Розробка уроку гуртка «Юні квітникарі»
Тема: «Догляд за квітково-декоративними рослинами»
Автор: Шишова Волошина Оксана Ігорівна, керівник гуртка КПНЗ «станція юних натуралістів Тернівького району» Криворізької міської ради
Опис матеріалу: Пропоную до уваги розробку уроку для дітей середньої вікової категорії (9-12років) за темою: «Догляд за квітково-декоративними рослинами». Даний матеріал буде корисним для керівників гуртків позашкільних навчальних закладів.
Мета заняття: навчити дітей особливостям догляду за квітково-декоративними рослинами; поглибити знання учнів про способи розмноження кімнатних рослин та умови догляду за ними; розвивати: дрібну моторику, мислення, вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати; виховувати зацікавленість, дбайливість, працелюбність.
Тип уроку: оволодіння новими навичками.
Методи: бесіда, розповідь, демонстрація, інтерактивний метод «мозковий штурм», практична робота, гра, фронтальне опитування.
Словник: пересадка, перевалка, живцювання, живці, каланхое, вегетативне розмноження.
Попередня робота
Етапи роботи і спостережень |
Дата |
Поставка живця у воду |
|
Поява корінців |
|
Посадка укорінених живців у ґрунт |
|
Утворення нових пагонів |
|
План заняття:
Хід уроку
І. Організація класу. Привітання. Оголошення мети заняття.
Проведення гри: польові та кімнатні рослини (перераховуються кімнатні та польові рослини, діти повинні вибрати кімнатні).
ІІ. Підготовчий етап.
Кімнатні рослини є в кожній оселі. Майже всі кімнатні рослини – мешканці далеких теплих країн. На своїй батьківщині ці рослини живуть в умовах подібних до кімнатних. Там рослини не скидають листя, і кімнатні рослини цілий рік стоять зеленими. Одні кімнатні рослини з гарними листками, інші – гарно цвітуть.
Педагог розмовляє з дітьми: «Скажіть мені будь ласка, як називаються наші рослини? Як ми за ними доглядаємо? Що ми для цього робимо?» (діти перераховують). Подивіться на цю рослину: що видно зверху? А знизу? Чому видно коріння? (малий горщик). Огляньте всі рослини і знайдіть серед них такі, яким теж малі горщики. (діти оглядають горщики та обирають потрібні).
Подивіться, яка потужна коренева система у цих рослин. Як вона заповнює увесь горщик. Мабуть цій кореневій системі не дуже затишно у цьому горщику, а рослинка повинна дихати розчиненим у ґрунті киснем і отримувати з ґрунту поживні речовини. В даній ситуації ґрунту майже немає, отже коренева система не підтримує рослину. Як же діяти в цьому випадку? Як рослинці допомогти? (діти пропонують свої варіанти). Так, ви вірно відповіли, пересадка – один з найважливіших прийомів догляду за кімнатними рослинами.
Розрізняють три види пересадки рослин:
Також для пересадки рослини потрібен добрий дренаж. Це такий собі пухкий шар на дні квіткового горщика. Він необхідний для видалення зайвої вологи з ґрунту. Без дренажного шару коріння може загнивати, що призведе до загибелі рослини.
А скажіть-но мені будь ласка, навіщо розмножувати рослини? Якими способами розмножуються кімнатні рослини? Який спосіб використовують найчастіше? Зараз ми з вами спробуємо пересадити рослину, а паралельно ми зріжемо живці для подальшого розмноження.
Пропонується вирішити проблему – як розмножувати колеус, традесканцію, гібіскус? Учні пропонують різні способи розмноження кімнатних рослин (діленням, насінням, листками, частинами рослин і т.д.). Сьогодні на уроці ми будемо не тільки пересаджувати, а й розмножувати кімнатні рослини способом живцювання та правильно доглядати за ними.
Демонстрація пересадки рослини.
Ви уважно спостерігали, як я проводила пересадку рослинки, тому пропоную вам самостійно провести пересадку інших рослин.
ІІІ. Основний етап: практична робота.
Перегляд фільму «Живцювання кімнатних рослин».
Спосіб розмноження стебловими живцями – один з найбільш поширених серед квітникарів. Різні рослини вимагають різного живцювання: одним для укорінення досить бути опущеним в банку з водою; іншим потрібен родючий ґрунт.
Після пояснення нового матеріалу дітлахам пропонується з метою закріплення провести практичну роботу з пересадки та розмноження кімнатних рослин.
Перед проведенням практичної роботи проводиться інструктаж щодо техніки безпеки. Дітям пропонується одягнути гумові рукавички.
Практична робота проводиться під індивідуальним контролем керівника гуртка. Діти працюють у парах.
Давайте пересадимо свої рослини. Діємо за наступною схемою:
Поки пересаджена рослинка «п’є» воду. Проводимо посадку уже вкорінених живців каланхое. Проводимо за таким алгоритмом.
Після проведення практичної роботи діти приводять у порядок свої робочі місця, миють руки з милом. Педагог хвалить гуртківців за виконану роботу.
ІV. Підведення підсумків. Рефлексія.
Гуртківцям пропонується розставити операції по пересадці рослин у потрібному порядку.
Пересадка рослин (розставити цифри у потрібному порядку):
Рефлексія.
Дітям надається 3 жетони різних кольорів: червоний, жовтий та зелений. По закінченню заняття дитина повинна обрати один жетон відповідного кольору: червоний – заняття не сподобалось; жовтий – не зовсім сподобалось; зелений – сподобалось.