Розробка теми "Закономірності формування природи материків"

Про матеріал

Розробка теми "Закономірності формування природи материків" до курсу "Географія. 7 клас" за Комбінованою системою М.П.Гузика. Розробка містить блок навчальної інформації, програми фронтального опрацювання блоку, програми індивідуального опрацювання блоку та моніторинг.

Перегляд файлу

АВТОРСЬКА М.П.ГУЗИКА ЕКПЕРИМЕНТАЛЬНА СПЕЦІАЛІЗОВАНА   I-III СТУПЕНІВ ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА-КОМПЛЕКС №3 МІСТА ЮЖНОГО ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

 

 

 

 

 

 

РОЗРОБКА ТЕМИ

“ЗАКОНОМІРНОСТІ ФОРМУВАННЯ

ПРИРОДИ МАТЕРИКІВ”

ДО КУРСУ “ГЕОГРАФІЯ. 7 КЛАС”

ЗА КОМБІНОВАНОЮ СИСТЕМОЮ

М.П.ГУЗИКА

 

  

            Маркович Лесі Борисівни

        вчителя географії

    I категорії

         Авторської школи

       М.П.Гузика м.Южного

 

 

 

 

 

 

БЛОК НАВЧАЛЬНОЇ ІНФОРМАЦІЇ

 

Закономірності формування природи материків

Питання для опрацювання:

  1. Форма і рухи Землі.
  2. Походження материків та океанічних западин.
  3. Особливості природи материків.

 

 Рекомендована література: “Географія” підруч.для 7 класу/, Пестушко В.Ю., Уварова Г.Ш., 2015 (§3 - §7)

 

  1.         Форма Землі — геоїд.
  1.       Наслідки: нерівномірний розподіл сонячної енергії по широтах.
  2.       Добове обертання Землі відбувається навколо своєї осі з заходу на схід. Один оберт відбувається за 23 год 56 хв 4с (зоряна доба).
  3.       Наслідки:

1.4.1. зміна дня й ночі;

1.4.2. ритмічність природних процесів протягом доби;

1.4.3. стискання Землі біля полюсів;

1.4.4. виникнення відхиляючої сили Землі (сила Коріоліса).

  1.       Річне обертання певною орбітою навколо Сонця за 365 діб 6 год 9хв (рік). При цьому вісь Землі нахилена до площини орбіти під кутом 23°26'.
  2.       Наслідки:

1.6.1. зміна пір року;

1.6.2. сезонність природних процесів;

1.6.3. періодична змінюваність тривалості світлого часу доби;

1.6.4. формування поясів освітленості.

  1.      Теорія руху літосферних плит (А.Вегенер): літосфера складається з літосферних плит, які рухаються в горизонтальному напрямку, зазнають вертикальних рухів. Результати:

2.7.1.  225 млн років тому існував єдиний материк Пангея;

2.7.2.  180 млн років тому утворились два материка Гондвана та Лавразія;

2.7.3.  50 млн років тому Гондвана розкололась на Африку, Австралію, Південну Америку, Антарктиду, а Лавразія — на Євразію та Північну Америку.

  1.       На межі зіткнення, розходження чи занурення однієї літосферної плити під іншу відбуваються процеси горотворення.
  2.       Геологічний вік Землі становить близько 4,6 млрд років.
  3. Платформи — це стійкі ділянки земної кори, які складаються з кристалічного фундаменту та осадового чохла і відповідають рівнинним ділянкам материків.
  4. Складчасті пояси формувалися внаслідок зіткнення літосферних плит, що мають материкову земну кору. Вони відповідають гірським ділянкам материків.
  1.                      Найбільшими — планетарними формами рельєфу є виступи материків і западини океанів. Вони виникли завдяки внутрішнім силам Землі.
  1. У межах материків і океанів розрізняють основні форми рельєфу: гори (40% суходолу) та рівнини (60% суходолу).
  2.  Розташування великих форм рельєфу в межах материків пов'язане з будовою та розміщенням основних структурних елементів земної кори.
  3. Основні кліматотвірні чинники: радіаційний (географічна широта), циркуляційний (переміщення повітряних мас), характер підстилаючої поверхні.
  4. Виокремлюють сім основних і шість перехідних кліматичних поясів.
  5. Тип клімату характеризують такі показники:

3.17.1.  кількість сонячної радіації;

3.17.2.  середня температура найтеплішого та найхолоднішого місяця;

3.17.3.  річна амплітуда температур;

3.17.4.  переважаючі повітряні маси;

3.17.5.  середньорічна кількість опадів та режим їх випадіння.

  1. Природно-територіальний комплекс (ландшафт) — закономірне поєднання природних компонентів на певній території, які перебувають у взаємодії та утворюють нерозривну систему.
  2. Природні зони — великі частини географічних поясів, які закономірно змінюються від екватора до полюсів і від океанів у глиб материків (широтна зональність).
  3. Вертикальні пояси — це природні зони, які оперізують гори на різних висотах. Їх кількість залежить від висоти гір і їхнього місця розташування (вертикальна зональність).


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

УРОКИ ФРОНТАЛЬНОГО ОПРАЦЮВАННЯ

БЛОКУ НАВЧАЛЬНОЇ ІНФОРМАЦІЇ

 

Тема  фронтального опрацювання “Форма і рухи Землі”

Програма фронтального опрацювання матеріалу.

 

 Завдання №1. Повторіть блок учбової інформації і дайте письмову відповідь на наступні запитання:

 1.1.        Яку форму має Земля?

  1.       Що таке добове обертання Землі?
  2.       Які наслідки осьового обертання Землі?
  3.       Що таке річне обертання Землі?
  4.       Які наслідки обертання Землі навколо Сонця?

 

 Завдання №2.  Опрацюйте  текст підручника та  дайте письмову відповідь на наступні запитання:

  1.       Заповніть таблицю “Розміри Землі”

Екваторіальний радіус Землі

 

Полярний радіус Землі

 

Площа поверхні Землі

 

Об'єм планети

 

Довжина кола в меридіональному напрямку

 

Довжина кола по екватору

 

 

  1.       Чому екваторіальний та полярний радіуси Землі відрізняються?
  2.       Чому Земля сплющена біля полюсів?
  3.       Поясніть, чим відрізняються геоїд від кулі.
  4.       Чому Сонце буває в зеніті не на всіх широтах?
  5. Підпишіть на картосхемі пояси освітленості.

 

 

 Завдання №3. Користуючись текстом підручника та іншими доступними вам джерелами інформації, дайте відповідь на наступні запитання:

  1.       Встановіть протяжність у кілометрах тропіків і полярних кіл. Порівняйте їх із довжиною екватора.
  2.       Визначте відстань від Києва до екватора, північного і південного полюсів, північного тропіка по меридіану.
  3.       Встановіть, яку віддаль пролетить літак, який здійснить кругосвітну подорож: а) по екватору; б) по 30-ій паралелі; в) по полярному колу.
  4.  Припустіть, що зміниться на Землі, якщо: а) земна вісь не буде мати нахилу; б) Земля займе місце на орбіті Марса.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема  фронтального опрацювання:

“Походження материків та океанічних западин внаслідок руху літосферних плит. Геологічні ери та епохи горотворення”

 

Програма фронтального опрацювання матеріалу.

 Завдання №1. Повторіть блок учбової інформації і дайте письмову відповідь на наступні запитання:

  1.       Яку теорію висунув А.Вегенер?
  2.       Зазначте назву найдавнішого материка.
  3.       Які процеси відбуваються на межі зіткнення літосферних плит?
  4.       Назвіть геологічний вік планети.
  5.       Дайте визначення поняттям “платформи”, “складчасті пояси”.

 

Завдання №2.  Опрацюйте  текст підручника (§4; §5) та  виконайте завдання:

  1. Визначіть, як змінювались контури материків за останні 200 млн років.

 

  1.       Які існують гіпотези про походження сучасних материків та океанів?
  2.       Як можна довести єдність материків у минулому?
  3.       Чому обриси материків та окенів, їх розміри й надалі змінюватимуться?
  4.       Чому в основі кожного материка лежить платформа?

 

Завдання №3. Користуючись текстом підручника (§4, §5), картою будови земної кори  та іншими доступними вам джерелами інформації, дайте відповідь на наступні запитання:

  1.       За картою літосферних плит поясніть, у якому напрямку “мандрують” материки.
  2.       Чи можливе утворення нових материків за умови сталості теперішнього напрямку руху?
  3.       Чи загрожують, на ваш погляд, території України активні сейсмічні процеси?
  4.       За тектонічною картою визначте, який з материків вирізняється найбільшою строкатістю епох горотворення. Про що це може свідчити?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема  фронтального опрацювання:

“Закономірності поширення основних форм рельєфу

 на материках і в океанах”

 

Програма фронтального опрацювання матеріалу.

 Завдання №1. Повторіть блок учбової інформації (тези 3.12. - 3.14.) і дайте письмову відповідь на запитання.

  1.       Назвіть найбільші (планетарні) форми рельєфу.
  2.       Які форми рельєфу виділяють в межах материків і океанів?
  3.       З чим пов'язане розташування великих форм рельєфу в межах материків.

Завдання №2.  Опрацюйте  текст підручника (§4; §5) та  виконайте завдання.

  1.       З'ясуйте, які процеси відбуваються в областях складчастостей.
  2.       Чому гори на материках мають різний рельєф і висоту?
  3.       Які форми рельєфа  відповідають платформам?
  4.       Чим розрізняються давні й молоді платформи?
  5.       Користуючись картами атласу заповніть таблицю:

Назва тектонічної

структури

Назви форм рельєфу

Корисні копалини

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання №3. Користуючись текстом підручника (§4, §5), картами атласу  та іншими доступними вам джерелами інформації, виконайте завдання.

  1.       За тектонічною картою визначте, які платформи відповідають материкам.
  2.       Знайдіть щити платформ, визначте, які форми рельєфа їм відповідають.
  3.       Визначте найвищі гірські масиви кожного материка. Яким складчастям вони відповідають?
  4.       Порівняйте фізичну карту світу з тектонічною, заповніть таблицю:

Форма рельєфу

Будова земної кори

Літосферна плита

(або межі сходження чи розходження)

Тектонічна структура

Карпати

 

 

 

Амазонська низовина

 

 

 

Аравійсько-Індійський

хребет

 

 

Маріанський жолоб

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема  фронтального опрацювання:

“Клімат материків”

 

Програма фронтального опрацювання матеріалу.

 Завдання №1. Повторіть блок учбової інформації (тези 3.15. - 3.17.) і дайте письмову відповідь на запитання.

  1.       Назвіть основні кліматотвірні чинники.
  2.       Назвіть основні та перехідні кліматичні пояси.
  3.       Назвіть показники, які характеризують основні типи клімату.

Завдання №2.  Опрацюйте  текст підручника (§6) та  виконайте завдання.

  1.       Поясніть, як впливає на клімат материків кількість сонячної радіації.
  2.       Розкажіть про вплив повітряних мас на формування клімату материків.
  3.       Як підстильна поверхня впливає на формування клімату?
  4.       Чим відрізняється клімат західних і східних узбереж південних материків?
  5.       Чим відрізняються клімат помірних поясів Південної і Північної півкуль?

Завдання №3. Користуючись текстом підручника (§4, §5), картами атласу  та іншими доступними вам джерелами інформації, виконайте завдання.

  1.       Чому типи клімату Києва і Парижа, які знаходяться в одному кліматичному поясі, суттєво відрізняються?
  2.       Чим пояснюються різні кліматичні умови в Антарктиді та в Арктиці?
  3.       Визначте за картою кліматичних поясів тип клімату нашого міста. Поясніть, які причини вплинули на його формування.
  4.       Проаналізуйте кліматодіаграми (мал. 12-14). Чим відрізняються однакові типи клімату в різних півкулях?

 

Програма індивідуального опрацювання блока учбової інформації

Тема “Особливості природи материків”

Програма “С” (оцінюється балами “1-4”)

  1. Дайте визначення поняттю “природно-територіальний комплекс”.
  2. Що таке природна зона? Які природні зони виділяють на планеті?
  3. Що таке вертикальна поясність? Чому відбувається зміна природних зон з висотою?
  4. Складіть словничок термінів з теми, що вивчається.

Програма “В” (оцінюється балами “5 — 8”)

  1. Території яких материків розташовані в кожному з географічних поясів? Наведіть схему.
  2. Оберіть будь-яку природну зону. На яких материках вона простежується? У яких частинах? Що спільного в розташуванні цих територій?
  3. Чим відрізняються лісові ландшафти помірного й екваторіального географічних поясів?
  4. Як людина змінює природу? Наведіть конкретні приклади зміни природних зон людиною. Результати оформіть в вигляді есе або невеликої презентації.

Програма “А”  (оцінюється балами “9 — 12”)

  1. Визначте на різних континентах кілька гірських районів з висотами близько 5 км. Чи однаковий набір висотних поясів у них буде? Поясніть.
  2. Виявіть закономірності поширення природних зон по материках Землі. Результати занесіть у таблицю.

Назва природної зони

Материк, географічний пояс

Наприклад:

вологі екваторіальні пояси

Південна Америка (ЕП),

Африка (ЕП),

Євразія (ЕП)

 

 

 

  1. Охарактеризуйте позитивний та негативний вплив на географічну оболонку діяльності людини. Запропонуйте шляхи розв'язання цієї проблеми.
  2. Проведіть дослідження “Взаємодія Світового океану, атмосфери та суходолу, її наслідки”.  Результати оформіть в вигляді презентації.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

МОНІТОРИНГ

Перший рівень

  1. В основі сучасних материків лежать давні, відносно стійкі ділянки земної кори _______________
  2. Середня температура екваторіальних водних мас становитеме:

а)10-0°С  б)27-28°С   в) 15-25°С   г) 0 --2°С.

  1.  Площа океану становить близько ________% .
  2.  День сонцестояння буває:

а) 22 грудня та 21 березня;    б) 22 червня та 22 грудня;

в) 21 березня та 23 вересня;             г) 22 червня та 23 вересня.

  1. У субекваторіальному географічному поясі розташована природна зона:

а) степів;  б) тайги;   в) саван та рідколісь.

  1. Головними чинниками утворення природної зони є:

а) співвідношення тепла й вологи;

б) рельєф місцевості;

в) тип рослинності й тваринного світу.

Другий рівень

  1. Оберіть правильні твердження:

а) субтропічний кліматичний пояс є перехідним і влітку тут панує екваторіальна повітряна маса;

б) помірний пояс є перехідним і тільки взимку тут панує помірна повітряна маса, а влітку тропічна;

в) антарктичний кліматичний пояс є основним, тут панує континентальна антарктична повітряна маса.

  1.  Назвіть епохи горотворення та розташуйте їх у порядку від найдавнішої до сучасної.
  2.  Установіть відповідність між видом обертання Землі у просторі та його наслідками.

1) Добове (навколо вісі) обертання. 

2) Річне (орбітальне) обертання.

А) Утворення мусонів.

Б) Виділення днів рівнодення.

В) Усі тіла, що рухаються, відхиляються від початкового напрямку в Південній півкулі ліворуч.

Г) Екваторіальний радіус Землі більший за полярний.

Третій рівень.

  1. Виконайте схему глобальної циркуляції повітряних мас. Чим вона обу- мовлена?
  2. Які форми рельєфу відповідають платформам? Якими зовнішніми ознаками відрізняються давні та молоді платформи?
  3. Які форми рельєфу відповідають складчастям? Яка різниця в зовнішньому вигляді молодих і давніх складчастей?

Четвертий рівень

  1. Спрогнозуйте, які зміни могли б відбутися на Землі, якщо вісь її обертання не мала б нахилу до площини орбіти, або Земля не оберталась навколо своєї вісі.
  2. Тропічний пояс у океані за аналогією з суходолом називають пустелею. Відшукайте цю аналогію та поясніть бідність життя в цих водах.
  3. Охарактеризуйте, наводячи конкретні приклади, позитивний та нега- тивний вплив на географічну оболонку діяльності людини. Запропонуйте шляхи розв'язання цієї проблеми.

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
11 квітня 2018
Переглядів
3158
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку