Урок алгебри і початки аналізу в 10 класі.
Тема. Розв'язування найпростіших тригонометричних рівнянь.
Рівняння sinx=a, tgx=a, ctgx=a.
Мета. Засвоєння учнями виведення і застосування формул для
Знаходження коренів рівняння ( sint, tgt, ctgt ).
Розвиток мислення на основі синтезу і аналізу.
Виховання наполегливості, уважності.
Тип. Комбінований урок.
Урок алгебри і початки аналізу в 10 класі.
Тема. Розв’язування найпростіших тригонометричних рівнянь.
Рівняння sinx=a, tgx=a, ctgx=a.
Мета. Засвоєння учнями виведення і застосування формул для
Знаходження коренів рівняння ( sint, tgt, ctgt ).
Розвиток мислення на основі синтезу і аналізу.
Виховання наполегливості, уважності.
Тип. Комбінований урок.
Обладнання. Таблиці з опорними конспектами.
Епіграф. Вивчення математики подібне до Нілу, що починається
невеличким струмком, а закінчується великою річкою.
Ч. К. Колтон.
І.Актуалізація опорних знань.
1. Два учні біля дошки розв’язують рівняння (на повторення).
1.2cos( -)=, 2.cos2x-1=0,
cos (-)=, cos2x=1,
-=arccos+2πn, nZ, 2x=2πn, nZ,
- =+2πn, nZ, x=πn, nZ.
=+2πn, nZ, Відповідь: x=πn,nZ.
x= +4πn,nZ.
Відповідь: x=+4πn,nєZ.
2.Перевірка домашнього завдання (питання про забруднення).
Усно перевіряються відповіді з коментарями про використані при
розв’язанні тригонометричні тотожності:
№1. 5) x=+πn,nZ, ( особливий випадок),
9)x=+2πn,nZ,
10)x=+πn,nZ,
13)x=+2πn,nZ.
№2 2)x=+,nZ, (формула суми двох чисел),
4)x=+πn,nZ, (формула подвійного аргумента).
3.Перевірка раніше засвоєних знань ( методом фронтальної бесіди).
1.Область значень arccosa ( ).
2.Які рівняння називаються тригонометричні?
3.Які тригонометричні рівняння називаються найпростішими ( sinx=a,
cosx=a, tgx=a, ctgx=a).
4.Які розв’язки має рівняння cost=a : 1)при 1, ( Ǿ ),
2)при1, формула
t=arccosa+2πn,nZ.
3)особливі випадки ( cost=0, cost=1, cost=-1).
4.Розглядаємо розв’язки на дошці ( питання?).
ІІ. Мотивація , повідомлення теми і мети уроку.
Ми розглянули формули для розв’язування найпростіших тригонометричних рівнянь виду cos t = a .
Наступне питання виведення і застосування формул для розв’язування тригонометричних рівнянь виду sin t = a .
1
ординату , рівну а, мають дві точки одиничного кола.
Рt2 a Pt1 ( на осі у відкладаємо т. а і проводимо до осі у
t2 t1 яке перетне коло в двох точках , які мають кути
t1 = arcsin a + 2πn, n є Z
t2 = π – arcsin a + 2πn, n є Z ці формули можна поєднати в вигляді однієї формули t = (-1)karcsin a + πk , k є Z.
т я. при k-парному маємо t1 , при k- непарному маємо t2 .
а = 1 t = + 2πn , n Z
a = -1 t = - + 2πn , n Z
a = 0 t = 0 +πn , t = πn , n Z .
Закріплення :
sin x = ; sin x = - ;
x = (-1)k + πk , k Z ; x = (-1)k + πk , k Z ;
x = (-1)k+1 + πk , k Z ;
tg t = a ( зручно розглянути за допомогою лінії тангенсів )
з якої видно що рівняння має один розв’язок при будь-яких а.
t = arctg a + πn , n Z , ( лінія котангенсів )
Рівняння ctg t = а , де а 0
рівносильне рівнянню tg t = ,
але ми маємо формулу і для ctgt=a,
t=arcctga+πn, nZ.
ІІІ. Систематизація знань.
Розв’язати рівняння:
x=+πn,nZ.
2.tgx=2, x=arctg2+πn,nZ, (обчислюємо калькулятором, або за
таблицями Брадиса).
3.3tg2x+2tgx-1=0, нехай tgx=y, тоді 3y2+2y-1=0
x1=1, x2=,
звідси tgx=-1 або tgx=
x=-+πn,nZ, x=arctg+πn,nZ.
Вчитель відповідає на запитання, яки виникли під час розв’язання
рівнянь.
ІV. Підведення підсумків.
1.Розглянули формули для розв’язування найпростіших тригонометричних рівнянь.
2.Записали опорні конспекти (вивчити).
3.Домашнє завдання.