Урок на тему "Сім'я і шлюб"

Про матеріал
Нестандартний урок з основ правознавства на тему : "Сім'я і шлюб" покликаний формувати в учнів поняття «шлюб», «сім'я», «шлюбний договір»; розглянути основні положення Сімейного кодексу України; розвивати логічне мислення учнів, уміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки; формувати вміння розв'язувати юридичні задачі, навички колективної творчості учнів; виховувати інформаційну культуру, по¬вагу до сімейних цінностей.
Перегляд файлу

Правознавство. 9 кл.

 

СІМ'Я ТА ШЛЮБ.

Мета: формувати вміння та навички побудови презентацій різного типу; поглибити знання про табличну інформацію та способи її обробки; формувати поняття «шлюб», «сім'я», «шлюбний договір»; розглянути основні положення Сімейного кодексу України; розвивати логічне мислення учнів, уміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки; формувати вміння розв'язувати юридичні задачі, навички колективної творчості учнів; виховувати інформаційну культуру, по­вагу до сімейних цінностей.

 

Тип уроку: закріплення та застосування знань, умінь та на­вичок.

 

Форма уроку: захист учнівських мультимедійних проектів.

 

Обладнання: комп'ютери, телевізор, програмне забезпечення; створені учнівські пре­зентації у електронному вигляді та на паперових носіях; папір, мар­кери, дошка, аншлаги; витяги з Сімейного кодексу, схема «Приватна власність дружини або чоловіка», «Шляхи припинення шлюбу».

 

Матеріали до уроку: вчительська мультимедійна презентація «Сім'я та шлюб»; учнівська мультимедійна презентація «Що таке сім'я»; учнівська публікація «Які права та обов'язки подружжя».

 

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

Організація роботи класу: привітання, оголо­шення типу уроку та пояснення його суті.

 

II. ПРЕДСТАВЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ

►► Завдання

Учитель пропонує учням скласти список із З—5 питань, що їх вони задали б собі, збираючись одружитися.

Заслуховуються декілька варіантів відповідей. Можна також запропонувати двом учням розіграти розмову майбутнього подружжя за їхніми ж пи­таннями.

Учитель нагадує учням про те, що багато сфер нашого життя підлягають правовому регулюванню. Різноманітні аспекти життя регулюють різні права: життя сім'ї — сімейне право, життя держави та її громадян — конституційне право; проблеми, що виникають під час скоєння злочинів, — криміналь­не право.

Учитель повідомляє тему уроку і пропонує учням висловити свою думку щодо того, які відносини регулює сімейне право і що цікаво для них у цій сфері життя. Він звертає увагу на те, що сім'я починається з процедури її створення, тому даний урок присвячено саме цим питанням. Учитель ого­лошує очікувані результати.

 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. Застосування нових комп'ютерних техно­логій дає змогу швидко та ефективно використовувати на практиці операції, виконання яких вимагало ба­гато часу. У цьому нам допомагають презентації, публікації та веб-сайти. Ілюстрації, діаграми та графіки, побудовані за до­помогою названих програм, візуалізують матеріал.

На сьогоднішньому уроці ви продемонструє­те підготовлений проект «Шлюб та сім'я». А щоб наша уява працювала швидше, використаємо на­ше вміння працювати з комп'ютером, бо сьогодні він — наш учитель і помічник.

Ми спробуємо дати відповідь на запитання: «Чи є тотожними за значенням поняття «шлюб» та «сім'я»?»

 

IV.  ЗАСТОСУВАННЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ

Учитель. Дослідити питання «Шлюб та сім'я» нам допоможе учнівська мультимедійна презентація «Що таке сім'я». Головними чинниками у створенні атмосфери благополуччя між подружжям є гармо­нія в сім'ї.

Демонстрація.учнівської презентації.

Учитель. Вивчити питання теми «Які права та обов'язки має подружжя» ми зможемо за допомо­гою учнівського буклету.

Група кореспондентів працювала над визначенням особливостей особистих та майнових прав і обов'язків подружжя і представила її у вигляді буклету.

Група аналітиків працювала над дослідженням матеріалів з питань укладення шлюбу і виклала їх у вигляді веб-сайту.

 

V.  УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ УЧНІВ

►► Аналіз правової ситуації

Мета: за допомогою наведених витягів із Сімей­ного кодексу України та тексту підручника навчи­тись оцінювати можливі наслідки укладання шлюбу для подружжя; виробити власне ставлення до ство­рення сім'ї. Учитель пропонує учням ознайомитися з кон­кретною життєвою ситуацією за підручником (пункт 1 на с. 128).

Юнак і дівчина вирішили укласти шлюб. Між ними виникла суперечка, у якій взяли участь і бать­ки. Дівчина хоче залишити своє дівоче прізвище, юнак наполягає на тому, щоб вона після укладення шлюбу взяла його прізвище, а батьки дівчини пропо­нують компромісний варіант — поєднати прізвища. Яке рішення, на вашу думку, відповідає закону?

Далі учитель пропонує послідовно викласти основні факти, не висловлюючи поки що своїх ду­мок. Факти, що їх називають учні, записують на дошці або папері.

►► Бесіда

1. Кого стосується ситуація?

2. Що ви знаєте про цих людей?

3. Який закон і як саме регулює цей випадок?

4. Яке рішення повинен прийняти представник державної адміністрації за законом?

5. Які аргументи він повинен взяти до уваги?

6. До  яких  наслідків   призведе   саме   таке  рі­шення?

►► Метод «Займи позицію»

Далі учні об'єднуються в групи і пояснюють свою точку зору (3-5 хв). Цей метод допоможе організувати обговорення чи дискусію із супереч­ливого питання, надасть можливість висловитися кожному, продемонструвати різні1 думки з теми, обґрунтувати свою позицію або навіть змінити її в будь-який час, якщо аргументи протилежної сто­рони були переконливими.

Спікери команд з^" плакатами в руках розміща­ються в протилежних кінцях кімнати. На одному з них «Прізвище чоловіка», на другому — «Дівоче прізвище», на третьому — «Спільне прізвище».

До них приєднуються інші учні, залежно від тієї позиції, якої вони дотримуються щодо обго­ворюваної проблеми.

Надається декілька хвилин, щоб обґрунтувати, свою позицію.

Потім вислуховуються різні точки зору. Піс­ля цього вчитель запитує, чи не змінив хтось із

учасників своєї думки і чи не бажає перейти до іншого плакату. Якщо такі учні є, вчитель просить обґрунтувати причини свого переходу.

►► Робота зі словником юридичних термінів

Учням пропонується визначити основні термі­ни, які розглядались на уроці (сім'я, шлюб, шлюб­ний договір). Діти разом з учителем дають визна­чення зазначеним термінам і записують його до словника юридичних термінів.

 

VI.  ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

►► Метод «Мікрофон»

Результати уроку можна обговорити за поперед­німи запитаннями, а також за такими:

1.  Чи сподобався вам урок?

2.  У чому його переваги порівняно з традиційни­ми уроками?

3.  Як ви вважаєте, чи не треба взагалі заборони­ти законом укладати шлюб тим, хто не досяг шлюбного віку? Чому?

4.  Чи не слід узагалі зняти вікові заборони на шлюб? Чому?

5.  Чи потрібне державне втручання у процес створення сім'ї, чи треба скасувати державну реєстрацію шлюбу? Чому?

Учитель може ставити й інші запитання, спря­мовані на реалізацію завдань уроку. Далі вчитель оцінює навчальні досягнення учнів, спираючись на оцінювання, проведені згідно з оціночними табли­цями учнівських проектів, та результати роботи під час уроку.

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1.  Опрацювати § 17 Прочитати пункти 2-4 юри­дичних ситуацій на с. 128 підручника.

2. Творче завдання:

1-а група. Написати есе «Ідеальна сім'я — це...»;

2-а група. Запропонувати юридичну ситуацію, яка стосувалася б особистого та спільного майна подружжя. Що, на вашу думку, є найважливішим у сім'ї?

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
11 лютого 2019
Переглядів
960
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку