Урок – дослідження
з використанням карток з інструктажем
( підготовчий етап до написання твору - роздуму,
що містить опис процесу праці)
Тема. Праця возвеличує людину.
Мета: ознайомити учнів з особливостями побудови розповіді, що містить опис процесу праці; удосконалювати вміння дотримуватися стильової єдності та послідовності, відповідності до теми при написанні роздуму про процес праці; розвивати усне та писемне мовлення; виховувати любов до праці, повагу до батьків та пращурів.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: картки з інструктажем.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
1. Робота з текстом.
1) Читання тексту вчителем.
Як підмовлять, було, запорожці до себе на Січ якого хлопця, то спочатку пробують, чи годиться він козаком бути. Ото звелять йому зварити куліш. Самі беруть коси і йдуть ніби косити. А хлопцеві наказують їх покликати, як куліш буде готовий.
І візьме той хлопчина пшона, помиє його, тоді засипле у казан з киплячою водою. Після цього вкине картоплі, посолить. Затре куліш салом з цибулею та часником. Ось і готова каша!
Почне тут хлопець козаків кликати. А ті лежать з косами в комишах і не озиваються.
Якщо хлопчина почне плакати, то запорожці вернуться до куреня, дадуть йому коня, грошей на дорогу й скажуть: « Іди собі! Нам таких не треба!» Якщо ж хлопець затягне на весь степ пісню й сам куліш уплітати піде, то йому скажуть: « Годі тобі бути джурою! Тепер ти рівний нам козак!»
2) Питання до тексту.
- Який трудовий процес описується у тексті?
- Чи вказують дії запорожців – випробувачів на цей трудовий процес?
3) Випишіть з тексту тільки ті словосполучення ( дієслово + іменник, займенник) або одиничні дієслова ( за необхідністю), які вказують на процес праці – варіння кулешу.
Зварити куліш, візьме пшона, помиє його, засипле, вкине картоплі,посолить.
( Послідовністю дій)
Отже, перед нами розповідь про процес праці.
ІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Оголошення теми та мети уроку.
2. Робота з картками.
Учням пропонуються картки з переліком дій при випіканні оладок.
( Читають текст)
1. Яйця змішуються з цукром.
2. Вливається сироватка або кисляк.
3. додається сіль, ванілін, сода.
4. Всипається борошно.
5. На пательню виливається олія.
6. Тісто порціями викладається на пательню.
7. Підпікається з обох боків.
8. Оладки викладаються на тарілку.
3. Бесіда.
- Як можна назвати такий перелік операцій ?
( Рецепт , інструктаж )
- У якому стилі його викладено?
( Науковому або діловому )
4. Слово вчителя.
Отже, особливістю розповіді в науковому та діловому стилях є те, що трудові операції віднесено не до конкретної особи. Не вказується час здійснення цих операцій. Мається на увазі, що так чинять всі і завжди. Часто застосовують поєднання дієслів зі словами: можна, треба, слід, необхідно. Наприклад: треба написати, слід відремонтувати. Така розповідь позбавлена емоційності, слова вживаються у прямому значенні.
Уявімо, що ці смачненькі оладки готує нам матуся холодним зимовим вечором.
Спробуємо додати образності та емоційності у розповідь про процес праці у діловому або науковому стилях.
5. Добір мовного матеріалу.
Яйця |
змішуються |
з цукром |
які? |
як? |
з яким? |
курячі, жовті або білі свіжі |
Ретельно, не впустивши на стіл ні краплини |
з чистим, білосніжним, солодким, як мед |
Вливається |
сироватка |
або кисляк |
як? |
яка? |
який? |
обережно, потихеньку |
свіжа, прозора, відстояна |
свіжий, домашній |
Додається |
сіль |
ванілін. сода |
як? |
яка? |
який? яка? |
пропорційно |
дрібна |
ароматний, шипляча запашний |
Дозами |
висипається |
борошно |
якими7 |
як? |
яке? |
маленькими |
охайно |
якісне, пухке, жовтувате |
На пательню |
вливається |
олія |
яку? |
як? |
яка? |
розігріту |
струмочком |
соняшникова або оливкова, прозора, мов промінець сонця |
Тісто |
викладається та |
підпікається |
яке? |
як? |
як? |
пишне, що підходить на очах |
пропорційно, обережно |
з обох боків, до рум'яної скоринки |
Викладаються оладки |
на тарілку |
які? |
яку? |
пухкі, як хмаринки |
велику, красиву, чисту, вкриту серветкою |
6. Висновки.
- Які образні засоби мови ми дібрали? ( Епітети, порівняння)
Отже, мета художньої розповіді про процес праці – викликати певне ставлення до самої праці, до її виконавця, до результату дій. Така розповідь емоційна, образна, у ній уживаються художні засоби: епітети, порівняння тощо.
ІІІ. Підсумок уроку.
Бесіда.
ІV. Домашнє завдання.
Скласти розповідь про процес праці ( на власний вибір) у художньому стилі.