10 клас
Після цього уроку учні зможуть: характеризувати події, які започаткували Українську революцію; пояснювати як було утворено УЦР; визначати особливості складу ЦР та її політичної програми; аналізувати розвиток українського руху в цей період.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Основні поняття: Українська революція, УЦР.
Обладнання: підручник, уривок із праці В. Солдатенка «Українська революція. Історичний нарис» та із газетного повідомлення про створення Центральної Ради (березень, 1917 р.).
Хід уроку.
Етап заняття |
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
||||||
Організаційний момент (3 хв) |
||||||||
Актуалізація опорних знань (5 хв) |
Бесіда:
|
Відповідають на запитання. |
||||||
Вивчення нової теми (20 хв) |
План
Розпочніть складання хронологічної таблиці «Події Української революції»
Розповідь вчителя про початок Української революції. Робота з джерелом: Із праці В. Солдатенка «Українська революція. Історичний нарис».(додаток 1) Запитання: - Які завдання стояли перед Українською революцією? Які перетворення планували її керманичі? - Пригадайте, що вам відомо про «кращі ідейні надбання» кирило-мефодіївців, М. Драгоманова, І. Франка, Лесі Українки. - У чому полягали «наріжні основи концепції» української революції? - Аргументовано доведіть або спростуйте твердження: «За характером Українська революція була національно-демократичною».
- Як було утворено Українську Центральну Раду? Хто входив до її складу? - Про які «законні права українського народу» йдеться в наведеному джерелі? Чи міг російський Тимчасовий уряд із ними змиритися? - Пригадайте, що вам відомо про діяльність М. Грушевського та А. Шептицького. - Які зміни відбулися в суспільно-політичному житті України з утворенням УЦР та початком Української революції? - У чому полягало історичне значення створення Української Центральної Ради? Вчитель узагальнює відповіді учнів.
|
Креслять таблицю.
Занотовують основні при чини Української революції.
Ознайомлюються з джерелом, аналізують його.
Читають джерело, відповідають на запитання.
Слухають, можуть задавати запитання. |
||||||
Закріплення нових знань |
Завдання (заздалегідь підготовлене на дошці):
Укажіть, у яких твердженнях ідеться про М. Грушевського. - Був ініціатором створення та головою ТУП, створеного в 1908 р. - Автор праці «Відродження націй». - Входив до складу Тимчасового уряду. - Був головою УЦР, першим в історії України президентом. - Автор брошури «Самостійна Україна». - Видатний український історик, автор багатотомної фундаментальної праці «Історія України-Руси», академік, автор понад 2000 наукових праць. - Голова Наукового товариства ім. Т. Шевченка, головний редактор «Літературно-наукового вісника». |
Учні обирають тези, які характеризують М. Грушевського. |
||||||
Висновки і узагальнення |
Вчитель пропонує учням висловитися за методом мікрофону з висновками до уроку. Оцінювання учнів. |
Висловлюються по тезі з кожного пункту плану. |
||||||
Домашнє завдання (2 хв) |
§13, реферат «Життя та діяльність голови УЦР М. Грушевського» за бажанням. |
Запис у щоденники. |
Додаток 1
Із праці В. Солдатенка «Українська революція. Історичний нарис»
За характером Українська революція була національно-демократичною, у своїй стратегічній меті органічно поєднувала завдання національного відродження і державотворення з необхідністю соціальних зрушень в інтересах широких мас українства. Провідники революції мали на меті забезпечити всі можливості для повнокровного розвитку українського народу, для вільної та ефективної життєдіяльності кожного члена суспільства… У запропонованій… концепції революції втілилися віковічні прагнення українського народу, традиції визвольної боротьби, кращі ідейні надбання славних синів і дочок нескореної нації: кирило-мефодіївців, М. Драгоманова, І. Франка, Лесі Українки та ін. … Визначальним стержнем… стала боротьба за досягнення величної мети — відродження української нації в усіх без винятку проявах її існування та розвитку економічному, політичному, державотворчому, духовному. Керманичі революції вважали, що повномасштабне розв’язання проблеми немислиме без його органічного зв’язку з нагальними соціальними перетвореннями на користь більшості нації — трудівників. Наріжними основами концепції революції стали прагнення до демократичних завоювань… запровадження української державності… здійснити перетворення, що впритул підвели б до соціалістичного ладу…
Додаток 2
Із газетного повідомлення про створення Центральної Ради (березень, 1917 р.)
Учора відбулося вельми багатолюдне зібрання членів різних українських організацій. На зібранні цьому всі організації об’єдналися й увійшли до складу комітету «Центральна рада». До цього комітету приєдналася також й українська молодь. Зібранням відправлені вітальні телеграми голові ради міністрів кн. Львову
та міністру юстиції Керенському з висловлюванням сподівання, що у вільній Росії будуть задоволені всі законні права українського народу. У Київ очікується приїзд громадського діяча професора Михайла Грушевського, засланого в адміністративному порядку в Симбірськ… Ужиті заходи зі звільнення греко-католицького митрополита Шептицького, а також із повернення з далекого Сибіру… всіх українців-галичан. Відновлюється закрите адміністрацією
українське товариство «Просвіта». Випуск газети «Рада» тимчасово затримується з причин суто технічного характеру. Газета вийде цими днями. Найближчим часом готується відкриття в Києві української гімназії.