Матеріал уроку доведе учням, що вивчати українську мову можна цікаво. Вивчення числа іменників відбувається на матеріалі творів письменника Черкащини С.О.Павленка
Тема уроку: 1. Число іменників. Іменники, що мають форму тільки однини або тільки множини.
2. Творча зоря Степана Павленка.
Мета уроку:
Завдання уроку:
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Вид уроку: інтегрований (українська мова і українська література)
Методичні технології: «Навчаючи учусь»; випереджаюче завдання; термінологічний диктант; малюнковий розподільний диктант з ключем; робота з підручником; проблемно-пошукове завдання; взаємоперевірка; «Мікрофон».
Форми роботи: індивідуальні, групові, парні, колективні
Обладнання: картки з малюнками предметів; портрет С.О.Павленка; картки з текстами поезій С.Павленка; збірка поезій С.Павленка «Вічність така коротка»; аркуші для підрахунку балів капітанами команд; таблиця «Відмінки іменників».
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА
Поділ на групи, вибір капітана-консультанта, рахівника в кожній групі. Ознайомлення із правами кожного з членів групи.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
а) іменник може означати … (предмет, явище, ознаку);
б) іменник відповідає на питання … (хто? що?)
в) морфологічними ознаками іменника є … (рід, число, відмінок);
г) в реченні іменник частіше виступає … (підметом, додатком);
д) який відмінок серед усіх частин мови має лише іменник? (кличний)
Завдання: Записати назви предметів, що зображені на малюнках, у дві колонки: 1) істоти; 2) неістоти.
Малюнки: апельсин, банан, осел, квіти, пташка, черепаха, олівці, спортсмени, веселка, книга, жаба, акваріум, помідор, індик.
Ключ: Якщо ви правильно розподілили слова, то, підкресливши в кожному слові другу букву прочитаєте ім’я та прізвище відомого письменника Уманщини (Степан Павленко)
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Слово вчителя, розповідь учня про С.О.Павленка
Учитель. Так, це Степан Павленко (демонструє портрет письменника). І сьогодні ми будемо вивчати новий матеріал, використовуючи його вірші. А насамперед нам …. Розкаже, хто такий Степан Онисимович Павленко.
Учень. Степан Онисимович Павленко народився 12 березня 1949 року в селі Легедзине Тальнівського району Черкаської області. По закінченню Черкаського державного педагогічного інституту вчителював на Львівщині (в Турківському, Яворівському районах), а з 1974 року – в загальноосвітніх школах сіл Юрківка (Уманського району Черкаської області), Тернівка (Бершадського району Вінницької області) й Бабанки (Уманського району Черкаської області).
Друкуватися почав зі школярських років. Писав вірші, оповідання, нариси, мовознавчі та літературознавчі праці.
Внаслідок важкої хвороби 26 вересня 2003 року Степан Павленко помер.
Учитель. Сьогодні на уроці ми з вами поринемо в чарівний світ поезії Степана Павленка. А поряд з цим нам потрібно до кінця уроку:
ІV. ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙМАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Завдання: Поставити наступні іменники у формі множини (усно).
Книга, шафа, учитель, робітник, шоколад, лист, яблуко, тиша, кашне.
Питання:
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Самостійна робота. Опрацювання теоретичного матеріалу (за підручником або за таблицею).
? ЩО ТАКЕ ЩАСТЯ? ВІД ЧОГО ВОНИ ЗАЛЕЖАТЬ? (думки учнів).
Як у казці – майже як у казці –
Три дороги вдаль мене манили,
І усі вели вони до щастя,
Хоч легких і не знайти між ними.
Я вагавсь: яку дорогу взяти?
По якій мій вірний кінь поскаче?
Щастя різне. Є і вузькувате.
Наперед всього не передбачиш…
Врешті, зваживсь. А дорога довга.
А на ній вибоїн – страх багато…
Так і жди: впаду коню під ноги.
І чи стане в мене сили встати?
І якщо й не піднімусь я знову –
В розпачі не битиму у груди:
Кінь мій губить на шляху підкови –
Після мене хтось щасливим буде.
Завдання: Виписати з поезії іменники (1 група – 1-2 строфи, 2 група – 3-4 строфи). Підкреслити ті іменники, які не можна протиставити за категорією однина/множина.
VІ. ВИКОНАННЯ ВПРАВ НА ЗАКРІПЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ
? З ЧИМ МОЖНА ПОРІВНЯТИ ЖИТТЯ ЛЮДИНИ? (проміжок часу від народження до смерті)
Край дороги, де цвітуть ромашки,
Посадив хтось яблуньку колись.
І вона тягнулась, ніби пташка,
Все угору, в проліскову вись.
Цілувала сонячне проміння,
Діставала воду з джерела.
Міцно в землю входило коріння,
Щоб гроза зломити не могла.
Й виросла крислатою, густою,
Шелестіло, повне сил, гілля.
А позаторішньою весною
І фату весільну одягла.
Влітку подорожні куштували
Ті плоди казково-наливні.
Яблука снагу їм дарували
І любові промені ясні.
І відтоді всіх вона, мов мати,
Пригощає плодом золотим…
О, яка це радість – дарувати!
О, як добре – щастя всім нести!
Завдання: виписати іменники ( 1 група – 1-3 строфи, 2 група – 3-5 строфи), визначити число кожного з них.
? ЧИ Є У СВІТІ ПОЕТ, ЯКИЙ БИ НЕ ПИСАВ ВІРШІ ПРО ПРИРОДУ?
Не є винятком і С.Павленко («Цілу ніч свистіла хуртовина…»)
Цілу ніч свистіла хуртовина,
Між дерев петляючи удавом.
Вітер снігом бавивсь, як дитина,
По дорогах барикади ставив.
А на ранок все зима скувала
В ланцюги із білого заліза.
Лиш край шляху жовто дотлівали
Горді ватри молодих берізок.
(Хуртовина петляла удавом; вітер бавивсь, як дитина; мороз – ланцюги із білого заліза).
Завдання: Підкреслити іменники, визначити рід, число, відмінок кожного з них.
САМОСТІЙНА РОБОТА (кожен учень отримує картку з віршем С.Павленка)
Та й біжіть бігом на луки!
Комарня там вельми сита –
Настріляйте зо три сита!
- Злови курча мені! Будь ласка…
Бровка взяло тут за живе:
- Геть, волоцюжко! Хай живе!
- Пий, їжаче, а досаду
Геть забудь і не колись –
Пий, їжаче, а досаду
Геть забудь і не колись –
І тепер, ані колись!
Пожену гусят на Прут.
Хоч купатиму не в милі,
Стануть чисті всі та милі!
Хату натопила.
Повні відра чепуруха
Снігу натопила.
Завдання: виписати іменники, визначити їх рід, число, відмінок.
VІІ. ОГОЛОШЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Обов’язкове завдання: Вивчити правила з підручника.
Виконати вправу з підручника.
За бажанням: скласти словниковий диктант (розподільний або вибірковий) з 15 слів.
VІІІ. ПІДСУМКИ УРОКУ