Урок з української мови у 9 класі "Складносурядне речення, засоби зв'язку в ньому"

Про матеріал

Мета уроку: ознайомити дев'ятикласників із складносурядним реченням, засобами зв'язку в ньому, удосконалювати пунктуаційні вміння щодо правильної розстановки розділових знаків у складносурядних реченнях; розвивати творчі вміння моделювати складносурядні речення відповідно до мети й обставин спілкування та використовувати їх у висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати шанобливе ставлення до природи, а також спостережливість за красою її надбань.

Перегляд файлу

      Тема. Складносурядне речення, його будова і засоби звязку в ньому

      Мета: поглиблювати знання учнів про особливості будови складного речення; ознайомити дев’ятикласників з поняттям про складносурядне речення, його будову і засоби зв’язку в ньому; удосконалювати пунктуаційні вміння щодо правильної розстановки розділових знаків у складносурядних реченнях; розвивати творчі вміння моделювати складносурядні речення відповідно до мети й обставин спілкування та використовувати їх у висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати шанобливе ставлення до природи, а також спостережливість за красою її надбань.

   Міжпредметні звязки: опис у художньому творі.

   Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетентності).

                       П е р е б і г     у р о к у

    І. Організаційний момент.

    ІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку. Оголошення епіграфа.

                                                                     Намита сонцем і вітрами,

                                                 Хлюпоче веслами весна,

                                                 І піднімає буйні трави

                                                 Земля хмільна і запашна.

                                                                            М.Стельмах

    Слово вчителя.

         Одним із видів сполучникових складних речень є складносурядне, частини якого поєднуються за допомогою сполучників сурядності (пригадайте 7 клас) як синтаксично незалежні, рівноправні.

        Опрацьовуючи цей розділ, ви навчитеся знаходити в тексті складносурядні речення; отримаєте знання про розділові знаки між частинами складносурядного речення та зможете їх пояснити; здобудете вміння й навички  аналізувати й оцінювати виражальні можливості складносурядних речень та інших синонімічних конструкцій; дізнаєтеся про інтонацію складносурядних речень; навчитеся використовувати ці речення при побудові висловлювань різних видів в усній та писемній формах.

 

     ІІІ. Актуалізація мотиваційних резервів учнів.

  • Розподільний диктант з ключем.

          З-поміж поданих речень  випишіть складні за їхніми видами (складносурядні, складнопідрядні, безсполучникові).

      Вітер зірвався, і збудився ліс. Найбагатший той, хто володіє рідною мовою. Хочеш їсти калачі – не сиди на печі. Я хочу правді бути вічним другом і ворогом одвічним злу. Сичі в гаю перекликались, та ясен раз у раз скрипів. Місяць давно вже зійшов і перескакував з хмари  на хмару. Та диво дивне: в лютій тісноті я почуття безмежжя не втрачаю. Як не буде птахів, то і людське серце стане черствим. Сонце зайшло, і відразу смеркло. Якщо мрієш про щастя, будуй його вже тепер.

    Ключ. З останніх букв останніх слів речення складіть закінчення вислову П.Куельйо: «У людини завжди є все, щоб здійснити…».

     Методична ремарка. Подаємо відповідь для вчителя.

Складносурядні

Складнопідрядні

Безсполучникові

Вітер зірвався, і збудився ліс.

Найбагатший той, хто володіє своєю мовою.

Хочеш їсти калачі – не сиди на печі.

Сичі в гаю перекликались, та ясен раз у раз скрипів.

Як не буде птахів, то і людське серце стане черствим.

Та диво дивне: в лютій тісноті я почуття безмежжя не втрачаю.

Сонце зайшло, і відразу смеркло.

Якщо мрієш про щастя, будуй його вже тепер.

 

Ключ. У людини завжди все є, щоб здійснити свою мрію.

  • Поясніть цей вислів.
  • Робота з епіграфом.

Підкресліть у реченні підмет і присудок. Накресліть схему речення.

     ІV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.

     Коментар учителя. Частини складносурядного речення мають будову простих речень, однак вони тісно повязані між собою змістом та інтонаційно оформлені як єдине граматичне ціле.

    Порівняйте: Травневий день в кільці заграв На сполох бив всіма громами, І блискавка небесні брами Розчахувала навкруги… (М.Стельмах): Травневий день в кільці заграв на сполох бив всіма громами. Блискавка небесні брами розчахувала навкруги…

    Частини складносурядних речень своєю граматичною будовою можуть відповідати називним, означено-особовим, неозначено-особовим та безособовим типам односкладних речень: Морозом скувало степ, а потім враз розгасло (О.Гончар).

    У складносурядному реченні його частини з’єднуються  як синтаксично однорідні компоненти, засобами зв’язку є сурядні сполучники: єднальні (і, й, та, та(і), ні-ні, ані, також): Дощ упав на трави – і живуть отави (М.Шаповал); протиставні (а, але, та (але), зате, проте, однак): Стоїть в задумі радісній природа, а по долинах чисто дзвонять води (М.Стельмах); розділові (або, то, чи, хоч, то-то, не то-не то, хоч-хоч, або-або): То комиш упаде в око, то дим тріпоче в повітрі (М.Коцюбинський).

    Часто плутають прості речення з однорідними членами (здебільшого присудками) із складносурядними реченням и, бо ті й ті мають сурядний звязок. Щоб уникнути цього, слід починати синтаксичний розбір речення з визначення граматичних основ. Якщо граматична основа одна, то речення просте з однорідними членами: Тече вода в синє море, та не витікає (Т.Шевченко) (підмет – вода, однорідні присудки – тече, не витікає).

    V. Закріплення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення мовленнєвих і пунктуаційних умінь з теми.

  • Пригадайте вивчений у 7 класі матеріал про сполучник як частину мови. Заповніть таблицю.

Розряди сполучників за значенням

Групи сполучників за значенням

Сполучники

 

  • Дослідження-відновлення.

         Прочитати речення. Поміркувати, які сполучники доцільно вставити замість крапок. Записати відновлені речення.

     1.Повітря тремтить від спеки, … в срібнім мареві танцюють далекі тополі (М.Коцюбинський).  2. Літа ніколи не повертаються до людини, …людина завжди повертається до своїх літ (М.Стельмах). 3. Шлях часом відходив від річки, … річка оминала природні пагорби землі і відходила від шляху (І.Ле). 4. Погода була сонячна й суха, … дув холодний осінній вітер і таки добре продував крізь лиху Соломіїну одежу (М.Коцюбинський). 5. Борошняний пил висів у повітрі, … стіни, банти і постав були обсипані ним, як снігом (М.Коцюбинський).

  • Стилістичний експеримент.

          Із простих речень утворити складносурядні.

  1. Скоро проліски з-під снігу глянуть синіми очима. Повіває теплий вітер над розкованим Дніпром (В.Сосюра).  2. Тієї весни рано прокинувся ліс. Недовго дрімали дуби (В.Кучер). 3. Вітру на морі не було. Клекотів сильний прибій (М.Трублаїні). 4. Ніч за вікном. Не хочеться спати (Є.Летюк).

        VІ. Підсумок уроку. Рефлексія. Оцінювання.

         Метод «Незакінчене речення»:

  • На сьогоднішньому уроці я зрозумів (ла)…
  • Складним для мене на уроці було…

VІІ. Домашнє завдання: вивчити §8 (с.69), написати вправу 76.


 

Використана література

  1. Олександра Глазова, Юрій Кузнецов. Українська мова. 9 клас –

К.:  «Зодіак-ЕКО», 2009.

  1. С.А.Омельчук, А.І.Ляшкевич. Усі уроки української мови у 9 класі. – Х.: Основа, 2013.
  2. Підготовка до ЗНО з української мови. - Бібліотечка «Дивослова», 3’2015.
  3. Розробки уроків з української мови для 9 класу 12-річної школи.  

І семестр. - Бібліотечка «Дивослова», 6/2009.

1

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
21 серпня 2018
Переглядів
3747
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку