АВТОРСЬКА М.П.ГУЗИКА ЕКПЕРИМЕНТАЛЬНА СПЕЦІАЛІЗОВАНА I-III СТУПЕНІВ ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА-КОМПЛЕКС №3 МІСТА ЮЖНОГО ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
РОЗРОБКА ТЕМИ
“ЗАКОНОМІРНОСТІ ФОРМУВАННЯ
ПРИРОДИ МАТЕРИКІВ”
ДО КУРСУ “ГЕОГРАФІЯ. 7 КЛАС”
ЗА КОМБІНОВАНОЮ СИСТЕМОЮ
М.П.ГУЗИКА
Маркович Лесі Борисівни
вчителя географії
I категорії
Авторської школи
М.П.Гузика м.Южного
БЛОК НАВЧАЛЬНОЇ ІНФОРМАЦІЇ
Закономірності формування природи материків
Питання для опрацювання:
-
Форма і рухи Землі.
-
Походження материків та океанічних западин.
-
Особливості природи материків.
Рекомендована література: “Географія” підруч.для 7 класу/, Пестушко В.Ю., Уварова Г.Ш., 2015 (§3 - §7)
-
Форма Землі — геоїд.
-
Наслідки: нерівномірний розподіл сонячної енергії по широтах.
-
Добове обертання Землі відбувається навколо своєї осі з заходу на схід. Один оберт відбувається за 23 год 56 хв 4с (зоряна доба).
-
Наслідки:
1.4.1. зміна дня й ночі;
1.4.2. ритмічність природних процесів протягом доби;
1.4.3. стискання Землі біля полюсів;
1.4.4. виникнення відхиляючої сили Землі (сила Коріоліса).
-
Річне обертання певною орбітою навколо Сонця за 365 діб 6 год 9хв (рік). При цьому вісь Землі нахилена до площини орбіти під кутом 23°26'.
-
Наслідки:
1.6.1. зміна пір року;
1.6.2. сезонність природних процесів;
1.6.3. періодична змінюваність тривалості світлого часу доби;
1.6.4. формування поясів освітленості.
-
Теорія руху літосферних плит (А.Вегенер): літосфера складається з літосферних плит, які рухаються в горизонтальному напрямку, зазнають вертикальних рухів. Результати:
2.7.1. 225 млн років тому існував єдиний материк Пангея;
2.7.2. 180 млн років тому утворились два материка Гондвана та Лавразія;
2.7.3. 50 млн років тому Гондвана розкололась на Африку, Австралію, Південну Америку, Антарктиду, а Лавразія — на Євразію та Північну Америку.
-
На межі зіткнення, розходження чи занурення однієї літосферної плити під іншу відбуваються процеси горотворення.
-
Геологічний вік Землі становить близько 4,6 млрд років.
-
Платформи — це стійкі ділянки земної кори, які складаються з кристалічного фундаменту та осадового чохла і відповідають рівнинним ділянкам материків.
-
Складчасті пояси формувалися внаслідок зіткнення літосферних плит, що мають материкову земну кору. Вони відповідають гірським ділянкам материків.
-
Найбільшими — планетарними формами рельєфу є виступи материків і западини океанів. Вони виникли завдяки внутрішнім силам Землі.
-
У межах материків і океанів розрізняють основні форми рельєфу: гори (40% суходолу) та рівнини (60% суходолу).
-
Розташування великих форм рельєфу в межах материків пов'язане з будовою та розміщенням основних структурних елементів земної кори.
-
Основні кліматотвірні чинники: радіаційний (географічна широта), циркуляційний (переміщення повітряних мас), характер підстилаючої поверхні.
-
Виокремлюють сім основних і шість перехідних кліматичних поясів.
-
Тип клімату характеризують такі показники:
3.17.1. кількість сонячної радіації;
3.17.2. середня температура найтеплішого та найхолоднішого місяця;
3.17.3. річна амплітуда температур;
3.17.4. переважаючі повітряні маси;
3.17.5. середньорічна кількість опадів та режим їх випадіння.
-
Природно-територіальний комплекс (ландшафт) — закономірне поєднання природних компонентів на певній території, які перебувають у взаємодії та утворюють нерозривну систему.
-
Природні зони — великі частини географічних поясів, які закономірно змінюються від екватора до полюсів і від океанів у глиб материків (широтна зональність).
-
Вертикальні пояси — це природні зони, які оперізують гори на різних висотах. Їх кількість залежить від висоти гір і їхнього місця розташування (вертикальна зональність).
УРОКИ ФРОНТАЛЬНОГО ОПРАЦЮВАННЯ
БЛОКУ НАВЧАЛЬНОЇ ІНФОРМАЦІЇ
Тема фронтального опрацювання “Форма і рухи Землі”
Програма фронтального опрацювання матеріалу.
Завдання №1. Повторіть блок учбової інформації і дайте письмову відповідь на наступні запитання:
1.1. Яку форму має Земля?
-
Що таке добове обертання Землі?
-
Які наслідки осьового обертання Землі?
-
Що таке річне обертання Землі?
-
Які наслідки обертання Землі навколо Сонця?
Завдання №2. Опрацюйте текст підручника та дайте письмову відповідь на наступні запитання:
-
Заповніть таблицю “Розміри Землі”
Екваторіальний радіус Землі
|
|
Полярний радіус Землі
|
|
Площа поверхні Землі
|
|
Об'єм планети
|
|
Довжина кола в меридіональному напрямку
|
|
Довжина кола по екватору
|
|
-
Чому екваторіальний та полярний радіуси Землі відрізняються?
-
Чому Земля сплющена біля полюсів?
-
Поясніть, чим відрізняються геоїд від кулі.
-
Чому Сонце буває в зеніті не на всіх широтах?
-
Підпишіть на картосхемі пояси освітленості.
Завдання №3. Користуючись текстом підручника та іншими доступними вам джерелами інформації, дайте відповідь на наступні запитання:
-
Встановіть протяжність у кілометрах тропіків і полярних кіл. Порівняйте їх із довжиною екватора.
-
Визначте відстань від Києва до екватора, північного і південного полюсів, північного тропіка по меридіану.
-
Встановіть, яку віддаль пролетить літак, який здійснить кругосвітну подорож: а) по екватору; б) по 30-ій паралелі; в) по полярному колу.
-
Припустіть, що зміниться на Землі, якщо: а) земна вісь не буде мати нахилу; б) Земля займе місце на орбіті Марса.
Тема фронтального опрацювання:
“Походження материків та океанічних западин внаслідок руху літосферних плит. Геологічні ери та епохи горотворення”
Програма фронтального опрацювання матеріалу.
Завдання №1. Повторіть блок учбової інформації і дайте письмову відповідь на наступні запитання:
-
Яку теорію висунув А.Вегенер?
-
Зазначте назву найдавнішого материка.
-
Які процеси відбуваються на межі зіткнення літосферних плит?
-
Назвіть геологічний вік планети.
-
Дайте визначення поняттям “платформи”, “складчасті пояси”.
Завдання №2. Опрацюйте текст підручника (§4; §5) та виконайте завдання:
-
Визначіть, як змінювались контури материків за останні 200 млн років.
-
Які існують гіпотези про походження сучасних материків та океанів?
-
Як можна довести єдність материків у минулому?
-
Чому обриси материків та окенів, їх розміри й надалі змінюватимуться?
-
Чому в основі кожного материка лежить платформа?
Завдання №3. Користуючись текстом підручника (§4, §5), картою будови земної кори та іншими доступними вам джерелами інформації, дайте відповідь на наступні запитання:
-
За картою літосферних плит поясніть, у якому напрямку “мандрують” материки.
-
Чи можливе утворення нових материків за умови сталості теперішнього напрямку руху?
-
Чи загрожують, на ваш погляд, території України активні сейсмічні процеси?
-
За тектонічною картою визначте, який з материків вирізняється найбільшою строкатістю епох горотворення. Про що це може свідчити?
Тема фронтального опрацювання:
“Закономірності поширення основних форм рельєфу
на материках і в океанах”
Програма фронтального опрацювання матеріалу.
Завдання №1. Повторіть блок учбової інформації (тези 3.12. - 3.14.) і дайте письмову відповідь на запитання.
-
Назвіть найбільші (планетарні) форми рельєфу.
-
Які форми рельєфу виділяють в межах материків і океанів?
-
З чим пов'язане розташування великих форм рельєфу в межах материків.
Завдання №2. Опрацюйте текст підручника (§4; §5) та виконайте завдання.
-
З'ясуйте, які процеси відбуваються в областях складчастостей.
-
Чому гори на материках мають різний рельєф і висоту?
-
Які форми рельєфа відповідають платформам?
-
Чим розрізняються давні й молоді платформи?
-
Користуючись картами атласу заповніть таблицю:
Назва тектонічної
структури
|
Назви форм рельєфу
|
Корисні копалини
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання №3. Користуючись текстом підручника (§4, §5), картами атласу та іншими доступними вам джерелами інформації, виконайте завдання.
-
За тектонічною картою визначте, які платформи відповідають материкам.
-
Знайдіть щити платформ, визначте, які форми рельєфа їм відповідають.
-
Визначте найвищі гірські масиви кожного материка. Яким складчастям вони відповідають?
-
Порівняйте фізичну карту світу з тектонічною, заповніть таблицю:
Форма рельєфу
|
Будова земної кори
|
Літосферна плита
(або межі сходження чи розходження)
|
Тектонічна структура
|
Карпати
|
|
|
Амазонська низовина
|
|
|
Аравійсько-Індійський
хребет
|
|
|
Маріанський жолоб
|
|
|
Тема фронтального опрацювання:
“Клімат материків”
Програма фронтального опрацювання матеріалу.
Завдання №1. Повторіть блок учбової інформації (тези 3.15. - 3.17.) і дайте письмову відповідь на запитання.
-
Назвіть основні кліматотвірні чинники.
-
Назвіть основні та перехідні кліматичні пояси.
-
Назвіть показники, які характеризують основні типи клімату.
Завдання №2. Опрацюйте текст підручника (§6) та виконайте завдання.
-
Поясніть, як впливає на клімат материків кількість сонячної радіації.
-
Розкажіть про вплив повітряних мас на формування клімату материків.
-
Як підстильна поверхня впливає на формування клімату?
-
Чим відрізняється клімат західних і східних узбереж південних материків?
-
Чим відрізняються клімат помірних поясів Південної і Північної півкуль?
Завдання №3. Користуючись текстом підручника (§4, §5), картами атласу та іншими доступними вам джерелами інформації, виконайте завдання.
-
Чому типи клімату Києва і Парижа, які знаходяться в одному кліматичному поясі, суттєво відрізняються?
-
Чим пояснюються різні кліматичні умови в Антарктиді та в Арктиці?
-
Визначте за картою кліматичних поясів тип клімату нашого міста. Поясніть, які причини вплинули на його формування.
-
Проаналізуйте кліматодіаграми (мал. 12-14). Чим відрізняються однакові типи клімату в різних півкулях?
Програма індивідуального опрацювання блока учбової інформації
Тема “Особливості природи материків”
Програма “С” (оцінюється балами “1-4”)
-
Дайте визначення поняттю “природно-територіальний комплекс”.
-
Що таке природна зона? Які природні зони виділяють на планеті?
-
Що таке вертикальна поясність? Чому відбувається зміна природних зон з висотою?
-
Складіть словничок термінів з теми, що вивчається.
Програма “В” (оцінюється балами “5 — 8”)
-
Території яких материків розташовані в кожному з географічних поясів? Наведіть схему.
-
Оберіть будь-яку природну зону. На яких материках вона простежується? У яких частинах? Що спільного в розташуванні цих територій?
-
Чим відрізняються лісові ландшафти помірного й екваторіального географічних поясів?
-
Як людина змінює природу? Наведіть конкретні приклади зміни природних зон людиною. Результати оформіть в вигляді есе або невеликої презентації.
Програма “А” (оцінюється балами “9 — 12”)
-
Визначте на різних континентах кілька гірських районів з висотами близько 5 км. Чи однаковий набір висотних поясів у них буде? Поясніть.
-
Виявіть закономірності поширення природних зон по материках Землі. Результати занесіть у таблицю.
Назва природної зони
|
Материк, географічний пояс
|
Наприклад:
вологі екваторіальні пояси
|
Південна Америка (ЕП),
Африка (ЕП),
Євразія (ЕП)
|
|
|
-
Охарактеризуйте позитивний та негативний вплив на географічну оболонку діяльності людини. Запропонуйте шляхи розв'язання цієї проблеми.
-
Проведіть дослідження “Взаємодія Світового океану, атмосфери та суходолу, її наслідки”. Результати оформіть в вигляді презентації.
МОНІТОРИНГ
Перший рівень
-
В основі сучасних материків лежать давні, відносно стійкі ділянки земної кори _______________
-
Середня температура екваторіальних водних мас становитеме:
а)10-0°С б)27-28°С в) 15-25°С г) 0 --2°С.
-
Площа океану становить близько ________% .
-
День сонцестояння буває:
а) 22 грудня та 21 березня; б) 22 червня та 22 грудня;
в) 21 березня та 23 вересня; г) 22 червня та 23 вересня.
-
У субекваторіальному географічному поясі розташована природна зона:
а) степів; б) тайги; в) саван та рідколісь.
-
Головними чинниками утворення природної зони є:
а) співвідношення тепла й вологи;
б) рельєф місцевості;
в) тип рослинності й тваринного світу.
Другий рівень
-
Оберіть правильні твердження:
а) субтропічний кліматичний пояс є перехідним і влітку тут панує екваторіальна повітряна маса;
б) помірний пояс є перехідним і тільки взимку тут панує помірна повітряна маса, а влітку тропічна;
в) антарктичний кліматичний пояс є основним, тут панує континентальна антарктична повітряна маса.
-
Назвіть епохи горотворення та розташуйте їх у порядку від найдавнішої до сучасної.
-
Установіть відповідність між видом обертання Землі у просторі та його наслідками.
1) Добове (навколо вісі) обертання.
2) Річне (орбітальне) обертання.
А) Утворення мусонів.
Б) Виділення днів рівнодення.
В) Усі тіла, що рухаються, відхиляються від початкового напрямку в Південній півкулі ліворуч.
Г) Екваторіальний радіус Землі більший за полярний.
Третій рівень.
-
Виконайте схему глобальної циркуляції повітряних мас. Чим вона обу- мовлена?
-
Які форми рельєфу відповідають платформам? Якими зовнішніми ознаками відрізняються давні та молоді платформи?
-
Які форми рельєфу відповідають складчастям? Яка різниця в зовнішньому вигляді молодих і давніх складчастей?
Четвертий рівень
-
Спрогнозуйте, які зміни могли б відбутися на Землі, якщо вісь її обертання не мала б нахилу до площини орбіти, або Земля не оберталась навколо своєї вісі.
-
Тропічний пояс у океані за аналогією з суходолом називають пустелею. Відшукайте цю аналогію та поясніть бідність життя в цих водах.
-
Охарактеризуйте, наводячи конкретні приклади, позитивний та нега- тивний вплив на географічну оболонку діяльності людини. Запропонуйте шляхи розв'язання цієї проблеми.