Урок – дослідження з використанням карток з інструктажем ( підготовчий етап до написання твору - роздуму,

Про матеріал
Матеріал уроку ознайомить учнв з особливостями побудови розповіді, що містить опис процесу праці.
Перегляд файлу

                                       Урок – дослідження

                     з використанням карток з інструктажем

              ( підготовчий етап до написання твору - роздуму,

                        що містить опис  процесу   праці)

  Тема. Праця возвеличує людину.

  Мета: ознайомити учнів з особливостями побудови розповіді, що містить опис процесу праці; удосконалювати вміння дотримуватися стильової єдності та послідовності, відповідності до теми при написанні роздуму про процес праці; розвивати усне та писемне мовлення; виховувати любов до праці, повагу до батьків та пращурів.

  Тип уроку: комбінований.

  Обладнання: картки з інструктажем.

                                                 Хід уроку

  І. Актуалізація опорних знань

  1. Робота з текстом.

       1) Читання тексту вчителем.

   Як підмовлять, було, запорожці до себе на Січ якого хлопця, то спочатку пробують, чи годиться він козаком бути. Ото звелять йому зварити куліш. Самі беруть коси і йдуть ніби косити. А хлопцеві наказують їх покликати, як куліш буде готовий.

  І візьме той хлопчина пшона, помиє його, тоді засипле у казан з киплячою водою. Після цього вкине картоплі, посолить. Затре куліш салом з цибулею та часником. Ось і готова каша!

  Почне тут хлопець козаків кликати. А ті лежать з косами в комишах і не озиваються.

  Якщо хлопчина почне плакати, то запорожці вернуться до куреня, дадуть йому коня, грошей на дорогу й скажуть: « Іди собі! Нам таких не треба!» Якщо ж хлопець затягне на весь степ пісню й сам куліш уплітати піде, то йому скажуть: « Годі тобі бути джурою!  Тепер ти рівний нам козак!»

 

  2)   Питання до тексту.

  - Який трудовий процес описується у тексті?

  - Чи вказують дії запорожців – випробувачів на цей трудовий процес?

  3) Випишіть з тексту тільки ті словосполучення ( дієслово + іменник, займенник) або одиничні дієслова ( за необхідністю), які вказують на процес праці – варіння кулешу.

   Зварити куліш, візьме пшона, помиє його, засипле, вкине картоплі,посолить.

  • Чим характеризуються виписані слова та словосполучення?                            

( Послідовністю дій)

  Отже, перед нами розповідь про процес праці.

 ІІ. Вивчення нового матеріалу

   1. Оголошення теми та мети уроку.

   2. Робота з картками.

Учням пропонуються картки з переліком дій при випіканні оладок.

  ( Читають текст)

    1. Яйця змішуються з цукром.

    2. Вливається сироватка або кисляк.

    3. додається сіль, ванілін, сода.

    4. Всипається борошно.

    5. На пательню виливається олія.

    6. Тісто порціями викладається на пательню.

    7. Підпікається з обох боків.

    8. Оладки викладаються на тарілку.

  3. Бесіда.

    - Як можна назвати такий перелік операцій ?

  ( Рецепт , інструктаж )

    - У якому стилі його викладено?

 ( Науковому або діловому )

  • Чи спрямовано дії до конкретної особи?

 4. Слово вчителя.

   Отже, особливістю розповіді в науковому та діловому стилях є те, що трудові операції віднесено не до конкретної особи. Не вказується час здійснення цих операцій. Мається на увазі, що так чинять всі і завжди. Часто застосовують поєднання дієслів зі словами: можна, треба, слід, необхідно. Наприклад: треба написати, слід відремонтувати. Така розповідь позбавлена емоційності, слова вживаються у прямому значенні.

  Уявімо, що ці смачненькі оладки готує нам матуся холодним зимовим  вечором.

  • У якому стилі мовлення краще описати цей процес? ( У художньому)
  • Чим цей опис буде відрізнятися від попереднього? ( Образністю, емоційністю, висловлюванням ставлення до того, хто виконує дії).

 Спробуємо додати образності та емоційності у розповідь про процес праці у діловому або науковому стилях.

 5. Добір мовного матеріалу.

 

               Яйця

змішуються

 з цукром

                які?

          як?

   з яким?

 курячі, жовті або білі свіжі

 Ретельно, не впустивши  на стіл ні краплини

 з чистим, білосніжним, солодким, як мед

 

         Вливається

       сироватка

      або кисляк

                як?

                яка?

        який?

 обережно, потихеньку

 свіжа,  прозора, відстояна

 свіжий, домашній

 

           Додається

             сіль

   ванілін.          сода

                  як?

             яка?

    який?            яка?

     пропорційно

         дрібна

 ароматний,    шипляча

запашний

 

             Дозами

        висипається

        борошно

             якими7

                як?

           яке?

        маленькими

            охайно

    якісне, пухке,                    жовтувате

 

        На пательню

      вливається

          олія

                яку?

            як?

          яка?

            розігріту

    струмочком

  соняшникова або оливкова, прозора, мов промінець сонця

 

            Тісто

 викладається та

 підпікається

             яке?

               як?

               як?

  пишне, що підходить на очах

  пропорційно,   обережно

 з обох боків, до рум'яної скоринки

 

               Викладаються оладки

             на тарілку

                              які?

                    яку?

  пухкі, як хмаринки

  велику, красиву, чисту, вкриту серветкою

 6. Висновки.

 -   Які образні засоби мови ми дібрали? ( Епітети, порівняння)

  Отже, мета художньої розповіді про процес праці – викликати певне ставлення до самої праці, до її виконавця, до результату дій. Така розповідь емоційна, образна, у ній уживаються художні засоби: епітети, порівняння тощо.

 ІІІ. Підсумок уроку.

 Бесіда.

  • У яких стилях можна описувати процес праці? Які ознаки розповіді про процес праці художнього стилю, а які – ділового?
  • Чи відбиває твір – опис праці у художньому стилі ставлення авторв до того,хто виконує трудові дії?
  • Які слова допомагають це зробити?

   ІV. Домашнє завдання.

 Скласти розповідь про процес праці ( на власний вибір) у художньому стилі.

docx
Додано
30 січня 2022
Переглядів
292
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку