Міністерство освіти і науки України
ДЕРЖАВНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
«БЕРЕЗІВСЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ АГРАРНИЙ ЛІЦЕЙ»
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
Показового уроку
«Застосування тригонометричних функцій до розв'язування фізичних задач»
Виконала:
викладач першої кваліфікаційної категорії
Багно Наталія Миколаївна
Розглянуто і погоджено
на засіданні методичного об’єднання
викладачів загальноосвітніх дисциплін
Протокол № від
Голова МО _________
Рекомендовано для застосування у навчально – виховному процесі
Березівка 2019 рік
Анотація
БІНАРНІ УРОКИ – ШЛЯХ РЕАЛІЗАЦІЇ ІНТЕГРОВАНОГО НАВЧАННЯ
Інтеграція змісту декількох предметів формує цілісні знання, об’єднує спільною метою в межах уроку, допомагає поєднати учнів, які віддають переваги різним наукам і бувають пасивними на звичайних уроках. Суть такого навчання ґрунтується на виявленні в різних навчальних предметах однотипних елементів і поєднанні їх у якісно нову цілісність із метою створення загального образу світу. Мета використання такого навчання – створення оптимальних умов для розвитку та самореалізації учнів шляхом формування цілісних знань із теми.
Інтегральна технологія у навчанні реалізується такими шляхами: встановлення зв’язків між навчальними предметами; впровадження у навчально-виховний процес інтегрованих занять; включення у навчальні плани інтегрованих курсів, як обов’язкових, так і за вибором; проведення міжпредметних позакласних заходів. На практиці інтегральна технологія відображена в уроках: уроки з використанням міжпредметних зв’язків, бінарні уроки і інтегровані уроки. Бінарний урок – нестандартна форма навчання з реалізації міжпредметних зв’язків. Це творчість двох педагогів, яка переростає у творчий процес учнів та формує в останніх креативну компетентність. Мета бінарного уроку – створити умови практичного застосування знань, навичок та вмінь і надати можливість учням побачити результативність своєї роботи. Бінарним урокам притаманні значні педагогічні можливості: учні одержують багатогранні знання про об’єкт вивчення, у них формуються вміння переносити знання з однієї галузі в іншу, стимулюється аналітико-синтетична діяльність, формуються уміння аналізувати і порівнювати складні процеси і явища навколишнього світу, що забезпечує формування цілісного сприйняття дійсності як передумови формування наукового світогляду. Ефективність бінарних уроків залежить від дотримання таких педагогічних умов: правильного виділення міжпредметних багатопланових об’єктів за допомогою аналізу навчальних програм; раціонально організованої спільної роботи вчителів із підготовки уроку (вивчення літератури, взаємне консультування, складання спільного плану заняття, визначення глибини та об’єму розкриття навчального матеріалу, послідовності його вивчення, вибір методів та засобів навчання); узгодженості дій викладачів та учнів під час уроку. Викладач повинен займати не більше половини часу уроку, решта повинно припадати на учнів. Ведуть такий урок два викладачі, рівноправні на уроці; активізації пізнавальної діяльності учнів на всіх етапах уроку; урізноманітнення форм навчальної роботи та забезпечення наступності між ними. Такі уроки потрібні, і вони – не данина моді, а необхідність сучасного освітнього простору.
Даний тип уроку: урок формування та навчання практичним умінням і навичкам, ставить ціль - виробити в учнів визначені уміння і навички, передбачені навчальною програмою.
Задачами уроку, для досягнення поставленої цілі, є:
Підсумовуючи вищесказане, зазначимо, що бінарні уроки сприяють активізації пізнавальної діяльності учнів, активному, емоційному сприйняттю нових знань, закріпленню набутих знань та вміння використовувати їх в практичній діяльності, розвитку творчого, самостійного та критичного мислення.
Тема: "Застосування тригонометричних функцій до розв'язування фізичних задач"
Мета уроку: удосконалювати вміння учнів розв'язувати задачі: аналізувати умову, грамотно оформлювати задачі, робити необхідні креслення.
Формування ключових компетентностей:
Тип уроку: комбінований.
Форма уроку: бінарний (фізика + математика).
Методи: інтерактивні.
Обладнання та наочність: комп'ютер, мультимедійний проектор, екран, презентація, відеофрагмент, картки - завдання, таблиця "Формули зведення".
Очікуванні результати: учні зможуть:
Місце проведення: кабінет математики.
Епіграф:
"Розум людський має три ключі,
які все відкривають:
знання, думка, уява."
В.Гюго
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання учнів групи. Відмічаємо відсутніх на уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь
Викладач фізики. Доброго дня! Сьогодні у нас незвичне бінарне заняття з фізики та математики. Відомо, що для оволодіння професією електромонтера однаково важливо володіти знаннями, як з фізики так і з математики. Ці науки нерозривно пов'язані як між собою, так і з електротехнікою.
Викладач математики. Оскільки теорія без практики марна, ми повинні відновити набуті знання і скористатися ними при виконанні завдань. (біля дошки працюють самостійно два учні над завданнями. (додаток))
В цей час з учнями групи проводимо фронтальну бесіду.
Викладач фізики. Зараз пригадаємо раніше вивчений матеріал з теми: "Гармонічні коливання". Увага на екран! (відео)
Який процес ви побачили на відео?(відповіді учнів)
На дошці ви бачите малюнок "дерево понять". Наше завдання: заповнити листки на дереві фізичними та математичними термінами, які характеризують гармонічні коливання. (амплітуда, синусоїда, аргумент, фаза, час, графік, період, функція, рівняння, координата, частота.)
Викладач математики. (обговорення побудови графіків)
ІІІ. Розв'язування задач
Викладач фізики: відкриваємо зошити, записуємо тему уроку (додаток)
Гармонічні коливання - це рух, який повторюється через певний інтервал часу. Це - коливання пружинного і математичного маятників, коливання частинок струни або води при поширенні хвилі, це - звучання музичних інструментів, це дитячі гойдалки. Гармонічно можуть змінюватися різні фізичні величини - змінний струм, зміщення, швидкість, прискорення при механічних коливаннях, заряд, сила струму, напруга при електромагнітних коливаннях, а також потужність та енергія та ін.... Хоча механічні та електромагнітні коливання є різними за своєю природою, проте вони мають низку спільних характерних ознак і описуються однаковими математичними законами. Давайте переконаємося в цьому при розв'язуванні задач. (додаток)
Учні за допомогою викладача фізики розв'язують задачі біля дошки.
Викладач математики. З математичної точки зору гармонічними коливаннями є періодичні зміни фізичної величини, залежно від часу, що відбуваються за законами синуса або косинуса.
Саме такі залежності розглянемо під час розв'язку задач.(додаток)
Учні за допомогою викладача математики розв'язують задачі біля дошки.
IV. Застосування знань і вмінь (додаток)
Самостійна робота з подальшою перевіркою і обговоренням.
Викладач фізики. Шановні учні, вашій увазі пропонуються завдання для самостійної роботи. Увага на екран!
Викладач математики. Зараз зробимо самоперевірку розв'язаних завдань. Правильні відповіді на екрані. Подивіться, будь-ласка, якщо відповіді співпали, ставимо +, якщо частково співпали ±, якщо не співпали -.
Викладач фізики. Зараз учні (два учні) продемонструють своє відео, яке вони підготували, щоб показати застосування гармонічних коливань у сфері діяльності з професії "Електромонтер".
V. Підбиття підсумків уроку, рефлексія (додаток)
Викладач фізики. ( тихо звучить популярна українська мелодія). Поєднаємо лірику з математикою і фізикою:
Уважно послухайте, вірш. Визначте, скільки разів мова йде про справжні коливання у цьому вірші,
Коливається рибинка, вхопивши гачок,
Коливається в куточку тихий павучок.
Сумнів теж перебуває в межах коливань,
Не судилося, щоб раптом, все і без вагань.
Коливається серденько на варті життя.
У колисці засинає маленьке дитя.
Коромисло хитається, відерця гойдає.
І калина, в ритмі вальсу, вітер зустрічає.
Настрій теж у коливаннях іноді буває.
Євро й долар своїм курсом психіку хитає…
Та не варто коливатись серед добрих справ!
Будь рішучим, не вагайся, все виконуй сам! (7)
Викладач математики. Коментує та виставляє оцінки.
VI. Коментар до домашнього завдання
Домашнє завдання
Викладач фізики. Розв'язати задачі на картках, які ви отримали.
Викладач математики. Сподіваємося , усім все сподобалося. Урок закінчено. До побачення, до нових зустрічей!
Висновки
Таким чином, одним із ефективних засобів підвищення результативності навчання математики та фізики є педагогічно цілеспрямоване використання бінарних уроків. Застосовуючи у навчанні інтеграцію наукових знань, реалізуючи її в системі, можна досягти таких результатів:
•знання учнів набувають системності;
• уміння стають узагальненими, сприяючи комплексному застосуванню знань, їхньому синтезу, перенесенню ідей та методів з однієї галузі науки до іншої, що, по суті, покладено в основу творчого підходу до наукової, практичної діяльності людини в сучасних умовах;
• посилюється світоглядна направленість пізнавальних інтересів учнів;
• більш ефективно формуються переконання, досягається всебічний розвиток особистості;
• сприяння оптимізації, інтенсифікації навчальної й педагогічної діяльності.
Бінарні уроки сприяють:
Література
1. Г.П. Бевз, В.Г. Бевз Математика. Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів 11 клас. Рівень стандарту. Київ "Генеза" 2013.
2. Л.С. Сухарева. Завдання для усної роботи, математичні диктанти та тести 10-11 класи. Харків "Основа" 2008.
3. О.М. Євлахова, М.В. Бондаренко Фізика. Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів 11 клас. Рівень стандарту. Харків "Гімназія" 2011.
4. О.М. Євлахова, М.В. Бондаренко Фізика. Збірник задач 11 клас. Рівень стандарту. Харків "Гімназія" 2011.
5. П.Ф. Пістун, Б.Є. Будний Фізика. Самостійні та контрольні роботи 11 клас. Тернопіль "Богдан" 2002.
6. Степанюк А.В., Гадюк Т.В. Інтеграція природничих дисциплін у школі // Педагогіка і психологія. – 1996. - №1. – С.18-24. [5]
7. Повстин О. В. Інтеграція знань як один з дидактичних принципів сучасної освіти. [Електронне джерело] / О. О. Повстин. – Режим доступу: http://ldubgd.edu.ua/sites/default/files/files/povstyn_10.pdf [6]
8. Бінарні уроки. Мета, результати та особливості. – 2012. - №4. 3. Мельниченко Л.І.
9. Козлова О.Г. Методика інноваційного пошуку вчителя. – Суми: ВВП «Мрія-1» ЛТД, 1998. 2. Левченко Т.П., Левченко С.П.
10. Постовалова // Освіта. Технікуми. Коледжі. – 2009. – № 2. – С. 19–24.
11. http://www.sxemotehnika.ru
12. http://www.elektrikmd.naro