Розробка уроку "Державне регулювання економіки"

Про матеріал

Урок з економіки для учнів 11 класів загальноосвітніх навчальних закладів (ЗНЗ) розроблений за формою, запропонованою Міністерством освіти та науки України, і має на меті реалізацію «Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти».

Мета: розширити та поглибити знання про роль уря­ду та його функції; створити умови для розвитку самостійної пізнавальної діяльності учнів, інтелекту, комунікативних навичок, критичного та творчого мислення.

Перегляд файлу

Навчальний предмет. Економіка 11 клас

 Розділ 3. Національна економіка як ціле

Тема. Державне регулювання економіки

Тип уроку: урок засвоєння нових знань шляхом інтер­активних технологій.

Лепеха Тетяна Петрівна

вчитель економіки

Семенівської ЗОШ І-ІІІ ст.

С. Семенівка, район Баришівський.

Програма «Економіка» для учнів 11 класів загальноосвітніх навчальних закладів (ЗНЗ) розроблена за формою, запропонованою Міністерством освіти та науки України, і має на меті реалізацію «Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти».

Мета: розширити та поглибити знання про роль уря­ду та його функції; створити умови для розвитку самостійної пізнавальної діяльності учнів, інтелекту, комунікативних навичок, критичного та творчого мислення.

Обладнання: підручники, таблиці, графіки, додатковий матеріал, плакат «Правила поведінки на уроці»

Епіграф. Держава існує не для того, щоб перетворити земне життя на рай, а для того, щоб завадити перетворити його на пекло.

 М. Бердяєв

ХІД УРОКУ

Правила поведінки на уроці

  1. Слухаю та вникаю.
  2. Буду уважним та відповідальним за свої дії.
  3. Шукаю та встановлюю причинно-наслідкові зв'язки.
  4. Виділяю головне та ставлю запитання.
  5. Оцінюю результат та діяльність.

І. Актуалізація опорних знань учнів

Учитель показує ілюстрацію— Що зображено на цій ілюстрації?

 «Мозковий штурм» (збір ідей) Ми дійсно різні люди (наш вік, стать, сма­ки, інтереси...)

— А що нас об'єднує? (запис на дошці.)

З економічної точки зору всі ми — спожи­вачі. Наші потреби різноманітні та без­межні.

На дошці вивішується графік кишенькових витрат учнів 7-11  класів школи.

Кишенькові витрати 7-11 класів

 

 Проаналізуйте дані графіка та зробіть висновок.

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку

Учитель. Вивчаючи економічні системи з'ясували, що тільки ринкова система має переваги перед іншими та здатна задовольнити різноманітні потреби — матеріальні і духовні.

Сьогодні ми зможемо дослідити питання ролі держави та  уряду в економіці.

Після вивчення теми ви знатимете:

_ чого не може забезпечити ринок і має забезпечити держава (уряд);

_ яка диференціація (нерівність) у розподілі доходів задовольняє суспільство, а яка – ні;

_ що робить діяльність уряду з регулювання економіки менш ефективною.

Задача.  Адам Сміт (англійський економіст) вважав, що « невидима рука» керує економікою у ринковій системі. Роль уряду слід зменшити до мініума.

У нас є анкета «Що зміниться у нашому житті  уряду не буде?» (Анкета роздається учням.) Поспілкуйтесь, зберіть інформацію (1 -2 хв.).

Робота з анкетою

Відповіді

Твоя точка зору

Точка зору  однокласника

1. Розквіт країни

 

 

2. Хаос

 

 

3. Розпад країни

 

 

4. Нічого не від­будеться

 

 

Аналіз інформації

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Самостійна робота з ситуаціями.

У вас на партах аркуш із ситуаціями та варіантами відповідей.

Ситуації

1. М. Сімферополь, центральний універмаг, 23 О 9.30 стало відомо, що він замінований. Уявіть опинились в універмазі. Ваті дії:

а) буду тікати;

б) попереджу друга та підемо разом;

в) повідомлю міліцію.

2. На території центрального ринку м. Березані, у торгових рядах, виникла пожежа, яка почала швидко  розповсюджуватись. Ваші дії:

 а) буду допомагати у гасінні;

 б) піду геть — це не моя справа;

 в) викличу пожежників.

 3. Землетрус силою 7,5 балів із великою кількістю зруйнувань, із багатьма жертвами серед місцевого населення стався у Туреччині. Дії України;

а)  надання гуманітарної допомоги;

б) вилетіла на допомогу команда медиків;

в) українські рятівники прибули на місце події.

Більшу частину товарів та послуг, що має ринок, виробляють підприємці на своїх фірмах. До чого ж тут держава?

 Розгляньте ситуації ти виберіть варіанти відповідей.

 

А

Б

В

1 ситуація

 

 

 

2 ситуація

 

 

 

3 ситуація

 

 

 

 Результати заносяться в таблицю на дошці.

Проаналізуємо ці ситуації. В них ідеться про послуги,  які надають пожежники, рятівники, міліція. Чи можна назвати їх приватними? Сплачуєш ти або ні? Якщо сплачуєш — користуйся. Вони не виробляються приватними компаніями, тому  що отримати прибуток від цих послуг складно. Це і  є функція держави — безпека, здоров'я людей, забезпечення громадянських послуг.

Робота в групах

Клас поділений на 3 групи по 6 дітей.

Це — головні компоненти економічного колообігу.

А. Родина Домашнє господарство.

Батьки — Дорогі наші діти, нас оточує велика кількість товарів. Ви повинні мати про товар вичерпну інфор­мацію.

Демонстрація товару — майонез, йогурт. Закон України «Про захист прав споживачів».

Державні служби проводять контроль та розробляють закони захисту споживачів від неякісних товарів та браку інформації.

Б. Підприємці — Фірми.

Наш принцип діяльності: не роби іншим те, що не бажа­єш, щоб робили тобі.

Представники пояснюють:

 

 

Пояснення економічної свободи — людина мас право на володіння, користування та розпорядження тими благами, які вона створила своєю працею або придбала на зароблені гроші.

Учитель. А якщо цього немає, то як можна відстою­вати свої права?

Ми розвиваємо свій бізнес, створюємо робочі місця, сприяємо обігу економічних та фінансових ресурсів. Основними напрямами державної підтримки підпри­ємства виступають:

  • правове забезпечення розвитку бізнесу;
  • фінансова підтримка підприємницьких структур;
  • управлінська підтримка;
  • надання податкових чи інших пільг та стимулів;
  • антимонопольна політика.

Сьогодні бізнес в Україні регламентується такими законами:

  • «Про підприємництво»;
  • «Про підприємства України»;
  • «Про господарські товариства»;
  • «Про обмеження монополізму та неприпустимість недобросовісної конкуренції у  підприємницькій діяльності»;
  • «Про банкрутство»;
  • «Про захист прав споживачів».

В. Держава — Мерія — Органи Самоврядування.

Мерія нашого міста вирішує соціально-економічні проблеми населення.

Наш принцип: якщо ми не можемо допомогти багатьом бідним, то ми не захистимо небагатьох багатих.

Ринкові відносини різко розшаровують людей за рів­нем їх прибутків. Важливою нашою справою є соціаль­на безпека людини. Соціальний захист багатодітних родин, малозабезпечених громадян, людей похило­го віку. Це — пільги на житло, медикаменти, проїзд у транспорті, декретні, одноразові виплати на наро­дження дитини, оздоровлення дітей.

Соціальні гарантії прожиткового мінімуму. Споживчий кошик — мінімальна заробітна платня.

Споживчий кошик на одну людину на місяць

  • М'ясо та м'ясопродукти — 1,8 кг
  • Молоко та молокопродукти — 15 кг
  • Яйця — 15 шт.
  • Риба ти рибопродукти — 0,125 кг
  • Картопля — 11,25 кг
  • Овочі — 6,7 кг
  • Фрукти — 3,1 кг
  • Хліб та хлібопродукти — 9, 2 кг
  • Олія рослинна — 0,583 кг
  • Цукор —- 1,75 кг

Ми хочемо запропонувати вам варіанти пенсійного забезпечення.

  1. Солідарний. Усі внески працюючі громадяни вно­сять до пенсійного фонду, а потім отримують свої пенсії за законами, що встановлені державою.
  2. Система індивідуальних розрахунків. Чим більше ти протягом свого робочого періоду вкладеш на соціаль­ний рахунок Пенсійного фонду у банк, тим більше щомісяця будеш отримувати, ставши пенсіонером.

ІV. Закріплення

Запитання підприємцям Держава захищає конкуренцію. Хіба вам від цього добре? Поясніть свою відповідь.

Запитання мерії. Чому у XX столітті в усіх країнах і настільки зросла роль уряду?

Запитання родині. Чи знаєте ви, скільки коштує державі навчання вашої дитини у школі на рік?

V. Рефлексія

Мені сподобалось... Ми дізналися... Добре було б..

VІ.  Домашнє завдання

1. Скласти проект залучень інвестиції в економіку  нашого села.

2. Дослідити які послуги і яким категоріям населення надаються безкоштовно.   

3. Що я можу зробити, щоб моя країна процвітала?

Використана література

1. Базилевич В.Д. Практикум з мікроекономіки [Текст] – Київ: Знання 2010. -491 с. 

2. Борисов Е. Ф. Основы экономики: Учебник для студентов средних специальных учебных заведений [Текст].– М.: Юристь.

3. Економіка: Підруч. для 10 кл. загально освіт. навч. закл./ Г. О.Ковальчук, В. Г. Мельничук, В. О. Огнев’юк [Текст]. – К.: Навч.книга, 2003.– 352с.:

4. . Загальна економіка: Підручник / За ред. І. Ф. Радіонової [Текст] .– К.: А.П.Н., 2008.        

5. Задоя А. А., Петруся Ю. Е. Основы экономики: Учеб. пособие [Текст]. – К.:Вища шк. – Знання. 

 6. Кулішов В.В. Методичні засади формування економічної компетентності у процесі підготовки фахівців технологій. Монографія [Текст]. – К.: Каравела, 2011. – 567 с.

7. Мадзігон В.В. Дидактичні основи формування знань професійної компетентності з основ підприємництва та вибір підприємницької ідеї і

реєстрації підприємства // В. Мадзігон [Текст]. / Молодь і ринок. – 2011. – №1(72). – С. 106 – 111

 

doc
До підручника
Економіка (рівень стандарту, академічний рівень) 11 клас (Крупська Л.П., Тимченко І.Є., Чорна Т. І.)
Додано
30 березня 2018
Переглядів
2757
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку