Тема уроку: Голодомор мовою документів, свідчень,чисел. Розкуркулення і насильницька колективізація, Опір селянства. Голодомор 1932-1933р.р. – геноцид Українського народу.
Мета уроку:
Очікувані результати.
Після цього уроку ви навчитесь особисто :
- аналізувати причини, передумови, масштаби та наслідки Голодомору1932-1933 років в Україні;
- висловлювати і аргументувати власні судження щодо порушення прав людини в умовах тоталітарного режиму;
- обстоювати правову оцінку Голодомору 1932-1933 років в Україні як геноциду українського народу;
- використовувати карту як джерело інформації про регіони Голодомору 1932-1933 років в Україні ;
- пояснювати та застосовувати поняття: Голодомор; геноцид;колективізація, розкуркулення; хлібозаготівлі; «чорна дошка;
- розкривати сутність поданих історичних та нормативно-правових документів,спогадів свідків;
- застосовувати здобуті знання та навички з теми у нестандартних умовах.
- удосконалити навички використання комп’ютера для пошуку та опрацювання інформації.
Поняття:Голодомор;геноцид;«Закон про п′ять колосків», колективізація, розкуркулення; хлібозаготівлі; «чорна дошка».
Тип уроку: Комбінований. Практичне заняття.
Обладнання: Проектор, ноутбук, ілюстрації, презентації, історичні документи, записи очевидців, відеоматеріали, карта «Голодомор 1932-1933р.р. в Україні»
План уроку:
Хід уроку:
Епіграфи уроку:
Жить стало лучше …а он де під тином
Жить стало веселе! опухла дитина, голоднеє мре..
И.В. Сталин Т.Г.Шевченко
І. Організаційний момент. Перевірка готовності учнів до уроку. ІІ. Мотивація навчальної діяльності. **** Виходить Жінка – Пам'ять, в руках у неї горить свіча. Жінка – Пам'ять: Народе мій!Пам′ять знову відродилась, Прийшла з остогидлого життя, Щоб свічкою новою запалала Душа, зірвавши пута забуття. В молитвах всіх померлих пригадаю, Живим у Бога буду щедрості просити, Воскресне дух! Я всіх вас заклинаю Людської пам′яті свічку запалити. (запалює січку) Учитель: Ми сьогодні перегорнемо чи не найстрашнішу сторінку в історії нашого народу. І до 1932 року шлях українства був дорогою на голгофу. Але того, що пережила Україна у 20-30-х р. неможливо осягнути без жаху. Змовкли церковні дзвони, церкви стояли сплюндровані, релігійні служби заборонені, священники заарештовані. Одружувалися в ті роки мало, молоді не вінчалися, весіль не гуляли, пісень не співали, гостей не запрошували. Вперше з часів В. Великого людей ховали без панахиди, без священника, без хреста. А ховали багато, часто в загальній могилі. І найстрашніше, що не було стихійного лиха, не було тоді не війни, ні суші,ні потопу, ні моровиці. А була тільки зла воля одних людей проти інших. Діти, яку подію в курсі історії України ми будемо сьогодні вивчати на уроці. (Відповіді учнів) запис у зошиті Учитель: На сьогоднішньому уроці ми повинні замислитися, що відбувалося в Україні на поч..20-30-х р., що призвело до глобальної трагедії, чи були об’єктивні причини, що робили неминучою смерть мільйонів людей з українського села 30-40-х років ХХст. Мета уроку, Очікувані результати: ІІ. Оголошення теми, мети, очікуваних результатів. Епіграф уроку Вчитель: Зверніть увагу на ці слова,що належать людям антиподам, добре відомим в історії. Геніальний поет Т. Шевченко правдиво розкрив усю трагічність людського життя за кріпацтва. Проте ці рядки виявилися пророчими для ХХ ст.. У «розквіті» соціалістичного будівництва в країні тиран Сталін проголосив це фальшиве гасло,тоді коли привід голоду вже навис над українським народом. ІІІ. Актуалізація опорних знань: Учитель:Протягом уроку нашим помічником буде підручник. Для більшої продуктивної роботи на уроці давайте пригадаємо, що ви вже знаєте про становище українських земель у 20-30-х р. ХХ ст. Я пропоную вам Вправу «Мозковий штурм»
Учитель: Модернізація радянської держави, яку готувало комуністичне керівництво для своїх громадян, стосувалася не лише промисловості, а й сільського господарства, яке повинне було стати джерельною базою для проведення запланованих змін. Радянська влада передавши землю в користування селянам, сподівалася, що селяни підтримують індустріалізацію. Кошти від реалізації зерна виробленого аграрним сектором хотіли спрямовувати на закупівлю технічного обладнання. Окрім того село стало постачальником технічної сировини, продуктів харчування, сировинною базою харчової, легкої промисловості, робочою силою для індустріальних новобудов. Давайте прослідкуємо, як на справді це все відбувалося. Вчитель:У ході Фронтальної бесіди з′ясуємо деякі поняття та питання:
ІУ. Мотивація навчальної діяльності. Учитель: У 30-ті роки ХХ ст.. український народ змушений був пройти через знущання з боку влади, відчуття постійного страху і голоду. А починається все із згортання НЕПу, введення індустріалізації, колективізації. Щоб відшукати кошти селян примушували вступати до колгоспів, здавати хліб державі. Сьогодні на уроці ми продовжимо роботу в групах. Оскільки у нас урок комбінований з елементами практичного заняття, то кожна група отримувала випереджаюче завдання для опрацювання та дослідження причин, масштабів, наслідків Голодомору 1932-1933 років в Україні для українського народу, умов життя українського селянства в ті жахливі часи. Учитель: Я пропоную вам переглянути Відео. І з′ясувати де які поняття Учитель: На вашу думку Що таке голод? **Як ви вважаєте Чому голод 1932-1933р.р. називають Голодомором 1932-1933 років в Україні? **У чому неоднорідність цього явища, які емоції у вас викликає цей термін? Y. Вивчення нового матеріалу. Вчитель: Ми розпочинаємо нашу роботу за планом уроку: План уроку: 1. Причини і передумови Голодомору 1932-1933р.р. в Україні 2. Початок голоду. «Закон про п′ять колосків». 3. Масштаби і наслідки Голодомору 1932-1933р.р. в Україні. Для підведення підсумків роботи у групах я вам пропоную застосувати технологію: «Скетчноутінг «Скетчноутінг – це спосіб фіксування інформації не записувати 100% почутого або прочитаного тексту, а навпаки виділяти з опрацьованої інформації тільки саму суть: миттєво фіксувати на папері(короткий запис - малюнок). Скетчі одночасно активізують ваші візуальні і вербальні режими України. Вчитель: Розглядаємо перше питання. 1.Причини і передумови Голодомору 1932-1933р.р.в Україні.
…У той рік і гілля, і коріння - Все трощив буревій навкруги… І стоїть ще й тепер Україна, Як скорботна німа край могил… Учитель:Група Політиків досліджувала на основі копій документів, Постанов ЦК КП(б), Законів періоду 20-30-х років в Україні - визначала передумови, причини та дії радянського керівництва, що призвели до погіршення ситуації на Україні. Вчитель: За розповіддю групи «Політиків» вам необхідно розпочати роботу над таблицею:«Причини та наслідки Голодомору 1932-1933р. в Україні». Спочатку записуємо - Причини
Вчитель: Назвіть будь ласка Причини Голодомору 1932-1933р. в Україні. Охарактеризуйте «Закон про п′ять колосків». Вчитель:Інформація про голод, що вже розпочався на Україні, була відома вищому партійному керівництву (Сталіну). Але замість того,щоб рятувати селян, держава посилила тиск на них. Переходимо до третього питання: Масштаби і наслідки Голодомору 1932-1933р.р. в Україні. …В синьому Босфорі Пливли на Україну кораблі То хліб з Канади - від братів по крові Та гримнуло з північної імли: - Вертайтеся, поки живі – здорові. Який там голод? Звідки ви взяли? Учитель: Група Істориків працювали з історичною карту «Географія Голодомору 1932-1933р.р.в Україні визначали найбільш постраждалі регіони та масштаби. Вчитель: А як ви зрозуміли, що таке «чорна дошка»? Таким чином проти українського народу велася справді війна, нерівна, людоморська; вирішено було голодом виморити його, винищити розбратом, ворожнечею,зруйнувати спільність людську фізично і духовно. На підвіконні палахтить Скорботи полум’я священне – То свічка пам′яті горить З всіх безвинно убієнних …
Вчитель:Група Психологів збирали свідчення очевидців цих жахливих подій Синельниківщини, Дніпропетровщини, визначали загальні настрої. Я надаю їм слово. Вчитель: Ми переконалися,що не тільки наші учні вивчають цю сторінку життя українського народу, але інші навчальні заклади міста досліджують факти минулого. Учитель: З метою поширення інформації про події 1932-1933 років в Україні група Журналістів на основі опрацьованих матеріалів складали статтю для газети «Синельникове» про наслідки Голодомору 1932-1933р. в Україні. Надаємо їм слово. Вчитель:Дослідивши трагічну сторінку життя українського народу, давайте визначимо наслідки Голодомору 1932-1933р. в Україні. Повертаємося до таблиці.
Вчитель: Узагальнюючи матеріал уроку я надаю слово спікерам груп Перевірка виконання Вправи: «Скетчноутінг» Як можна назвати події 1932-1933 р. для українського народу? Я вдячна всім за роботу на уроці. YІ. Систематизація та узагальнення нових знань учнів. YІ. Підсумок уроку YІІ. Домашнє завдання Опрацювати текст параграфа 23 підручника; написати есе на тему «Чорна сповідь моєї Вітчизни Учитель: Багатостраждальний український народ заслуговує і шани, і поваги. Сьогодні ми прагнули чесно прочитати одну з трагічних сторінок його історії. Адже тільки з урахуванням минулого ми можемо йти у майбутнє. Хай горить поминальна свіча. *** Пісня «Свіча» |
І.Звучить Реквієм на фоні музики – Ситниченко А.
Робота у зошитах: 2- тема уроку:
3- мета уроку; 4-очікувані результати; 5-епіграф уроку;
6- «Мозковий штурм;
Слайд Індустріалізація
7.фронтальна бесіда
8-фрагмент відео.
9.Поняття-голод,голодомор
10.цитата
11.передумови, причини «Закон про п’ять колосків
12 таблиця
13. Цитата
14.карта Ситниченко; «Чорна дошка»
15. Цитата . Свіча.
16.відео-презентація
17.таблиця
18.Слайд про постанову -Геноцид
19.пісня «Свеча»
|