У ДАНІЙ РОЗРОБЦІ ВИСВІТЛЕНО ТЕМУ"СКЛАДНОПІДРЯДНЕ РЕЧЕННЯ"З ПІДРЯДНИМИ МІСЦЯ,ПРИЧИНИ,УМОВИ,МЕТИ,ДОПУСТУ .ЗАВДАННЯ ПОБУДОВАНІ НА ОСНОВІ МАТЕРІАЛІВ УСНОЇ НАРОДНОЇ ТВОРЧОСТІ.
РОЗРОБКА УРОКУ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ДЛЯ 9 КЛАСУ
Тема. Складнопідрядні речення з підрядними обставинними часу, умови, місця, мети, причини, наслідку, допусту(на основі матеріалів усної народної творчості)
Мета
Навчальна: поглибити знання дев’ятикласників про основні типи підрядних обставинних частин, їх місце в складнопідрядних реченнях відповідно до головної частини.
Розвивальна: розвивати загальнопізнавальні вміння знаходити в тексті складнопідрядні речення з підрядними обставинними, аналізувати їх, правильно інтонувати ці синтаксичні конструкції.
Виховна: виховувати любов до рідної мови та усної народної творчості.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Методи та прийоми: частко- пошуковий та дослідницький методи; прийом аназізу.
Використана література:
1. Закувала зозуленька . Антологія української творчості:Пісні, прислів’я, загадки,скоромовки: - - К.: Веселка, 1989.
2. Лановик М., Лановик З. Українська усна народна творчість: Підручник. – К.: Знання-Прес, 2001.
3. Ющук І. П. Практикум з правопису української мови. – К.: Освіта, 2006.
4. Яніцька К. Л. Знайшов – не скач, загубив – не плач: Прислів᾿я, приказки, загадки, скоромовки, щедрівки. – К.: Довіра, 2006.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.Мотивація навчання.
ІІІ. Виконання вправ на закріплення.
1. Робота біля дошки.
Записати речення. У кожному вказати головне й підрядне речення. Визначити вид підрядного речення.
Бджола летить, де мед пахтить. Тоді тебе принесло, як сонечко ізійшло. Щоб лиха не знати, треба своїм плугом орати. Щоб уволю всього мати, слід багато працювати. Коли стелиться доріжка, казакові не до ліжка. Зима літо з’їдає, хоч сама перед ним і тікає.(нар. творч.)
Бджола летить(головне), де мед пахтить(підрядне)( Підрядне речення місця). Тоді тебе принесло(головне), як сонечко ізійшло(підрядне) (Підрядне речення часу). Щоб лиха не знати(підрядне), треба своїм плугом орати(головне) (Підрядне речення причини). Щоб уволю всього мати(підрядне), слід багато працювати(головне) (Підрядне речення мети). Коли стелиться доріжка(підрядне), казакові не до ліжка(головне) (Підрядне речення умови). Зима літо з’їдає(головне),хоч сама перед ним і тікає(підрядне) ( Підрядне речення допусту).(нар. творч.)
2. Диктант з завданням.
Завершити народні прислів’я, записати їх.
У кожному реченні підкреслити граматичні основи, визначити головне і підрядне речення.
Куди орли літають,… . Треба розумом надточити, … . Куди серце лежить, … . Доки баба спече книщі, … . Поки розумний думає, то … . Поки хвалько нахвалиться, … . Замкнув пан стайню, … . Повів коня кувати, … . Це буде тоді, … .
Для довідок
…туди сороки не пускають. … де сила не візьме. … туди й око глядить. … в діда не буде душі. … дурень уже робить. …будько набудеться. … як коні вкрали. … як кузня згоріла. … як рак свисне.
Куди орли літають (підрядне), туди сороки не пускають ( головне). Треба розумом надточити (головне), де сила не візьме (підрядне). Куди серце лежить (підрядне),туди око глядить(головне). Доки баба спече книщі (підрядне), в діда не буде душі (головне) . Поки розумний думає (підрядне), то дурень уже робить (головне) . Поки хвалько нахвалиться (підрядне), будько набудеться (головне) . Замкнув пан стайню (головне), як коні вкрали (підрядне) . Повів коня кувати (головне), як кузня згоріла (підрядне) . Це буде тоді (головне), як рак свисне (підрядне) .
3. Самостійна робота
Переписати, вставляючи пропущені розділові знаки. Визначити вид підрядних речень. Накреслити схеми першого та останнього речення.
Верба хоч товста, але зсередини пуста (підрядне речення допусту). Якщо люб, то гарний шлюб (підрядне речення умови). Аби чоловіка розпізнати, треба його за серце взяти (підрядне речення умови). Не клади пальця в рот, бо відкусять (підрядне речення причини). Жалів яструб курку, поки всю обскуб (підрядне речення часу). Куди кінь з копитом, туди й жаба з лапою. ( підрядне речення місця) ( Куди …), […].
Варіант II
Хоч спить на славу а не заробить і на страву. Якби всі свята святкували не було б кому працювати. Щоб впізнати людину треба з нею пуд солі з᾿ їсти. Розгнівався бо муха йому на ніс сіла. Як пішов по масло то в печі погасло. Де він не повернеться там золоті верби ростуть.
Хоч спить на славу, а не заробить і на страву. (підрядне речення допусту). Якби всі свята святкували, не було б кому працювати. (підрядне речення умови). Щоб впізнати людину, треба з нею пуд солі з᾿ їсти. (підрядне речення мети). Розгнівався, бо муха йому на ніс сіла. (підрядне речення причини). Як пішов по масло, то в печі погасло. (підрядне речення часу). Де він не повернеться, там золоті верби ростуть. ( підрядне речення місця) . ( Де …), […].
IV. Підведення підсумків уроку.
V. Домашнє завдання.
Повторити §14, 16, 17, 18. Скласти висловлювання (обсягом 8-10 речень) на тему «День матері для українців», використавши складнопідрядні речення з підрядними місця, часу, причини, мети, умови, наслідку, допусту.
Підручник – Українська мова: підруч. Для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. з навчанням укр. мовою/ М. Ш. Пентилюк, Ш. В. Гайдаєнко, А. Ш. Ляшкевич, С. А. Омельчук. – К.: Освіта, 2009.