Розвиток критичного мислення молодшого школяра на уроках читання
Ще давні римляни вважали, що вчитися гірко, а знати солодко. Але навіщо навчатися з гіркими та марними слізьми тому, чому можна вчитися з посмішкою? Якщо цікаво побудувати урок та створити позитивну атмосферу для навчання, то корінь науки може змінити смак і навіть викликати у дітей здоровий апетит.
Актуальним питанням сучасної школи є підготовка учнів, здатних критично мислити, вирішувати проблеми, сприймати і аналізувати інформацію та самостійно приймати рішення.
Який шлях обрати, щоб реалізувати ці вимоги? На мою думку, це діяльнісно-творче навчання з використанням методів розвитку критичного мислення. У Концепції НУШ зазначається, що розвиток критичного мислення є одним з наскрізних завдань навчально-виховного процесу. Використовуючи методи розвитку КМ на уроках, я помічаю, що учні активні, весь час у пошуку, спостерігають, радіють фантазують, спільно працюють. Під час діяльності вони помиляються, думають, замислюються, висловлюють свою думку. Таким чином вони здобувають знання і досвід, реалізовують свої можливості А мені, як вчителю, необхідно підтримувати здобувачів освіти, сприймати і цінувати думку кожного.
До вашої уваги надаю розробку уроку навчання грамоти (1 клас НУШ) з використанням методів розвитку критичного мислення.
Тема. Закріплення звукових значень літери Х х, читання з нею.
Мета. Закріплювати знання учнів про вивчену літеру Х х. Удосконалювати вміння учнів розпізнавати і визначати звук [х], читати слова, речення, невеличкі тексти; навички звукового аналізу слів. Формувати ключові компетентності учнів: вміння вчитися; загальнокультурної - дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв'язно висловлюватися в контексті змісту; соціальної - проектувати стратегію своєї поведінки під час роботи на уроці. Продовжити формувати вміння аудіативних умінь за текстом. Збагачувати словниковий запас учнів. Розвивати фонематичний слух, творчі здібності, критичне мислення, увагу, пізнавальний інтерес, уяву. Виховувати повагу до рідних людей, чемність, старанність, бажання вчитися читати і пізнавати нове.
Тип уроку. Закріплення знань і вмінь.
Обладнання і матеріали. Картки із завданнями, цеглинки лего, презентація, ТЗН, аркуші з текстами, кольорові олівці, магніти, хустинки (2-3)
І Етап виклику
Давайте привітаємось (беруться за руки), давайте посміхнемось (посміхаються), давайте в очі глянемо (дивляться в очі сусіда),
і нам тепліше стане (показують пальчиками серце).
Раз плече, два плече (кладуть руки на плече сусіда),
Голова вліво, голова вправо (повертають голови)
Навчання для нас, як забава (піднімають руки вгору).
Очі дивляться і бачать, вуха слухають і чують,
Голова думає, а ротик і руки діють.
- Кожен спортсмен перед змаганням робить розминку, розігрівається, на перемогу налаштовується. Пропоную і нам невеличку розминку.
- Показати літеру Х (показують свій варіант літери). Слайд №2 (літери Х х)
- Який звук позначає голосний чи приголосний? (діти працюють з цеглинками: блакитного кольору-приголосний, червоного-голосний)
- Які склади вимовляємо коли сміємось? (ха-ха-ха) Втомились? (ох-ох-ох) Любуємося? (ах-ах-ах)
- Пропоную прочитати цікаві чистомовки (Слайд №3, №4, №5)
- А навіщо ми читаємо чистомовки на уроках?
5. Слово-підсумок вчителя
ІІ Етап осмислення
1) Опиши ( Якої форми хустинка? Якого кольору буває?) 2) Асоціації (Що спадає на думку коли чуєте слово хустина, хусточка?) 3) Де використовуємо? 4) Покажи ( Як можна пов’язати хустину?) (діти практично виконують завдання)
6. Слово вчителя
- Хустка є оберегом для жінки. Раніше в Україні вони були переважно білого кольору. Святкові хустини вишивали. Пізніше почали з’являтися кольорові. А ще хустинки захищають голови від спеки, вітру та дощу.
Не цурайтесь хустинок, дівчата, що ж ви носите тільки шапки?
На хустки Україна багата і цвітуть ще на них квіточки.
Слайд № 9 (зображення хусток)
- Прочитати заголовок (діти читають самостійно)
7.2 Читання тексту (читає дитина).
Хустинка
Мама купила доні Христині білу хустинку. Потім вишила хрестиком квіти хризантеми. Доня посміхнулася і пригорнулася до неньки. Христинка тихенько подякувала мамі.
7.3 Перевірка сприймання
ІІІ Рефлексія
Слайд № 11 (Запис «До нової зустрічі!»)
Висновки. Використання методів розвитку критичного мислення на уроках читання спонукає учнів до спільної діяльності, саморозвитку, творчості та активності. Школярі набувають досвід у роботі з інформацією, стають більш впевненими в собі та відчувають радість успіху. Мені, як вчителю, методи розвитку критичного мислення допомагають помітити, підхопити, зберегти і розвинути унікальні можливості молодшого школяра.