Розробка тренінгу "Сучасний імідж педагога"

Про матеріал

Розробку сценарію "Сучасний імідж педагога" можна використоввувати для роботи з колективом педагогів проводячи. Він містить теоретичний матеріал і практичні завдання.

Кожне завдання має свою мету.

Перегляд файлу

Семінар-треніг для педагогічного колективу «Імідж сучасного педагога»

Мета: шляхом створення творчого колективного учительського проекту з’ясувати, яким має бути імідж учителя. Надати допомогу педагогам із питання  формування власного іміджу, визначити якими є означальні частини  іміджу учителя-професіонала; що може нашкодити доброму іміджу педагога. Ознайомити педагогів з основними порадами, яких слід дотримуватись для створення власного іміджу.

Завдання: активізувати знання вчителів щодо способів формування власного іміджу;

Очікувані результати.

Під час тренінгу вчителі зможуть:

взяти участь у створенні учительського проекту «Імідж сучасного учителя»

проаналізувати елементи  майстерності педагога;

визначити головні риси сучасного педагога;

усвідомити роль особистості вчителя у формуванні естетичних смаків учнів.

Обладнання: плакати із зображенням успішної людини; плакат «Сонце успіху», маркери, скотч, фломастери, ватмани (3шт.), аркуші паперу, ручки, геометричні фігури чотирьох кольорів, мікрофон, ножиці, кольорові стікери.

Хід тренінгу

І. Вступ (2хв).

Нашу педагогічну роботу можна уявити схожою на мальовничий ліс, де ми набуваємо до¬свіду, то йдучи широкими дорогами, то блукаючи стежками особистих пошуків, то усамітнюючись, то виходячи на яскраві, освітлені нашим покликанням галявини, щоб розпалити із колегами вогнище надії, взаємоповаги та розуміння.

Тема нашого тренінгу «Імідж сучасного педагога». Гаслом нашого тренінгу будуть такі слова: «Роби сьогодні те, про що інші будуть думати завтра».

За правилами тренінгу, заняття слід розпочинати зі знайомства, тому першою вправою буде знайомство.

ІІ. Основна частина.

Вправа 1. «Знайомство» (10хв).

Тренер: Усім учасникам необхідно назвати себе та назвати одну свою рису характеру, якою ви пишаєтеся як професіонал. (Тренер записує на променях сонця — плакат «Сонце успіху» — риси, які називають учасники.)

Підбиття підсумків. Щоб досягти успіху в роботі й стати справжнім професіоналом, необхідно мати такі риси характеру (зачитують усі риси, названі учасниками).

Вправа 2. «Квітка - букет» (10хв).

Мета: Визначити сподівання і очікування вчителів від роботи на занятті.

Тренер: Весна крокує по землі. І хоча не дуже впевнено. Але ми сподіваємось, що таки вона переможе зиму. І, звичайно, очікуємо від неї тільки всього найкращого. Отже і ми пропонуємо кожному учаснику тренінгу написати на стікерах те, чого він очікує від сьогоднішнього тренінгу, озвучити та прикріпити їх на галявину біля стебельця.

 Вправа 3. «Правила» (5хв).

Мета: прийняття правил для комфортної та продуктивної роботи учасників тренінгу під час його проведення.

Тренер: Як і завжди в житті, так і на нашому тренінгу ми будемо працювати за правилами, які самі складемо, щоб нам було комфортно працювати.

Правила тренінгу:

- мати позитивний настрій на роботу;

- бути доброзичливим стосовно себе та інших;

- говорити по черзі;

- говорити від свого імені;

- дотримуватися регламенту;

- добровільно брати участь у обговореннях;

- бути активним;

- бути толерантним;

- кожна думка має право на існування.

Вправа 4. Інформаційне повідомлення «Імідж сучасного вчителя» (2хв).

- Що передбачає імідж педагога?

- Це складний феномен, зумовлений різноманітними чинниками, які обов'язково слід брати до уваги, оскільки сприйняття людини відбувається по різних каналах.

 - Що є головним  для іміджу вчителя?

Тренер: Головною для іміджу вчителя стає його комунікативна функція. Учителю важливо грамотно реалізувати функцію самоподачі в педагогічному спілкуванні в момент формування першого враження про себе. Як свідчать дослідження, 25 % учителів відчували найбільші труднощі в ситуаціях першого контакту з учнями.

- Навіщо педагогові імідж?

Професія педагога є особливою. Учителі — це ті люди, які завжди перебувають у полі зору учнів, батьків, колег, виконуючи важливу соціальну місію.

Імідж — це своєрідний людський інструментарій, що допомагає вибудувати взаємини з навколишнім світом.

Це не тільки візуальний образ, але й спосіб мислення, дій, учинків, уміння спілкуватися, мистецтво говорити й, особливо, слухати.

Правильно обрані тон розмови, тембр голосу, доречні рухи багато в чому визначають той образ, у якому вчитель з’являється перед учнями й колегами. Разом із тактом, освіченістю, діловими якостями зовнішність педагога є продовженням його достоїнств або ще однією негативною рисою, що заважає в житті та кар’єрі.

З чого ж почати формувати свій імідж?

- Спираючись на визначення іміджу, назвемо його основні складові:

- зовнішній вигляд;

- використання вербальних і невербальних засобів спілкування;

- внутрішня відповідність образу професії — внутрішнє «Я»;

- стильові особливості педагогічної діяльності;

- професійна спрямованість.

Робота в групах (12+15хв).

А зараз ми об'єднаємося в 3 групи: «березень», «квітень», «травень». Кожна група отримає своє завдання. Ви прочитаєте інформацію. А потім за допомогою маркерів, паперу, малюнків, слів, висловлювань донесете інформацію до всіх присутніх.

І група.  Перший крок у створенні «ефекту ореолу» — це робота над зовнішнім виглядом. Тут важлива і гама кольорів робочого костюму, і правильно виконаний макіяж, і модна зачіска або укладка. Зовнішній вигляд допомагає людині привернути до себе увагу, створити позитивний настрій, виглядати не лише симпатичною людиною, а й прекрасним учителем з багатим внутрішнім світом, любов'ю до дітей, турботою про них. Слід завжди пам'ятати, що діти вчаться в дорослих людей (і насамперед — в улюбленого вчителя) правильно одягатися.

У манері одягатися виявляється одне з головних правил: красиво виглядати — означає виявляти повагу до інших людей. Такі вимоги, запропоновані до зовнішнього вигляду людини, допомагають педагогу поліпшити свій професійний імідж.

А правильний вибір одягу сприяє професійному успіху.

Що сьогодні вдягти на роботу?

Це далеко не просте запитання постає перед нами щоранку, а відповідь на нього залежить як від матеріальних можливостей, так і від смаку, стилю, погодних умов і звичок окремої людини.

Ідеальною формою одягу для вчителя є така, що сприяє зосередженню уваги учнів не на вивченні деталей одягу, а саме на засвоєнні матеріалу. Таким одягом може бути діловий костюм (з латинської «костюм» означає «спосіб життя»), що підкреслює професійні, особисті якості й офіційність стосунків з учнями. До ділового костюма відносять піджак зі спідницею або брюками та блузку.

На жаль, не завжди заробітна платня вчителя дозволяє йому пристойно вдягатись і купувати дорогий діловий одяг, адже витрачати значні суми на постійне оновлення гардеробу готовий далеко не кожний, так само як і носити протягом цілого року один і той самий костюм. Ось і виходить, що більшість жінок давно перестали приділяти увагу офіційності та стильності власного вбрання, вибираючи в одязі перш за все зручність, доступність і практичність.

Культура одягу має не менше значення, аніж культура поведінки. В одязі завжди мають бути присутні чистота й охайність. «Я не допускав у клас учителя, якщо він був неохайно вдягнений. Тому в нас стало звичкою ходити на роботу у кращому костюмі. І я сам виходив на роботу в найкращому своєму костюмі, який тільки в мене був», - писав А. Макаренко. Звісно, охайність у житті ще нікому не завадила.

Іншими словами, одяг є певною візитною карткою вчителя. «Одяг і одягає, й відкриває людину», стверджує відомий афоризм. Він повинен бути зручним і в той же час не суперечити загальноприйнятим вимогам пристойності. Психологія одягу розглядає оформлення зовнішності як багатовимірну інформацію про особу. При формуванні першого враження про особу одяг є найважливішою складовою, оскільки, як правило, він сприймається оточуючими як знак привабливості або непривабливості.

В одязі найбільш інформативними є три речі: ціна, стиль і колір. «Упізнати» якісний та модний одяг може кожний, навіть якщо він і не розбирається в останніх модних тенденціях. У російській традиції ахроматичні кольори, такі як чорний, білий та сірий, піднімають статус особи в очах оточуючих, а яскрава кольорова гама, навпаки, може впливати на якість засвоєння матеріалу класом, привертаючи увагу виключно до зовнішнього вигляду вчителя. Вибираючи пастельні, спокійні кольори, ви можете бути впевнені, що увага буде сконцентрована саме на викладенні вашого матеріалу.

Отже, удало підібраний гардероб допоможе своєму власнику не тільки справити сприятливе враження на оточуючих, а й підкреслить його професійні та особисті якості.

ІІ група. Другий крок у створенні «ефекту ореолу» — використання вербальних і невербальних засобів спілкування, важливих складових іміджу. Функцію самоподачі в педагогічному спілкуванні вчителю важливо грамотно реалізувати під час формування першого враження про себе. Так званий «невербальний» імідж пов'язаний з тим, наскільки вчитель володіє манерами: жести, міміка, поза Ґречні манери допомагають швидко адаптуватися в будь-якій ситуації, встановити зв'язки з людьми.

Важлива частина іміджу педагога — красномовство. Мистецтво промови — це її гнучкість, виразність, оригінальність. Ще древні мудреці казали, що ораторська майстерність — це вміння навіювати думки й переконувати словом.

У спілкуванні з учнями вчителю важливо не забувати про тон, яким він розмовляє. Від цього залежить не тільки емоційний стан учнів, а й їхня працездатність.

Багатозвучним та по-різному забарвленим має бути й голос учителя. Типові помилки вчителів-початківців — надто тихий (тоді учні не чують, перепитують, шумлять, відволікаються) або надто гучний голос (дуже стомлює і дратує, особливо учнів зі слабкою нервовою системою). Однотонний (постійно високий або постійно низький) голос не дає змоги вчителю створювати ритм своєї промови, страждає й мелодика мовлення.

Дуже важливо, щоб імідж не розходився з внутрішніми установками вчителя, відповідав його характеру і поглядам. Створюючи такий образ, учитель самовдосконалюється.

Особистісне як внутрішнє виявляється через діяльність, у конкретних продуктах творчості, а також у стилі спілкування з усіма учасниками цілісного педагогічного процесу, в кожній емоційній реакції на поведінку школярів, у дозволеному собі ступені свободи в імпровізації на уроці.

Внутрішній образ — це, насамперед, культура вчителя, безпосередність і свобода, емоційність, гра уяви, зворотний шлях постановки й розв'язання проблем, асоціативне бачення, несподівані яскраві ходи у сценарії уроку, внутрішній настрій на творчість, самовладання в умовах публічності й багато інших складових.

Зовнішній образ — це техніка гри та ігрова подача, особливі форми вираження свого ставлення до матеріалу, виявлення свого емоційного ставлення до дійсності, володіння умінням самопрезентації, виведення уроків на інтерактивний рівень, уміла режисура уроку.

Специфіка педагогічної діяльності вчителя — в активній розумовій діяльності та постійному напруженні нервової системи, що призводить до стресів та «емоційного вигорання».

Іноді буває, що начебто всі елементи іміджу на місці, але він усе одно не спрацьовує. Вам може бракувати найважливішого аспекту вашого особистого успіху — привабливості в очах оточення.

Кілька порад, яких варто дотримуватись учителю

- Безперечно, зовнішній вигляд залежить від окремо взятої особистості. Але не слід забувати, що вчителі - це зразок для наслідування, тому їх зовнішній вигляд має бути бездоганним у всіх відношеннях. Адже вчителю, а особливо молодому, учні надто важко вибачають будь-які недоліки. Запропоновані рекомендації, знайдені на одному із сайтів, допоможуть вам запобігти помилкам, які нерідко зустрічаються в реальному житті.

- У гардеробі вчителя не має бути ультрамодного одягу, незвичайний фасон якого відволікає увагу учнів, а також убрання занадто яскравих тонів, що стомлює та дратує дітей.

- Не варто навіть молодому вчителю з'являтись у школі в шортах.

- Не втрачайте почуття міри: навчіться чітко визначати, коли необхідно вдягати класичний костюм, коли робочий халат, святкову сукню, а коли - светр і джинси.

- Не перетворюйтесь на «синю панчоху», тобто носіть той одяг, що вам до вподоби й до лиця: естетично витриманий, модний, елегантний.

- Не захоплюйтеся сіробуденним одягом.

- Не забувайте, що одяг завжди має бути охайним, чистим, відпрасованим, зручним і не заважати працювати з класом.

- Не носіть тривалий час один і той же одяг. Варто якнайчастіше «оживляти» його, комбінувати, прикрашати.

- Не носіть взуття босоніж, на високих підборах, бо їх стукіт відволікає увагу учнів і, крім того, швидко стомлюються ноги.

- Не знаходьтесь у приміщенні в теплих чобітках.

- У жодному разі не перебувайте у приміщенні школи в головному уборі. Це стосується як чоловіків, так і жінок.

- Не забувайте, що довге розпущене волосся заважає під час роботи з учнями.

- Неприпустимо вчителям-чоловікам приходити до школи неголеними.

- Не експериментуйте надмірно зі своїм волоссям, аби химерні зачіски та часті зміни кольору не відволікали уваги учнів.

- Не рекомендується прикрашати себе занадто дорогими та яскравими коштовностями чи біжутерією, які, до того ж, заважають працювати та спілкуватися з учнями (довгі сережки чи намисто, каблучки на пальцях, «музичні» прикраси).

- Не варто користуватись дезодорантами, туалетною водою чи одеколоном з різким, сильним запахом.

Більшість вітчизняних фільмів закріпили в нашій свідомості образ учителя, який у своїй скромній сукні чи костюмі цілими днями проводив у школі. Сьогодні слово «скромний» не зовсім підійде до того, що носять деякі вчителі, адже більшість із них намагаються «не відставати» від модних тенденцій. А сьогоднішню моду аж ніяк скромною не назвеш. Ось і виходить, що всі начебто розуміють, що існують певні канони, що «варто», а що «не варто» вдягати, ідучи на роботу, але дотримуються їх далеко не всі. Але вчителю, взявши на себе відповідальність вихователя, не слід забувати, що кожної хвилини він є зразком для учнів навіть через свій зовнішній вигляд. А яким буде цей зразок і як вас запам'ятають учні - залежить лише від вас.

ІІІ група. Висновок щодо успішного застосування іміджу педагога

Успішне застосування іміджу передбачає знання психолого-педагогічних принципів:

- гармонії візуального образу;

- комунікативності — розмаїття форм і способів інформаційної взаємодії;

- саморегуляції та ортобіозу (наука про технології самозбереження тіла й душі);

мовної дії.

Такі принципи мають бути втілені в різноманітні форми й методи вдосконалення професійної майстерності вчителя.

Інтерес до особистості вчителя - засіб активізації інтересу до предмета. Образ педагога мусить надихати. Як би не був професійно підготовлений учитель, він просто зобов'язаний постійно вдосконалювати свої особистісні якості, створюючи, таким чином, власний імідж

Професія «педагог» - особлива. Учителі - це ті люди, які завжди на виду, поруч із ними завжди знаходяться батьки, учні, колеги. Але часто-густо педагог не може працювати з людьми, у тому числі з учнями. Часто педагог утрачає авторитет серед своїх підопічних тому, що нецікавий як особистість. А без інтересу до особистості вчителя немає інтересу до предмета.

 Ми вважаємо привабливими людей, які…

- Часто й охоче посміхаються.

- Мають гарне чуття гумору.

- Природно поводяться.

- Веселі.

- Часто й охоче говорять компліменти.

- Обізнані на етикеті, дотримуються його.

- Упевнені в собі.

- Уміють посміятися над собою.

- Допомагають оточуючим бути відвертими, вільно обговорювати свої проблеми.

- Усвідомлюють свої обмежені можливості й те, що не мають відповіді на всі запитання.

- Дружелюбні, з ними легко спілкуватися.

  Якими є визначальні частини іміджу професіонала?

- Висока самооцінка та впевненість у собі.

- Віра в доброзичливість Усесвіту й віра в добру людину.

- Соціальна й особиста відповідальність («я — причина всього позитивного й негативного в моєму житті»).

- Бажання змінюватися й уміння ризикувати, але не занадто.

  З чого варто починати?

    -   З посмішки!

    -   Посміхаючись, ви починаєте подобатися людям.

    -   Посмішка «відкриває» нас, робить доброзичливими,     відвертими в очах оточуючих, особливо дітей.

   -   Також діти високо цінують учителя, який має почуття гумору.

Руханка «Ураган»(2хв).

Вправа 5. Учительський проект «Імідж учителя»(10+6хв).

Мета. Допомогти учителям створити проект власного іміджу.

Об'єднаємося в 3 групи «Пролісок», «Підсніжник», «Конвалія». Ви отримуєте журнали, ножиці, папір, клей. Завдання для всіх груп однакове – «Створити проект власного іміджу». Пропонуємо показати вчителя не тільки під час робочого процесу, а і у вільний час.

Вправа 6. Інтерактивна вправа «Мікрофон»(5хв).

  Отже, продивившись презентації і колажі, зробимо висновки. Перед нами напис сучасний вчитель. Доберемо по одному слову для розшифрування цього поняття.

С -                                       П

У -                                       Е

Ч -                                       Д

А -                                       А

С -                                       Г

Н -                                      О

И -                                      Г

Й -

Тренер: Так поняття сучасного педагога  розуміємо ми, люди, які працюють в школі.  А якими нас бачать наші учні.

Вправа 7. Перегляд відеофільму «Сучасний учитель очима дітей» (3хв).

Мета. Показати учителям, якими їх хочуть бачити  учні.

Готуючись до семінару, діти теж доклали певних зусиль. Фільм, який ви щойно переглянули, створили учні 10 класу. А також було проведено анкетування учнів ліцею різних вікових категорій.

Вправа 8. Підсумки анкетування учнів ліцею (11хв).

ІІІ.  Підсумки семінару – тренінгу.

Вправа 9. «Емоційний ланцюжок»(5хв).

Мета. Систематизувати інформацію, отриману на семінарі, закріпити позитивні результати тренінгу.

Тренер: Пропоную всім осмислити спільну роботу й прокоментувати, чи збулися ваші очікування. Якщо так, то ви підійдете до аркуша, візьмете свою квітку і піднімете її по стебельцю вгору до сонця.

Який яскравий ми отримали весняний букет!

Такий яскравий, як і наші вчителі, присутні тут, і наші колеги в школах. І як би не було нам іноді складно, ми намагаємося завжди мати гарний вигляд, посміхатися, підтримувати одне одного. І ми з впевненістю можемо сказати: «Найкраща професія в світі – професія вчителя!»

Встаньте в коло, візьміться за руки і разом промовте: «Хай щастить нам на ниві освітянській!» 

Автор: Бойко Ганна Павлівна – заступник директора з НВР Страница 1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
4.3
Відповідність темі
4.7
Загальна:
4.5
Всього відгуків: 6
Оцінки та відгуки
  1. дошкільної Заклад
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
  2. Шимко Людмила Вікторівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Гірна Уляна Євгенівна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Каменева Наталья
    хочу провести у себе в закладі
    Загальна:
    3.7
    Структурованість
    3.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
  5. Матвійчук Сергій Анатолійович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Попик Катерина Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 3 відгука
docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
22 серпня 2018
Переглядів
7334
Оцінка розробки
4.5 (6 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку