У конкурсі беруть участь команди учнів 5- 9 класів, по одному учню з кожного класу. Конкурс проводиться у вигляді командного змагання. У матеріалах: розробка, презентація, додатки.
Добровеличківська спеціалізована загальноосвітня школа-інтернат І-ІІІ ступенів Кіровоградської обласної ради
Розробка шкільного конкурсу
для учнів 5-9 класів
Математичний калейдоскоп
«МАТЕМАТИЧНИЙ КАЛЕЙДОСКОП»
У конкурсі беруть участь команди учнів 5- 9 класівв, по одному учню з кожного класу. Конкурс проводиться у вигляді командного змагання та включає в себя наступні розділи:
Основна мета конкурсу:
- виявлення, підтримка та розвиток інтелектуального і творчого потенціалу учнів.
Завдання конкурса:
- стимулювання інтересу школярів до вивчення математики;
- активізація нових форм роботи з учнями, спрямованих на розвиток інтелектуальних і творчих здібностей учнів;
- підготовка учнів до участі в інтелектуальних турнірах.
ХІД КОНКУРСА
ПРЕДМЕТ МАТЕМАТИКИ НА СТІЛЬКИ СЕРЙОЗНИЙ, ЩО КОРИСНО НЕ УПУСКАТИ МОЖЛИВОСТІ РОБИТИ ЙОГО ТРОХИ ЦІКАВИМ
Блез Паскаль
Всі випробування будуть присвячені математиці, історії математики, вони не схожі один на одного і будуть змінюватися як картинки калейдоскопа , тому наш конкурс так і називається - «Математичний калейдоскоп».
Дозвольте представити команди …. , журі конкурсу … .
Раунд 1 «Найрозумніший» Для проведення цього раунду прошу вийти від кожної команди учнів 6 класу. Кожний з вас має по черзі відповість на 10 питань та принесе команді, стільки балів, скільки дасть правильних відповідей.
Інші учасники команди будуть розгадувати кросворд «Геометричний» і принесуть команді стільки балів, скільки розгадають слів.
Питання для першого учня:
Питання для другого учня:
Капитанів команд прошу здати кросворди журі.
Отже, найрозумнішим у цьому раунді став … , що приносить своїй команді ___ балів.
Під час паузи – майстер-клас швидкуберів.
Прошу журі оголосити результати першого раунду та розгадування кросворда. …
Раунд 2 «Своя гра». Для проведення цього раунда прошу вийти від кожної команди учнів 7 та 8 класів. Отже, правила раунда «Своя гра»: питання та його ціну учасники обирають по черзі. Якщо учасник надає вірну відповідь, він отримує зазначену кількість балів. Якщо він дає невірну відповідь, то з нього знімаються бали відповідно до ціни питання. Якщо випадає «Кіт у мішку», то питання передається супернику і лише після цього називається питання і оголошується його ставка. Ще один сюрприз — питання «Аукціон». Учасник може за бажанням збільшити початкову вартість цього питання до максимальної, але і «покараний» буде такою ж кількістю балів.
Інші учасники команди в цей час мають розв’язати математичний ребус. За кожну правильно розгадану букву - 1 бал.
Своя гра
У перекладі з … |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
З історії |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
У царстві кмітливості |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Старовинні задачі |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Геометрія |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Питання
У перекладі з…
(1 бал) Що у перекладі з давньогрецької означає слово «геометрія»? (землемірство)
(2 бали) Яка цифра у перекладі з латині означає «ніяка»? (0)
(3 бали) Що у перекладі з грецької означає слово «пропорція»? (грація)
(4 бали) У давнину такого терміну не було. Його ввів у XVII столітті французький математик Франсуа Вієт, а у перекладі з латині він означає «шпиця колеса». Що це? (радіус)
(5 балів) Що означає слово «конус» у перекладі з давньогрецької: «ковпак» чи «соснова шишка»? (соснова шишка)
З історії
(1 бал) Назвіть перші «математичні знаки». (цифри)
(2 бали) Назва якого розділу математики походить від грецького слова «число»? (арифметика)
(3 бали) Які числа у стародавній Русі називались ламаними? (дроби)
(4 бали) Які цифри ми, як правило, використовуємо: арабські чи індійські? (індійські)
(5 балів) Саме у цій країні вперше у світі були впроваджені знак «мінус» та буквені позначення невідомих чисел. (Китай)
У царстві кмітливості
(1 бал) Що більше добуток всіх цифр чи їх сума? (Сума, так як добуток дорівнює нулю)
(2 бали) Кіт у мішку (3 бали). Назвіть п’ять днів тижня, не називаючи ні числа, ні назви цих днів тижня. (позавчора, вчора, сьогодні, завтра, післязавтра).
(3 бали) Чи можна число 1888 розділити навпіл, щоб у кожній половині цього числа було 1000? (да, розрізав горизонтально)
(4 бали) Три у квадраті дорівнює 9, чотири у квадраті дорівнює 16. А чому дорівнює кут у квадраті? (900)
(5 балів) Якщо на вулиці 50 домів, то скільки разів у їх нумерації повторюється цифра 4? (15 разів)
Старовинні задачі
(1 бал) Який зараз час, якщо частина доби, що залишилась, удвічі більше тої, що вже пройшла? (8 годин)
(2 бали) Аукціон. У якій науковій області не присуджується Нобелевська премія? (математика)
(3 бали) На озері росли лілії. Кожного дня їх кількість подвоювалася – і на 20-й день заросло все озеро. На який день заросла половина озера? (на 19-й день)
(4 бали) -Скажи мені, відомий Піфагоре, скільки учнів навчається у твоїй школі?
- Ось скільки, - відповів філософ.- Половина вивчає математику, чверть – музику. Сьома частина – мовчать, і, крім того, є ще три жінки. (28)
(5 балів) Кіт у мішку (2 бали). Число, що відкрив Архімед. ()
Геометрія
(1 бал) Одне з чудес світу – гробниці єгипетських фараонів, а також геометричне тіло – многогранник. (піраміда)
(2 бали) Що є спільного у рівнобедреного трикутника та у степеня? (основа)
(3 бали) Саме такими словами грецький математик, «батько геометрії» Евклід закінчував кожний математичний висновок. (Що й потрібно було довести)
(4 бали) В арифметиці – цифра, в геометрії - …? (точка)
(5 балів) Знайдіть периметр трикутника із сторонами 3см, 7см, 2 см. (такого трикутника не існує)
Раунд закінчено, прошу команди здати розв’язки математичного ребуса, пропонуємо вам взяти участь у караоке.
Караоке
Слово журі.
Раунд 3 «У лабіринті великих імен та відкриттів». У лабіринті часів та подій минулих часів усе перемішалось. Допоможіть відновити істину! Хто, що і коли сказав чи відкрив, щоб не трапилось неприємності як з теоремою Вієта. Її відкрив ще Архимед, але забув запатентувати. А Вієт через декілька століть взяв та відкрив її знов. І усі лаври відкриття зараз належать йому.
Команди отримують 10 портретів великих математиків, 10 імен та прізвищ, 10 висловлювань чи відкриттів. Завдання: потрібно співставити кожному портрету им’я, прізвище та відкриття або внесок у математику, та зробити це швидко і правильно. За кожне правильне співставлення (портрет – им’я - відкриття) команда отримує 1 бал.
Під час роботи команд пропонуємо вболівальникам переглянути відеофрагмент «Як зробити модель пірамідки» https://youtu.be/jlBrMzIpLBE та зробити модель, яку можна віддати команді, подарувавши за кожну 2 бали.
Давньогрецький вчений і письменник. Виклав спрощену методику визначення простих чисел. Першим розрахував розміри Землі. |
Ератосфен
|
|
Довів, що все у світі відносно. Мав дружні стосунки з українським фізиком Іваном Пулюєм, що першим опублікував схему-опис трубки, що випромінює Х-промені. |
Альберт Ейнштейн |
|
Німецький математик. Ввів терміни «функція», «ордината», «абсциса». Сконструйована ним лічильна машина виконувала не тільки додавання і віднімання, але й множення, ділення, піднесення до степеня, добування квадратного й кубічного коренів. |
Готфрід Вільгельм Лейбніц
|
|
Давньогрецький математик, визнаний основоположник математики, якого прийнято називати «батьком геометрії». Основна праця – «Начала» |
Евклід
|
|
Французький математик. Творець аналітичної геометрії, що ґрунтується на методі координат. Першим ввів знак радикала . Він першим використав запис степенів а3; а4; а5. |
Рене Декарт
|
|
Швейцарський вчений, працював з 20-ти років в Російській академії наук, автор сучасного виду тригонометрії, вивів формули тригонометричних відношень, якими ми зараз користуємось. На честь нього назване число е, сам він ввів позначення іншого ірраціонального числа - . |
Леонард Ейлер
|
|
Німецький математик. Ще коли був учнем початкової школи моментально знайшов суму всіх натуральних чисел від 1 до 100. Його називали «королем математики». |
Карл Фрідріх Гаусс
|
|
Український математик. Автор понад 180 наукових робіт, у тому числі більше десятка монографій з різних галузей математики. Його наукові результати дістали міжнародне визнання. Серед них і перший проект комп'ютера. |
Кравчук Михайло Пилипович
|
|
Французький математик, який запровадив символьне обчислення та зробив принципово нове відкриття, поставивши перед собою мету вивчати не лише числа, а й дії над ними. Першим став застосовувати дужки, які в нього мали вигляд риски над многочленом. |
Франсуа Вієт
|
|
Російський математик. Творець неевклідової геометрії, що отримав ім’я «Коперник геометрії». |
Микола Іванович Лобачевський
|
|
Час, відведений на виконання завдання, закінчилося. Прошу журі підійти до столів команд для підведення підсумків. Увага на екран… (перевірка результатів за допомогою презентації).
Раунд 4 «Зірковий час». А зараз – зірковий час для 9-класників, яких я прошу вийти. Команда бере участь, залишаючись на місці. Правила 4 раунда: у кожного з вас (також як і у команд) є карточки с номерами 1, 2, 3. Ви и ваша команда повинні підняти потрібну картку (чи дві картки) після оголошення питання. Якщо відповідь команди збігається з відповіддю гравця і є правильною, то команда отримує 3 бали, якщо правильно відповідає тільки гравець – 2 бали, якщо гравець помиляється, а команда надає правильну відповідь – 1 бал. Отже, починаємо:
За легендою, під час захоплення римлянами його рідного міста Сіракузи, Архімед був захоплений розв’язанням геометричної задачі, рисунок якої був накреслений на піску. Солдат, що вбив Архімеда, або не знав про наказ свого воєначальника зберегти життя Архімеду, або не впізнав Архімеда. Згодом цей солдат був покараний, а сім’я Архімеда була оточена почестями.
Архімед |
Піфагор |
Ератосфен |
решето |
штани |
ванна |
Відповідь: 1 та 3
Архімед |
Піфагор |
Ератосфен |
ванна |
штани |
решето |
Поки журі підводить підсумки, настала черга п’ятикласників зробити свій внесок до балів команди. Їм пропонується полічити від 1 до 29, швидко знайшовши числа на екрані. Хто швидше полічить - принесе команді 3 бали.
Лунає класична музика.
Хотілося б, щоб після сьогоднішньої зустрічі ви інакше подивилися на математику, відчули її красу і більш глибоко усвідомили необхідність її вивчення.
А зараз залишилось почути журі та відзначити переможців та учасників.
1
ЗробиМо урок цікавішиМ
ГодинниК, що «вМіє Говорити»
А. О. Агафонова, м. Харків
як викликати в учнів інтерес до вивчення математики — це питання є актуальним для кожного вчителя на сто-
рінках журналу «Математика в школах України» вчителі часто діляться досвідом, знахідками в методиці викладання математики, які мене мотивують для пошуку власних «маленьких» ідей Пропоную увазі читачів одну з можливих форм проведення етапів актуалізації опорних знань або застосування знань, умінь (на розсуд учителя рівень складності завдань можна змінити )
ЗробиМо урок цікавішиМ
6. A 7. 8. 9. 10. B 11.
A
A C О B
B C