Непомітно після літа наступає осінь. Журавлі курличуть в небі, та вітри голосять. Видніється зоране поле. Загорілась над рікою достигла калина. Яка ж ця осінь писана красуня! А ще осінь весіллям багата. Саме у вересні розпочинається довгоочікуваний період шлюбів. 14 вересня – день Семена. До цього дня земля повинна бути засіяна озиминою. Серед найвідоміших жовтневих свят – Покрова (14 жовтня). Якщо в цей день земля не покрита снігом, то не покриється в листопаді і грудні. Остаточна межа переходу від осені до зими є день 4 листопада – День Казанської Божої Матері. Лабораторія “Сторінками народного календаря”
Лабораторія «Думай. Вибирай»Запишіть словосполучення у дві колонки. У першу — іменник з прикметником, у другу - іменник з дієприкметником. Свіже повітря, посвіжіле повітря; світлий погляд, освітлений погляд; біла кімната, побілена кімната; жовтий колос, пожовклий колос; полохливий птах, сполоханий птах; тихий голос, стишений голос.
Індивідуальні завдання Дібровами підперті небокраї виблискують у золоті та сріблі. Ніжить вухо притишена музика. З дитинства я закохана в слова. (учні працюють біля дошки):– зробити неповний синтаксичний розбір другого речення;– фонетичний розбір дієприкметника з другого речення;– розібрати дієприкметник за будовою з лругого і третього речення;– виписати словосполучення з дієприкметником і розібрати їх. Самостійна лабораторія
грайлива лабораторія Гра «Так/ні». Робота з сигнальними картками (зелена «Так», червона «Ні»).1. Дієприкметник — це особлива форма дієс-лова, що вказує на ознаку за дією.2. Дієприкметники поєднують ознаки дієсловата прикметник.3. Дієприкметники бувають майбутнього, минулого та теперішнього часу.4. В реченні дієприкметники виступаютьтільки означенням.5. Слова опалий, померзлий, хитаючий –дієприкметники.6. Дієприкметник узгоджується з іменником, займенником у роді, числі, відмінку..
Домашнє завдання Завдання на вибір:І рівень. Підручник, вправа 131 (письмово).ІІ рівень. Виписати з художньої літератури три речення з дієппикметниками недоконаного виду ітри речення з дієприкметниками доконаного виду. Дієприкметники підкреслити, визначити їх вид.ІІІ рівень. Скласти письмовий діалог за темою «Дієприкметник як особлива форма дієслова».ІV рівень. Написати твір-мініатюру з використанням дієприкметників «Народні традиції осінніх свят». Дієприкметники підкреслити, визначити вид, час, рід, число, відмінок.
Самооцінювання роботи на уроціПрізвище, ім’я. Оцініть себе по кожному із визначених напрямів від 0 до 2 балів 1. Ви вмієте розпізнавати дієприкметники серед інших частин мови ______2. Ви правильно визначаєте морфологічні ознаки та синтаксичну роль дієприкметників _____3. Ви брали активну участь у роботі групи __4. Ви доповідали класу про результати групової роботи__5. Ви доповнювали інших, працювали біля дошки____6. Ви ретельно працювали над творчим завданням______