РОЗРОБКА УРОКІВ ДО ТЕМИ «ТЕОРЕМА ПІФАГОРА»
Методична розробка складається з трьох уроків на теми: «Середні пропорційні відрізки в прямокутному трикутнику», «Теорема Піфагора», «Перпендикуляр і похила, їх властивості». На першому уроці розглядаються метричні співвідношення в прямокутному трикутнику та формуються вміння розв'язувати задачі на застосування цих співвідношень. На етапі засвоєння нових знань і вмінь розв’язуються вправи з підручника, а для закріплення основних понять уроку використовується інтерактивна вправа за комп’ютером.
Для формулювання та доведення теореми Піфагора використовуються розглянуті на першому уроці метричні співвідношення в прямокутнику трикутнику. На засвоєння нових знань і вмінь також виконуються завдання з підручника, а для перевірки передбачено виконання тестових завдань.
Головною метою третього уроку є формування вміння співставляти поняття похилої, перпендикуляра та проекції похилої зі сторонами прямокутного трикутника з подальшим використанням теореми Піфагора.
Уроки розроблені на основі матеріалів підручника [1] та посібника [2].
Тема. Середні пропорційні відрізки в прямокутному трикутнику
Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Обладнання та наочність: підручник, комп’ютери.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. АНАЛІЗ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Фронтальне опитування
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Подібність трикутників дозволяє встановлювати низку співвідношень між довжинами деяких відрізків трикутника. Такі співвідношення називають метричними. Спочатку розглянемо декілька допоміжних понять.
1. Означення середнього пропорційного відрізка.
Відрізок с називають середнім пропорційним між відрізками a і b, якщо , тобто c2=ab.
2. Означення проекції катета на гіпотенузу.
Відрізки, на які висота прямокутного трикутника, проведена з вершини прямого кута, ділить гіпотенузу, називають проекціями катетів на гіпотенузу.
3. Метричні співвідношення в прямокутному трикутнику.
У прямокутному трикутнику висота, проведена до гіпотенузи, є середнім пропорційним відрізком між проекціями катетів на гіпотенузу. (Квадрат висоти прямокутного трикутника, проведеної до гіпотенузи, дорівнює добутку проекцій катетів на гіпотенузу)
У прямокутному трикутнику катет є середнім пропорційним між гіпотенузою та його проекцію на гіпотенузу. (Квадрат катета дорівнює добутку гіпотенузи та проекції цього катета на гіпотенузу)
Висота, проведена до гіпотенузи, дорівнює добутку катетів, поділеному на гіпотенузу.
5. Поділ прямокутного трикутника висотою, проведеною до гіпотенузи.
Висота прямокутного трикутника, проведена до гіпотенузи, ділить трикутник на два подібних прямокутних трикутники, кожен із яких подібний поданому трикутнику.
V. ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
Робота за підручником:
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Робота в парах за комп’ютером: https://learningapps.org/display?v=p8chrb8hc18
2. Виконання усних вправ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Завдання за підручником: п. 15, вивчити метричні співвідношення, виконати вправи 511, 515.
Додаткове завдання: https://learningapps.org/3233734
Тема. Теорема Піфагора
Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Обладнання та наочність: підручник, картки.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Математичний диктант
Варіант 1 |
Варіант 2 |
1. Побудуйте трикутник АВС, у якому |
|
∠А = 90° |
∠С = 90° |
2. Проведіть у трикутнику АВС висоту |
|
АК |
СМ |
3. Яку назву мають відрізки |
|
ВК і КС? |
АМ і МВ? |
4. Знайдіть довжину висоти, якщо |
|
ВК = 4 см, КС = 9 см |
АМ = 8 см, МВ = 2 см |
5. Знайдіть квадрати катетів трикутника АВС |
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Для формулювання та доведення теореми Піфагора скористуємося розглянутими на попередньому уроці метричними співвідношеннями в прямокутнику трикутнику.
Розглянемо прямокутний трикутник з катетами а і b, гіпотенузою с і висотою, проведеною до гіпотенузи hc. Запишемо для цього трикутника метричні співвідношення для катетів:
Виконаємо почленне додавання обох частин здобутих рівностей:
З рівності , маємо
Таким чином ми отримали математичний запис теореми Піфагора. Спробуємо перетворити отриману формулу з математичної мови на звичайну:
Нехай a і b – катети прямокутного трикутника, с – його гіпотенуза. Тоді:
або
або
V. ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
Робота за підручником:
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Виконання тестових завдань
Варіант 1
1) Знайдіть гіпотенузу прямокутного трикутника, катети якого дорівнюють 8 см і 6 см. |
|||
А 14 см |
Б 7 см |
В 50 см |
Г 10 см |
2) Знайдіть сторону ромба, діагоналі якого дорівнюють 8 см і 6 см. |
|||
А 10 см |
Б 14 см |
В 5 см |
Г 12,5 см |
3) Знайдіть висоту рівнобічного трикутника, основа якого дорівнює 24 см, а бічна сторона – 13 см. |
|||
А 5 см |
Б см |
В см |
Г 10 см |
1-Г. 2-В. 3-А.
Варіант 2
1) Знайдіть гіпотенузу прямокутного трикутника, катети якого дорівнюють 4 см і 3 см. |
|||
А см |
Б 7 см |
В 5 см |
Г 12,5 см |
2) Знайдіть сторону ромба, діагоналі якого дорівнюють 16 см і 12 см. |
|||
А 10 см |
Б 20 см |
В 18 см |
Г 14 см |
3) Знайдіть висоту рівнобічного трикутника, основа якого дорівнює 20 см, а бічна сторона – 26 см. |
|||
А 25 см |
Б 24 см |
В см |
Г см |
1-В. 2-А. 3-Б.
Бліцопитування
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Завдання за підручником: п. 16, вивчити теорему, виконати вправи 531, 535.
Додаткове завдання: https://learningapps.org/3194326
Тема. Перпендикуляр і похила, їх властивості
Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Обладнання та наочність: підручник, картки
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Фронтальне опитування
1. Укажіть катети та гіпотенузу прямокутного трикутника, якщо його сторони дорівнюють:
1) 10 см, 6 см, 8 см; 2) 10 см, 24 см, 26 см.
2. Катети одного трикутника дорівнюють 5 см і 12 см, а другого – 12 см і 16 см. Гіпотенуза якого із трикутників більша? Чи можна дати відповідь на запитання, не виконуючи обчислень?
3. Що називають перпендикуляром, проведеним із точки до прямої? Якою геометричною фігурою є перпендикуляр?
4. Яке із наведених тверджень неправильне?
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Означення похилої, проведеної з точки до прямої.
Нехай точка А не лежить на прямій а, АВ – перпендикуляр до цієї прямої. Будь-який відрізок, який сполучає точку А з точкою прямої а і не збігається з перпендикуляром, називають похилою до прямої а.
2. Означення проекції похилої на пряму.
Відрізок прямої а, обмежений основами перпендикуляра і похилої, називають проекцією похилої на подану пряму.
3. Властивості перпендикуляра, похилих та їх проекцій.
Нехай із однієї точки до прямої проведено перпендикуляр і похилі. Тоді:
V. ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Виконання тестових завдань
1) 9 см; 2) 8 см; 3) 7 см; 4) 6 см.
мал.1 |
мал.2 |
1) 6 см; 2) 7 см; 3) 8 см; 4) 9 см.
1) 5 см; 2) 6 см; 3) 7 см; 4) 8 см.
1) 22 см; 2) 23 см; 3) 24 см; 4) 20 см.
Бліцопитування
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Завдання за підручником: п. 16, повторити теорему Піфагора, виконати вправу 559. Вивчити конспект
Список використаних джерел
1