави – і живуть отави (М.Шаповал); протиставні (а, але, та (але), зате, проте, однак): Стоїть в задумі радісній природа, а по долинах чисто дзвонять води (М.Стельмах); розділові (або, то, чи, хоч, то-то, не то-не то, хоч-хоч, або-або): То комиш упаде в око, то дим тріпоче в повітрі (М.Коцюбинський).
Часто плутають прості речення з однорідними членами (здебільшого присудками) із складносурядними реченням и, бо ті й ті мають сурядний зв’язок. Щоб уникнути цього, слід починати синтаксичний розбір речення з визначення граматичних основ. Якщо граматична основа одна, то речення просте з однорідними членами: Тече вода в синє море, та не витікає (Т.Шевченко) (підмет – вода, однорідні присудки – тече, не витікає).
V. Закріплення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення мовленнєвих і пунктуаційних умінь з теми.
Розряди сполучників за значенням |
Групи сполучників за значенням |
Сполучники |
Прочитати речення. Поміркувати, які сполучники доцільно вставити замість крапок. Записати відновлені речення.
1.Повітря тремтить від спеки, … в срібнім мареві танцюють далекі тополі (М.Коцюбинський). 2. Літа ніколи не повертаються до людини, …людина завжди повертається до своїх літ (М.Стельмах). 3. Шлях часом відходив від річки, … річка оминала природні пагорби землі і відходила від шляху (І.Ле). 4. Погода була сонячна й суха, … дув холодний осінній вітер і таки добре продував крізь лиху Соломіїну одежу (М.Коцюбинський). 5. Борошняний пил висів у повітрі, … стіни, банти і постав були обсипані ним, як снігом (М.Коцюбинський).
Із простих речень утворити складносурядні.
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія. Оцінювання.
Метод «Незакінчене речення»:
VІІ. Домашнє завдання: вивчити §8 (с.69), написати вправу 76.
Використана література
К.: «Зодіак-ЕКО», 2009.
І семестр. - Бібліотечка «Дивослова», 6/2009.
1