Розробка містить цікавий історичний матеріал, який стосується теми уроку, текст математичного диктанту. До уроку є мультимедійна презентація ( режим доступу вказаний).Завдання до уроку підібрані за різним рівнем складності.
Алгебра. 10 клас
Тема. Перетворення виразів, що містять корені
Мета. Формувати вміння та навички перетворювати вирази, що містять корінь п-го степеня, розвивати вміння аналізувати, порівнювати навчальний матеріал, виховувати вміння співпрацювати з однокласниками.
Технічне забезпечення уроку. Мультимедійний проектор, ноутбук. Картки для роботи в парах «Знайди помилку». Мультимедійна презентація по етапах уроку.
Література.
1. А. Г. Мерзляк,Д. А. Номіровський, В. Б. Полонський, М. С. Якір. Алгебра і початки аналізу. Підручник для загальноосвітніх закладів. Профільний рівень. Харків. «Гімназія». 2010.
2.Л.С. Сухарєва. Завдання для усної роботи, математичні диктанти та тести. 10-11 класи. Харків. видавнича група «Основа». ПП «Тріада», 2008.
3.Алгебра і початки аналізу. Навчально-методичний посібник. «Весна». ФСП Співак В. Л. Харків, 2010
4.К. І. Швецов, Г. П. Бевз, Довідник з елементарної математики. Арифметика, алгебра. Наукова думка. К.1967
План уроку
№ з.п. |
Завдання |
|
Мета на даному етап уроку |
Слайд |
Час |
1 |
Актуалізація опорних знань |
1. Математичний диктант (12 балів) 2. Теоретична розминка. Історична довідка. Сформулювати основні властивості арифметичного кореня п-го степеня. Прийом «Мікрофон». 3.Ров’язування усних вправ. 1) Які з виразів не мають змісту і чому: а), б), в), г) , д)- е),є) |
-перевірити готовність до уроку; -повторити та систематизувати знання властивостей арифметичного кореня; -розвивати математичне мовлення шляхом переходу від словесної моделі (правило) до формулювання властивостей арифметичного кореня п-го степеня |
2-3
4,5,6 7
8
|
|
|
|
2)Виразити через арифметичний корінь: ; ; ; . 3)Оцінити значення виразу , якщо:
а)
б)-125 , якщо:
а)16
б)0 |
|
9
9 |
|
2. |
Розв’язування вправ |
1. Робота в парах. Знайди помилку: 1) - 1,5=4n-1,5n=-0,5n Правильно: 3 - 1,5 = 3( -1,5 ) 2) = Правильно: … = . 3) = Правильно: = . 4)= Правильно: = / 2. «Мозковий штурм». Розкласти на множники вираз,представивши його: 1) - як різницю квадратів, як різницю кубів; 2) a+b як суму кубів. 3. Робота за підручником. Виконання вправ на дошці з коментуванням. 1) Скоротити дроби: №531 (2, 3, 6) 2)Звільнитись від ірраціональності в знаменнику дробу: №533 (1,4). 3)Знайти значення виразу, звівши корені до одного показника : = = ==1; б) №540 (1)a Для тих, хто працює з випередженням, - №545. |
Забезпечити рефлексію учнівських дій; - повторити алгоритм спрощення виразів, які містять корені: -формувати вміння перетворювати вирази, що містять корені; -вчити знаходити раціональні способи розв’язування вправ і знаходити вихід з нестандартних ситуацій; - здійснювати диференційований та індивідуальний підхід |
10
11 |
8 хв. |
3. |
Підбиття підсумків уроку |
Вправи якого виду викликали найбільші труднощі? 1. Розкладання на множники виразу, який містить корені. 2. Звільнення від ірраціональності . 3.Скорочення дробів. 4. Спрощення виразів, що містять корені. |
Забезпечити рефлексію учнівських дій а)зможу виконати самостійно; б)зможу виконати,якщо отримаю підказку; в)не справлюсь сам, бо не розумію. г) на справлюсь сам, бо маю прогалини у знаннях за попередні класи. |
12,13 |
4 хв. |
4. |
Домашнє завдання |
№532. №534,№541 Для учнів з високим рівнем підготовки №543. |
Індивідуальний диференційований підхід |
|
2 хв. |
Додатки
Історична довідка
Знак радикала (кореня) вперше ввели німецькі алгебраїсти в XV ст. У 1525 році математик Христоф Рудольф фон Яуер видав першу працю з алгебри німецькою мовою. Знак кореня він вказав у формі (горизонтальну риску над підкореневим виразом ввів французький геометр Рене Декарт (1637 р.), а показник кореня над радикалом – голландський математик Альберт Жирар (1629 р.)).
Альберт Жирар (1595-1632) –французький математик, який жив і працював у Нідерландах. Народився у Лотарингії і навчався у Лейденському університеті.
Займався геометрією стародавніх греків. Переклав твори Діофанта, досліджував призми Евкліда, першим дав означення від’ємних коренів рівняння. Жирар ввів в математику два класичних символи: символ кореня довільного степеня (до нього використовувався символ кореня лише для квадратного) і знак .
Математичний диктант
Перетворення коренів. Дії над коренями
Варіант 1 Варіант2
1. Винесіть множник за знак радикала:
2. Внесіть множник під знак радикала:
a , де а 0 a, де а0.
3. Спростіть вираз:
.
4. Звільніть від радикала знаменник дробу:
/
5. Внесіть множник під знак кореня:
a a.
6.Винесіть множник з-під знака кореня: