8 клас. БІОЛОГІЯ Дата ___________________
Тема: Система кровообігу. Серце: будова та функції. Робота серця. Дослідницький практикум. Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня
Мета:
Основні терміни і поняття: кровообіг, серце, ендокард, міокард, епікард, перикард, передсердя, шлуночки, серцеві клапани, камери серця, збудливість, провідність, автоматизм серця, електрокардіограма.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
Добрий день. Нехай посмішка зігріє ваші серця.
II. Актуалізація опорних знань.
Прийом «Асоціативний кущ».
-Які асоціації у вас виникають зі словом серце?
-Які функції виконує кров?
-За яких умов кров може виконувати свої функції? (Постійний рух по судинах)
-Як здійснюється рух крові? (Ритмічне скорочення серця)
-Що називається кровообігом? (Рух крові по судинах)
У 7 класі ви розглядали тему «Еволюційний розвиток кровоносної системи у тварин», наприклад, хордових. Давайте разом згадаємо.
Гра.
-У риб серце двокамерне, одне коло кровообігу.
-У жаби серце трикамерне, три кола кровообігу.
-У ящірки мале коло кровообігу називається легеневе.
-У птахів серце трикамерне, два кола кровообігу.
-У ссавців серце чотирикамерне, два кола кровообігу.
III. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Тема уроку: Система кровообігу, будова та функції серця.
Завдання: ознайомитися з будовою серця, визначити, як будова пов’язана з функціями, встановити, як регулюється робота серця.
Інтерактивний прийом «Зацікав».
Серце – орган, який починає працювати першим ще в організмі зародка, а вмирає останнім. Давньогрецький мислитель Аристотель вивчав розвиток курячого зародка. У яйці, що лише одну добу пролежало під квочкою, він побачив пульсуючу точку. Учений вигукнув: «Живе в живому!». Він зрозумів, що це зачаток пульсуючого серця.
Проблемне питання: Чи дійсно висловлювання вченого «Живе в живому» було вірним?
IV. Вивчення нового матеріалу
Розповідь :будова серця, оболонки серця, відділи, клапани серця, рух крові в серці.
(Використання малюнків підручника, таблиці).
Висновок: рух крові в серці відбувається тільки в одному напрямку. Клапани перешкоджають зворотному руху крові.
Питання:
-Чому стінка лівого шлуночка товща від стінки правого?
Робота учнів з текстом підручника, с.78: «Властивості міокарда».
(Кров з лівого шлуночка виштовхується у велике коло кровообігу до всіх органів та виконує більшу роботу)
Питання: Які фізіологічні особливості має серцевий м’яз:
(Робота в групах з картками).
Прийом «Зацікав»
В 1903 році голандський фізіолог Ейнтховен створив спеціальний пристрій для запису електричних сигналів у серце – електрокардіограф. Запис сигналів називається електрокардіограма. Вона є показником роботи серцевого м’яза – здатність до скорочення.
Фази серцевого циклу
Шлуночки |
Передсердя |
Тривалість (в секундах) |
Напрямок крові |
розслаблення |
скорочення |
0,1 |
У шлуночки з передсердь |
скорочення |
розслаблення |
0,3 |
В легеневу артерію і аорту з шлуночків |
розслаблення |
розслаблення |
0,4 |
Часткове надходження в шлуночки з передсердь |
Загальна тривалість циклу 0,8
Інтерактивний прийом «Зацікав».
Учень-«кардіолог»: обмін речовин у міокарді відбувається в 10-20 разів інтенсивніше, ніж у будь-якому іншому органі людини. На живлення серця витрачається 20 % енергетичних ресурсів. Кровопостачання здійснюється коронарними або вінцевими артеріями та венами. По них за добу протікає 350 літрів крові. Коронарні судини називають «третє коло кровообігу».
Інтерактивний прийом «Зацікав».
Розв’язання задачі (робота учнів у зошитах).
Серце людини скорочується у середньому 70 разів за хвилину, при кожному скороченні виштовхується 50 мл крові. Який об’єм крові перекачує ваше серце за 6 уроків.
V. Рефлексія уроку
Тестове опитування (вірна одна або декілька відповідей)
1. Укажіть м’язову оболонку серця:
2. Позначте складові серця
3. Виберіть клапани, які розташовані між передсердями і шлуночками.
4. Вкаіть кровоносні судини, які постачають серце киснем і поживними речовинами.
2 + 2 + 2 + 3 + 3 = 12
VI. Підсумки і узагальнення.
(Відкритий мікрофон)
Було поставлене проблемне питання: Чи дійсно висловлювання вченого «Живе в живому» було вірним?
Прийом «Складіть сенкан» до слова «Серце»
VII. Домашнє завдання
Початковий і середній рівень:
- опр. § 20, стор. 74-75 - опр. § 21, стор. 77-81
Достатній рівень: - стор.81, розділ «Домашнє завдання» №2
Високий рівень:- скласти рекламу «Пропаганда здорового способу життя»