Тема. Розділові знаки у складному реченні з різними видами сполучникового й безсполучникового зв'язку
Мета: допомогти закріпити знання про особливості будови складних речень із сурядним і підрядним зв'язком, формувати вміння креслити схеми таких речень, пояснювати вживання розділових знаків між їхніми частинами; учитися пояснювати розстановку розділових знаків у реченнях;формувати пунктуаційну грамотність; розвивати логічне мислення, творчі вміння моделювати складні речення, складати речення за схемами, використовувати складні речення в усних та письмових висловлюваннях; виховувати почуття відповідальності за свої вчинки.
Тип уроку: комбінований урок (закріплення вивченого; перевірка й облік здобутих мовних знань, мовних та комунікативних умінь і навичок).
Тема. Розділові знаки у складному реченні з різними видами сполучникового й безсполучникового зв’язку
Мета: допомогти закріпити знання про особливості будови складних речень із сурядним і підрядним зв’язком, формувати вміння креслити схеми таких речень, пояснювати вживання розділових знаків між їхніми частинами; учитися пояснювати розстановку розділових знаків у реченнях;формувати пунктуаційну грамотність; розвивати логічне мислення, творчі вміння моделювати складні речення, складати речення за схемами, використовувати складні речення в усних та письмових висловлюваннях; виховувати почуття відповідальності за свої вчинки.
Тип уроку: комбінований урок (закріплення вивченого; перевірка й облік здобутих мовних знань, мовних та комунікативних умінь і навичок).
Хід уроку
І. Етап орієнтації
- Як зробити добрим день?
Посміхнися всім навколо:
Сонцю, квітам, травам, людям.
І тоді обов'язково день для тебе добрим буде!
«Філософський» експеримент «Для чого ми ходимо в школу?»
Учитель бере пусту склянку й кидає камінці, потім засипає пісок, а зверху непомітно кладе кольорові намистинки. Наприкінці заливає все водою і збовтує. Пісок й каміння осідає внизу, а зверху видніються намистинки.
Пояснення: на уроках ми здобуваємо знання, які, ніби каміння осідають у наші голови. Тільки тоді, коли ми будемо застосовувати наші знання на практиці, каміння перетвориться на коштовності.
Епіграфом нашого уроку будуть слова Григорія Сковороди: « Розум завжди любить до чогось братися, і коли він не матиме доброго, тоді звертатиметься до поганого».
ІІ. Актуалізація
На попередніх уроках ми вивчали…? Виконавши експрес-тест, дізнаємося, наскільки добре ви засвоїли вивчене.
Експрес-тест
1 .Складним називається речення, яке складається з:
а) двох і більше простих речень, об'єднаних в одне ціле за змістом, інтонацією, з допомогою сполучників або без них;
б) двох і більше простих речень, одне з яких обов'язково двоскладне, а інші - односкладні;
в) двох і більше простих речень, часто не пов'язаних за змістом інтонаційно.2.Складні речення утворюються:
а) лише з двоскладних речень, рівноправних між собою;
б) лише з односкладних речень, залежних одне від одного;
в) з двоскладних чи односкладних простих речень, кожне з яких має свою граматичну основу.З. Кілька частин, що входять у складне речення, можуть поєднуватися:
а) сурядним, підрядним, сполучниковим і безсполучниковим зв'язком;
б) лише сурядним і підрядним сполучниковим зв'язком;
в) лише сурядним, сполучниковим і безсполучниковим зв'язком.
4. Речення Над світом стояла така тиша, що чути було, як плакала надламана гілка:
а) складносурядне;
б) складнопідрядне;
в) безсполучникове;
г) складнопідрядне з кількома підрядними;
д) складне речення з різними видами зв'язку.
5. У реченні Я вірю добро і краса житимуть вічно... потрібно поставити такий розділовий знак:
а) кому;
б) крапку з комою;
в) двокрапку;
г) тире.
6. Який вид складного речення відображено на схемі?
[ ], але [ ], ( бо ).
а) складнопідрядні з кількома підрядними;
б) складносурядні;
в) безсполучникові;
г) складні речення з різними видами зв'язку.
А наш епіграф є складним реченням з різними видами зв'язку? Які розділові знаки пропущені в реченні?
ІІІ. Етап цілепокладання.
Сьогодні на уроці розглянемо тему «Розділові знаки у складному реченні з різними видами сполучникового й безсполучникового зв’язку ». Запишемо тему уроку. Ми дізнаємося, які розділові знаки потрібно ставити у складному реченні, навчимося знаходити складні речення у текстах, будемо обґрунтовувати розстановку розділових знаків.
ІV. Етап організації виконання запланованої діяльності.
Робота з підручником.
Слово вчителя.
У складних реченнях із різними видами зв'язку вживаються такі самі розділові знаки, що і в складносурядних, складнопідрядних та безсполучникових складних реченнях. Найчастіше в таких реченнях уживається кома.
У реченнях, які складаються з кількох простих речень, можуть стояти поряд два сполучники або сполучник і сполучне слово. Між ними ставиться кома, якщо речення, котре приєднується другим сполучником, можна опустити.
Між двома сурядними реченнями, поєднаними сполучниками і (й), та (і), якщо вони мають спільне підрядне, кома не ставиться.
У реченнях зі сполучниковим і безсполучниковим зв'язком вживається двокрапка і тире.
Вправа «Високо – низько».
Ви маєте синю і жовту картку.
Правильно поставлені розділові знаки – жовта картка, якщо ні – синя.
Хто добре запалився, той добре почав, а добре почати — це наполовину завершити.
Чи не дивина, що один у багатстві бідний, а інший у бідності багатий?
Вірю, що більше єлею має в своїх гладеньких словах улесник, аніж батько, коли карає, і що фальшива позолота блищить краще від самого золота... Але згадай приказку: «Вихвалявся гриб гарною шапкою, та що з того, коли під нею голови нема».
Шукаємо щастя по країнах, століттях, а воно скрізь і завжди з нами; як риба у воді, так і ми в ньому, і воно біля нас шукає нас самих.
Тлумачна хвилинка
ЄЛЕ́Й
1. Рослинна, переважно маслинова олія, що використовується для церковних обрядів; олива. 2. Те, що заспокоює, втішає, вихваляє.
Вправа- лабіринт
Якому реченню відповідає схема? ( Хто… ), [ той.. ], а [ ].
Творче моделювання
Складіть речення до поданих схем.
[ ], а [ ], ( що…. ).
[ ]: [ ], і [ ], [ ], а [ ], ( як …. ).
Вправа- ребус
Розшифруйте вислів Г. Сковороди.
Світ по бний до театру: б грати в ньому успішно і з
«Світ подібний до театру: щоб грати в ньому успішно і з похвалою,беруть ролі за здібностями!...»
Творча вправа «Я – філософ»
Складіть невеликий твір на тему, сформульовану у вислові. Використовуйте речення з різними видами сполучникового і безсполучникового зв'язку.
VІІ. Контрольно - оцінювальний етап.
Незакінчені речення:
- Сьогодні на уроці я дізнався …
- Моя робота на уроці була …
- Найцікавішим на уроці було …
Підрахуйте підсумковий бал. Виставте собі оцінку за урок.
Домашнє завдання
1. Вивчити §25 – 26, 28 ( обов'язково).
2. Завдання за вибором:
Я задоволена вашою роботою, сподіваюсь, що наша співпраця принесла нам тільки приємні враження. Памятайте, що тільки від вас залежить ваш успіх, бо у кожного своя голова на плечах.
Учениця читає вірш «Всякому місту звичай і права».
Дякую за урок!
Всякому місту — звичай і права,
Всяка тримає свій ум голова;
Всякому серцю — любов і тепло,
Всякеє горло свій смак віднайшло.
Я ж у полоні нав'язливих дум:
Лише одне непокоїть мій ум.
Панські Петро для чинів тре кутки,
Федір-купець обдурити прудкий,
Той зводить дім свій на модний манір,
Інший гендлює, візьми перевір!
Я ж у полоні нав'язливих дум:
Лише одне непокоїть мій ум.
Той безперервно стягає поля,
Сей іноземних заводить телят.
Ті на ловецтво готують собак,
В сих дім, як вулик, гуде від гуляк.
Я ж у полоні нав'язливих дум:
Лише одне непокоїть мій ум.
Ладить юриста на смак свій права,
З диспутів учню тріщить голова,
Тих непокоїть Венерин амур *,
Всяхому голову крутить свій дур.
В мене ж турботи тільки одні,
Як з ясним розумом вмерти мені.
Знаю, що смерть — як коса замашна,
Навіть царя не обійде вона.
Байдуже смерті, мужик то чи цар,-
Все пожере, як солому пожар.
Хто ж бо зневажить страшну її сталь?
Той, в кого совість, як чистий кришталь...