Розробка плану-конспекту уроку " Козацька Україна"

Про матеріал

Вив.чення історії України неможливе без вивчення історії козацтва. Саме вони відіграли важливу роль у її становлені та незалежності. Але школярі ці знання повинні отримувати беручи активну участь безпосередньо у підготовці уроку

Перегляд файлу

     Клас  5

Тема. Козацька Україна

Мета:  зацікавити школярів важливістю вивчення теми «Козацька Україна»;ознайомити їх  із виникненням на українських землях козацтва й Запорозької Січі ; формувати уявлення про запорозьких козаків як хоробрих воїнів – землеробів; розвивати вміння знаходити необхідну інформацію в історичних джерелах , аналізувати , систематизувати її та висловлювати свою точку зору; виховувати почуття  патріотизму.

Компетентності: особистісна, комунікативна, пізнавальна.

Методи та прийоми:  інформаційно – повідомлюючий ,  пояснювально –                                                                                                                           спонукальний ,частково - пошуковий; бесіда, колективна та самостійна робота з підручником,атласом;практичне завдання в контурній карті; інтерактивні вправи, дидактичні ігри.

Обладнання: підручник, контурна карта, атлас, стінна карта, роздавальний матеріал, презентація.

Очікувані результати:

Учні зможуть:

1 показувати на карті місце розташування  Запорозької Січі;

2 характеризувати причини утворення козацтва;

3 застосовувати терміни та знати їх значення «клейноди», «гетьман», «курінь», «республіка» і ін.;

4 давати відповіді на різні запитання за темою ;

5.На к/к визначати місця розселення козаків;

6.знати козацькі символи;

 7.визначати козацький устрій.

 

 

Хід уроку

Козаки – це вільні люди, козаки – це славні люди

Козаки – борці за волю і за кращу свою долю.

І. Організаційний момент.

1.Перевірка підготовки учнів до уроку.

2. Ознайомлення учнів з початком вивчення теми «Козацька Україна», тривалістю її вивчення та проведенням видів контролю.

3. Ознайомлення  із завданнями уроку.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Евристична бесіда.

  1. Яку назву мала держава центр якої знаходився у м. Києві?

2.Чи змінювалась територія Київської Русі за правління різних князів?

3.Який період називають періодом розквіту ?

4.Який період наз. Періодом роздробленості?

5.Яка князівство прийшло на зміну Київській Русі?

Фронтальне опитування  з використанням інтерактивної вправи «Так» чи «Ні». (Використання сигнальних карток)

1.На зміну Київській Русі прийшло Галицько – Волинське князівство.

2. Першим українським королем був Ярослав Мудрий.

3. Першим українським королем був Данило Галицький.

4. Золота Орда – це добрі сусіди Київської Русі.

5. Золота Орда – це військо татаро – монголів.

6. Галицько – Волинське князівство – це землі, які увійшли до складу Речі Посполитої.

7.Люблінська унія – це договір між Золотою Ордою та Володимиром Великим.

8. Люблінську унію було укладено в 1569 році.

9.Річ Посполита – це держава до якої входили частини Польських та Литовсько – Руських земель.

ІІІ.Вивчення нового матеріалу.

1. Причини виникнення козацтва.

Вже близько ХУ століття польські магнати і воєводи на українських землях стали вести себе не краще, ніж загарбники монголо – татари. Нелегко жилось українським селянам і міській бідноті під їх владою. У них відбирали землю, мало того з бідних людей вимагали платити ще й данину. Багато хто залишався голодним, не міг прогодувати свої сім»ї. Це було великою бідою……

 

2 Хто такі козаки ( вивчення нового матеріалу із використанням презентації).

В низинах Дніпра, за дніпровськими порогами, пролягали безкрайні степи, густо порослі травою, з багаточисленими річками та озерами……Саме на ці землі й почали тікати українські селяни й ремісники…

( Робота зі стінною картою)

Словникова робота.

Козак – це вільна, озброєна людина.

 

3. Запорозька Січ.

Коментоване читання тексту ст..90 І абзац.

Бесіда за запитаннями:

- Що таке зимівники?

- які землі приваблювали козаків?

- чому їх стали називати запорожцями?

 

Самостійна робота з підручником ст..90, ІІ абзац. « Робота в парах»

Завдання.

Прочитайте текст та підготуйте  відповіді на такі запитання:

 

І варіант

  • як називалась головна фортеця козаків?

ІІ варіант

  • Де вона була збудована?

Словникова робота

Запорозька ( за порогами Дніпра )     Січ ( сікли балки, загострювати)

4.Перший гетьман Дмитро Вишневецький (Байда).

Робота з ілюстрацією. Ст..90 «Замок – фортеця Д. Вишневецького»

 

 Практична робота з  картами.

Завдання.

Атлас ст..15 Контурна карта ст..7 «Б»

(учням, що перші виконали завдання надається робота з індив. картками )

Зробити позначки та підписати назви й роки існування Січі.

  1. Устрій Запорозької Січі.

Все козацтво називалось кіш, він поділявся на курені ( загони), слід зазначити, що кожний курінь (загін) жив у окремому житлі, яке також називали курінь.

Керував козацьким кошем гетьман або кошовий отаман.

Гетьман(кошовий отаман) – козацький кіш – курінь(загін)

  1. Козацькі клейноди.

Клейноди – це козацькі символи, святиня Січі. Їх втрата вважалась великим позором.

Робота з ілюстраціями ст..91.

V. Закріплення нових знань.

1.Групова робота. Розгадування кросворду.

2. Метод «Мікрофон» (І ряд)

Завдання.

Назвати будь – яке слово, що стосується козаків та їх життя.

Наприклад: кіш, козак,кінь, шабля і ін.

3. Дидактична гра «Чиста дошка».

Завдання: по черзі пояснити значення кожного записаного на дошці слова.

Козак,

Запорізька Січ,

 кошовий отаман,

Дмитро Байда – Вишневецький,

курінь,

 зимівники,

клейноди,

 куліш,

кіш, козацька рада,

 Мала Хортиця.

Індивідуальні картки

Розпорядок дня козаків

«Ранок»

Козаки по загальному сигналу вставали до схід сонця і йшли на річку купатися в будь – яку пору року. Після цього йшли до своїх куренів снідати кашу соломаху або козацький куліш. Потім обов»язково йшли до церкви молитися.

 

День.

Після молитви прали одяг, ремонтували зброю, лодки, вчилися битися на шаблях, їздити добре верхи на конях. Хто був не грамотний то вчився в козацькій школі писати, читати, навіть співати. По сигналу йшли обідати , а потім слухали кобзарів.

 

Вечір.

Частина козаків заступали на свої пости, охороняли всіх інших. А решта йшли до церкви молитися. Після молитви йшли до своїх куренів вечеряти та спати.

 

VІ. Підведення підсумків.

Виникнення козацтва мало визначальну роль для історії українського народу. Упродовж тривалого часу воно було надійним захисником українського народу від численних нападників. Козак – запорожець став для українців уособленням найкращих людських якостей.

Виконання учнями поставленого  проблемного завдання на початку уроку (епіграф).

V.Домашнє завдання.

1.Прочитати параграф 12 та оповідання «Очима чужоземця»,

2. відповідати на запитання ст.. 97;

3.закінчити роботу на к/к

4.Творче завдання (за вибором) скласти ребус, кросворд, загадку, вірш про козаків, їх життя.

doc
Додано
17 вересня 2018
Переглядів
1271
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку