Тренінг доречно проводити з молодими та малодосвідченими педагогами. Такий захід допоможе вчителю зорієнуватись в світі інтерактивних технологій і використовувати їх у своїй професійній діяльності.
Мета. Організувати спільну діяльність молодих і малодосвідчених педагогів ліцею щодо упровадження інтерактивних технологій навчання у практику роботи учителя. Мотивувати їх більш активно використовувати різні інтерактивні технології на своїх уроках для мотивації учнів до навчання та якісного засвоєння знань.
Завдання:
Обладнання:
Учасники: молоді та малодосвідчені учителі.
Хід тренінгу
І. Вступна частина
1. Знайомство.
Вправа-емоційне настроювання “Історії з торбинки” (5 хв.)
Учасники по черзі дістають з торбинки будь-який предмет і від його імені презентують себе та висловлюють очікування від тренінгу. Наприклад: “Я - шпилька для волосся, дуже корисна, завжди на очах, до мене часто торкаються, коштую дорого, але виглядаю просто...”
3. Прийняття правил роботи під час тренінгу. (2 хв.)
Для того, щоб кожному у групі було зручно треба дотримуватися правил. (Оголошуються попередньо підготовлені правила, а учасники тренінгу після ознайомлення та обговорення висловлюють свої думки про них. Якщо хтось із учасників не згоден з правилами, він може пропонувати свої або змінити ті, які оголошено).
ІІ. Теоретичний блок.
1. Інтерактивний прийом «Відтягнута відгадка»
Трохи історії, або Легенда про торпеду.
Жодній людині не побажаєш опинитися в такій халепі, в якій опинився американець Алекс Осборн. Уявіть собі: Друга світова війна, у відкритому океані караван вантажних суден . І трапилося так, що вони залишились без охорони. І зненацька радіотелеграма: будьте уважні – у вашому районі діє німецький підводний човен. Алекс – він був капітаном одного із цих кораблів – швиденько собі уявив: ось виглядає перископ підводного човна, а ось і торпеда мчить прямісінько у борт. Що робити? Завдання, здається не вирішуване.
І тоді капітан згадав практику, до якої у складних ситуаціях зверталися ще середньовічні пірати. Слід зазначити, що завдяки винахідливості капітана було зроблено відкриття однієї з найпопулярніших інноваційних технологій.
До кінця сьогоднішнього заняття відгадки на загадки відкриємо під час роботи над новим матеріалом.
2. Ознайомлення із структурою інтерактивного уроку.
Ведучий. Основною формою організації навчальної діяльності практично в усіх країнах є класно-урочна система. Будучи прогресивною протягом чотирьох століть, сьогодні вона потребує вдосконалення форм організації процесу навчання, знаходження відповіді на питання: «Як залишаючись у рамках класно-урочної системи,підвищити ефективність навчального процесу?» Значною мірою цього можна досягти, використовуючи сучасні інноваційні технології, перетворюючи таким чином, традиційний урок на інноваційний.
Дещо змінивши слова Конфуція, сформулюємо кредо нашого інтерактивного навчання, яке буде девізом нашого заняття:
Те, що я чую, я забуваю.
Те, що я бачу й чую, я трохи пам’ятаю .
Те, що я чую, бачу і роблю, я набуваю знань і навичок.
Коли я передаю знання іншим, я стаю майстром.
Набагато важливіше навчити, ніж просто розповісти.
Метод «Мозковий штурм» (Активізація розумової діяльності учасників)
Ведучий. Застосування інтерактивної технології висуває певні вимоги до структури уроку. Як ви вважаєте, з яких елементів складається структура інтерактивного заняття? (Запишіть на аркуші паперу всі ідеї, які з’являються у вас.)
Елементи інтерактивного уроку (за О.Пометун)
І. Мотивація
ІІ. Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів
ІІІ. Надання необхідної інформації
ІV. Інтерактивна вправа
V. Підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку.
Мотивація чітко пов’язана з темою уроку, вона психологічно готує учнів до сприйняття, налаштовує на вирішення певних проблем. Добре відомо, що ніщо так не привертає увагу й не стимулює роботу мозку як цікаве. Для цього можуть бути використані прийоми, які створюють проблемні ситуації, викликають в учнів здивування, зацікавленість до знань та процесу сприйняття. Це може бути коротка розповідь учителя, бесіда, демонстрація наочності, нескладні інтерактивні технології «Мозковий штурм», «Криголам», «Мікрофон». Я використала на етапі мотивації інтерактивний прийом «Відтягнута відгадка»
Атлет, який прийшов на тренування, не хапається за штангу без розминки. Каратисти починають із медитації. Учням також потрібен настрій на певний вид діяльності. Для цього існує процедура для «ходу» до уроку. Декілька років типовим входом до уроку був такий: усі встали, завмерли, подивилися в очі вчителя, по команді сіли. Не хочу сказати, що він дуже поганий, але він є не єдиний. І недостатній.
Інтерактивний прийом «Знайомство з планом уроку «напівжартівливо»
(Знайомство учасників тренінгу з планом роботи на заняттях)
Ведучий. Сьогодні на тренінзі ми разом проведемо мозкову атаку з елементами інтерактивного уроку. Потім спробуємо дати відповіді на питання за темою «Упровадження інтерактивних технологій навчання в практику роботи вчителя» Дала проведемо групову роботу «Синтез думок» з елементами дискусії. І нарешті за допомогою методу «Ажурна пилка» розглянемо класифікацію Інтерактивних технологій. Наприкінці нашого тренінгу підіб’ємо підсумки, дамо оцінку своїй діяльності, «намалюємо» портрет учня та отримаємо домашнє завдання.
Метод «Незакінчене речення»
Ведучий. Сформулювати мету сьогоднішнього заняття до снаги кожному з вас. Скориставшись формулою «Сьогоднішній тренінг навчить мене…», визначте мету тренінгу (педагоги формулюють мету тренінгу. Після цього на дошці з’являється аркуш з очікуваними результатами).
Інтерактивні технології кооперативного навчання «Синтез думок», «Прес». (З’ясування загальної суті інтерактивного навчання)
Ведучий. Перш ніж перейти до ґрунтовного розгляду інтерактивних технологій, спробуємо з’ясувати загальну суть інтерактивного навчання і порівняємо його із загальними, традиційними підходами до навчання – пасивною і активною моделями. Для цього пропоную організувати групову роботу. Кожна група отримує завдання. Впродовж 3 хвилин, потім передаємо свій варіант іншим групам, які доповнюють його своїми думками. Експерти груп представляють колегам опрацьований звіт, який ми обговоримо разом.
Визначтесь, будь ласка зі своєю позицією. Після вам потрібно сісти за стіл, на якому стоїть картка з назвою моделі навчання (картки: пасивне навчання, активне навчання, інтерактивне навчання, не знаю), яка відповідає вашій позиції (Додаток 1)
Підготуйтеся до обґрунтування своєї позиції, чому саме ця модель навчання відповідає реальним можливостям сучасного учня. Використовуйте текст для підбору аргументів на користь вашої моделі навчання, застосувавши метод «Прес». Для цього використовуйте пам’ятку «Метод «Прес» (Додаток2) Визначте спікера, який буде висловлювати думку групи.
Висновок. Усе вище сказане, звичайно, не означає, що потрібно використовувати тільки інтерактивне навчання. Для навчання важливі всі рівні пізнання і всі види методик і технологій.
З поданого вище опису моделей можна зрозуміти,що вміле поєднання різних форм навчання при організації навчально-виховного процесу дає можливість максимально розвивати особистість учня. Тобто вчитель сам обирає тип уроку залежно від завдань і умов роботи.
Інтерактивна технологія «Ажурна пилка» («Мозаїка», «Джиг-со» (Засвоєння учасниками тренінгу класифікації інтерактивних технологій навчання)
Ведучий. Інтерактивну частину нашого заняття проведемо шляхом застосування інтерактивної технології «Ажурна пилка» Такий вид роботи дасть нам можливість працювати разом, щоб вивчити значну кіль кількість інформації за короткий проміжок часу. Під час роботи ви повинні бути готові працювати в різних групах.
Етапи роботи:
Спочатку ви працюєте у «своїй групі». За номерами на зворотній стороні аркуша). У цій групі ви будете виступати в ролі експертів із питання, над яким працювали у «своїй групі», та отримаєте інформацію від представників інших груп. В останній частині вправи ви повертаєтесь у свою домашню групу, і обговорюєте ту інформацію, яку отримали від учасників інших груп.
З кожною з груп ви зараз ознайомитесь. При роботі в групах використовуйте текст по кожному із видів інтерактивної технології (Додаток 3) та метод «Ажурна пилка» (Додаток 4)
Питання для обговорення:
Заняття добігає до кінця. Можна вже розслабитися і провести коротке обговорення. Всі говоритимуть, що було цікаво і цим справа закінчиться. Я піду з почуттям виконаного обов’язку, а ви – з почуттям, що спробували щось новеньке. Нажаль, описана ситуація – це стереотип підбиття підсумків. Нам важливо усвідомити, що підбиття підсумків – це дуже важливий етап інтерактивного заняття.
Питання:
Пропоную оцінити свою роботу на тренінгу, виставивши собі від 0 до 2 балів за кожним із критеріїв (Додаток5)
Кілька учасників тренінгу за бажанням називають та обґрунтовують власні оцінки.
ІІІ. Заключна частина.
Тренер: Безумовно, всі викладачі створені для інтерактивного навчання. Проте використання його дає можливість для фахового росту, для зміни себе, для навчання разом з учнями. Зробити перший крок допоможе сам новий підхід до навчання та його ціле, за якими викладач відверто може визначити себе спеціалістом і одержати «право» не знати відповіді на ті чи інші запитання. З іншого боку, після кількох старанно підготовлених уроків викладач може відчути, як змінилося ставлення до нього учнів, а також сама атмосфера в класі – і це послужить додатковим стимулом до роботи з інтерактивними технологіями.
На початку тренінгу ви були ознайомлені з текстом-загадкою про винахідливість американця Алекса Осборна. Капітан винайшов одну із популярних інноваційних технологій, з якою ви сьогодні познайомились на тренінзі.
Відгадка. І тоді капітан згадав практику, до якої зверталися пірати. Вишикувалася на палубі вся команда і всі, починаючи з молодших матросів,відповідали лише на одне питання: як врятуватися у випадку торпедної атаки? Можна казати все, що тільки спаде на думку! – а може чиясь дика ідея буде ключем до вирішення проблеми… Наприклад, кок подав таку ідею: давайте всі вибіжимо на борт і одночасно дмухнемо на торпеду. Дивись і здмухне її з курсу – повз просокоче. Їм поталанило. Підводний човен не з’явився. Але після війни Осборн згадав цей випадок і одного разу в компанії друзів вирішив проаналізувати ситуацію. Згадав і пропозицію кухаря. І спокійний аналіз показав, що абсурдна ідея кока підвела до справжнього рішення. Зрозуміло, «міцним духом» торпеду з курсу не звернеш, як щоки не надувай. Але її можна трохи пригальмувати й збити з курсу цікавою від корабельної помпи, яка є на кожному судні. У 1953 році колишній капітан випускає книгу «Керована уява». Саме з неї і розпочалася популяризація мозкового штурму в Америці, а потім і в інших країнах.
При пасивному навчанні великий обсяг інформації можна подати за короткий час у структурованому вигляді великій кількості учнів.
Зміст пасивного навчання, як правило, орієнтований на рівень знання й розуміння, розвиток уміння слухати, записувати, конспектувати інформацію та вміння відтворювати її.
Викладач добре контролює обсяг і глибину вивчення, час і хід навчання. Результати роботи учнів передбачені.
Я. Голант ще в 60-х роках ХХ ст. охарактеризував моделі навчання, що існують у сучасній школі. Термін «пасивне навчання» назвав умовним, оскільки будь-який спосіб навчання обов’язково передбачає певний рівень пізнавальної активності суб’єкта – учня, інакше досягнення результату, навіть мінімального, неможливе. У такій класифікації Я. Голант скоріше використовує «пасивність» як визначення низького рівня активності учня, переважно репродуктивної діяльності, за майже повної відсутності самостійності та творчості.
Метод дасть вам можливість навчитися формулювати та висловлювати свою думку в чіткій та стислій формі.
Щоб бути чітким та переконливим, ваше висловлювання повинно мати таку структуру й етапи:
Кооперативним навчанням називають такий варіант його організації, за якого учні працюють у малих групах (не більше 5-6 осіб) і цим забезпечують ефективний навчальний процес для себе і своїх товаришів.
Психолого-педагогічні дослідження свідчать, що кооперативна форма навчання сприяє активізації та результативності навчання школярів, вихованню гуманних стосунків між ними, самостійності, умінню доводити і відстоювати свою точку зору, а також прислухатися до думки товаришів.
Такий вид діяльності дає можливість працювати разом, щоб вивчити значну кількість інформації за короткий проміжок часу.
Під час роботи за допомогою методу «Ажурна пилка» ви повинні бути готовими працювати в різних групах за такою схемою:
«Домашні групи»
«Експертні групи»
«Домашні групи»
Прізвищ, ім’я _____________________
Пропоную оцінити свою роботу на тренінгу по кожному з визначених напрямків, виставивши собі від 0 до 2 балів.
Всього балів ____________