розробка Уроку для учнів 11 класів на тему "Поняття «конфлікт». Типи конфліктів. Зародження конфліктів та шляхи їх подолання"

Про матеріал

Спілкування з іншими людьми - невід'ємна частина, необхідна умова повноцінного життя кожної людини. Найкраще в нашому житті пов'язане із спілкуванням. А саме неприємне? Також із спілкуванням, з взаємостосунками удома і на роботі. Роздумуючи про те, що заважає нормальному спілкуванню, взаимодії, ми частіше всього згадуємо про конфлікти і про те, що з ними пов'язано: відсутність взаєморозуміння, загрози, ворожнеча, образи, спроби (деколи безнадійні) довести свою правоту... Ми звикли відноситися до конфліктів як до явища тільки негативного. Нам хочеться їх уникнути. Але чи можна прожити без конфліктів? Щоб відповісти на це питання, треба, перш за все визначити, що таке конфлікт, прийти до згоди щодо значення цього слова.

Перегляд файлу

Поняття «конфлікт». Типи конфліктів. Зародження конфліктів та шляхи їх подолання
Мета: познайомити учнів з поняттям «конфлікт» і «спілкування», розглянути позитивні та негативні сторони конфлікту; дати уявлення про різні види конфліктних ситуацій та стилі вирішення конфліктів, стратегії поведінки в конфлікті;  поглибити розуміння зв’язку спілкування і конфлікту, саморозуміння шляхом виявлення свого власного стилю, характерного для поведінки в конфлікті; виховувати доброзичливе ставлення одне до одного

ХІД УРОКУ 
I.    Організаційний момент уроку
II.    Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання

Подивіться на ці шматки паперу та оберіть любий для себе
Вам необхідно будь-яким відомим Вам способом виготовити метелика,назвати, закрітипи на шматку паперу.
??? а тепер спробуємо обрати найкращого…(іде розвиток конфлікту)
Отже, ми з вами бачимо метеликів, але їх так багато і всі вони різні, проте виготовлені з схожого шматка паперу. Одні й ті ж самі речі можуть бути доволі різними, виглядати за певних умов по-різному,по-іншому, іноді це і стає причиною непорозумінь і конфліктів...
Учитель. Так, всі ми - різні. Скільки людей - стільки характерів. У кожного з нас є своє світобачення, світосприйняття, інтереси, уподобання, плюси і мінуси у характері. Тому в житті всім нам дуже важливо вміти спілкуватися з іншими, щоб уникати конфлікту.

Відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері назвав людське спілкування найбільшою розкішшю на світі. Спілкування людей – досить складний і тонкий процес. Кожен з нас вчиться цього все життя, здобуваючи досвід, часто за рахунок помилок і розчарувань. І на жаль, досить часто ми потрапляємо в ситуації, які визначаємо як конфліктні. «Яку роль відіграють конфлікти у нашому житті? Як їх розпізнавати і попереджувати, розв’язувати?» Про це ми з вами і поговоримо на сьогоднішній зустрічі

IV.    Вивчення нового матеріалу

Вправа «Асоціація»

Мета: Визначення емоційного навантаження яке для учасників має поняття конфлікт

Хід вправи

На ватмані (дошці) соціальний педагог записує слово «конфлікт» і пропонує учасникам перерахувати асоціації які у них виникають при думці про конфлікт. Усі асоціації записуються.

Після того як список складений, проводиться обговорення разом з учасниками  запропонованих асоціацій з точки зору емоційного навантаження ( позитивна, негативна, нейтральна), ставлячи навколо записаних слів знаки «+»  «-», «+-».

Робота в групах над завданням 

 

 Ситуація 1
Між двома співробітниками не склалися стосунки. У приватній розмові один висловився не зовсім коректно стосовно свого співрозмовника. Той образився, грюкнув дверима і написав скаргу на першого. Вищий керівник викликав кривдника і примусив його вибачитися. «Інцидент вичерпано», — заявив керівник задоволено, маючи на увазі, що конфлікт розв'язано. Чи це так?
1.    Зверніться до моделі конфлікту і визначте:
а)    що є конфліктом;
б)    конфліктною ситуацією;
в)    інцидентом.
2.    Які наслідки конфлікту?


Ситуація 2. Цікава конфліктологія
Група підлітків зібралася послухати музику. Думки розділилися: одні хотіли слухати поп-музику, а інші були любителями «металу». Зав'язалася суперечка. Пристрасті вирували...
— Якими можуть бути шляхи розв'язання конфлікту?
Кожна група має запропонувати вихід із ситуації, що склалася, і відповісти на запитання.
Після виступів груп вчитель підводить учнів до розуміння того, що існує три шляхи виходу з конфлікту

 

Ситуація 3 в громадському транспорті літня жінка наступила на ногу молодій дівчині. Дівчина не стрималась і почала кричати лайкою на бабусю.  Почалася сварка.


1.    Конструктивний (гумор, поступки, компроміс, співробітництво, усвідомлення позиції сторін).
2.    Деструктивний (погроза, насильство, брутальність, приниження, перехід на особистості, розрив відносин).
3.    Ігнорування (відхід від розв'язання проблеми).
Розв'язуючи конфлікт, люди беруть на озброєння певну стратегію.
Робота в групах над завданням
Кожна група повинна порівняти надані тексти девізів з назвою стилів у конфлікті і правильно співвіднести девіз і стратегію.
Девізи:
«Ніхто не виграє у конфлікті, тому я уникатиму його». (Уник- нєннл)
«Щоб я переміг, ти повинен програти». (Конкуренція) «Щоб ти виграв, я повинен програти». (Пристосування) «Щоб кожен з нас щось виграв, кожен з нас має щось програти». (Компроміс)
«Щоб виграв я, ти повинен теж виграти». (Співробітництво) Завдання
— Як успішно розв'язати конфлікт?
Існує три шляхи виходу з конфлікту.
1.    Переговори — це процес, під час якого сторони намагаються розв'язати конфлікт шляхом безпосереднього обговорення між собою. Сильна сторона переговорного процесу полягає в тому, що все залежить від самих сторін — як процес, так і результат безпосереднього обговорення.


2.    Медіація. Під час медіації в процес вступає третя сторона — посередник, мета якої — допомогти опонентам домовитися. Виконуючи роль стороннього спостерігача і допомагаючи їх спілкуванню, медіатори намагаються сприяти пошуку сторонами рішення типу «виграш — виграш». І хоча медіатор бере на себе відповідальність за процес, все ж опоненти контролюють предмет дискусії та її результат.


3.    Арбітраж. У випадку арбітражу третя сторона контролює не тільки процес, але й результат. Арбітри вирішують, що саме сторонам необхідно зробити для розв'язання конфлікту, і зазвичай наділені владою, здатною примусити сторони виконати відповідне рішення. У суперечках між дітьми арбітрами часто виступають батьки.
Запитання
1.    У разі розв'язання конфлікту трьома способами, якими можуть бути наслідки?
2.    Як почуватимуться себе учасники конфлікту в різних випадках. {За конструктивного рішення, деструктивного та ігнорування)
3.    Який шлях, на ваш погляд, найбільш оптимальний і завдасть менше потрясінь?
Конфлікт — це і руйнування, і творення водночас, оскільки суперечності, що лежать в його основі, мають бути осмисленими, натомість мають бути створені нові відносини. Замість того, щоб боятися і прагнути уникнути конфлікту, слід сміливо вникати в його суть, управляти його творчою силою.
Завдання
    Розробіть правила поведінки під час конфлікту.
Учні розробляють правила поведінки під час конфлікту

 «Кодекс поведінки», записують їх на ватмані і вивішують; відбувається загальне обговорення.
Шість правил, дотримання яких
дозволяє подобатися людям (за Дейлом Карнегі)
1.    Щиро цікавтесь іншими людьми.
2.    Посміхайтеся.
3.    Пам'ятайте, що ім'я людини — це найбільш солодкий і важливий для неї звук будь-якою мовою.
4.    Будьте гарним слухачем. Заохочуйте інших говорити про самих себе.
5.    Говоріть про те, що цікавить вашого співрозмовника.
6.    Навіюйте вашому співрозмовнику думку про його значущість і робіть це щиро.
V.    Підбиття підсумків
Запитання
    Чи змінилася ваша думка про конфлікт?
Учитель. Психологи пропонують безліч варіантів виходу зі стресу або розслаблення. Один із них — подивитися на палаючу свічку і розслабитися.
Проживаючи життя, ми знову і знову потрапляємо в конфлік- тогенні зони, але ми не повинні лякатися цих об'єктивних обставин. Нам необхідно вирішувати конфлікти так, щоб ніхто й не здогадувався, що вони були.
І на завершення хочу сказати: використання

Рефлексія. Історія про рай і пекло

Один молодий воїн  прийшов до мудрого старця  і  запитав: «О  мудрець, розкрий мені  таємницю життя. У чому різниця між раєм і пеклом?». Мудрець помовчав секунду  і  відповів: «Ти дурний молодий чоловік. Людина, подібна до тебе, ніколи не зможе зрозуміти цього. Ти занадто неосвічений!».

Почувши таку відповідь, молодий воїн  став  злий і лютий, немов лев. «Так за такі слова я готовий тебе убити!» — вигукнув він  і   одразу схопився за зброю. Але в цю мить мудрець сказав: «Мої слова не були прямою відповіддю на твоє  питания. Так я хотів довідатися, як ти реагуєш  на брутальність. Твоє  бажання убити мене за брутальність показало мені, що ти живеш   за принципом «око за око, зуб за зуб». А це і   є пекло! Тому що на твою силу, злість і  агресію я можу відповісти тим самим. Але хіба можна тоді  побачити кінець образам, гніву і  злості?». Почувши ці  слова, молодий воїн  вибачився за гарячкуватість, опустив зброю і  ска­зав: «Ти правий. Напевно, я, дійсно, ще занадто дурний, якщо не зміг побачити різницю між відповіддю   і  брутальністю». -«А от тобі  і   друга половина відповіді: «Рай — це коли людина готова простягнути руку в знак примирення. Саме в цьому її сила і  мудрість».

Як ви думаєте, прощення – це знак сили  чи ознака слабкості?

 

VI.    Домашнє завдання
1.    Опрацювати відповідний матеріал уроку.
конструктивних шляхів вирішення конфлікту допоможе вам зберегти друзів і не мати ворогів.
2.    Написати твір-есе на тему епіграфа сьогоднішнього уроку.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Волянюк Володимир Олексійович
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
16 серпня 2018
Переглядів
2185
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку