Тема:Площі плоских фігур
Мета:освітня: відтворити та узагальнити основні поняття з теми, сприяти засвоєнню системи знань, вдосконалювати вміння розв'язувати задачі;
розвивальна: розвивати пам'ять, логічне та дивергентне мислення, комунікативні здібності учнів;
виховна: стимулювати розвиток творчих здібностей учнів, формувати здатність до наукових узагальнень, до систематизації.
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок учнів.
Розробка уроку геометрії в 9 класі на тему: «Площі плоских фігур»
Тема:Площі плоских фігур
Мета:освітня: відтворити та узагальнити основні поняття з теми, сприяти засвоєнню системи знань, вдосконалювати вміння розв’язувати задачі;
розвивальна: розвивати пам’ять, логічне та дивергентне мислення, комунікативні здібності учнів;
виховна: стимулювати розвиток творчих здібностей учнів, формувати здатність до наукових узагальнень, до систематизації.
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок учнів.
Обладнання: таблиці, картки з формулами, талони самоконтролю, роздатковий матеріал, презентація, мультимедійна дошка.
Очікувані результати:
Після уроку учні зможуть:
Епіграф:
Можна й потрібно для задач брати приклади з довкілля.
Н.К. Крупська
Хід уроку
Учитель вітається з учнями, перевіряє їх готовність до уроку. Учні підписують талони самоконтролю.
Розповідь вчителя супроводжується презентацією.
Ви знаєте, що геометрія виникла з потреб людини у Стародавньому Єгипті, тому вона завжди мала численні практичні застосування. Основними споживачами геометрії були землеміри, ремісники, будівельники, художники. Землемірам потрібні були правила вимірювання ділянок землі, будівельники креслили план споруди, ремісникам потрібні були поняття про геометричні фігури та форми, про об’єми геометричних тіл. Неможливо без знань геометрії і в наш час.
Пропоную вам «створити» дві будівельні компанії. Я буду замовником,тому оголошую тендер на будівництво Будинку відпочинку на березі сільського ставка. Ваша мета на уроці – вигратицей тендер. Підкреслюю, що ви самостійно будете виконувати облік своєї роботи.
Перед тим як будувати Будинок відпочинку, його потрібно гарно спроектувати. На опорному плакаті схематично зображені елементи будівлі, вам потрібно прикріпити картки з формулами для обчислення площ під відповідними елементами. (Правильна відповідь 0,5 бала).
Опорний плакат
S=S=ah;
S=abS=
S=ab; S=a2;
S= S=;
S=πr2; S=
S= S=
S=; S=pr.
Проектувальні роботи продовжуються.
Інтерактивна вправа «Утвори пару».
На мультимедійну дошку проектуються геометричні фігури і формули обчислення площ. Учні повинні утворити пару: геометрична фігура й формула, за допомогою якої обчислюється площа поданої фігури.
4) 5) 6) 7)
4) S=ah; 5) S=a2; 6) S=ab; 7) S=ah.
На мультимедійну дошку проектується відповідь для самоперевірки.
(1;6), (2;1), (3;2), (4;7), (5;3), (6;4), (7;5).
Задача 1. Знайти площу клумби, що має форму ромба, якщо відстань між протилежними її вершинами відповідно дорівнює 4 м і 6 м.
Розв’язання.
S====12(м2)
Відповідь: 12м2
Задача 2. Зал має форму правильного трикутника зі стороною 6м. Яка площа підлоги?
Розв’язання.
22)
Відповідь:9м2
Задача 3. Периметр квадратної кімнати 36 м. Скільки квадратних метрів коврового покриття потрібно придбати?
Розв’язання.
Р=36м,
Р=4а,
РH 4а=36, a=,
a=9.
S=a2=92=81(м2).
Відповідь: 81м2
Задача 4. Площа зала 96м2. Зал має форму паралелограма, одна сторона якого 12м. Знайти висоту цього зала.
Розв’язання.
S=aha ,
12×ha=96,
ha=,
12м ha=8(м).
Відповідь: 8м
Задача. Треба замостити хол розміром 5,5м×8м паркетними плитками, які мають форму прямокутних трикутників і рівнобедрених трапецій. Скільки й яких плиток потрібно для цього, якщо трикутних плиток має бути мінімальна кількість. Розміри плиток дано на малюнку.
20см
15см 50 см
Розв’язання. Sхол.=5,5×8=44(м2)
Площа плитки за формою трапеції S=×20=0,07(м2)
Площа плитки трикутної форми S==0,015(м2)
Вкладаємо плитку як вказано на малюнку
5,5м:0,5м=11 штук плиток у вигляді трапеції потрібно для кожного ряду,
0,2м×11=2,2м , 5,5м- 2,2м=3,3м,
3,3м:0,15м=22 плитки трикутної форми потрібно для кожного ряду.
Рядів має бути 40 (8м:0,2м=40)
Отже потрібно 11×40=440 штук плиток у вигляді трапеції, та 22×40=880 штук плиток трикутної форми.
Аркуш-практикум
Варіант 1.
1. Знайти площу круга, радіус якого 2см (1 бал).
а) 4πсм2; б) 0,04πсм2; в) 40πсм2.
2. Знайти площу прямокутного трикутника, гіпотенуза якого дорівнює 20см, а один з катетів 12см (2 бали).
а) 96см2; б) 120см2; в) 60см2.
3. Діагоналі ромба відносяться як 3:4, а його сторона дорівнює 25см. Обчисліть площу ромба (3 бали).
а) 300см2; б) 600см2; в) 900см2.
Варіант 2.
1. Знайти площу півкруга, якщо радіус круга дорівнює 2см (1 бал).
а) 4πсм2; б) 2πсм2; в)см2.
2. Знайти площу квадрата, діагональ якого дорівнює 6см (2 бали).
а) 36см2; б) 18см2; в) 6см2.
3. Висота прямокутного трикутника, проведена на гіпотенузу, ділить її на відрізки 16см і 9см. Обчисліть площу трикутника (3 бали).
а) 150см2; б) 75см2; в) 6см2.
Учні розв’язують задачі із аркуша-практикума (10 -12 хвилин) з наступною перевіркою.
Правильні відповіді
|
1 |
2 |
3. |
Варіант 1 |
а) 4πсм2 |
а) 96см2 |
б) 600см2 |
Варіант 2 |
б) 2πсм2 |
б) 18см2 |
а) 150см2 |
Розв’язок задач
Варіант 1.
1.2π=4π (cм2).
Відповідь: 4π cм2.
2. А АВ=20см, АС=12см,
За наслідком з теореми Піфагора
ВС
(см2).
Відповідь: 96см2
3.
ВD:AC=3:4, AB=25см.
SABCD=
BD:AC=3:4, BO:AO=1,5:2, (оскільки діагоналі ромба точкою перетину діляться навпіл).
Нехай х – коефіцієнтпропорційності, тоді ВО=1,5х см, АО=2х см. Трикутник АВО прямокутний, тоді за теоремою Піфагора маємо
ВО2+АО2=АВ2,
2,25х2+4х2=625,
6,25х2=625,
х2=100,
х=±,
х=10.
ВО=15 см, BD=30 см, АО=20 см, АС=40 см.
SABCD==600 (см2)
Відповідь: 600 см2.
Варіант 2.
1. S=r2=×4=2π (см2).
Відповідь: 2πсм2.
2. AC=6 см,
Трикутник ADC- прямокутний AD=DC=x см
За теоремою Піфагора
2х2=36,
x2=18,
SABCD=AD2=18(см2).
Відповідь: 18см2
3. ВD=16см, DA=9см,
,
AB=AD+DB=25 (см),
СD===
(висота прямокутного трикутника, проведена до гіпотенузи, є середнім пропорційним відрізків, на які ця висота ділить гіпотенузу)
(cм2).
Відповідь: 150 см2.
Підраховується кількість набраних балів. Визначається команда-переможець. Члени цієї групи отримують бонус – 2бали.
Проводиться рефлексія.
Інтерактивна вправа «SMILY». Учитель вивішує плакат з таблицею. Учні позначають відповідь на запитання однією точкою. Учитель ставить три запитання:
|
Тема |
Матеріал |
Атмосфера |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Учні прикріплюють кнопки або стікери.
Задача.Згідно до санітарних норм у житловому приміщенні площа вікон має складати не менш, ніж 20% від площі підлоги. Перевірте виконання санітарних норм у вашому помешканні.
Дякую вас за урок. Залишаю вам напам’ять у щоденник частку свого серця (учитель дає учням маленькі серця-сувеніри).
Талон самоконтролю
П.І. учня |
|
Знання формул |
|
Усна робота. Розв’язок задач за готовим малюнком |
|
Робота в групах. Творча задача |
|
Тестування |
|
Всього |
|
|