Як їжак накопичує і зберігає енергію для зимівлі?

Про матеріал
Конспект уроку написаний з використанням різних прийомів, методів, цікавої інформації, вправ, ігор.
Перегляд файлу

Тема. Як їжак накопичує і зберігає енергію для зимівлі?

Мета . Ознайомити дітей із їжаком білочеревим, його способом життя та раціоном;

дослідити, як їжак накопичує та зберігає енергію взимку;

закріпити знання про способи зимівлі тварин;

удосконалювати вміння працювати з календарем;

активізувати пізнавальну діяльність дітей;

збагачувати активний словник відповідно до тематики тижня;

розвивати самостійне мислення, вміння досліджувати, уяву, доказове та зв’язне мовлення, пам’ять, увагу, дрібну моторику, критичне мислення, навички вільного спілкування;

виховувати пізнавальний інтерес, турботу про тварин, естетичний смак.

Очікувані результати навчання.

Дитина вітається та звертається до інших, дотримуючись норм мовленнєвого етикету, використовує ввічливі слова;

об’єднується з іншими дітьми у групи, пари для спільної діяльності;

висловлює та аргументує власну думку, поважаючи позицію інших та дослухаюсь до спільних рішень;

вступає і підтримує діалог на теми, пов’язані з важливими життєвими ситуаціями;

зіставляє почуте з власним досвідом, висуває власні гіпотези;

ставить запитання дорослим і одноліткам щодо інформації, яка викликає сумнів або є незрозумілою;

використовує різні стратегії розв’язування проблемної ситуації;

порівнює здобутий результат із припущенням;

знає, як їжак накопичує та зберігає енергію взимку;

знає, як тварини зимують;

користується календарем.

Обладнання. Підручник О. Волощенко, О. Козак, Г. Остапенко “Я досліджую світ” 3 клас (частина 1); презентація до уроку, календар природи, карта України,  відео «Цікавинки про їжака» ,

роздруківки “Розповідь про білочеревого їжака”, “Лепбук «Їжак»”,

кубик з написами, кубики лего, таблички для гри «Правда – вигадка».

                               ХІД УРОКУ

I. Емоційне налаштування. Створення хорошого настрою. 1.«Руханка з лего»

2.«Усміхніться» — Порадійте нашій зустрічі!

— А тепер порадіймо кожному кольору зими.

— Порадійте зимовому сонечку! (Діти посміхаються і піднімають угору цеглинку жовтого кольору.)

— Усміхніться небу! (Блакитний колір.)

—Річечці! (Синій колір.)

— Усміхніться ялиночці! (Зелений колір.)

— Порадійте горобині! (Червоний колір.)

—Снігу! (Білий колір.)

II.Спостереження за погодою.

-- Яка зараз пора року? Місяць? День тижня? Дата?

 – Яка сьогодні погода? – Яке небо?

– Чи були сьогодні опади?

– Тепло чи холодно на вулиці? Чи є вітер?

– Які ознаки зими ви помітили у природі?

 ІІІ. Актуалізація знань учнів.

1. Обговорення проблемних запитань

Ми говорили про енергію, яку витрачає людина, і про способи її відновлення. Як ви думаєте, а тварини теж витрачають енергію? Коли?

Чи можуть вони її відновлювати? А накопичувати?

Підтвердити або спростити наші міркування ми зможемо під час уроку. А хто допоможе нам у наших дослідженнях, ви дізнаєтеся, коли відгадайте загадку.

2.Вправа “Здогадайся, хто я”  

 Гостроносий і малий,

Сірий, тихий  і незлий.

Вдень ховається. Вночі йде

шукати  собі харчі.

Весь із тонких голочок.

Як він зветься …(їжачок)

    3. Метод “Кубування”

Згадайте все, що ви знаєте про їжачка. А допоможе нам у роботі куб.

Опис Який має вигляд? (маленький, сіренький, гостроносий, колючий)

Порівняння На що схожий? (на клубочок, м’ячик, реп’яшок)

Чим відрізняється від інших тварин? (має голки)

Асоціації Що з’являється в уяві, коли ви чуєте слово “їжак”?

Моя позиція Яким є ваше ставлення до їжачків? Чому?

Застосування Яку користь приносять їжачки?

 IV.Оголошення теми, мети уроку.

         Як їжак накопичує і зберігає енергію для зимівлі? Сьогодні ми дізнаємося більше про їжаків:  як вони накопичують енергію, порахуємо скільки сплять ці тваринки, з’ясуємо, яка їжа  найбільше подобається.

 V. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу

1.Відео. «Цікавинки про їжачка».

-Діти, поставте запитання один одному, мені про життя їжачка.

Червона книга України. Занесений вухатий їжак.

По-англійському їжак звучить так: hedgehog.

 2. Вправа “Поясни”

Подорожуючи Ялтинським заповідником, жевжики дуже хотіли побачити білочеревого їжака.

— Як ви гадаєте, чому цю тваринку так назвали?

— Прочитайте текст про білочеревого їжака. Знайдіть опис їжака.

     Білочеревий їжак — вид ссавців родини їжакових. Мешкає на узліссях листяних лісів, степових ярах, балках, берегах каналів і лісосмугах. Гніздо будує тільки на час зимівлі.

      Голова і боки темно-бурі, значно темніше, ніж горло і черевце. Голки шоколадно-коричневого кольору, коричневе хутро на черевці, на грудях широка біла пляма.

     Спілкуються їжаки між собою за допомогою свисту. Бурчать, коли розлючені.

    Їжаки розрізняють кольори, хоча похвалитися зором не можуть. Вони мають чудові слух і нюх.

     Їжаків легко приручити. Вони можуть легко порозумітися із собаками й кішками.

3. Робота з календарем. Математичне завдання

Працівник заповідника сказав, що в листопаді їжак заліг у сплячку і прокинеться аж у квітні. Полічить, скільки місяців їжак спить. Скільки це днів?

4.Відео « Що полюбляє їжачок?»

5. Раціон їжака

Валентин з’ясував, що від весни до пізньої осені їжак запасав енергію для зимової сплячки. Для цього тваринка інтенсивно харчувалася, накопичуючи підшкірний жир. Розгляньте раціон їжака.

Як ви гадаєте, що могло б статися, якби тваринка не набрала достатньої кількості жиру і прокинулася посеред зими? Поясніть свої міркування.

Підгодовуйте тваринок. Не зважаючи на те, що від їжака людина не отримує ні хутра,  ні смачного м яса, він – корисна тварина. Адже їжаки охороняють ліси, поля, сади, городи від шкідників.

6.Сценка  М. Магери «Знахідка»

7. Фізкультхвилинка

8. Робота в групах. За допомогою сканера QR коду прочитати завдання.

1 група. Відшукайте тварин, які накопичують і зберігають енергію для зимівлі.

Борсук, ховрах, ведмідь, черепаха, кажан, сом, вуж.

Загадки про тварин

Ще не впав на землю сніг,
Він ховається в барліг.
І до теплої весни
Поринає він у сни.
(Ведмідь)

Ця тваринка невеличка,

Чорний носик,як чорничка,

Сама сіренька,лапки коротенькі,

У норі глибокій проживає,

Жир на зиму запасає.(Борсук)

2 група.  Відшукай  ворогів їжака. Вовки, лисиці, тхори, сови, борсуки, куниці, мангусти, гієни, шакали, медоїди, орли, а також інші хижаки.

Вдалині посеред ночі

засвітились хижі очі.

Від його пісень у звірів

морозець біжить по шкірі. (Вовк)

Пишним хвостом славиться,

хитрункою називається. (Лисиця)

3 група. Створити міні-лепбук. 

9.Складаємо казку.

10.Гра «Правда чи вигадка»

1.Чи правда, що їжачок носить на своїх голках листя, щоб утеплити свою нірку на зиму, і гриби та ягоди, щоб мати чим поласувати, коли землю вкриє сніг? (Вигадка).

 Їжакам не потрібні запаси їжі, тому що взимку їжаки... сплять.
3. Чи правда, що їжачок любить полювати на мишей? (Вигадка). Не може їжачок за цими швидкими  гризунами погнатися, от хіба що пощастить йому знайти мишаче гніздо.

 4.  Чи правда, що  їжаків легко приручити? Вони можуть легко порозумітися із собаками й кішками.( Правда).

5.У всіх їжаків 36 зубів.

6.Чи правда, що весною їжак найголодніший? ( Правда). Найбільший голод їжак відчуває навесні, коли прокидається після сплячки. Адже протягом декількох місяців він абсолютно нічого не їв. Ні зміям, ні мишкам в цей час краще не потрапляти їжаку на очі.

7. Чи правда, що під час зимової сплячки серце їжака б’ється повільно, дихання ледь помітне, знижується температура тіла.

( Правда).

11.Закладка «Їжачок». «Оживи тваринку».

12. Підсумок уроку. Рефлексія.

З яким настроєм ви закінчуєте урок?

Які відкриття зробили для себе під час уроку?

Якими фактами про їжачка поділитеся з друзями?

– Які нові таємниці природи сьогодні для себе ви відкрили?

 Які нові слова запам’ятали?

Голоси дітей « Що ми можемо навчитися у їжачка?» (Діти називають  поведінку тваринки, яка їм подобається).

Рівневе оцінювання. Діти за допомогою цеглинок лего оцінюють себе.

13. Домашнє завдання

Уявіть себе їжачком. Опишіть один день свого уявного життя . Рекомендую подивитися кінофільм « Їжак Сонік».

Цікаві факти про їжаків

imageВсі, хоча б раз в житті, зустрічали цього милого звірка. Гостренька мордочка, чотири пазуристі лапки та дивно гучні звуки, що лунають в основному ночами - це все їжак - нічний житель лісів і полів.

imageЇжаки, як вид, існують 15 мільйонів років.

imageНароджуються їжаки голими. Тільки на другий-третій день після народження їх тільце починає покриватися голками.

imageУ їжака 36 зубів. До старості зуби випадають.

imageУ сплячку, на зиму, впадають на 128 днів. В цей час їжаки - холоднокровні тварини, тому що температура тіла - всього 2 градуси. Нормальна ж температура тіла - 34 градуси

imageЇжаків легко приручити. Вони прекрасно знаходять «спільну мову» та собаками і кішками.

imageЇжаки дуже страждають від укусів кліщів. Кліщі їм докучають частіше, ніж іншим тваринам. Коли їжачок біжить по траві, то немов гребінцем «вичісує» з трави всіх паразитів. Ці кліщі із задоволенням селяться на їжачка. Власні голки заважають їжакам позбавитися від кліщів.... 

imageНа мишей їжаки не полюють. Це є вигадкою. Можливо, що їжаки були б не проти покуштувати мишей, однак просто не здатні їх наздогнати.... 

imageЗа своєю природою їжаки підсліпуваті, хоча і здатні розрізняти кольори.

Однак у їжаків тонкий нюх і неймовірно гострий слух....

docx
Додано
21 березня
Переглядів
96
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку