ТЕМА ПРОГРАМИ: ПРОБЛЕМА ЗАБРУДНЕННЯ
ПРИРОДНОГО СЕРЕДОВИЩА
ТЕМА УРОКУ: Антропогенні джерела забруднення
навколишнього середовища
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань
Вид уроку:Навчальна лекція з елементами бесіди
Навчальна мета: ознайомити учнів із поняттям «забруднення», розглянути основні антропогенні джерела забруднення навколишнього середовища;основні забруднюючі речовини підземних вод, атмосфери, грунту; формування науково-обгрунтованого світогляду
Розвиваюча мета: Сприйняття і усвідомлення нової навчальної інформації, запам’ятовування основних суттєвих факторів, понять, закономірностей, формування раціонального мислення
Виховна мета: виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища, особисту відповідальність за збереження природних ресурсів.
Ключові слова, поняття, терміни: урбанізація, опустелювання, деградація земель, гранично допустимі концентрації шкідливих речовин,парниковий ефект, кислотні дощі
Міжпредметні зв’язки: біологія, хімія, агротехнологія, агрономія, організація і технологія механізованих робіт в сільському господарстві
Обладнання й матеріали: Мультимедійний проектор, опорні конспекти-схеми «Класифікація видів забруднювачів природного середовища»,«Вплив хімічних забруднювачів на здоров’я людини й тварин»,таблиці, слайди презентації із зображенням та характеристикою різних видів і джерел забруднення навколишнього середовища; підручник: Г.О.Білявський Основи загальної екології
Хід уроку:
діяльності учнів
1. Які види забруднення вам відомі?
2. Які забруднення загрожують навколишньому середовищу в місцевості де ви проживаєте?
3. Як ви вважаєте, який вплив на довкілля має сільське господарство?
Вивчивши дану тему, учні повинні знати:
ІІІ. Сприйняття та усвідомлення нового навчального матеріалу
Забруднення — це зміна якості навколишнього середовища, що призводить до негативних наслідків.
Розрізняють природні й антропогенні забруднення. Природне виникає в результаті природних причин — виверження вулканів, землетрусів, катастрофічних повеней, пожеж. Антропогенне забруднення — результат людської діяльності. . На даний час людина прямо чи опосередковано впливає на всі кругообіги речовин, що здійснюються в біосфері. У результаті виробничої діяльності змінюються шляхи міграції речовин та швидкість проходження багатьох процесів у біосфері.
Споживаючи все більше природних ресурсів за допомогою все більш досконалих технічних засобів, людство в прогресуючій формі покращувало умови розвитку своєї цивілізації і свого існування як біологічного виду. Однак, завойовуючи природу, людство значною мірою підірвало природні умови власної життєдіяльності.
В результаті такого нерозумного природокористування вся планета нині страждає від антропогенного тиску, що виявляється в забрудненні середовища, виснаженні природних ресурсів і деградації екосистем, ерозії ґрунтів і хижацькому винищенні лісів.
Класифікація забруднень природного середовища
( показ слайдів презентації)
Фахівці по різному класифікують забруднення природного середовища в залежності від того, який принцип беруть за основу класифікації, зокрема - за походженням, часом взаємодії з довкіллям, способом впливу.
Розглянемо класифікацію забруднювачів за масштабами, типом походження. За цим принципом виділяють наступні типи забруднень.
За масштабами забруднення поділяють на такі види:
За типом забруднення поділяються на такі види:
Фізичні забруднення поділяються на підвиди:
-температурно-енергетичне (теплове) забруднення — це вид фізичного за бруднення, пов'язаний з підвищенням температури середовища під впливом антропогенних факторів. Стосовно міського середовища теплове забруднення поки що носить локальний характер. «Острови тепла» з підвищеною температурою на кілька градусів — це великі міста, виробничі комплекси тощо. Так, відповідно до температурного режиму, Париж має бути розташований на 170 км південніше від свого дійсного місця розташування;
-світлове — це вид фізичного забруднення, пов'язаний з порушенням природної освітленості в результаті дії штучних джерел світла (яскравий спалах світла, спалах під час ядерного вибуху, включені на близькій відстані вогні далекого світла в зустрічного автомобіля);
-електромагнітне — зміна електромагнітних властивостей середовища. Це своєрідні електромагнітні хвилі, дія яких підсилюється під високовольтними лініями, у районі локаторів, біля телевізорів. Воно негативно позначається на живих організмах через порушення роботи клітинних і молекулярних біологічних структур. Є дані про вірогідність появи катаракти кришталика ока під впливом цього виду забруднення;
-радіоактивне забруднення — забруднення, пов'язане з перевищенням природного рівня радіації над природним фоном;
-шумове забруднення — це перевищення природного рівня шуму, викликаного механічними коливаннями пружних тіл.
Основні антропогенні джерела забруднень
Промисловість
До основних антропогенних факторів розвитку екологічної кризи належать передусім великі промислові комплекси — споживачі сировини, енергії, води, повітря, земельних ресурсів і водночас найпотужніші джерела практично всіх видів забруднень (механічних, хімічних, фізичних, біохімічних). Серед цих об'єктів найнебезпечнішими забруднювачами довкілля є металургійні, хімічні, нафтопереробні й машинобудівні заводи, кар'єри та збагачувальні фабрики, деякі військові підприємства.
Джерела забруднення довкілля важкими металами
Виробничий процес |
Токсичні елементи у відходах |
Спалювання вугілля |
Sc, As, Zn, Hg |
Кольорова металургія, виробництво сплавів |
Sc, As, Cu, Ag, Sr, Zn, Cd, Hg, Al, Sn, Pb, Mo, W, Co, Ni |
Лакофарбова промисловість |
Cu, Sc, Sr, Zn, Cd, Hg, Al, Sn, Pb, V, Mo, W, Co |
Гальванічне виробництво |
Cu, Ag, Zn, Cd, Hg, Sn, Al, Pb, Bi, Cr, Ni |
Поліграфія |
Sc, As, Zn, Hg, Pb, V, Co, Ni |
Акумуляторне виробництво |
Cu, Ag, Sr, Zn, Cd, Hg, Sn, Pb, Ni |
Текстильна промисловість |
Sc, Sb, Al, Sn, Pb, V, Cr, W |
Скловиробництво |
Sc, As, Sb, Ag, Zn, Cd, Al, Pb, V, Cr, Co |
Побутове сміття і стоки |
Cr, Ag, Zn, Cd, Hg, Sn, Pb, Bi, Cr, Mo, |
Автотранспорт |
Sc, Pb |
Хімічний захист рослин |
As, Cu, Zn, Pb, Co, Hg, F, B, Sn, Bi, |
Внесення мінеральних добрив |
Sr, F, Pb, Cu, As |
Енергетика
Сильно забруднюють довкілля об'єкти енергетики, передусім ТЕЦ і ГЕС. Поглинаючи величезну кількість нафтопродуктів, газу й вугілля, вони викидають в атмосферу мільйони кубометрів шкідливих газів, аерозолей і сажі, захаращують сотні гектарів землі шлаками й золою. ГЕС вважаються екологічно найбезпечнішими. Та за період свого існування водосховища перетворилися на накопичувачі відходів і забруднень із прилеглих регіонів. Екологічно небезпеку становлять і АЕС. Не тільки зберігається загроза нових аварій на АЕС, а й додається дуже складна проблема поховання ядерних відходів.
Військова діяльність
Багато з військових об'єктів становлять реальну й потенційну небезпеку для населення й довкілля, забруднюючи навколишнє природне середовище хімічними речовинами, зокрема сполуками важких металів, підвищуючи радіаційний фон, спричиняючи деградацію природних комплексів.
Транспорт
Транспортна мережа в Україні доволі густа, кількість та активність автотранспорту в містах великі, до того ж він завдає відчутної шкоди довкіллю. Основні причини цього — застарілі конструкції двигунів, використовуване паливо (бензин, а не газ чи інші, менш токсичні, речовини) та погана організація руху, особливо в містах, на перехрестях. Залізничний транспорт екологічно чистіший, особливо електричний. Та проблемою стало сильне забруднення залізниць нечистотами, що викидаються з вагонних туалетів. Забруднюється смуга завширшки в кілька метрів обабіч колій.
Сільське господарство
Для сільськогосподарських регіонів найхарактернішим є забруднення природних вод і ґрунтів пестицидами й мінеральними добривами.
Особливе місце в забрудненні довкілля відіграють азотні й фосфорні добрива. Загалом у світі з полів змивається до 30-50% внесених мінеральних добрив. Землеробство, особливо зрошувальне, стає щораз бруднішою галуззю народного господарства. Нітрати, нітрити й амоній проникають у водоносні горизонти на глибину в десятки метрів. Ще гірші наслідки має широке використання пестицидів.
Відкриття пестицидів - хімічних засобів захисту рослин і тварин від шкідників та хвороб, з одного боку, стало важливим досягненням сучасної науки. Зараз у світі в середньому на 1 га вноситься 300 г хімічних засобів захисту тільки рослин, у т.ч. в Західній Європі і США - 2-3 кг, в країнах Азії (крім Японії), Африки і Латинської Америки – близько 200 г. Залежно від об'єкту дії, їх поділяють на такі групи:
Назва хімічного засобу |
Об’єкт дії |
Гербіциди |
призначені для знищення бур'янів |
Інсектициди |
застосовують для знищення шкідливих комах |
Зооциди |
використовують для боротьби з гризунами |
Фунгіциди |
призначені для боротьби із збудниками грибкових захворювань рослин |
Бактерициди |
призначені для боротьби із збудниками бактеріальних хвороб рослин |
Лімациди |
застосовуються проти різноманітних молюсків |
Дефоліанти |
призначені для видалення листків |
Десиканти |
застосовують для висушування листків на кореню |
Дефлоранти |
призначені для видалення зайвих квіток і зав'язі |
Ретарданти |
регулятори росту й розвитку рослин |
Репеленти |
застосовують для відлякування комах, гризунів та інших тварин |
Атрактанти |
використовують для приваблення комах з наступним їх знищенням |
Комунальні стоки
Дедалі нагальнішою екологічною проблемою міст України, особливо великих і курортних, стає очищення різних комунальних відходів — побутових і промислових — та їх переробка. Щорічно у водойми України скидається близько 4 млрд м3 забруднених стоків.
Джерела фізичного забруднення
До небезпечних забруднювачів довкілля належать об'єкти, які генерують потужні фізичні поля: електромагнітні, радіаційні, шумові, ультра- та інфразвукові, теплові, вібраційні (великі радіостанції, теплоцентралі, РЛС, трансформаторні підстанції, ЛЕП, ретрансляційні станції, спеціальні фізичні лабораторії й установки, кібернетичні центри, АЕС та ін.).
IV. Узагальнення, систематизація і контроль знань і вмінь учнів
Практична робота (Заповнити таблицю)
Антропогенні забруднення |
Механічні |
Тверді частки та предмети ( викинуті як непридатні, спрацьовані, вилучені з вжитку) |
Хімічні |
Тверді, газоподібні й рідкі речовини, хімічні елементи й сполуки штучного походження, які надходять у біосферу, порушуючи встановлені природою процеси кругообігу речовин |
|
Біологічні |
Різні організми, що з’явилися завдяки життєдіяльності людства - бактеріологічна зброя, нові віруси.Катастрофічні розмноження рослин і тварин, навмисне чи випадково переселених людиною з одного середовища в інше |
|
Фізичні |
Зміни теплових, електричних, радіаційних, світлових полів у природному середовищі шуми вібрації гравітаційні сили спричинені людиною |
|
Матеріальні |
Атмосферні забруднення (газоподібні, пароподібні, тверді, змішані) |
|
Стічні води (оборотні,умовно чисті й забруднені, зі значним перевищенням концентрації шкідливих речовин |
||
Тверді відходи ( токсичні та нетоксичні) |
||
Енергетичні |
Теплові викиди, шуми, вібрації, ультразвук, інфразвук, ультрафіолетове випромінювання, іонізація,електромагнітне випромінювання |
V. Домашнє завдання: Підготувати повідомлення на тему: «Проблеми забруднення навколишнього середовища місцевості де ви проживаєте»