Правознавство. 9 кл.
СІМ'Я ТА ШЛЮБ.
Мета: формувати вміння та навички побудови презентацій різного типу; поглибити знання про табличну інформацію та способи її обробки; формувати поняття «шлюб», «сім'я», «шлюбний договір»; розглянути основні положення Сімейного кодексу України; розвивати логічне мислення учнів, уміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки; формувати вміння розв'язувати юридичні задачі, навички колективної творчості учнів; виховувати інформаційну культуру, повагу до сімейних цінностей.
Тип уроку: закріплення та застосування знань, умінь та навичок.
Форма уроку: захист учнівських мультимедійних проектів.
Обладнання: комп'ютери, телевізор, програмне забезпечення; створені учнівські презентації у електронному вигляді та на паперових носіях; папір, маркери, дошка, аншлаги; витяги з Сімейного кодексу, схема «Приватна власність дружини або чоловіка», «Шляхи припинення шлюбу».
Матеріали до уроку: вчительська мультимедійна презентація «Сім'я та шлюб»; учнівська мультимедійна презентація «Що таке сім'я»; учнівська публікація «Які права та обов'язки подружжя».
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ
Організація роботи класу: привітання, оголошення типу уроку та пояснення його суті.
II. ПРЕДСТАВЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ
►► Завдання
Учитель пропонує учням скласти список із З—5 питань, що їх вони задали б собі, збираючись одружитися.
Заслуховуються декілька варіантів відповідей. Можна також запропонувати двом учням розіграти розмову майбутнього подружжя за їхніми ж питаннями.
Учитель нагадує учням про те, що багато сфер нашого життя підлягають правовому регулюванню. Різноманітні аспекти життя регулюють різні права: життя сім'ї — сімейне право, життя держави та її громадян — конституційне право; проблеми, що виникають під час скоєння злочинів, — кримінальне право.
Учитель повідомляє тему уроку і пропонує учням висловити свою думку щодо того, які відносини регулює сімейне право і що цікаво для них у цій сфері життя. Він звертає увагу на те, що сім'я починається з процедури її створення, тому даний урок присвячено саме цим питанням. Учитель оголошує очікувані результати.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Застосування нових комп'ютерних технологій дає змогу швидко та ефективно використовувати на практиці операції, виконання яких вимагало багато часу. У цьому нам допомагають презентації, публікації та веб-сайти. Ілюстрації, діаграми та графіки, побудовані за допомогою названих програм, візуалізують матеріал.
На сьогоднішньому уроці ви продемонструєте підготовлений проект «Шлюб та сім'я». А щоб наша уява працювала швидше, використаємо наше вміння працювати з комп'ютером, бо сьогодні він — наш учитель і помічник.
Ми спробуємо дати відповідь на запитання: «Чи є тотожними за значенням поняття «шлюб» та «сім'я»?»
IV. ЗАСТОСУВАННЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ
Учитель. Дослідити питання «Шлюб та сім'я» нам допоможе учнівська мультимедійна презентація «Що таке сім'я». Головними чинниками у створенні атмосфери благополуччя між подружжям є гармонія в сім'ї.
Демонстрація.учнівської презентації.
Учитель. Вивчити питання теми «Які права та обов'язки має подружжя» ми зможемо за допомогою учнівського буклету.
Група кореспондентів працювала над визначенням особливостей особистих та майнових прав і обов'язків подружжя і представила її у вигляді буклету.
Група аналітиків працювала над дослідженням матеріалів з питань укладення шлюбу і виклала їх у вигляді веб-сайту.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ УЧНІВ
►► Аналіз правової ситуації
Мета: за допомогою наведених витягів із Сімейного кодексу України та тексту підручника навчитись оцінювати можливі наслідки укладання шлюбу для подружжя; виробити власне ставлення до створення сім'ї. Учитель пропонує учням ознайомитися з конкретною життєвою ситуацією за підручником (пункт 1 на с. 128).
Юнак і дівчина вирішили укласти шлюб. Між ними виникла суперечка, у якій взяли участь і батьки. Дівчина хоче залишити своє дівоче прізвище, юнак наполягає на тому, щоб вона після укладення шлюбу взяла його прізвище, а батьки дівчини пропонують компромісний варіант — поєднати прізвища. Яке рішення, на вашу думку, відповідає закону?
Далі учитель пропонує послідовно викласти основні факти, не висловлюючи поки що своїх думок. Факти, що їх називають учні, записують на дошці або папері.
►► Бесіда
1. Кого стосується ситуація?
2. Що ви знаєте про цих людей?
3. Який закон і як саме регулює цей випадок?
4. Яке рішення повинен прийняти представник державної адміністрації за законом?
5. Які аргументи він повинен взяти до уваги?
6. До яких наслідків призведе саме таке рішення?
►► Метод «Займи позицію»
Далі учні об'єднуються в групи і пояснюють свою точку зору (3-5 хв). Цей метод допоможе організувати обговорення чи дискусію із суперечливого питання, надасть можливість висловитися кожному, продемонструвати різні1 думки з теми, обґрунтувати свою позицію або навіть змінити її в будь-який час, якщо аргументи протилежної сторони були переконливими.
Спікери команд з^" плакатами в руках розміщаються в протилежних кінцях кімнати. На одному з них «Прізвище чоловіка», на другому — «Дівоче прізвище», на третьому — «Спільне прізвище».
До них приєднуються інші учні, залежно від тієї позиції, якої вони дотримуються щодо обговорюваної проблеми.
Надається декілька хвилин, щоб обґрунтувати, свою позицію.
Потім вислуховуються різні точки зору. Після цього вчитель запитує, чи не змінив хтось із
учасників своєї думки і чи не бажає перейти до іншого плакату. Якщо такі учні є, вчитель просить обґрунтувати причини свого переходу.
►► Робота зі словником юридичних термінів
Учням пропонується визначити основні терміни, які розглядались на уроці (сім'я, шлюб, шлюбний договір). Діти разом з учителем дають визначення зазначеним термінам і записують його до словника юридичних термінів.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
►► Метод «Мікрофон»
Результати уроку можна обговорити за попередніми запитаннями, а також за такими:
1. Чи сподобався вам урок?
2. У чому його переваги порівняно з традиційними уроками?
3. Як ви вважаєте, чи не треба взагалі заборонити законом укладати шлюб тим, хто не досяг шлюбного віку? Чому?
4. Чи не слід узагалі зняти вікові заборони на шлюб? Чому?
5. Чи потрібне державне втручання у процес створення сім'ї, чи треба скасувати державну реєстрацію шлюбу? Чому?
Учитель може ставити й інші запитання, спрямовані на реалізацію завдань уроку. Далі вчитель оцінює навчальні досягнення учнів, спираючись на оцінювання, проведені згідно з оціночними таблицями учнівських проектів, та результати роботи під час уроку.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати § 17 Прочитати пункти 2-4 юридичних ситуацій на с. 128 підручника.
2. Творче завдання:
1-а група. Написати есе «Ідеальна сім'я — це...»;
2-а група. Запропонувати юридичну ситуацію, яка стосувалася б особистого та спільного майна подружжя. Що, на вашу думку, є найважливішим у сім'ї?