Новознам’янська гімназія Піщанської сільської ради
План-конспект
уроку з
я досліджую світ
для 3 класу
Тема: Вода. Властивості води.
Учитель: Жук Р.М.
2023 рік
Комплексна дидактична мета:
Формування предметних компетентностей:
Збагатити уявлення учнів про властивості води, навчати спостерігати та виконувати досліди, що демонструють властивості води, розвивати спостережливість, критичне мислення, зв’язне мовлення, вміння аналізувати та робити висновки; виховувати допитливість, потребу в пізнанні природи,дбайливе ставлення до її ресурсів.
Формування ключових компетентностей:
Спілкування державною мовою, навчатися впродовж життя, компетентності в природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя.
Обладнання: комп’ютер, матеріали для дослідів, тематичні малюнки, атрибути для гри «Судове засідання»
Тип уроку: урок формування знань, умінь і навичок.
Освітні галузі: природнича, соціальна, здоров’язбережувальна, мовно-літературна.
Форма проведення: урок з елементами інтеграції, з проведенням дослідів.
Очікувані результати:
-учні знають властивості води;
-уміють проводити досліди;
-у міють робити висновки;
-застосовують в житті знання про властивості води та охорону здоров’я.
Хід уроку
l Вступна частина.
Налаштування учнів на роботу.
2.Актуалізація опорних знань:
Мозковий штурм:
-Які ознаки живої і неживої природи?
-Що відносимо до неживої природи?
-Чи доводилося бачити воду в природі?
-Де вона знаходиться?
-Які асоціації викликає слово вода?
-Де ви сьогодні вранці зустрічалися з водою?
ll Основна частина
Відгадування загадки
Буває хмаркою вона
Пушинкою буває
Бува, як скло-крихка, тверда,
Звичайно, це-(вода).
Отже, тема нашого уроку: Вода та її властивості.Ми будемо вивчати речовину,яка найбільш поширена і яку називають найбільшим дивом на Землі. Вона є всюди: у водоймах, під. землею, у повітрі. Більша частина земної поверхні-75%-це вода, а прісна вода-3%. При розгляданні глобуса ми бачимо, що переважає голубий колір ,тому і космонавти бачили нашу планету блакитною.
-Чи може бути життя без води? Правильно-ні, вода необхідна для життя всіх організмів, а людський організм складається на 75% із води.
-Діти, а що ви знаєте про воду?(що це рідина).
Сьогодні на уроці ми дізнаємося,які властивості має вода.
2.Дослідницька робота
-
Сьогодні на уроці ви не просто учні, ви-дослідники, а наш клас-це лабораторія(спеціальне приміщення з певним обладнанням).
Перш ніж проводити досліди, ми повторимо правила техніки безпеки:
-дотримання інструкцій;
-будь обережний з речовинами і приладдям;
-нічого не пробувати на смак.
2.1 Проведення дослідів:
Властивість: вода не має форми.
Воду наливають у посуд різної форми і досліджують, що вода не має форми.
Висновок: вода набирає форму посуду.
Властивість: вода не має запаху.
Діти пробують воду, яку принесли з дому., з’ясовують, чи має смак.
Висновок: вода не має смаку.
Властивість: текучість.
Воду наливають на кришку контейнера, з’ясовують, що вода розтікається.
Висновок: вода текуча.
Властивість: вода безбарвна.
Діти дивляться на воду і визначають, що вода безбарвна. Потім пензликом набирають фарбу і зафарбовують воду.
Висновок: вода безбарвна, але її можна зафарбувати.
Властивість: вода прозора.
У склянку з водою діти занурюють ложечку, її добре видно.
Висновок: вода прозора.
Властивість: вода-розчинник.
Підсумок дослідницької роботи. На основі таблиці на дошці повторюємо властивості води.
2.2 Діти, ми ознайомилися з властивостями води, але дослідження не закінчили. Щоб працювати далі , потрібно відгадати загадки:
-Що росте вниз головою? (Бурулька)
-Мене нема –усі чекають, а коли йду- усі тікають. (Дощ)
-Я вода і на воді плаваю? (Лід)
-Випливає на просторі , мов кораблик в синім морі, і біленька , і легка, відгадайте, хто така?(Хмарка)
Влітку з неба падає зима?(Град)
-Білий –та не цукор, немає ніг-та іде (Сніг).
-Всі дерева і трава в ніжно-білих колючках(іній)
Як ви вже здогадалися, що відгадки нам розповідають про три стани води:
Твердий, рідкий, газоподібний.
2.3. Дослідницька робота:
Учитель тримає скло над киплячим чайником,утворюється пара, на холодному склі утворюються краплинки-пара перетворюється на воду, яка при нахилі стікає, так утворюється дощ.
Демонстрація замерзлої води у бутилці.
Висновки: вода може перебувати у трьох станах: твердий, рідкий , газоподібний.
3.Робота з підручником-українська мова-читання.
Про твердий стан води можна узнати із підручника для читання для 3 класу : журнал «Розумашки». Про утворення снігу:
-Сніжинки утворюються у хмарах водяної пари. Там пара перетворюється на водяні кристалики.Вони наростають навколо пилинок. Сніжинки бувають різні-схожі на зірочки, льодяні голочки, кристалів-стовпчиків, або шестикутні. Двох однакових сніжинок не буває. 15 січня 1885 року підліток з американського штату Вілсон Бентлі зробив перші у світі світлини сніжинок-всього 5 тисяч знімків і довів,що кожна з них унікальна!
А ще вони блищать, бо це-кристали, а промінь сонця, попадаючи на кристал, розкладається на райдужні смужки.
Поети використовують стани води для написання віршів.
Т.Г.Шевченко «Тече вода»- текучість
М.Рильський «Білі мухи»-твердий стан
Прислів’я-У решеті воду не втримаєш-текучість.
Про значення води:
-Де верба-там вода
-Хліб –батько, а вода –мати.
-Без води нема життя.
4. Охорона води.
Вода на нашій планеті дуже потребує допомоги. Чому?(Відповіді дітей)Так, воду треба оберігати, не засмічувати, використовувати економно.
Цікаві факти:
-Якщо з крану капає вода,то за місяць природа втрачає 540 л води
-На виробництво 1 підручника потрібно 16л води
-За життя людина витрачає 35 т води
-На виготовлення 1 автомобіля потрібно 370000л води.
Висновок: -Економно використовуй воду!
-Не засмічуй водойми!
5 . –Діти, на уроці ми говорили , що вода-це життя. Але бувають зливи, повені, які приносять шкоду. То вода –це добре чи погано?
Для цього ми проведемо «Судове засідання»(на голові стрічка з написом, хто вони).прокурори, адвокати, судді.
Група «прокурорів» звинувачують воду.
Група «адвокатів» захищають воду
Група «суддів» виносять «вирок»:Вода це добре, але може приносити шкоду.
6. Рефлексія:
-Які властивості води?
-Три стани води
-Що нового узнали про воду?
-Що ще хотіли узнати?