Частка як службова частина мови. Розряди часток за значенням

Про матеріал
поглиблювати й систематизувати знання в учнів про частку як службову частину мови, формувати вміння розрізняти розряди часток за зазначенням; розвивати в дітей уміння працювати з підручником, виділяти головне, зв’язко висловлювати думку; виробляти вміння та навички грамотного письма; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати патріотизм, почуття гордості за свою націю.
Перегляд файлу

Урок української мови в 7 класі

Частка як службова частина мови. Розряди часток за значенням

Проведений учителем української мови та літератури

Печенюгівського навчально-виховного комплексу

Гаєвською Світланою Анатоліївною

Культурологічна тема: «Україно, у серці твоїм назавжди серця поколінь воєдино злилися».

Мета: поглиблювати й систематизувати знання в учнів про частку як службову частину мови, формувати вміння розрізняти розряди часток за зазначенням; розвивати в дітей уміння працювати з підручником, виділяти головне, зв’язко висловлювати думку; виробляти вміння та навички грамотного письма; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати патріотизм, почуття гордості за свою націю.

Обладнання: комп’ютер, роздатковий матеріал, узагальнюючі таблиці, підручники, словники, фонозапис пісні В. Баранова «До українців».

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Епіграф:    Україно! Ти – моя молитва.

                    Ти – моя розпуко світова.

                    Гримотить над світом люта битва

                    За твої священнії права.

                                            В. Симоненко

Перебіг уроку

І. Мотиваційний етап. Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.

Незакінчене речення.

Україна для мене – це…

ІІ. Актуалізація суб’єктивного досвіду та опорних знань.

«Ґронування». Колективно побудуйте ґроно «Частини мови».

  •  Які службові частини мови ви вже вивчили? Охарактеризуйте прийменник і сполучник як службові частини мови.

Цілевизначення і планування.

Оголошення теми уроку.

Робота з епіграфом. Прочитайте епіграф до уроку. Як ви розумієте епіграф? Що відомо вам про автора цих рядків?

ІІІ. Сприймання та усвідомлення учнями нового матеріалу.

  1.                   Систематизуюча  розповідь учителя (з елементами бесіди, лінгвістичного аналізу тексту з використанням таблиці 1.                                                                                                                                                                                                                                                      Таблиця 1.

 

Частка

 

Формотворчі

Заперечні

Модальні

Способи дієслова

*умовний:

би, б

Я зробив би ще краще.

*Наказовий:

хай, нехай,  бодай

Заперечення

не,ні, ані

 

не заперечує:

ПЕРЕД присудком  (речення)

Смислові відтінки,

почуття

* питальні:

чи, хіба

*підсилювальні:

що за, що то

*ствердження:

так, еге

*вказівні: ось, це, от

*уточнення:

саме, якраз

*виділення:

 лише, тільки

*сумнів: наче, мовби

*кількість:

 майже, чи не

*спонукання: годі

            Окремо

     Окремо

Дефіс: слово   з

-бо, -но, -то, -от,

 -таки

Окремо: частка + частка

 

  1.                   Колективна робота.

Створення таблиці-схеми «Написання НЕ з різними частинами мови».

  •  Пригадайте правила правопису НЕ з іменниками та прикметниками. Наведіть  приклади.
  •  Як пишеться частка НЕ з дієсловами? Наведіть приклади.
  •  Коли НЕ з дієприкметниками пишеться окремо?
  • Який префікс вказує на неповністю виконану дію?

                                                                                             Таблиця 2.

  1.                   «Мозковий штурм». Зіставити частку з прийменником і сполучником, з'ясувати, що в них спільне, а що властиве лише часткам. Проілюструвати відповіді власними (за потреби користуємося параграфом підручника).

ІV. Усвідомлення нових знань у процесі практичної діяльності.

  1.                   Пояснювальний диктант. 

Прочитайте  виразно речення, розкрийте зміст поетичних рядків. Поясніть розділові знаки, визначте  частини мови, вкажіть  розряд часток.

                Коли набирають стяги епохи

                Вітру нового і висоти,

                Думай, що світ змінити хоч трохи

                Повинен і ти (Д. Павличко).

                                          Нехай ніхто не половинить,

                                          Твоїх земель не розтина,

                                          Бо ти єдина, Україно,

                                          Бо ти на всіх у нас одна (Д. Чередниченко).

Слова набирають, Україно розібрати фонетично.

2. Граматико-музична вправа. Прослухавши пісню В. Баранова «До українців», знайти в тексті частки, виписати їх, указати розряд за значенням.

  1.                   Завдання з елементами гри  «Третій зайвий».

Виписати зайву частку у групі. Визначити її розряд.

  1.                   Хай, нехай, ні.
  2.                   Саме, хай, якраз.
  3.                   Хай, не, ані.
  4.                   Навіть, ні, лишень.
  5.                   Уже, би, наче.
  6.                   Як, мов, нехай.
  7.                   Так, егеж, годі.
  •  Скласти усно речення, враховуючи культурологічну тему сьогоднішнього уроку й використовуючи виписані  частки.

V. Рефлексивно-оцінювальний етап.

  •  Яке завдання для вас було найскладнішим, а яке найлегшим?
  •  Чи вдалося досягти цілей уроку?
  •  Що запам’ятаємо на все життя?

Домашнє завдання.

1 група. Скласти SMS-повідомлення  з використанням часток (5 речень).

2 група . Лінгвістична розповідь «Частка». 3 група. Написати текст-побажання воїнам-захисникам України, вживаючи частки.

 

 

docx
Додано
31 січня 2022
Переглядів
1304
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку