Розробка тренінгу із зарубіжної літератури «Я роблю це так» на тему: "Ідеї радості життя та віра в себе (за романом Елеанор Портер «Полліанна» )." Мета тренінгу: Поширити та передати педагогічний досвід шляхом показу інноваційних методів та прийомів роботи власної системи викладання; спільно опрацювати запропоновану тему та в процесі співпраці знайти творче вирішення проблеми, поставленої перед учасниками; вчити учнів та дорослих реально оцінювати себе та свої можливості, сприяти розвитку впевненості та подолання психологічних бар'єрів; виховувати моральні цінності, любов до слова та почуття оптимістичного сприйняття світу. Матеріал відображає ті методи та прийоми навчання, які я використовую у своїй практиці. За такою розробкою можна провести цікавий майстер-клас для колег, який допоможе учасникам відчувати себе в атмосфері гармонії та позитиву. Дуже люблю роман "Полліанна", тому саме він надихнув мене на створення цього матеріалу.
Підготувала
вчитель зарубіжної літератури,
української мови та літератури
Чечельницької ЗОШ І – ІІ ступенів
Цьомко Маріна Олегівна
Розробка тренінгу із зарубіжної літератури «Я роблю це так»
Тема: Ідеї радості життя та віра в себе (за романом Елеанор Портер «Полліанна» ).
Мета: Поширити та передати педагогічний досвід шляхом показу інноваційних методів та прийомів роботи власної системи викладання; спільно опрацювати запропоновану тему та в процесі співпраці знайти творче вирішення проблеми, поставленої перед учасниками; вчити учнів та дорослих реально оцінювати себе та свої можливості, сприяти розвитку впевненості та подолання психологічних бар’єрів; виховувати моральні цінності, любов до слова та почуття оптимістичного сприйняття світу.
Форма проведення: тренінг.
Обладнання: мультимедійний проектор, презентація, дидактичний матеріал.
ХІД ЗАНЯТТЯ:
І. Привітання.
– Я рада зустрічі з вами, адже ви є учасниками мого тренінгу на тему: «Ідеї радості життя та віра в себе» (за романом Елеанор Портер «Полліанна» ).
Успіх сьогоднішнього заняття залежить від нашої з вами співпраці. Прошу, щоб ви уявили себе моїми учнями, були творчими та активними, відвертими та толерантними. Сподіваюсь, що заняття принесе вам лише позитивні емоції.
Михайло Стельмах говорив: «Погано коли у людини все сіре: і душа, і думки, і погляд. Сірі тільки перепілки гарні.» Я ж бажаю вам кольорових барв життя, стільки кольорів, як в поезіях Ірини Жиленко. Тож хай ваша вчительська нива буде барвистою, як веселка в чистому небі. Дуже хочеться, щоб робота на нашому занятті вигравала, неначе призми у руках Полліанни Віттієр.
ІІ. Вправа «Знайомство». Поділ учасників семінару на групи.
- Колеги, для нашого знайомства усім присутнім необхідно по черзі назвати своє ім’я, і по можливості підібрати слова-характеристики вашої особистості на кожну літеру власного імені. Для цього я пропоную із мого кошика обрати картки, за кольорами яких ми сформуємо дві групи: учасники синього сектору та жовтого сектору.
( Знайомство учасників семінару.)
ІІІ. Розповідь притчі
– Хочу зацікавити вас прекрасною притчею про зорі. Будь ласка, прослухайте її.
Притча
Високо в темному небі, на одній величезній зоряній галявині жили - були зірки. Було їх дуже багато, і всі зірки були дуже гарними. Вони світилися й іскрилися, а люди на землі щоночі любувалися ними. Всі ці зірки були різних кольорів. Тут були червоні зірки, і тим, хто народжувався під їхнім світлом, вони дарували сміливість. Тут були сині зірки - вони дарували людям красу. Були на галявині й жовті зірки - вони обдаровували людей розумом, а ще на галявині були зелені зірки. І всі люди, хто народжувався під їхнім світлом зелених променів, ставали дуже добрими.
І от одного разу на зоряному небі щось спалахнуло! Всі зірки зібралися подивитися, що ж відбулося. А це на небі з'явилася ще одна маленька зірочка. Але була вона абсолютно... біла! Оглянулася зірочка навколо й навіть замружилася: скільки прекрасних зірок навколо - прошептала вона. “А що ти даєш людям?”- запитали її інші зірки. У відповідь вона задумалася....
- Я знаю, що серед всіх присутніх немає таких зірок, які були б безбарвними. Я бажаю вам «світитися» завжди й скрізь!
– Скажіть, як ви зрозуміли цю мудрість?
(Висловлювання вчителів.)
IV. Гра «Перевтілення».
- Хочу запропонувати вам цікаву гру « Перевтілення», яку я найчастіше практикую на уроках зарубіжної літератури із учнями 5-х та 6-х класів.
Я пропоную дітям перевтілитись в образ персонажа вивченого твору та надати йому характеристику (від 5-ти речень і більше) .
Отже, давайте попрацюємо над образами роману Елеанор Портер «Полліанна» .
1 група – перевтілюється в Полліанну.
2 група – перевтілюється в тітоньку Поллі.
(Усі учасники обговорюють образи персонажів. Визначають особливості їхніх характерів, захоплення та погляди на життя, роль у житті мешканців міста.)
- Саме завдяки подібним рольовим іграм учні мають можливість побувати на місці головних героїв твору, а також відчути на собі всі ті емоції, переживання, які зображуються у відображених подіях. Шановні колеги, ви мали можливість відчути себе у ролі головних героїв роману «Полліанна» та зрозуміти позиції оптимістичної дівчинки Полліанни та її педантичної тітоньки Поллі.
V. Вправа «Мозковий штурм».
- А зараз попрацюємо із вправою «Мозковий штурм». На аркуші вертикально записуємо «Полліанна». Шляхом вільного висловлювання запишіть ті слова, що асоціюються у вас із Полліанною, що починаються з літер «п», «о», «л», «л», «і», «а», «н», «н», «а». Це можуть бути іменники, прикметники та дієслова.
Моя асоціація:
П - приклад
О - оптимістична
Л - любляча
Л - люб’язна
І - ідеї
А - активна
Н - наполеглива
Н - натхненна
А – ангел
(Вчителі працюють над завданням, згодом озвучують свої результати.)
VI. Вправа - енерджайзер «Сік . Чай. Шейк.»
- Настав момент, коли можна відірватись від активної роботи, переключитись на активний відпочинок, який, без сумнівів, сподобається усім. Вправа - енерджайзер «Сік . Чай. Шейк.» допоможе нам урізноманітнити роботу заняття. Отже, утворіть коло, візьміть один одного за талію та уважно повторюйте за мною. Коли я говорю слово «сік» - треба робити крок вперед лівою ногою, коли говорю слово «чай» - робити крок назад правою ногою, коли говорю слово «шейк» - присідаємо. Поїхали!
(Учасники тренінгу виконують вправи.)
- Після активних рухів можна й зайняти свої робочі місця.
VII. Вправа «Гра у радість».
- У творі «Полліанна» Елеанор Портер головною героїнею є дівчинка, що усім нагадувала сонечко, вона випромінювала безмежне світло, була доброю та щирою, життєрадісною та милосердною. Саме цій маленькій дівчинці Полліанні вдалось змінити життя великого міста. Полліанна не зважала на життєві труднощі, а гордо крокувала вперед. Їй вдалось підібрати ключі до серця тітоньки Поллі, стати другом самотнього Незнайомця, розрадити сумну та примхливу місіс Сноу, подати руку допомоги всім, хто цього потребував. Життя у дівчинки було нелегким, а страшна трагедія, що з нею трапилась сколихнула усе місто, змусила усіх задуматись над своїми вчинками, зворушила всі струни у душі кожного з нас - читачів.
Полліанна навчила усіх знайомих радіти життю завдяки славнозвісній грі у радість. На нашому занятті ми маємо навчитись дивитися на життя з позитивної точки зору, цінувати кожну мить. Прикладом цього є маленька дівчинка, що всіх захопила недитячою мужністю.
Служниця Ненсі знайшла у цій дівчинці свою розраду, навчилась у неї бороти негаразди. Ненсі дуже не любила важкі понеділки, але Полліанна запевнила, що треба радіти з того, що до наступного понеділка потрібно чекати цілий тиждень і це подіяло. Кожен дім Полліанна наповнювала світлом своєї душі, теплом свого серця.
Давайте і ми з вами зіграємо гру в радість. На ваших робочих столах є різнокольорові пелюстки від чарівної квітки, на яких я пропоную вам записати те, як вплинула гра у радість на ваше життя, чи змінила вона його. Якщо ця гра вам допомогла, то запишіть, як саме, у якій ситуації. Пізніше ми кожну ситуацію обговоримо.
(Учасники тренінгу записують свої думки, згодом висловлюються та прикріплюють пелюстки до квітки).
- Я дуже хочу, щоб така квітка радості існувала в душі кожної людини, адже крапля добра може стати великим океаном милосердя, ми повинні про це пам’ятати і прагнути до кращого.
VIII. Вправа «Я зможу!»
- Я пропоную вам утворити 2 кола: внутрішнє і зовнішнє. Станьте, будь ласка, один проти одного. Учасники внутрішнього кола загадують свою найближчу мрію, думають про неї, а ті, хто напроти – говорять: «Ти не зможеш!», а у відповідь їм потрібно впевнено відповісти: «Я спробую і зможу!» або «Я постараюся і обов’язково зможу!». Після цього потрібно усім учасникам обмінятися ролями.
IX. Вправа «Слово до слова» .
- Часто на своїх уроках використовую вправу «Слово до слова» . Для виконання вправи хочу запропонувати вам слова: єднання, любов. Вам потрібно з цими словами скласти речення, а також поставити до них запитання.
Я хочу відтворити свій варіант зі словом радість.
Зразок :
1. «Радість»
Радість – це сміх людської душі.
Чи можна відчути радість на дотик?
(Вчителі виконують завдання).
Орієнтовна відповідь груп:
Весь наш народ прагне до єднання.
Єднання – це недолік чи перевага?
2. «Любов»
Любов змінює світ.
Як ви проявляєте свою любов до людей?
- Такі вправи розвивають мовлення школярів, дозволяють формувати життєвий світогляд.
Х. Рефлексія. Вправа «Мікрофон».
- Що вам сподобалось на уроці?
- Які у вас будуть зауваження чи поради?
XI. Вправа «Мішечок гарного настрою».
- У кожного з нас є певна мета, якої ми бажаємо якнайшвидше досягти, тож давайте радіти життю, вчитись бачити безмежне у дрібницях. Іноді нам здається, що нас оточують лише труднощі, але ми маємо бути вищими за ці труднощі, повинні навчитись вірити в себе і вселяти цю віру в інших. Так прекрасно бачити зорі навіть в калюжах, цінувати кожну крупинку та росинку. Коли день починає сторінку білу, тож наш обов’язок заповнити її моментами щастя та радості!
Зараз у моїх руках «мішечок гарного настрою». Ви вдало проявили себе сьогодні під час тренінгу. Маю надію, що він був для вас корисним і допоміг відчути себе в атмосфері гармонії та позитиву. Мені хочеться вас приємно вразити, тому зазирніть, будь ласка, по черзі до мого незвичайного мішечка і оберіть кожен для себе ті ласощі, які на вас чекали увесь час нашого тренінгу. Але я не просто хочу підсолодити завершальний етап мого заняття, а й хочу вас підбадьорити. Витягніть цукерку із сюрпризом, яка в особливій обгортці – кожна обгортка із надписом, який підкаже вам, що на вас чекає сьогодні або що вам потрібно зробити найближчим часом.
(Учасники тренінгу витягують із мішечка солодощі із побажаннями.)
Побажання із «мішечка гарного настрою»:
(на кожній обгортці по одній фразі)
Тобі сьогодні особливо пощастить!
Життя готує тобі приємний сюрприз!
Усе складається для тебе найкращим чином!
Сьогодні твій день, щасти тобі!
Сьогодні Фортуна з тобою разом!
Пам’ятай: ти народилася, щоб бути щасливою!
Сьогодні очікуй прибутку!
Люби себе такою, якою ти є, — неповторною!
Пам’ятай, що ти кохана!
Потурбуйся про здоров’я свого тіла!
Зроби собі подарунок, ти на нього заслуговуєш!
Вищі сили оберігають тебе!
У тебе є все, щоб насолоджуватися життям!
Усе, що потрібно тобі, легко приходить до тебе!
Усі твої бажання та мрії реалізуються, повір у це!
Сьогодні з тобою спокій і радість!
Сьогодні для тебе щасливий день!
Колеги, я дякую вам за активну участь у моєму семінарі, працюйте натхненно! Бажаю вам отримувати такі солодкі подаруночки щоранку, адже вони впливають на покращення настрою, надають упевненості!