Тренінг для молодих та малодосвідчених учителів «Використання інтерактивних технологій у навчально-виховному процесі на різних етапах уроку»

Про матеріал

Тренінг доречно проводити з молодими та малодосвідченими педагогами. Такий захід допоможе вчителю зорієнуватись в світі інтерактивних технологій і використовувати їх у своїй професійній діяльності.

Перегляд файлу

Тренінг для молодих та малодосвідчених учителів «Використання інтерактивних технологій у навчально-виховному процесі на різних етапах уроку»

Мета. Організувати спільну діяльність молодих і малодосвідчених педагогів ліцею щодо упровадження інтерактивних технологій навчання у практику роботи учителя. Мотивувати їх більш активно використовувати різні інтерактивні технології на своїх уроках для мотивації учнів до навчання та якісного засвоєння знань.

Завдання:

  • Удосконалювати знання учасників тренінгу щодо впровадження інтерактивних технологій у навчально-виховний процес ліцею; дати класифікацію інтерактивних технологій;
  • Підвищити психолого-педагогічну грамотність педагогів щодо застосування інтерактивних технологій навчання у практику роботи молодого та малодосвідченого вчителя;
  • Продемонструвати  можливості використання інтерактивних технологій на різних етапах уроку.

Обладнання:

  • плакати: «Структура інтерактивного уроку; «Очікувані результати», «Основні критерії інтерактивної технології»;
  • назви елементів структури інтерактивного уроку;
  • картки: пасивне навчання, активне навчання, інтерактивне навчання;
  • фломастери.

Учасники: молоді та малодосвідчені учителі.


Хід тренінгу

І. Вступна частина

1. Знайомство.

 Вправа-емоційне настроювання “Історії з торбинки” (5 хв.)

Учасники по черзі дістають з торбинки будь-який предмет і від його імені презентують себе та висловлюють очікування від тренінгу. Наприклад: “Я - шпилька для волосся, дуже корисна, завжди на очах, до мене часто торкаються, коштую дорого, але виглядаю просто...”

3. Прийняття правил роботи під час тренінгу. (2 хв.)

Для того, щоб кожному у групі було зручно треба дотримуватися правил. (Оголошуються попередньо підготовлені правила, а учасники тренінгу після ознайомлення та обговорення висловлюють свої думки про них. Якщо хтось із учасників не згоден з правилами, він може пропонувати свої або змінити ті, які оголошено).

  • Бути активними.
  • Дотримуватися принципів толерантності.
  • Не критикувати.
  • Правило вимкнених телефонів.
  • Бути позитивними.
  • Говорити по черзі;
  • Говорити те, що відчуваєте і з чим згодні;
  • Не боятися відстояти свою точку зору

ІІ. Теоретичний блок.

1. Інтерактивний прийом «Відтягнута відгадка»


Трохи історії, або Легенда про торпеду.

Жодній людині не побажаєш опинитися в такій халепі, в якій опинився американець Алекс Осборн. Уявіть собі: Друга світова війна, у відкритому океані караван вантажних суден . І трапилося так, що вони залишились без охорони. І зненацька радіотелеграма: будьте уважні – у вашому районі діє німецький підводний човен. Алекс – він був капітаном одного із цих кораблів – швиденько собі уявив: ось виглядає перископ підводного човна, а ось і торпеда мчить прямісінько у борт. Що робити? Завдання, здається не вирішуване.

І тоді капітан згадав практику, до якої у складних ситуаціях зверталися ще середньовічні пірати. Слід зазначити, що завдяки винахідливості капітана було зроблено відкриття однієї з найпопулярніших інноваційних технологій.

  • Як ви гадаєте, який вихід знайшов капітан?
  • Що відбулося?
  • Яку інноваційну технологію відкрив Алекс? (Відповіді)

До кінця сьогоднішнього заняття відгадки на загадки відкриємо під час роботи над новим матеріалом.

2. Ознайомлення із структурою інтерактивного уроку.

Ведучий. Основною формою організації навчальної діяльності практично в усіх країнах є класно-урочна система. Будучи прогресивною протягом чотирьох століть, сьогодні вона потребує вдосконалення форм організації процесу навчання, знаходження відповіді на питання: «Як залишаючись у рамках класно-урочної системи,підвищити ефективність навчального процесу?» Значною мірою цього можна досягти, використовуючи сучасні інноваційні технології, перетворюючи таким чином, традиційний урок на інноваційний.

Дещо змінивши слова Конфуція, сформулюємо кредо нашого інтерактивного навчання, яке буде девізом нашого заняття:

Те, що я чую, я забуваю.

Те, що я бачу й чую, я трохи памятаю .

Те, що я чую, бачу і роблю, я набуваю знань і навичок.

Коли я передаю знання іншим, я стаю майстром.

Набагато важливіше навчити, ніж просто розповісти.

Метод «Мозковий штурм» (Активізація розумової діяльності учасників)

Ведучий. Застосування інтерактивної технології висуває певні вимоги до структури уроку. Як ви вважаєте, з яких елементів складається структура інтерактивного заняття? (Запишіть на аркуші паперу всі ідеї, які з’являються у вас.)

Елементи інтерактивного уроку (за О.Пометун)

І. Мотивація

ІІ. Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів

ІІІ. Надання необхідної інформації

ІV. Інтерактивна вправа

V. Підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку.

  1. Характеристика етапу «Мотивація»

Мотивація чітко пов’язана з темою уроку, вона психологічно готує учнів до сприйняття, налаштовує на вирішення певних проблем. Добре відомо, що ніщо так не привертає увагу й не стимулює роботу мозку як  цікаве. Для цього можуть бути використані прийоми, які створюють проблемні ситуації, викликають в учнів здивування, зацікавленість до знань та процесу сприйняття.  Це може бути коротка розповідь учителя, бесіда, демонстрація наочності, нескладні інтерактивні технології «Мозковий штурм», «Криголам», «Мікрофон». Я використала на етапі мотивації інтерактивний прийом «Відтягнута відгадка»

  1. Характеристика етапу «Оголошення теми та очікуваних результатів»

Атлет, який прийшов на тренування, не хапається за штангу без розминки. Каратисти починають із медитації. Учням також потрібен настрій на певний вид діяльності. Для цього існує процедура для «ходу» до уроку. Декілька років типовим входом до уроку був такий: усі встали, завмерли, подивилися в очі вчителя, по команді сіли. Не хочу сказати, що він дуже поганий, але він є не єдиний. І недостатній.

Інтерактивний прийом «Знайомство з планом  уроку «напівжартівливо»

(Знайомство учасників тренінгу з планом роботи на заняттях)

Ведучий. Сьогодні на тренінзі ми разом проведемо мозкову атаку з елементами інтерактивного уроку. Потім спробуємо дати відповіді на питання за темою «Упровадження інтерактивних технологій навчання в практику роботи вчителя» Дала проведемо групову роботу «Синтез думок» з елементами дискусії. І нарешті за допомогою методу «Ажурна пилка» розглянемо класифікацію Інтерактивних технологій. Наприкінці нашого тренінгу підіб’ємо підсумки, дамо оцінку своїй діяльності, «намалюємо» портрет учня та отримаємо домашнє завдання.

Метод «Незакінчене речення»

Ведучий. Сформулювати мету сьогоднішнього заняття до снаги кожному з вас. Скориставшись формулою «Сьогоднішній тренінг навчить мене…», визначте мету тренінгу (педагоги формулюють мету тренінгу. Після цього на дошці з’являється аркуш з очікуваними результатами).

  1. Характеристика етапу «Надання необхідної інформації»

Інтерактивні технології кооперативного навчання «Синтез думок», «Прес». (З’ясування загальної суті інтерактивного навчання)

Ведучий. Перш ніж перейти до ґрунтовного розгляду інтерактивних технологій, спробуємо з’ясувати загальну суть інтерактивного навчання і порівняємо його із загальними, традиційними підходами до навчання – пасивною і активною моделями. Для цього пропоную організувати групову роботу. Кожна група отримує завдання. Впродовж 3 хвилин, потім передаємо свій варіант іншим групам, які доповнюють його своїми думками. Експерти груп представляють колегам опрацьований звіт, який ми обговоримо разом.

  • На вашу думку, яка модель навчання найбільш відповідає реальним можливостям сучасного учня?

Визначтесь, будь ласка зі своєю позицією. Після вам потрібно сісти за стіл, на якому стоїть картка з назвою моделі навчання (картки: пасивне навчання, активне навчання, інтерактивне навчання, не знаю), яка відповідає вашій позиції (Додаток 1)

Підготуйтеся до обґрунтування своєї позиції, чому саме ця модель навчання відповідає реальним можливостям сучасного учня. Використовуйте текст для підбору аргументів на користь вашої моделі навчання, застосувавши метод «Прес». Для цього використовуйте пам’ятку «Метод «Прес» (Додаток2) Визначте спікера, який буде висловлювати думку групи.

Висновок. Усе вище сказане, звичайно, не означає, що потрібно використовувати тільки інтерактивне навчання. Для навчання важливі всі рівні пізнання і всі види методик і технологій.

З поданого вище опису моделей можна зрозуміти,що вміле поєднання різних форм навчання при організації навчально-виховного процесу дає можливість максимально розвивати особистість учня. Тобто вчитель сам обирає тип уроку залежно від завдань і умов роботи.

  1. Характеристика етапу «Інтерактивна вправа – центральна частина заняття»

Інтерактивна технологія «Ажурна пилка» («Мозаїка», «Джиг-со» (Засвоєння учасниками тренінгу класифікації інтерактивних технологій навчання)

Ведучий. Інтерактивну частину нашого заняття проведемо шляхом застосування інтерактивної технології «Ажурна пилка» Такий вид роботи дасть нам можливість працювати разом, щоб вивчити значну кіль кількість інформації за короткий проміжок часу. Під час роботи ви повинні бути готові працювати в різних групах.

Етапи роботи:

Спочатку ви  працюєте  у «своїй групі». За номерами на зворотній стороні аркуша). У цій групі ви будете виступати в ролі експертів із питання, над яким працювали у «своїй групі», та отримаєте інформацію від представників інших груп. В останній частині вправи ви повертаєтесь у свою домашню групу, і обговорюєте ту інформацію, яку отримали від учасників інших груп.

З кожною з груп ви зараз ознайомитесь. При роботі в групах використовуйте текст по кожному із видів інтерактивної технології (Додаток 3) та метод «Ажурна пилка» (Додаток 4)

Питання для обговорення:

  • Які види інтерактивних технологій вам відомі?
  • Наведіть приклади варіантів інтерактивних технологій кооперативного навчання.
  • За якими ознаками було поділено інтерактивні технології на групи?
  • Назвіть суть кожної групи інтерактивної технології.
  • Які види інтерактивних технологій ви використовуєте на своїх уроках?
  1. Характеристика етапу «Підбиття підсумків. Рефлексія»

Заняття добігає до кінця. Можна вже розслабитися і провести коротке обговорення. Всі говоритимуть, що було цікаво і цим справа закінчиться. Я піду з почуттям виконаного обов’язку, а ви – з почуттям, що спробували щось новеньке. Нажаль, описана ситуація – це стереотип підбиття підсумків. Нам важливо усвідомити, що  підбиття підсумків – це дуже важливий етап інтерактивного заняття.


Питання:

  • Що на сьогоднішньому тренінзі було головним?
  • Що було цікавого? Що нового дізналися?
  • Чому навчилися?
  • Як ви гадаєте, чи виконали ми ті завдання, які поставили перед собою на початку тренінгу?
  • Які труднощі виникли під час роботи?
  • Що ви порадите колегам для подолання цих труднощів?

Пропоную оцінити свою роботу на тренінгу, виставивши собі від 0 до 2 балів за кожним із критеріїв (Додаток5)

  1. Я активно працювала в групі.
  2. Я вносила вдалі пропозиції, які були враховані групою.
  3. Я допомагала іншим учасникам, заохочувала їх до роботи.
  4. Я узагальнювала думки інших і просувала роботу вперед.
  5. Я доповідала колегам про результати групової роботи.
  6. Я отримала задоволення від роботи.

Кілька учасників тренінгу за бажанням називають та обґрунтовують власні оцінки.

ІІІ. Заключна частина.

Тренер: Безумовно, всі викладачі створені для інтерактивного навчання. Проте використання його дає можливість для фахового росту, для зміни себе, для навчання разом з учнями. Зробити перший крок допоможе сам новий підхід до навчання та його ціле, за якими викладач відверто може визначити себе спеціалістом і одержати «право» не знати відповіді на ті чи інші запитання. З іншого боку, після кількох старанно підготовлених уроків викладач може відчути, як змінилося ставлення до нього учнів, а також сама атмосфера в класі – і це послужить додатковим стимулом до роботи з інтерактивними технологіями.


  1. Створення портрета сучасного школяра.

На початку тренінгу ви були ознайомлені з текстом-загадкою про винахідливість американця Алекса Осборна. Капітан винайшов одну із популярних інноваційних технологій, з якою ви сьогодні познайомились на тренінзі.

  • Як називається  технологія, яку він застосував?
  • Як ви гадаєте, який підхід він застосував? Що сталося?

Відгадка. І тоді капітан згадав практику, до якої зверталися пірати. Вишикувалася на палубі вся команда і всі, починаючи з молодших матросів,відповідали лише на одне питання: як врятуватися у випадку торпедної атаки? Можна казати все, що тільки спаде на думку! – а може чиясь дика ідея буде ключем до вирішення проблеми… Наприклад, кок подав таку ідею: давайте всі вибіжимо на борт і одночасно дмухнемо на торпеду. Дивись і здмухне її з курсу – повз просокоче. Їм поталанило. Підводний човен не з’явився. Але після війни Осборн згадав цей випадок  і одного разу в компанії друзів вирішив проаналізувати ситуацію. Згадав і пропозицію кухаря. І спокійний аналіз показав, що абсурдна ідея кока підвела до справжнього рішення. Зрозуміло, «міцним духом» торпеду з курсу не звернеш, як щоки не надувай. Але її можна трохи пригальмувати й збити з курсу цікавою від корабельної помпи, яка є на кожному судні. У 1953 році колишній капітан випускає книгу «Керована уява». Саме з неї і розпочалася популяризація мозкового штурму в Америці, а потім і в інших країнах.

  1. Самооцінювання власної участі у роботі тренінгу


Додаток 1.

Моделі навчання. Картка «Пасивне навчання»

 

При пасивному навчанні великий обсяг інформації можна подати за короткий час у структурованому вигляді великій кількості учнів.

Зміст пасивного навчання, як правило, орієнтований на рівень знання й розуміння, розвиток уміння слухати, записувати, конспектувати інформацію та вміння відтворювати її.

Викладач добре контролює обсяг і глибину вивчення, час і хід навчання. Результати роботи учнів передбачені.

Я. Голант ще в 60-х роках ХХ ст. охарактеризував моделі навчання, що існують у сучасній школі. Термін «пасивне навчання» назвав умовним, оскільки будь-який спосіб навчання обов’язково передбачає певний рівень пізнавальної  активності суб’єкта – учня, інакше досягнення результату, навіть мінімального, неможливе. У такій класифікації  Я. Голант скоріше використовує «пасивність» як визначення низького рівня активності учня, переважно репродуктивної діяльності, за майже повної відсутності самостійності та творчості.


Додаток 2.

Пам’ятка «Метод «Прес»

 

Метод дасть вам можливість навчитися формулювати та висловлювати свою думку в чіткій та стислій формі.

Щоб бути чітким та переконливим, ваше висловлювання повинно мати таку структуру й етапи:

  1. Позиція: почніть зі слів «Я вважаю що …» та висловіть свою думку, поясніть, у чому полягає ваша точка зору.
  2. Обґрунтування: починаючи словами «…. тому, що …», наведіть причину появи цієї думки, тобто поясніть, на чому ґрунтуються докази на підтримку вашої позиції.
  3. Приклад: продовжуйте висловлювання словом «… наприклад…» та наведіть факти, дані, що підтверджують вашу позицію.
  4. Висновки:  закінчіть висловлювання «Отже (тому), я вважаю …» і узагальніть свою думку, зробіть висновок про те, як необхідно діяти (це своєрідний заклик прийняти вашу позицію)

 

 


Додаток 3

Класифікація інтерактивних технологій

Технології кооперативного навчання

 

Кооперативним навчанням називають такий варіант його організації, за якого учні працюють у малих групах (не більше 5-6 осіб) і цим забезпечують ефективний навчальний процес для себе і своїх товаришів.

Психолого-педагогічні дослідження свідчать, що кооперативна форма навчання сприяє активізації та результативності навчання школярів, вихованню гуманних стосунків між ними, самостійності, умінню доводити і відстоювати свою точку зору, а також прислухатися до думки товаришів.

 

Варіанти інтерактивних технологій кооперативного навчання:

 

  • робота в парах («один проти одного», «один-удвох-усі разом»);
  • два – чотири – всі разом;
  • карусель;
  • робота в малих групах («діалог», «синтез думок», «спільний проект», «пошук інформації», «коло ідей»)
  • акваріум.


Додаток 4

Пам’ятка «Метод «Ажурна пилка»

Такий вид діяльності дає можливість працювати разом, щоб вивчити значну кількість інформації за короткий проміжок часу.

Під час роботи за допомогою методу «Ажурна пилка» ви повинні бути готовими працювати в різних групах за такою схемою:

 «Домашні групи»

  1. Кожна група отримує завдання, вивчає його та обговорює свій матеріал.
  2. Вам бажано обрати в групі головуючого, тайм-пікера (той, хто стежить за часом) та особу, яка ставить запитання, або переконатися, що кожна що кожна розуміє зміст матеріалу.

 

«Експертні групи»

  1. Після того, як ви об’єдналися у нові групи, ви стаєте експертами з тієї теми, що вивчалася у вашій «домашній» групі.
  2. По черзі кожна група має за визначений час  якісно і в повному обсязі донести інформацію до членів інших груп та сприйняти іншу інформацію від представників інших груп.

 

 

«Домашні групи»

  1. Ви повертаєтесь «додому», де маєте поділитися з членами своєї домашньої групи інформацією, яку ви отримали від представників інших груп..
  2. Робите спільні висновки та рішення.


Додаток 5

Самооцінювання власної участі в роботі тренінгу

Прізвищ, ім’я _____________________

Пропоную оцінити свою роботу на тренінгу  по кожному з визначених напрямків, виставивши собі від 0 до 2 балів.

  1.               Я активно працювала (в) в групі -____________
  2.               Я вносила вдалі пропозиції, які були враховані групою - _____
  3.               Я допомагала іншим учасникам, заохочувала їх до роботи - __
  4.          Я узагальнювала думки інших і просувала роботу вперед - ___
  5.          Я доповідала колегам про результати групової роботи - _____
  6.          Я отримала задоволення від роботи - ___________

Всього балів  ____________

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
23 серпня 2018
Переглядів
1730
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку