Система кровообігу. Серце: будова та функції. Робота серця. Дослідницький практикум. Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня

Про матеріал
Система кровообігу. Серце: будова та функції. Робота серця. Дослідницький практикум. Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня
Перегляд файлу

8 клас. БІОЛОГІЯ                                                                                                   Дата ___________________

Тема: Система кровообігу. Серце: будова та функції. Робота серця. Дослідницький практикум. Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня

Мета:

  • спираючись на знання учнів, розкрити значення кровообігу у життєдіяльності організму людини, розглянути особливості будови серця та його зв’язок з виконуваними функціями, показати, що система кровообігу пройшла складний еволюційний розвиток;
  • розвивати вміння аналізувати, критично мислити, робити висновки, пізнавальний інтерес та  риси компетентності в учнів;
  • виховувати працелюбність, активність, формувати навички здорового способу життя.

Основні терміни і поняття: кровообіг, серце, ендокард, міокард, епікард, перикард, передсердя, шлуночки, серцеві клапани, камери серця, збудливість, провідність, автоматизм серця, електрокардіограма.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід  уроку

I. Організаційний момент.

Добрий день. Нехай посмішка зігріє ваші серця.

II. Актуалізація опорних знань.

Прийом «Асоціативний кущ».

-Які асоціації у вас виникають зі словом серце?

-Які функції виконує кров?

-За яких умов кров може виконувати свої функції? (Постійний рух по судинах)

-Як здійснюється рух крові?  (Ритмічне скорочення серця)

-Що називається кровообігом? (Рух крові по судинах)

У 7 класі ви розглядали тему «Еволюційний розвиток кровоносної системи у тварин», наприклад, хордових. Давайте разом згадаємо.

Гра.


-У риб серце двокамерне, одне коло кровообігу.

-У жаби серце трикамерне, три кола кровообігу.

-У ящірки мале коло кровообігу називається легеневе.

-У птахів серце трикамерне, два кола кровообігу.

-У ссавців серце чотирикамерне, два кола кровообігу.


III. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Тема уроку: Система кровообігу, будова та функції серця.

Завдання: ознайомитися з будовою серця, визначити, як будова повязана з функціями, встановити, як регулюється робота серця.

Інтерактивний прийом «Зацікав».

Серце – орган, який починає працювати першим ще в організмі зародка, а вмирає останнім. Давньогрецький мислитель Аристотель вивчав розвиток курячого зародка. У яйці, що лише одну добу пролежало під квочкою, він побачив пульсуючу точку. Учений вигукнув: «Живе в живому!». Він зрозумів, що це зачаток пульсуючого серця.

Проблемне питання: Чи дійсно висловлювання вченого «Живе в живому» було вірним?

IV.  Вивчення нового матеріалу

Розповідь :будова серця, оболонки серця, відділи, клапани серця, рух крові в серці.

(Використання малюнків підручника, таблиці).

Висновок: рух крові в серці відбувається тільки в одному напрямку. Клапани перешкоджають зворотному руху крові.

Питання:

-Чому стінка лівого шлуночка товща від стінки правого?

Робота учнів з текстом підручника, с.78: «Властивості міокарда».

(Кров з лівого шлуночка виштовхується у велике коло кровообігу до всіх органів та виконує більшу роботу)

Питання: Які фізіологічні особливості має серцевий м’яз:

 (Робота в групах з картками).

  1. Автоматизм – здатність серця скорочуватися під впливом імпульсів, які виникають у самому серці.
  2. Збудливість – здатність серця переходити зі стану спокою до робочого стану під впливом підразників.
  3. Провідність – здатність серцевого м’яза поширювати збудження по всьому серцю.
  4. Скоротливість – здатність серцевого м’яза реагувати скороченням у відповідь на збудження.

Прийом «Зацікав»

В 1903 році голандський фізіолог Ейнтховен створив спеціальний пристрій для запису електричних сигналів у серце – електрокардіограф. Запис сигналів називається електрокардіограма. Вона є показником роботи серцевого мяза – здатність до скорочення.

Фази серцевого циклу

 

Шлуночки

Передсердя

Тривалість

(в секундах)

Напрямок крові

розслаблення

скорочення

0,1

У шлуночки з передсердь

скорочення

розслаблення

0,3

В легеневу артерію і аорту з шлуночків

розслаблення

розслаблення

0,4

Часткове надходження в шлуночки з передсердь

Загальна тривалість циклу                                        0,8

Інтерактивний прийом «Зацікав».

hello_html_ma4e5787Учень-«кардіолог»: обмін речовин у міокарді відбувається в 10-20 разів інтенсивніше, ніж у будь-якому іншому органі людини. На живлення серця витрачається 20 % енергетичних ресурсів. Кровопостачання здійснюється коронарними або вінцевими артеріями та венами. По них за добу протікає 350 літрів крові. Коронарні судини називають «третє коло кровообігу».

Інтерактивний прийом «Зацікав».

Розвязання задачі (робота учнів у зошитах).

Серце людини скорочується у середньому 70 разів за хвилину, при кожному скороченні виштовхується 50 мл крові. Який обєм крові перекачує ваше серце за 6 уроків.

  1. 70*45 хв = 3150 разів скорочується серце за 1 урок
  2. 3150*50 мл = 157500 мл або 157,5 л за 1 урок
  3. 157,5 л * 6 = 945 л за 6 уроків

V. Рефлексія уроку


Тестове опитування (вірна одна або декілька відповідей)

1. Укажіть мязову оболонку серця:

  1. ендокард
  2. міокард
  3. епікард
  4. перикард

2. Позначте складові серця

  1. одне передсердя, один шлуночок
  2. два передсердя, два шлуночка
  3. два передсердя, один шлуночок

3. Виберіть клапани, які розташовані між передсердями і шлуночками.

  1. півмісецеві
  2. двостулковий
  3. тристулковий

4. Вкаіть кровоносні судини, які постачають серце киснем і поживними речовинами.

  1. аорта
  2. легеневі артерії
  3. коронарні артерії
  4. верхня порожниста вена

2 + 2 + 2 + 3 + 3 = 12


VI. Підсумки і узагальнення.

(Відкритий мікрофон)

Було поставлене проблемне питання: Чи дійсно висловлювання вченого «Живе в живому» було вірним?

Прийом  «Складіть сенкан» до слова «Серце»

  1. Іменник  2) Два прикметника 3) Три дієслова 4)Речення з чотирьох слів 5)Синонім до іменника

VII. Домашнє завдання

Початковий і середній рівень:

- опр. § 20, стор. 74-75   - опр. § 21, стор. 77-81

Достатній рівень: - стор.81, розділ «Домашнє завдання» №2

Високий рівень:- скласти рекламу «Пропаганда здорового способу життя»

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бурячковська Ольга Вікторівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
9 січня 2020
Переглядів
1461
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку