Розробка відкритого уроку з біології у 8 класі за новою програмою....................................................................................................................................................................................................................................
Відкритий урок з біології у 8 класі на тему: "Травлення в ротовій порожнині та шлунку"
Розробив учитель біології Галинський С.Ф.
Мета: сформувати поняття травлення в ротовій порожнині та шлунку, розкрити властивості ферментів слини та шлункового соку й умов їхньої активності; значення нервової і гуморальної регуляції слиновиділення та шлункового соковиділення; показати роль І.Павлова у вивченні функції травлення, зокрема в ротовій порожнині та шлунку.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форми і методи: наочні, словесні, елементи інтерактивних технології.
Обладнання: таблиці «Органи травлення».
Девіз уроку:
«Ферменти … вони є в повному
розумінні збудниками життя».
І.Павлов
Хід уроку
I. Організація класу.
Розпочнемо урок з компліментів.
(учні посилають свої компліменти, за бажаннями один-одному)
Сядьте зручно, закрийте очі і повторюйте за мною: «Я в школі, я на уроці. Я радію цьому. Увага мою зростає. Пам’ять моя міцна. Голова мислить ясно. Я хочу вчитися. Я працюю».
II. Актуалізація опорних знань
1. Гра « Біологічна мозаїка» :
2. Бесіда за запитаннями
– Що таке травлення?
– Що таке поживні речовини?
– Що таке ферменти?
– Назвіть основні частини травного каналу.
– Які функції системи органів травлення?
Робота з картками
Картка № 1
І рівень
ІІ рівень
Картка № 2
Картка № 3
Позначте органи травної системи
III. Мотивація навчальної діяльності
Хліб – традиційний харчовий продукт багатий на вуглеводи та білки. Особливо корисним є хліб з житнього борошна. Він нормалізує роботу кишечника, рекомендують при недокрів’ї. Чому в ротовій порожнині відчувається солодкий смак, якщо декілька хвилин жувати житній хліб? (вчитель роздає шматочки житнього хліба, діти експериментують і роблять висновки).
IV. Представлення теми і мети уроку
V. Вивчення нового матеріалу
Робота в групах
І група
ІІ група
Опишіть будову зуба людини. Охарактеризуйте особливості кожного елемента будови зуба
ІІІ група
За малюнком класифікуйте зуби людини за функціями
ІV група
Хімічна обробка їжі у ротовій порожнині
У порожнину рота відкриваються і виділяють секрет слинні залози. Вони діляться на дві групи: дрібні залози, які закладені в товщі слизової оболонки порожнини рота, і великі залози, які розташовані за межами слизової оболонки. У людини є три пари великих слинних залоз: привушні, підщелепні й під’язикові. Слинні залози виділяють слину.
Розповідь вчителя
Слина є важливою складовою нашого організму. Слина представляє собою в'язку, безбарвну рідину. Вона на 98,5% складається з води і на 1-1,5% - з органічних і неорганічних речовин( суха речовина слини). Реакція слини - слаболужна. У людини за добу виділяється близько 1000-1500 мл слини, але її кількість і склад коливаються в залежності від характеру їжі, від віку.
Робота з підручником
Зясувати детальний склад слини ви зможете користуючись текстом підручника (&37 стор. 100). Прочитайте інформацію та доповніть схему, а також зверніть увагу на функції кожної складової (завдання виконують 3 хвилини).
Складання опорної схеми:
1. Особливості будови і функцій шлунка ( використання електронного посібника)
Перегляд відео https://www.youtube.com/results?search_query=%D0
Склад шлункового соку
Ферменти Слиз Соляна кислота
( пепсин розщеплює (захищає стінки (обеззаражує
білки до пептидів) шлунку від хімічних їжу, вбиває
і механічних бактерії,
пошкоджень) активує
ферменти)
2. Регуляція шлункового соковиділення. Метод «Дерево рішень»
Нервова регуляція |
Гуморальна регуляція |
Безумовно-рефлекторне виділення шлункового соку (центр шлункового соковиділення знаходиться в довгастому мозку. Умовно-рефлекторна регуляція виділення шлункового соку здійснюється з участю кори головного мозку (апетитний сік) |
Пов’язана з біологічно активними речовинами, які утворюються в шлунку при перетравленні їжі(стимулює соковиділення). Гуморальна регуляція була доведена І. Павловим (ізольований малий шлуночок). |
3. Особливості і механізм дії ферментів шлункового соку.
Демонстрація досліду: «Дія ферментів шлункового соку на білки».
Обладнання: куряче яйце, аптечний шлунковий сік, водяна баня, окріп, порожня склянка, 2 пробірки, склянка з льодом.
Хід роботи
1. Занурте куряче яйце в окріп і відразу витягніть.
2. Розбийте яйце і виляйте його вміст у склянку. Прозорий білок помутнів: утворилися білі пластівці від короткочасної дії високої температури.
3. Налийте білок у дві пробірки і додайте у кожну у кожну аптечного шлункового соку.
4. Помістіть одну пробірку на водяну баню (370С), а другу в склянку з льодом.
5. Через 15-20 хвилин розгляньте вміст пробірок.
6. Чому більшість білуватих пластівців у пробірці, яка була при температурі 370С зникла, а в пробірці, що стояла у склянці з льодом ні?
VI. Рефлексія
1. Гра «Третій зайвий» - знайдіть зайвий термін і поясніть свій вибір:
2. Скласти сенкани: І варіант – «Шлунок»; ІІ варіант – «Зуби». Наприклад:
2. Встановіть послідовність процесів під час ковтання:
А. м’язи глотки й стравоходу послідовно скорочуються, проштовхуючи грудочку в шлунок |
1 |
? |
Б. дихання рефлекторно припиняється |
2 |
? |
В. надгортанник опускається і зариває вхід до гортані |
3 |
? |
Г. м’яке піднебіння піднімається й закриває носоглотку |
4
|
? |
3. Фотограф Артур Сасс у 1952 році зажадав сфотографувати одного з найвизначніших фізиків ХХ століття, лауреата Нобелівської премії з фізики Альберта Енштейна на честь його 72-го дня народження. І, як годиться він попросив Енштейна посміхнутися для камери, на що той показав язик. Це зображення одночасно представляє портрет і генія, і життєрадісної живої людини. Доведіть, що і язик має значення для збереження здоров’я людини.
4. Біологічна задача: Скільки слини утворюють ваші слинні залози за рік.
5. Вправа «Що я робив на уроці». Вчитель пропонує учням підібрати вираз, який найкраще відповідає тому, як вони засвоїли урок. На екран виводить слайд, на якому вказані варіанти
6.Вправа. Вислови «Великих світу цього»
«Жоден магістр не зможе навчити того, чого навчить порожній шлунок».
(В.Швебель)
VІІ. Підбиття підсумків
Складання Т – схеми до уроку.
VII. Домашнє завдання. Опрацювати матеріал підручника. Підготувати запитання для однокласників, які починаються словом “Чому… ?”.