Розробка нестандартного уроку з теми "Відсоткові розрахунки". Навчальна: Навчити знаходити вміст величин у відсотках; сформувати вміння розв'язувати задачі на відсотки; навчити учнів практичному застосуванню вивчених алгоритмів для розв'язування задач бізнесового та фінансового змісту.
Тема: Відсоткові розрахунки
Мета:
Навчальна: Навчити знаходити вміст величин у відсотках; сформувати вміння розв’язувати задачі на відсотки; навчити учнів практичному застосуванню вивчених алгоритмів для розв’язування задач бізнесового та фінансового змісту;
Розвивальна: активізувати пізнавальну діяльність учнів; розвивати культуру математичного мовлення і письма;
Виховна: виховувати наполегливість, активність увагу; інтерес до вивчення математики.
Тип уроку: урок-гра (застосування вмінь та навичок)
Обладання: підручник; картки з завданнями.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Сьогоднішній урок математики пройде у вигляді гри “Підкори вершину” по таких етапах.
Привал
Реванш
Крутий підйом
Привал
Початок сходження
Підготовка спорядження
ІІ. 1 етап “Підготовка спорядження”. (Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання)
Вирушаючи підкоряти вершини альпіністи перевіряють своє спорядження і беруть найнеобхідніше з собою. А вам потрібно взяти знання, які здобули на попередніх уроках. Для цього ми проведемо “Математичний диктант”. Перед вами на партах лежать листочки. Підпишіть їх будь-ласка (Прізвище, ім’я, клас. Математичний диктант). Я буду читати запитання і варіанти відповідей на них. Вам необхідно вибрати правильну відповідь і записати її.
а) помножити;
б) поділити.
а) 100%;
б) 120%.
а) 0,32;
б) 3,2.
а) 25%;
б) 75%.
а) 50%;
б) 100%.
а) 0,075;
б) 75,0.
а) ;
б) .
а) 20%;
б) 50%.
а) 45%;
б) 75%.
а) у 5 разів;
б) у 2 рази.
Правильні відповіді
|
а) |
б) |
|
|
* |
|
* |
|
|
|
* |
|
|
* |
|
|
* |
|
* |
|
|
* |
|
|
* |
|
|
|
* |
|
|
* |
Після цього учні обмінюються литочками і за відповідями на відкидній дошці перевіряють правильність відповідей і здають листочки.
З завданням ви справились, отже можна вирушати підкоряти вершину гори “Знань”.
ІІІ. 2 етап. “Початок сходження”. (Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності)
Відкрийте зошити запишіть число, класна робота, тема уроку “Відсоткові розрахунки”.
Розглянувши дану тему в кінці уроку дамо відповіді на такі запитання:
Діти як ви думаєте чи потрібно вивчати відсотки. А можливо можна прожити без них.
Відсотки вивчати потрібно, адже вони часто зустрічаються в життєвих ситуаціях (в магазинах, на базарах, при оплаті різних видів послуг, при підрахунку тарифних цін, в роботі виборчих комісій під час голосування, при банківських операціях, описах порівнянь).
Ось перед вами порівняння сільського і міського населення України. Його можна подати через кількість населення міського 29346155 чол., сільського – 13244724 чол., а можна у відсотках 68,9% міського населення і 31,1% - сільського.
Відсоткові порівняння води і суші, населення області.
Як же можна обрахувати відсотки? Є кілька способів:
IV. Формування знань
Розглянемо задачу.
1. У класі 30 учнів із них 60% дівчата. Скільки дівчат у класі?
Знайдемо соту частину всіх учнів 30: 100 = 0,3, тобто на 1% припадає 0,3; а дівчата становлять 60%, тому їх 0,3 · 60 = 18 (дівчат) (на означення відсотка)
2. Знайти 17% від 50.
Перетворимо 17 % у дріб 17%: 100% = 0, 17 і результат множимо на число 0,17 · 50 = 8,5
(Формулюю правило або учні.) Щоб знайти відсоток від числа потрібно відсоток перетворити в дріб і помножити на число.
3. Знайти число 20% якого дорівнює 24
Перетворимо 20%:100% =0,2 24:0,2=120
(Щоб знайти число за відсотком потрібно перетворити в дріб відсоток і число поділи на дріб).
4. На весняному розпродажі ціну куртки, що коштувала 350 грн. знизили на 40%. Скільки коштує куртка.
Початкова ціна становить100%, а знижена 100% - 40% = 60% від початкової.
Нехай ціна після зниження = х грн., тоді запишемо умову
350 грн. - 100%
х грн. - 60%
Складаємо пропорцію
Сформулюйте основну властивість пропорції.
Розв'язуємо пропорцію 350 ∙ 60 = х ∙ 100; грн.
Відповідь: 210 грн.
Ох і важким виявився початок сходження потрібен привал.
V. 3 етап. "Привал". Фізкультхвилинка.
Ви довго працювали і втомились. Зробимо фізичні вправи.
Склали ручки і олівці –
стали всі біля стільців.
Хлопчики й дівчатка,
зробимо зарядку.
Руки в боки, вгору, вниз,
1, 2, 3 не помились.
У долоні хлоп, хлоп,
і ногами топ,-топ.
Мов годинник зробим так,
тік,-так, тік-так?
Тихо сіли на стільці
Молодці!
VI. 4 етап. "Крутий підйом". (Застосування вмінь і навичок)
1. Робота з підручником. Відкрили сторінку 137, розглянемо задачу №4.
2. Робота біля дошки з коментарем
№733 з підручника.
а) 15,5% = 0,155 40 ∙ 0,155 = 6,2;
б) 16% = 0,16 17 ∙ 0,16 = 2,76;
№737
Знайти число, якщо:
а) 3,8% його дорівнюють 76
3,8% = 0,038 76: 0,038 = 2000
а) 45% його дорівнюють 56
45% = 0,45 56: 0,45 = 125
3. Ров'язати задачу.
Вкладник в банк поклав 7000 грн. під 10% річних. Яку суму він одержить через рік?
Розв'язання.
Початковий вклад становить 100%, а через рік 100% + 10% = 110%.
Нехай вкладник одержав х грн., тоді запишемо умову
7000 грн.– 100%
х грн. – 110%
Складаємо пропорцію
.
Розв'язуємо пропорцію 7000 ∙ 110 = 100 ∙ х
VІI. 5 етап. Привал. "Знайти рівні вирази в таблиці"
Всі учні отримують роздатковий матеріал у вигляді таблиць, за допомогою яких визначають рівні вирази.
VІIІ. 6 етап. Реванш.
Створюємо 3 команди по 4 чоловіки, які одержують і виконують завдання.
Команда №1
1. Знайти відсоткове відношення 15 хв. від години
Відповідь: (15: 60 = 1/4 = 25%).
2. В школі 1500 учнів. Знайти 30% від усіх
1500 – 100%
х – 30%; ;
Відповідь: 450 учнів.
3. Знайти 30% від 700
Відповідь:0,3 ∙ 700 = 210
4. Записати дробом 37% = 0,37 61% = 0,61
Команда №2
1. Скільки відсотків становить 6 м від 10 м.
Відповідь: 6: 10 = 0,6 = 60%
2. Витратили 20% від 500 грн. Скільки грошей витратили?
Відповідь: 500 ∙ 20:100 =100
3. Знайти 20% від 400.
Відповідь: 0,2 ∙ 400 = 80
4. Записати дробом 27% = 0,27 58% = 0,58
Команда №3
1. Знайти відсоткове відношення 12 кг від 48 кг.
Відповідь:12: 48 = 1/4 = 25%
2. Банк виплачує 8 % річних. Скільки це становить від 2000 грн.
2000 – 100%
х - 8%;
; Відповідь: 160 грн.
3. Знайти 40% від 800
Відповідь: 0,4 ∙ 800 = 320
4. Записати дробом числа 50% = 0,5 93% = 0,93
Відповідь: 0,93.
Яка команда перша і правильно виконає завдання та і переможе.
Інші учні виконують завдання з підручника
№739.
2160 грн – 18%
х грн - 100%;
Відповідь: .
№743
1800 грн – 100%
х грн - 108%
1944 грн – 90%
х грн - 100%
1800 + 1944 + 2160 = 5904(грн)
Відповідь: 5904 грн
Ми підійшли до завершального етапу нашої гри, але давайте прочитаємо назву вершини.
Пропоную вам завдання на концентрацію уваги. Напишіть послідовність цифр, яка визначає слово “Успішність”.
С |
|
1 |
Н |
|
2 |
І |
|
3 |
С |
|
4 |
П |
|
5 |
Ш |
|
6 |
Т |
|
7 |
У |
|
8 |
І |
|
9 |
Ь |
|
10 |
Ось нарешті ви зійшли на вершину “Успішності”.
IX. 7 етап. “Фініш” (Підсумок уроку).
Ось і підходить до закінчення наш урок. Хто дасть відповідь на 1 питання (в магазинах; на базарах; при оплаті різних видів послуг; при підрахунку тарифних цін; в роботі виборчих комісій під час голосування; при банківських операціях). Відсотки ще не раз зустрінуться на вашому шляху, ще не раз змусять вас “поламати” голову, допоможуть у вивченні нових предметів хімії і фізики. Сьогодні всі добре попрацювали на уроці. Дякую за урок.
Х. Домашнє завдання. Повт. §20-§27, вик. №740, 744.