Розробка уроку. 10 клас.Тема: "Початок Української революції. Утворення Центральної Ради. Роль М. Грушевського у визначенні завдань українського національного руху."

Про матеріал
Розробка уроку. 10 клас.Тема: "Початок Української революції. Утворення Центральної Ради. Роль М. Грушевського у визначенні завдань українського національного руху.". Опорний конспект поданий у вигляді таблиці. Після цього уроку учні зможуть: характеризувати події, які започаткували Українську революцію; пояснювати як було утворено УЦР; визначати особливості складу ЦР та її політичної програми; аналізувати розвиток українського руху в цей період. Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Перегляд файлу

10  клас

Тема: Початок Української революції. Утворення Центральної Ради. Роль

М. Грушевського у визначенні завдань українського національного руху.

Після цього уроку учні зможуть: характеризувати події, які започаткували Українську революцію; пояснювати як було утворено УЦР; визначати особливості складу ЦР та її політичної програми; аналізувати розвиток українського руху в цей період.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Основні поняття: Українська революція, УЦР.

Обладнання: підручник, уривок із праці В. Солдатенка «Українська революція. Історичний нарис» та із газетного повідомлення про створення Центральної Ради (березень, 1917 р.).

Хід уроку.

Етап заняття

Діяльність вчителя

Діяльність учнів

Організаційний момент (3 хв)

Актуалізація опорних знань

(5 хв)

Бесіда:

  • Що таке революція?
  • Яким бачили майбутнє України представники різних українських політичних партій початку ХХ ст.?
  • Наведіть факти,що свідчать про соціально-економічну та політичну кризи в Російській імперії наприкінці 1916 – на початку 1917 р.

Відповідають на запитання.

Вивчення нової теми (20 хв)

План

  1. Початок Української революції.
  2. Утворення Центральної Ради.
  3. Роль М. Грушевського у визначенні завдань українського національного руху.

 

  1.  Випереджальне завдання:

Розпочніть складання хронологічної таблиці «Події Української революції»

Дата

Подія

 

 

 

 

 

Розповідь вчителя про початок Української революції.

Робота з джерелом: Із праці В. Солдатенка «Українська революція. Історичний нарис».(додаток 1)

Запитання:

- Які завдання стояли перед Українською революцією? Які перетворення планували її керманичі?

- Пригадайте, що вам відомо про «кращі ідейні надбання» кирило-мефодіївців, М. Драгоманова, І. Франка, Лесі Українки.

- У чому полягали «наріжні основи концепції» української революції?

- Аргументовано доведіть або спростуйте твердження: «За характером Українська революція була національно-демократичною».

 

  1.     Завдання: прочитати газетне повідомлення про створення ЦР (додаток 2) і дати відповіді на запитання:

- Як було утворено Українську Центральну Раду? Хто входив до її складу?

- Про які «законні права українського народу» йдеться в наведеному джерелі? Чи міг російський Тимчасовий уряд із ними змиритися?

- Пригадайте, що вам відомо про діяльність М. Грушевського та А. Шептицького.

- Які зміни відбулися в суспільно-політичному житті України з утворенням УЦР та початком Української революції?

- У чому полягало історичне значення створення Української Центральної Ради?

Вчитель узагальнює відповіді учнів.

 

  1. Вчитель розповідає історичний портрет М. Грушевського тайого роль в національному русі.

 

 

 

 

 

 

 

 

Креслять таблицю.

 

 

 

 

 

 

Занотовують основні при чини Української революції.

 

 

Ознайомлюються з джерелом, аналізують його.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Читають джерело, відповідають на запитання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слухають, можуть задавати запитання.

Закріплення нових знань

Завдання (заздалегідь підготовлене на дошці):

 

Укажіть, у яких твердженнях ідеться про М. Грушевського.

- Був ініціатором створення та головою ТУП, створеного в 1908 р.

- Автор праці «Відродження націй».

- Входив до складу Тимчасового уряду.

- Був головою УЦР, першим в історії України президентом.

- Автор брошури «Самостійна Україна».

- Видатний український історик, автор багатотомної фундаментальної праці «Історія України-Руси», академік, автор понад 2000 наукових праць.

- Голова Наукового товариства ім. Т. Шевченка, головний редактор «Літературно-наукового вісника».

 

 

 

Учні обирають тези, які характеризують М. Грушевського.

Висновки і узагальнення

Вчитель пропонує учням висловитися за методом мікрофону з висновками до уроку.

Оцінювання учнів.

Висловлюються по тезі з кожного пункту плану.

Домашнє завдання

(2 хв)

§13, реферат «Життя та діяльність голови УЦР М. Грушевського» за бажанням.

Запис у щоденники.

 

Додаток 1

Із праці В. Солдатенка «Українська революція. Історичний нарис»

За характером Українська революція була національно-демократичною, у своїй стратегічній меті органічно поєднувала завдання національного відродження і державотворення з необхідністю соціальних зрушень в інтересах широких мас українства. Провідники революції мали на меті забезпечити всі можливості для повнокровного розвитку українського народу, для вільної та ефективної життєдіяльності кожного члена суспільства… У запропонованій… концепції революції втілилися віковічні прагнення українського народу, традиції визвольної боротьби, кращі ідейні надбання славних синів і дочок нескореної нації: кирило-мефодіївців, М. Драгоманова, І. Франка, Лесі Українки та ін. … Визначальним стержнем… стала боротьба за досягнення величної мети — відродження української нації в усіх без винятку проявах її існування та розвитку економічному, політичному, державотворчому, духовному. Керманичі революції вважали, що повномасштабне розв’язання проблеми немислиме без його органічного зв’язку з нагальними соціальними перетвореннями на користь більшості нації — трудівників. Наріжними основами концепції революції стали прагнення до демократичних завоювань… запровадження української державності… здійснити перетворення, що впритул підвели б до соціалістичного ладу…

Додаток 2

Із газетного повідомлення про створення Центральної Ради (березень, 1917 р.)

Учора відбулося вельми багатолюдне зібрання членів різних українських організацій. На зібранні цьому всі організації об’єдналися й увійшли до складу  комітету «Центральна рада». До цього комітету приєдналася також й українська молодь. Зібранням відправлені вітальні телеграми голові ради міністрів кн. Львову

та міністру юстиції Керенському з висловлюванням сподівання, що у вільній Росії будуть задоволені всі законні права українського народу. У Київ очікується приїзд громадського діяча професора Михайла Грушевського, засланого в адміністративному порядку в Симбірськ… Ужиті заходи зі звільнення греко-католицького митрополита Шептицького, а також із повернення з далекого Сибіру… всіх українців-галичан. Відновлюється закрите адміністрацією

українське товариство «Просвіта». Випуск газети «Рада» тимчасово затримується з причин суто технічного характеру. Газета вийде цими днями. Найближчим часом готується відкриття в Києві української гімназії.

doc
Додано
17 лютого 2019
Переглядів
844
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку