Тема : Григір Тютюнник. Загальний огляд життя і творчості. Особливості художнього світу. Новела «Три зозулі з поклоном»
Тип: нестандартний, урок-зізнання.
Мета заняття:
-Розкрити глибину «повної болю» і любові до людини душі Григора Тютюнника, дати загальну характеристику стилю письменника; розглянути новели, зокрема, «Три зозулі з поклоном», її зміст, образи, символічність.
Розвивати навички визначення теми твору, його жанру, аналізу образів, особливостей композиції, робити висновки з почутого і прочитаного.
Виховувати кращі моральні якості, усвідомлення потреби в загальнолюдських цінностях (совість, вимогливість до себе, любов, толерантність, повага до почуттів іншої людини тощо), спонукати здобувачів освіти замислитися над змістом власного життя, над власними життєвими цінностями.
Методи і прийоми:
Г. Тютюнника та новели «Сойчине крило» І. Франка (із застосуванням методу «Кола Венна») (група)
Словник заняття: новела, компаративний підхід, художня деталь.
Забезпечення заняття:
Виставка творів Г. Тютюнника;
Аудіозаписи «П’єса» (М. Скорик), «Daviol’s Song» (Kai Warner);
Демонстраційний матеріал на слайдах мультимедійної презентації;
Мультимедійний проектор, ноутбук;
Роздатковий матеріал: імітація листка зі щоденника Г. Тютюнника, схема-модуль.
І. Організаційний момент.
Привітання, облік присутніх.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Актуалізація суб’єктного досвіду.
Оголошення теми і мети заняття.
Цілевизначення і планування діяльності.
Звернення уваги на епіграф заняття.
- Скажіть, будь ласка, чи знаєте ви, що означає освідчитися у чомусь, у чому можна освідчитися?
- Кому можна зробити таке освідчення?
- А чи часто вам доводилося освідчуватися у своїх почуттях мамі, татові, другові?
- Скажіть, у чому можна зізнатися?
- А що спільне між зізнанням і освідченням?
Мені здається, що це завжди одкровення, вияв найсокровенніших почуттів, і далеко не кожний здатний на це. А розпитую вас про це тому, що сьогоднішній урок постав у моїй уяві як урок-зізнання, урок- освідчення...
(студенти записують тему заняття)
Дуже сподіваюся на те, що на уроці ви розкриєте усю глибину «повної болю» і любові до людини душі Григора Тютюнника; удосконалите уміння аналізувати художні твори і розкриєте коло проблем, підняті у них; хай ваші думки про письменника та його героїв стануть тими зізнаннями, освідченнями, у яких ви відкриєтеся як особистості. Цього я чекаю від нашої з вами роботи. А чого від нашого уроку чекаєте ви?
Сподіваюсь, що наші очікування справдяться, принаймні для цього вами проведена випереджувальна робота: ви ознайомилися з автобіографією
Г. Тютюнника, щоденниковими записами, прочитали новели, частина з вас працювала групами, частина - за індивідуальним завданням.
Епіграфом до нашого уроку стануть слова самого Гр. Тютюнника:
Немає загадки таланту. Є вічна
загадка любові.
Гр. Тютюнник
Постановка проблемного запитання:
У чому ж загадка таланту Г. Тютюнника?
ІІІ. Сприйняття та засвоєння студентами навчального матеріалу.
Евристична бесіда з біографії та творчості Г. Тютюнника з актуалізацією опорних знань
Викладач: Після служби на флоті, у вересні 1955 року, Григір поїхав одразу до брата. Вони були рідними по батькові, тому не бачилися майже 9 років. Григір вирішив вразити і земляків, і брата, відомого на той час львівського письменника Григорія Тютюнника, автора роману «Вир», тож вдягнув хвацький бушлат і безкозирку.
(відеоролик про зустріч братів)
У становленні Григора як особистості і письменника (перші оповідання Григір писав російською мовою, листувався теж) – чимала заслуга старшого брата. І те, що Григір перейшов на українську – теж від брата, який у листі обережно написав: «Як же ти писатимеш про українців не їхньою мовою, як виразиш їхню душу не через їхню мову, а отже душу?» Ці слова Григір вважав заповітом Тютюнника-старшого (слайд).
◙ Як ви зрозуміли, на які роки припадає становлення Тютюнника як письменника? ( Це 60-і роки ХХ століття)
◙ Пригадайте, що ви знаєте про цей період? (слайд)
Викладач: Саме в цей час літературні журнали друкують оповідання Тютюнника.
(1966 рік, «Зав’язь»)
- Про його талант скоро почали говорити усі, бо надто вирізнявся. Постать митця була яскрава, колоритна.
(слайд)
Викладач: Любив оживлювати епізоди своїх майбутніх творів, робив це артистично і дотепно. Любив товариство, легко сходився з людьми. Завжди жив по совісті, вимагав того ж від інших. Тютюнник належав до тих письменників, які в часи хрущовської відлиги були нещадними до фальші, сприяли реабілітації літератури, поверненню їй доброго імені. Проте з початком застою з’явився потік поверхової літератури «соцреалізму». Тож багатьом письменникам не міг подарувати їхньої легковажності стосовно слова, відступництва від правди. Усе бачене й пережите він прагнув правдиво, природно переплавляти в художнє слово; зображав життя, яке знав достеменно і яке, крім нього, ніхто б так не зобразив.
Викладач: Слово творчій групі 1 (огляд і коментар новели «Син приїхав» у формі інтерв’ю, яке читачі-студенти узяли у героя твору Павла Дзякуна)
(коментування відповідних записів)
Викладач: Зараз звернімо до себе Тютюнникові слова і зізнаймося кожен собі, чи не про нас вони? Зізнаймося, чи часто ми зупиняємося, щоб розгледіти навколо себе красу життя чи відчути людську печаль?
Отже, письменникове «люди, схаменіться» - це ж до нас із вами.
Письменник завжди схилявся перед красою світу, прагнув до любові й гармонії в усьому: у взаєминах між людьми, у ставленні до роботи, до природи, а коли не знаходив цього, глибоко страждав і готовий був боротися проти людської байдужості, духовного убозтва. Це і ставало темою багатьох його творів. Та хоч би з якого боку ми підходили до прози Тютюнника, її лейтмотивом є те найсвітліше, що є в людській душі.
Викладач: Слово творчій групі 2 (огляд і коментар новели «Дивак» у формі читання у ролях вибраних уривків)
Викладач: Настав ще один момент зізнання: чи ще живе у кожному з нас отой Олесь – чиста душею дитина, задивлена у світ добрими очима, яка серцем відчуває усе живе, відгукується на людську доброту? Захищайте це у собі, розвивайте оте неповторне, що відрізняє вас з-поміж інших. І вмійте толерантно, бережливо ставитися до тих, хто має вразливу незахищену душу.
У ліричних оповіданнях Тютюнник засобами психологічного письма передавав ледве вловимі внутрішні стани молодої людини, особливо ті, коли тільки-но народжується велике почуття. Про яку новелу, прочитану вами, зараз доречно згадати? («Зав’язь»).
Викладач: Яким чином автор передав глибину почуттів?
(коментар творчої групи3 за слайдом-схемою) (Додаток 1)
Викладач: Герої «Зав’язі» - ваші ровесники, і хтось із вас, напевне, вже відчув зародження перших почуттів. Зробіть подумки зізнання: чи було воно так само чистим, чи поставилися до нього так само бережливо.
Прозаїк, як ви пам’ятаєте ще зі школи, свої твори населив великою кількістю дітлахів і сподівався, що з них виростуть добротворці, котрі рятуватимуть світ від зла і бездуховності. А офіційна критика звинувачувала письменника в «очорненні світлої, радісної дійсності». Режим не сприймав правди про реальне життя, справжні, невигадані історії, засуджував будь-які відхилення від прийнятих правил прикрашання дійсності.. «На кожного Авеля по три Каїни», - так говорив Григір про тогочасну атмосферу в Україні, бачачи жахливу прірву між словом і ділом.
(коментування відповідних записів)
◙ Доречно буде пригадати з роману Ліни Костенко «Маруся Чурай» слова, сказані Марусі мандрівним дяком шляхом до прощі про небайдужу людину.
Хто пригадає їх (вони стали афоризмом)?
(«Воно як маєш серце не з льодини, розп’яття – доля кожної людини»).
А тим часом із-під його пера з’являлися самобутні перлини про земне буття рідних йому українців.
Що ви запам’ятали з літературного доробку письменника?
(слайд)
Викладач: Серед доробку Тютюнника бачите переклад творів Василя Шукшина.
◙ Пригадайте, у зв’язку з якою темою зі світової літератури ми згадували його ім’я? (слайд)
Давнє гоніння партійних ідеологів стало ще лютішим і нещаднішим, коли опальний український письменник поїхав на похорон до не менш опального російського. Серед тих, хто оточував письменника, було багато заздрісників, нездар, що ставали лауреатами різних премій. Ті, кому заважав, підштовхували до прірви, не забуваючи принижувати. Друзі не завжди наважувалися стати на його захист, хоч розуміли місце і роль Тютюнника в літературі.
Чи розумів письменник, що гине?
Знайдіть серед щоденникових записів підтвердження або спростування цього.
(коментування відповідних записів)
(Нагородили республіканською премією імені Лесі Українки)
Непоправне сталося у ніч на 7 березня 1980 року. Не змігши подолати депресії, Григір Тютюнник зробив фатальний крок у вічність.
(композиція, підготовлена творчою групою 4 :
вірші О. Шарварка та І. Драча, присвячені пам’яті Г. Тютюнника
під звуки «П’єси» М. Скорика )
Актуалізація опорних знань:
◙ Пригадаємо, які риси характерні для новели як малого прозового жанру? (динамічність сюжету, несподіваний фінал, емоційна насиченість, поглиблений психологізм...)
◙ Пригадаймо, кому з письменників-новелістів початку ХХ століття батько висловив подібну пораду: «Василю, не пиши так страшно, бо вмреш!», і про нього ж сказано: писав коротко і страшно. (Василь Стефаник).
◙ Пригадаємо майстра новели – представника покоління Розстріляного відродження (Григорій Косинка). Які риси творчої манери притаманні йому?
◙ У чому ж неповторність і своєрідність таланту Григора Тютюнника-майстра новели (а саме так називають його)? Надамо слово ще одній творчій групі.
Повідомлення групи «літературознавців», систематизоване і узагальнене схематично. (Додаток 2)
Викладач:
Про Григора Михайловича та його твори написано багато досліджень, та, мабуть, ніколи не зменшиться захоплення і подив, як на кількох сторінках сказати про життя, про свій час, вмістити думки і образи цілого роману, як у краплині відобразити світ. І на наступному етапі нашого заняття ми спробуємо підійти до розгадки феномену через художній світ однієї з найкращих новел «Три зозулі з поклоном».
Наше завдання полягатиме у тому, щоб знайти у творі ті особливості, які було зазначено. Працюємо за модулем, який є у кожного з вас і який ви повинні заповнювати у процесі обговорення.
Повідомлення про історію створення новели.
Історія, описана в новелі, народжена самим життям. Тютюнник у щоденнику записав: «Я виношую образ жінки, котра дуже любила мого батька. Коли у нас сталося нещастя, мама у горі кинулася саме до неї. Жінка та була набагато старша за маму, старша за батька. Але обоє, батько і мама, ніколи не посміли зневажити ту любов, велику і безвзаємну. Отож Марія пекла коржики, збирала все необхідне, бо мама ридала і побивалась. Удвох вони й поїхали розшукувати батька, не знаючи, що слід його загубився вже навіки... Ти подивись, яке благородство і краса двох жінок, самозреченість моєї тоді ще зовсім молодої мами... Мабуть, одна в цілім світі шукала підтримки у своєї суперниці, співчувала їй і жаліла... Якщо поталанить щось написати – воздам хвалу жінці і красі».
Так, а поштовхом до написання послужила така подія: 1976 року до Ірпінського будинку творчості завітав сліпий бандурист. Серед його пісень була одна – «Летіла зозуля та й стала кувати» - про вічне кохання, яке приносить страждання. Почувши її, Григір кинувся до кімнати писати.
Бесіда за змістом твору (із записуванням відомостей до таблиці- «модуля») (Додаток 3).
Яким же постає Михайло, у якого закохані дві жінки? З яких точок зору він розкривається? (З розповіді Софії і з останнього свого листа). Знайдіть у тексті і прочитайте, як Софія згадує чоловіка.
(посивів, руки не слухаються, сниться столярна робота)
( трагедія репресованих до сталінських таборів).
Творча група «дослідників» розкриває символічність образів новели:
-Ми з вами знаємо, що до пошуків відгадки у художньому творі спонукають символічні образи і деталі. Які образи і деталі у цій новелі можна назвати символічними?
(коментування за слайдом-схемою образів сосни, трьох зозуль)
- Подумайте, яку роль, яку вагу має така символічність образів, деталей?
Викладач:
Так, вони однаково красиві у тому, що несуть у світ Любов – любов-кохання, любов-прощення, любов-мовчання. Ту любов, без якої світ давно б зник і розчинився у німому просторі. Отак якось особливо, неповторно, щиро, невіддільно від правди життя написав про любов Григір Тютюнник, хоча про кохання написано за багато віків стільки, що, здається, нічого нового вже й не скажеш.
У художній літературі знаходимо співзвучність настроїв, мотивів, викликаних вічною темою кохання.
Поетична хвилина. Вірш Л. Костенко як співзвучність мотиву кохання.
(декламація у супроводі «Daviol’s Song»)
Очікувана відповідь:
- (Їхнє кохання однаково не просить нічого взамін, воно на духовному рівні)
Запитання до студентки-декламатора:
Представлення результатів компаративного аналізу новели «Три зозулі з поклоном» Г. Тютюнника та новели
«Сойчине крило» І. Франка (із застосуванням методу «кола Венна»).
(слайд)
ІV. Закріплення, узагальнення вивченого.
Викладач: Що ж, настав час на такій високій ноті зробити, можливо, найголовніше наприкінці нашого заняття - освідчитися або зізнатися у своїх почуттях до Григора Тютюнника, людини і митця. У своїх мініатюрах постарайтеся звернутися до епіграфа нашого заняття: Немає загадки таланту. Є вічна загадка любові.
(Студенти пишуть і читають мініатюри)
VІ. Оцінювання роботи студентів на уроці.
Домашнє завдання: закінчити заповнення модуля; *скласти сенкан або даймонд за образами новели «Три зозулі з поклоном».
Використана література:
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3
Додаток 3
Таблиця-модуль (у форматі А4) Прізвище, ім’я _______________________
Особливості композиції і сюжету
|
Вибір точки зору |
Роль деталі в розкритті образів і проблем |
Символічність образів |
||
|
|
|
Батькова сосна |
Три зозулі |
Інші
|
|
|
|
|||
Образ Марфи
|
Образ Софії
|
Образ Михайла
|
|||
Спільні риси (духовний світ):
|
Повчальність: |
Додаток 4 «Художня деталь і образ-символ»
Додаток 5. Зразки творчої роботи студентів
Шановний Григоре Михайловичу!
Я сьогодні на занятті відкрила для себе Людину з великої літери. Так, це Вас. І хочу освідчитися у величезній вдячності за ваше страдницьке життя, за твори, які не залишають байдужими. Мені, чесно, шкода, що люди так і не навчилися жити за тими принципами, які сповідували Ви і в житті, і у своїх творах. Я для себе узяла з них багато корисного. Надіюся, що хоча б мої одногрупники після цього уроку зроблять для себе якісь висновки.
З повагою Ірина С.
Мені дуже шкода, що саме так обірвалося Ваше життя. Так, мабуть, підказало серце. Але я Вас зрозуміла: важко було жити і творити в тих умовах. Звичайно, усе було б набагато простіше, якби Ви відмовилися від своїх життєвих і творчих принципів. А ще хочу сказати, що із Ваших творів зрозуміло, що Ви дуже любили людей. І Ваш талант - це просто вираз цієї любові. На це здатний далеко не кожний. Ясно, чому у Вас було багато заздрісників і чому офіційна критика забороняла Ваші твори.
Із вдячністю до Вас Наталка Б.
У новелі «Три зозулі з поклоном» Ви розповіли про своїх батьків. Вони духовно красиві люди. У них не могла не народитися дитина з поетичною душею, дитина, якій передалася здатність любити людей, співчувати їм, з повагою ставитися до їхніх почуттів. Ви – син своїх батьків. Я вдячний Вам, що з нами є Ваші твори, які учать нас правді і красі.
Олег Л.
Мене дуже схвилювали події, описані у новелі «Три зозулі з поклоном». Ця історія Вашої сім’ї показала, що значить любити по-справжньому і що означає вислів «краса почуттів». Мені дуже б хотілося зустріти у житті справжнє кохання !
Наталка Т.
Шановний Григоре Михайловичу, хочу зізнатися, що спочатку, коли прочитала новелу «Три зозулі з поклоном,» я не була така схвильована, як зараз, коли на уроці обговорили Вашу біографію, розглянули образи новели, їх символічний смисл. Тепер мені стало багато чого зрозумілим. Я зрозуміла, що справжня любов існує, тільки приходить не до всіх, а лише до красивих душею людей. Ваші твори пояснюють, що означає бути людиною з красивою душею. Вам це вдалося, адже Ви сам – красивий душею, здатний любити. У цьому Ваш талант.
Вдячна Вам Ірина Р.