Розробка уроку із теми "Фінансове право"

Про матеріал
Цей урок формує знаня про фінансову системи країни як основний показник її життєзабезпечення. Проаналізувавши правову точки зору фінансової систему України ознайомимося з історією виникнення фінансової системи. Навчимося користуватися правовими актах та юридичною літературою і діяти згідно норм права у конкретних життєвих ситуаціях.
Перегляд файлу

Епіграф до уроку:

«Нажити  багато грошей – хоробрість;

зберегти їх – мудрість,

а вміло витрачати - мистецтво».

Б. Авербах

 

Тема: Фінансове право України

Мета:

Навчальна

Формувати знань про фінансову системи країни як основний показник її життєзабезпечення Проаналізувати із правової точки зору фінансову систему України;ознайомитися з історією виникнення фінансової системи; навчитися користуватися правовими актах та юридичною літературою і діяти згідно норм права у конкретних життєвих ситуаціях.

Розвиваюча

Розвивати систему знань про сучасну державу та її фінансову частину і право; усвідомлювати роль людини в системі фінансових відносин; розвивати здатність здійснювати самостійний вибір.

Виховна

Виховувати повагу до законодавства нашої держави; повагу до державної символіки, переконання в необхідності суворого дотримання закону.

Обладнання: дошка, крейда, презинтація

Тип уроку: комбінований

 

 

Очікувані результати:

Учень (учениця):

  • дає визначення фінансового права,  системи оподаткування, загальну характеристику податків і зборів;
  • називає основні   інститути фінансового права та джерела,  платників податків та їхні права і обов’язки;
  • пояснює, що таке бюджетна система України;
  • розкриває особливості відповідальності за порушення фінансового законодавства.
    • Проблемне запитання:

Чи можуть функції держави бути здійснені без фінансового забезпечення?

Форма прямокутник

Усі учні сідають за одним великим столом прямокутним, така форма забезпечує зоровий контакт між більшістю учнів.

Aсоціативний кущ

ГАЛУЗІ ПРАВА

АДМІНІСТРАТИВНЕ ПРАВО

ЕКОЛОГІЧНЕ ПРАВО

КРИМІНАЛЬНЕ ПРАВО

ЦИВІЛЬНЕ ПРАВО

СПАДКОВЕ ПРАВО

СІМЕЙНЕ ПРАВО

ЗЕМЕЛЬНЕ ПРАВО

ФІНАНСОВЕ ПРАВО

 

Хід  уроку

І.      Організаційни момент

ІІ.    Актуалізація опорних знань і вміь учнів

Метод «Прес»

Запитання

  1. Дайте визначення місцевого самоврядування.
  2. Назвіть загальні принципи місцевого самоврядування.
  3. Назвіть систему місцевого самоврядування
  4. Бесіда.
  5. 1.Учитель пропонує учням пригадати визначення функцій держави (орієнтовна відповідь: Функції держави – це основні напрями діяльності держави, які розкривають її соціальну сутність і призначення в суспільстві).
  1. 2. Доцільно згадати види функцій держави за сферами суспільного життя (орієнтовна відповідь: економічні, політичні, ідеологічні, фінансові тощо).

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Фінанси – це сукупність відносин, що мають розподільчий характер і опосередковуються через доходи та видатки суб’єктів фінансових правовідносин, зокрема, через фізичних та юридичних осіб, державу, міжнародні фінансові організації тощо.

Метод « Навчаючись вчуся»

Зачитується історична довідка учнем з історії понять

 Термін «фінанси» походить від середньовічного лат. Finantia – грошовий платіж, сума, готівка, дохід. У ХІІІ- ХV ст. цей термін активно використовували в Італії, де існували міста – провідні європейські центри торгівлі та банківської справи. Згодом цей термін набув міжнародного значення – як поняття, пов’язане з системою грошових відносин, утворення грошових ресурсів, що їх держава мобілізує для виконання своїх політичних та економічних функцій.

Ознаки фінансів:
1. це грошові відносини;
2. це економічні відносини;
3. вартісний характер;
4. розподільчий характер;
5. опосередковуються через доходи та видатки.

Фінанси є об’єктом фінансової діяльності.

Робота над поняттями

Фінансова діяльність – це діяльність, яка проявляється у формуванні доходів та здійсненні витрат суб’єктами фінансових правовідносин.

Фінансові відносини – це відносини, що відображають рух вартості від одного суб’єкта до іншого і характеризують розподільчі, перерозподільчі та обмінні процеси і матеріально проявляються у грошових потоках.

Фінансова система України

Записати в зошити ст. .- 225

 

  1. Бюджетна система України.

Міні-лекція

Доцільно провести короткий історичний екскурс, що розкриває походження терміну «бюджет». У середні віки в Англії «бюджетом» називався шкіряний мішок з паперами і рахунками. Канцлер казначейства відкривав свій бюджет, мішок, і проголошував кошторис прогнозованих доходів та витрат на наступний рік; після закінчення фінансового року пояснював минулорічні результати фінансової діяльності. У кінці ХVІІІ ст. бюджетом став називатися документ, з розписаними доходами і видатками на наступний рік, який затверджувався парламентом.

Можливо (залежно від часу) коротко ознайомити учнів з історією державного бюджету України. Так, історія державного бюджету України бере початок у ХVІ ст., коли козаки, як учасники дипломатичних відносини з іноземними державами та, мали загальновійськову скарбницю. Доходи скарбниці складали доходи від рибного промислу, скотарства, полювання тощо. Видатки передбачалися на військове спорядження, укріплення, монастирі, утримання закладів для вояків похилого віку, дипломатичних місій тощо. У ХVІІ ст. Україна сплачувала значні суми царській імперії. 1 березня 1918 р. Центральна Рада УНР прийняла закон про введення національної валюти – гривні, були спроби створити власну бюджетну систему. Входження України до СРСР передбачало формування єдиного бюджету, до складу якого входили бюджети союзних республік.

Формування бюджетної системи незалежної України почалося з 1991 р., коли почалася і розробка бюджетного законодавства, прийнято Закон України «Про бюджетну систему України», що був чинним до 2001 р., коли був прийнятий Бюджетний кодекс України. Перший проект державного бюджету незалежна Україна склала тільки на 1992 р. 

З поняттям бюджетної системи учні самостійно ознайомлюються відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 2  Бюджетного кодексу України. «Бюджетна система – це сукупність державного бюджету і місцевих бюджетів, побудована з урахуванням економічних відносин, державного й адміністративно-територіального устроїв і врегульована нормами права».

Для полегшення засвоєння поняття бюджетної системи України учням пропонується розглянути схему «Бюджетна система України».

Завдання до схеми: охарактеризувати, з яких складових складається бюджетна система України?

 

Додаток 1

Структура державного бюджету

Метод «Синтезу думок»

Після об*єднання в групи й виконання завдання учні не роблять записи на дошці, а передають свої варіанти іншим групам. Ті доповнюють його своїми думками і обмінюються.

 

 Метод « Навчаючись вчуся»

Зачитується історична довідка учнем з історії понять

Міні-лекція

Доцільно провести короткий історичний екскурс, що розкриває походження терміну «бюджет». У середні віки в Англії «бюджетом» називався шкіряний мішок з паперами і рахунками. Канцлер казначейства відкривав свій бюджет, мішок, і проголошував кошторис прогнозованих доходів та витрат на наступний рік; після закінчення фінансового року пояснював минулорічні результати фінансової діяльності. У кінці ХVІІІ ст. бюджетом став називатися документ, з розписаними доходами і видатками на наступний рік, який затверджувався парламентом.

Можливо (залежно від часу) коротко ознайомити учнів з історією державного бюджету України. Так, історія державного бюджету України бере початок у ХVІ ст., коли козаки, як учасники дипломатичних відносини з іноземними державами та, мали загальновійськову скарбницю. Доходи скарбниці складали доходи від рибного промислу, скотарства, полювання тощо. Видатки передбачалися на військове спорядження, укріплення, монастирі, утримання закладів для вояків похилого віку, дипломатичних місій тощо. У ХVІІ ст. Україна сплачувала значні суми царській імперії. 1 березня 1918 р. Центральна Рада УНР прийняла закон про введення національної валюти – гривні, були спроби створити власну бюджетну систему. Входження України до СРСР передбачало формування єдиного бюджету, до складу якого входили бюджети союзних республік.

Формування бюджетної системи незалежної України почалося з 1991 р., коли почалася і розробка бюджетного законодавства, прийнято Закон України «Про бюджетну систему України», що був чинним до 2001 р., коли був прийнятий Бюджетний кодекс України. Перший проект державного бюджету незалежна Україна склала тільки на 1992 р. 

З поняттям бюджетної системи учні самостійно ознайомлюються відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 2  Бюджетного кодексу України. «Бюджетна система – це сукупність державного бюджету і місцевих бюджетів, побудована з урахуванням економічних відносин, державного й адміністративно-територіального устроїв і врегульована нормами права».

Для полегшення засвоєння поняття бюджетної системи України учням пропонується розглянути схему «Бюджетна система України».

Завдання до схеми: охарактеризувати, з яких складових складається бюджетна система України?

 

Стадії бюджетного процесу

Схему «Стадії бюджетного процесу» учням пропонується заповнити самостійно, опрацьовуючи ст. 19 Бюджетного кодексу України.

  1. Система оподаткування України.
  2. Метод « Навчаючись вчуся»
  3. Зачитується історична довідка учнем з історії понять
  4.  

Учні можуть самостійно, опираючись на наявні знання визначити, що основним джерелом наповнення бюджету є податки;визначення поняття «податків» конспектують у зошиті.

Податок – це регламентований законом обов’язковий внесок до бюджету відповідного рівня чи державного цільового фонду, здійснюваний юридичними та фізичними особами (платниками податків) в порядку й на умовах, визначених законами.

Опорна схема «Функції податків»

 

 Опорна схема «Види податків і зборів»

Додаток 2

Розглядаючи

  • Загальнодержавні податки та збори
  • (ст. 9 Податкового кодексу України)
  • Дайте визначення

Чи може існувати економічно розвинена країна без фінансової системи.

І чи може існувати взагалі.

 

Запитання

  1. Як ви вважаєте чи потрібна податкова система країні?
  2. Чому?
  3. Що забезпечує податкова система країні?

 

Платниками податку за провадження деяких видів підприємницької діяльності відповідно до ст. 267 Податкового кодексу є суб’єкти господарювання, що здійснюють: торговельну діяльність у пунктах продажу товарів;діяльність з надання платних побутових послуг за переліком, визначеним КМУ;торгівля валютними цінностями у пунктах обміну іноземної валюти;діяльність у сфері розваг (крім проведення державних грошових лотерей).

Метод «Прес»

Технологія з такою назвою використовується з метою навчання учнів займати певну позицію з дискусійної проблеми.

  1. Висловіть свою точку зору(я вважаю, що…»)
  2. Поясніть причину появи цієї точки зору, тобто на чому ґрунтуються докази ( тому що….)
  3. Назвіть факти , які демонструють ваші докази(……наприклад,,,,)
  4. Узагальніть вашу думку зробіть висновок( отже, таким чином….)

Як ви вважаєте чи потрібна податкова система у Країні?

Чому?

Що забезпечує податкова система?

 

  1. Відповідальність за порушення фінансового законодавства.

Слід наголосити, що фінансово-правова відповідальність є різновидом юридичної відповідальності. Учням пропонується пригадати загальні ознаки юридичної відповідальності та наголосити, що вони є притаманними і для фінансово-правової відповідальності:

  • Настає за скоєння правопорушень
  • Має негативні наслідки для правопорушника
  • Установлюється державою
  • Базується на застосуванні державного примусу
  • Носіями відповідальності є колективні та індивідуальні суб’єкти.

Завдання:

Учням пропонується заповнити таблицю. 

Робота в малих групах

Дане завдання краще виконувати в 5 групах, де кожна група буде працювати за окремими видами відповідальності.

Завдання групам:

Заповнити таблицю, використавши пакет документів для кожної групи:

1 група: Бюджетний кодекс України ст..119

2 група: Кримінальний кодекс України ст. 212

Після закінчення роботи в групі, кожна група презентує на загал результати роботи, що фіксуються в таблицю всіма іншими групами.

 

Вид відповідальності

Підстави відповідальності

НПА

 

Кримінальна

 

 

 

Цивільно-правова

 

 

 

Адміністративна

 

 

 

Дисциплінарна

 

 

 

Фінансово-правова

 

 

Закріплення нових знань і умінь учнів:

Оскільки елементи систематизації і закріплення знань мали місце на етапі вивчення нового матеріалу як певне «проміжне» закріплення, тому достатньо запропонувати учням «Юридичний диктант».

 Юридичний диктант:

  1. Сукупність всіх платежів у вигляді податків, мита та зборів становлять - …(податкову систему)
  2. Державний бюджет і місцеві бюджети складають – …(бюджетну систему України)
  3. Контроль за дотриманням бюджетного законодавства здійснюють - …(Верховна Рада України, Рахункова палата, Міністерство фінансів, Державне казначейство, КРС)
  4. Функція податків, що забезпечує наповнення бюджетів усіх рівнів називається - …(фіскальна)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

Тестові завдання:

1. Виберіть одну правильну відповідь

1. Фінансове право –це…:

  1. Галузь права, яка містить сукупність юридичних норм, що регулюють суспільні відносини, які виникають у процесі створення, розподілу, перерозподілу й використання публічних фондів коштів (фінансових ресурсів) держави та органів місцевого самоврядування, необхідних для реалізації їх завдань та функцій з метою задоволення публічних інтересів;
  2. Галузь права, яка містить сукупність юридичних норм, що регулюють майнові та особисті немайнові відносини на засадах юридичної рівності сторін.

2. Фінансове право як галузь права належить до…:

1) публічних галузей права;                   2) приватних галузей права.

3. Предметом дослідження фінансового права є:

1) публічні фінанси держави та місцевих громад;

2) приватні фінанси громадян.

4.Засади створення і функціонування фінансового та грошового ринку в Україні встановлюється:

  1. Виключно законами України; 2) постановами Кабінету Міністрів України;

3) постановами Правління НБУ.

5. Бюджет – це::

  1. Нормативно-правовий акт, яким затверджується повноваження органів державної влади, органів влади АРК, органів місцевого самоврядування протягом бюджетного періоду;
  2. План формування та використання фінансових ресурсів для забезпечення завдань і функцій, які здійснюються відповідно органами державної влади, органів влади АРК, органів місцевого самоврядування протягом бюджетного періоду.

6. Доходи бюджету класифікуються за такими розділами…

  1. Податкові надходження, неподаткові, доходи від операцій з капіталом, доходи від об’єктів державної власності;
  2. Податкові надходження, неподаткові, доходи від операцій з капіталом, трансферти.

7. Податкова система – це сукупність:

1) загальнодержавних та місцевих податків та зборів, що справляються в установленому ПК порядку;

2) централізованих та децентралізованих фондів коштів, утворених у державі.             

8. Основним методом фінансового права є…:

1) метод владних приписів; 2) метод автономних рішень суб’єктів фінансових відносин.

9.Відповідно до Конституції України бюджетна система України будується на засадах…

  1. Справедливого і неупередженого розподілу суспільного багатства між громадянами і територіальними громадами;
  2. Публічного та прозорого розподілу коштів між різними ланками бюджетної системи.

VІ. Підведення підсумків уроку.

  1. Вирішення проблемного запитання:

Чи можуть функції держави бути здійснені без фінансового забезпечення?

2. Зіставлення очікуваних результатів уроку з досягнутими. Виставлення оцінок з аргументуванням. Для етапу рефлексії може бути використаний прийом «Яблуко». Учням пояснюється, яку саме інформацію слід віднести до тієї чи іншої колонки. Слід брати до уваги досвід роботи учнів на інтерактивних уроках, якщо досвід невеликий, то учням пропонується вдома продовжити заповнення схеми.

Підбиття підсумків уроку шляхом методу «Яблуко»

(в 1 стовпчик таблиці слід записати інформацію яка сподобалась і є зрозумілою, в 2 стовпчик -  інформацію яка не засвоїлась і потребує доопрацювання, в 3 стовпчик – зовсім не зрозуміла і не цікава інформація)

Стигле яблуко покладу в кошик

Зелене яблуко ще повисить на дереві

Погане віддам гусениці

 

  • ____________________________________

 

 

  • _________________________­­

 

 

  • _________________________­

Домашнє завдання

Обов’язкова частина:

  1. Опрацювати параграф підручника № 19, вивчити опорні схеми.  початковий рівень

    2. Підготувати буклет «Податкова система України», середній рівень

    3. Підготувати Написати твір роздум на тему «Якби я був міністром фінансів України...»

4. Скласти  доповідь «Бюджетна система України», досатній рівень

3. Скласти «ейдос», тобто  образний символ теми уроку. Елементами такого символу можуть бути «2-3 головні поняття теми», «Основна ідея», «Характеристика прав і обов’язків платників податків» (використовуються малюнки, піктограми, умовні позначки). Високий рівень

 

 

 

 

 

 

 

Методи та форми використані на уроці

На сучасному етапі розвитку освіти велика увага приділяється технологіям, які б сприяли розвитку особистості учня і робили б процес навчання цікавим та ефективним.

  1. Однією з таких технологій є ейдетика (грецьк. "ейдос" – образ).

Ейдетизм – психічне явище, що полягає у здатності відтворювати яскравий наочний образ переважно тоді, коли об’єкт, який викликає цей образ, вже безпосередньо не діє на орган чуття через тривалий час.

Впровадження ейдетичних методів і прийомів сприяє підвищенню ролі розвивального аспекту навчання, що своєю чергою веде до успішного засвоєння знань, умінь та навичок учнями, дозволяє їм психологічно, комфортно та легко здобувати нові знання, отримувати задоволення від реалізації своїх здібностей. Використання ейдетичних прийомів сприяє розвитку пам'яті, уяви, творчого мислення та вміння швидко і точно відтворити отриману інформацію. Тож учні мають можливість відчувати себе впевнено у вирі інформації, яку вони отримують під час навчання.

 

  1. Метод піктограм – це те саме малюнкове письмо, де слова замінені символами або спрощеними малюнками. І тут процес письма стає дуже індивідуальним, зрозумілим тому, хто цей малюнок або символ створив. Крім того не до всіх слів можна намалювати піктограму, тоді малюється образ – асоціація до даного слова. А це ж справа особиста.

Так, наприклад, слова "щастя" або щасливий" кожна дитина сприймає по-своєму, і малюнки-піктограми у всіх дітей будуть різні. Для одних це людина з посмішкою, для інших – домашній улюбленець, а ще для декого просто зображення цукерки.

Учні залюбки перетворюють інформацію, що отримують на уроках, у малюнки, схожі на комікси, тому відтепер "вивчити" – означає" розказати цікаву, веселу історію за допомогою малюнків".

  1. Асоціативний кущ
  2. Аналіз ситуації
  3. Форма прямокутник
  4. Метод «Прес»
  5. Метод «Навчаючись – вчуся»
  6. Метод «Синтезу думок»
  7. Метод «Яблуко»
  8.  Робота в групах

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вид відповідальності

Підстави відповідальності

НПА

 

Кримінальна

 

 

 

Цивільно-правова

 

 

 

Адміністративна

 

 

 

Дисциплінарна

 

 

 

Фінансово-правова

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тестові завдання:

1. Виберіть одну правильну відповідь

1. Фінансове право –це…:

  1. Галузь права, яка містить сукупність юридичних норм, що регулюють суспільні відносини, які виникають у процесі створення, розподілу, перерозподілу й використання публічних фондів коштів (фінансових ресурсів) держави та органів місцевого самоврядування, необхідних для реалізації їх завдань та функцій з метою задоволення публічних інтересів;
  2. Галузь права, яка містить сукупність юридичних норм, що регулюють майнові та особисті немайнові відносини на засадах юридичної рівності сторін.

2. Фінансове право як галузь права належить до…:

1) публічних галузей права;                   2) приватних галузей права.

3. Предметом дослідження фінансового права є:

1) публічні фінанси держави та місцевих громад;

2) приватні фінанси громадян.

4.Засади створення і функціонування фінансового та грошового ринку в Україні встановлюється:

  1. Виключно законами України; 2) постановами Кабінету Міністрів України;

3) постановами Правління НБУ.

5. Бюджет – це::

  1. Нормативно-правовий акт, яким затверджується повноваження органів державної влади, органів влади АРК, органів місцевого самоврядування протягом бюджетного періоду;
  2. План формування та використання фінансових ресурсів для забезпечення завдань і функцій, які здійснюються відповідно органами державної влади, органів влади АРК, органів місцевого самоврядування протягом бюджетного періоду.

6. Доходи бюджету класифікуються за такими розділами…

  1. Податкові надходження, неподаткові, доходи від операцій з капіталом, доходи від об’єктів державної власності;
  2. Податкові надходження, неподаткові, доходи від операцій з капіталом, трансферти.

7. Податкова система – це сукупність:

1) загальнодержавних та місцевих податків та зборів, що справляються в установленому ПК порядку;

2) централізованих та децентралізованих фондів коштів, утворених у державі.             

8. Основним методом фінансового права є…:

1) метод владних приписів; 2) метод автономних рішень суб’єктів фінансових відносин.

9.Відповідно до Конституції України бюджетна система України будується на засадах…

  1. Справедливого і неупередженого розподілу суспільного багатства між громадянами і територіальними громадами;
  2. Публічного та прозорого розподілу коштів між різними ланками бюджетної системи.

 

Структура державного бюджету

 

 

доходи

 

видатки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вид відповідальності

Підстави відповідальності

НПА

 

Кримінальна

 

 

 

Цивільно-правова

 

 

 

Адміністративна

 

 

 

Дисциплінарна

 

 

 

Фінансово-правова

 

 

 

Вид відповідальності

Підстави відповідальності

НПА

 

Кримінальна

 

 

 

Цивільно-правова

 

 

 

Адміністративна

 

 

 

Дисциплінарна

 

 

 

Фінансово-правова

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Правознавство, Розробки уроків
Інкл
Додано
6 лютого 2019
Переглядів
1738
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку