Брейн-рінг
на тему «Я і Закон»
Тема. Його величність — Закон.
Мета: розширити знання учнів із права, зацікавити предметом «Основи правових знань», прищеплювати інтерес до знань і виконання законів Конституції України, основ трудового законодавства, кримінального, цивільного, адміністративного права; звернути увагу на необхідність знань законів, без яких не може жити людина в суспільстві; розвивати мислення, пам'ять, увагу; виховувати відповідальність за виконання законів, дисципліну праці, постійно підвищувати рівень знань із правознавства.
Обладнання: плакат «Закон — це нормативно-правовий акт органу законодавчої влади або народу, який регулює суспільні відносини і має найвищу юридичну силу. Основним законом у країні є Конституція України»; виставка книг законодавчих кодексів, Конституція України; кросворди; магнітофон (музикальний супровід, пісні); пісні у, виконанні учнів; сценки із правових проблем «Конкретна ситуація»; бюлетень із права.
Знання права заслуговує найвищої шани.
Ульпіан
Хід брейн-рингу
Вступне слово вчителя:
— Дорогі друзі! Ми з вами живемо у незалежній державі, ім'я якій - Україна. Дванадцять останніх років — то роки нашого воскресіння, єднання, осмислення своєї історії і долі. Століття українці йшли до своєї самостійності.
Конституція України була прийнята і затверджена 28 червня 1996 року. Це Основний Закон України, який утверджує суверенітет власної держави.
Сьогодні ми проводимо правовий «Брейн-ринг «Його Величність — Закон», епіграфом до якого є слова Ульпіана (грецького філософа): «Знання права заслуговує найвищої шани».
Ведучі:
У нас в лицее царил.
Сегодня к нам на ираздник он
Друзей всех пригласил.
Всем тем, кто право уважает,
Передает законний трон,
К себе на праздник приглашая!
(Музична пауза.)
Слово вчителя. Знайомтесь: в історії українського права визначено сім етапів розвитку:
I етап — «Звичаєве» право.
II етап — Російська Правда Ярослава Мудрого.
V етап — Запорізька Січ.
VI етап — Березневі статті Богдана Хмельницького.
VII етап — Конституції України, проголошення незалежності України.
Ведучі:
1. Итак, древние люди законов не знали,
Силой проблемьі свои разрешали.
Око за око — кровавнй закон —
«Обьічное» право древних времен.
2. История права в У крайнє начинается с устньїх правових норм — «обьгчного» права. Зто разрешенньїе государством и обязательньїе для населення древние обьічаи.
«Обычай — второй закон» — гласит украинская по-словица.
1. Новий зтап украинского права — Русская Правда — закон Ярослава. С тех, кто закони тогда нарушал, Денежний штраф Ярослав Мудрий брал.
2. В 1016 году свод законов князя Ярослава Мудрого — Русская Правда — закрепил норми «обичного права», ограничил феодальное своеволие, но в то же время увековечил феодальное неравенство.
1. Следующий шаг — Магдебургское право — На Украине господствует здраво.
«В городе каждом — отдеуіьннй закон!» — Зто девиз феодальних времен.
2. Магдебургское право возникло в немецком городе Магдебург. Зто феодальное городское право, по которому города освобождались от управлення и суда феодалов. В Украине зтим правом пользовались такие города, как Львов, Житомир, Хуст, Киев. Жители городов становились свободннми людьми.
1. Войньї, неволя, вторженье Литви,
«Статут Литовский» законом ввели.
И украинцн привикнуть должнн
Жить по законам чужой сторони.
«Литовские статути» — классические кодекси того периода, правовие сборники феодального права.
2. Весть о республике демократической
Летит со скоростью фантастической.
Сечь Запорожская, Сечь казаков —
Живи традиции прошлих веков!
1. Казаки своего правового документа не создали, но известно, что судопроизводство на Сечи полностью основивалось на «обнчном праве». А в 1710 году била написана первая Конституция Украйни, автор кото-рой — Пилип Орлик.
2. Мартовские Статьи Богдана Хмельницкого — важ-нейший правовой документ, определивший автономное, * политическое и правовое положение Украиньї в составе России.
Слово вчителя. У 1918 році Українська Центральна Рада затвердила Конституцію Української Народної Республіки, Михайло Грушевський був обраний президентом України. Конституції України оновлювалися і затверджувалися у 1925, 1937, 1978 роках. Великий державний правовий шлях відображено в Конституції України 1996 року.
23 грудня 2003 року Верховна Рада України внесла зміни до Конституції 1996 року.
Ведучий:
—...лет, как Указ подписали.
В августе независимой Украйна стала. Под гнет ни России, ни Польши Не попадет Украйна уж больше. (Музична пауза «Вольная воля»...)
Слово вчителя. Ми зробили короткий огляд з історії українського права. Потрібно згадати й історію прав людини. Закони у сфері прав людини написані кривавою боротьбою за справедливість, людську гідність.
Ведучі:
А 20 листопада 1989 року була прийнята Конвенція ООН про права дитини. Дитина до 18 років — рівноправний учасник суспільного життя.
Конкурс «Брейн-ринг»
Слово вчителя. Сьогодні у конкурсі беруть участь правознавці груп бухгалтерів і трактористів. Знання команд оцінюватиме компетентне журі у складі: (називаються прізвища учнів).
Методичні рекомендації:
Слово вчителя. Сьогодні поведемо розмову про державу, Конституцію, право, галузі права — цивільне, кримінальне, трудове. Розпочинаємо Брейн-ринг «Його Величність — Закон». (Додаток 1)
І конкурс
«Особисті (громадянські) права дитини за Конвенцією чи Конституцією України».
Особисті права. Право на:
- життя;
Соціальні права. Право на:
Культурні права. Право на:
II конкурс
Право на працю.
Слово вчителя, У Конституції України проголошено право людини і громадянина на працю. Стаття 43 говорить: «Кожен має право на працю, яку він вільно обирає, а держава створює умови для повного здійснення цього права. Норми трудового права містяться у кодексі законів «Про працю».
Запитання першій команді.
Який термін відпустки для випускників ліцею? (1 місяць влітку.)
3. Які умови звільнення з роботи неповнолітніх? (Згода комісії у справах неповнолітніх при виконкомі.)
Запитання другій команді.
Усі особи до 18 років приймаються на роботу після медичного огляду.
Запитання третій команді.
III конкурс
Кримінальна відповідальність неповнолітніх.
Запитання першій команді.
Який максимальний термін позбавлення волі? (15 років — для дорослих, а для неповнолітніх — 10 років.)
3. Які застосовуються заходи виховного характеру до неповнолітніх за злочини, не пов'язані з великою суспільною небезпекою? (Віддають на поруки батькам, педколективам, трудовим колективам.)
Запитання другій команді.
Запитання третій команді.
Чи можливе довічне ув'язнення за особливо важкі злочини скоєні неповнолітніми? (Ні, не більше 10 років.)(Додаток 3)
IV конкурс
«Розвідка боєм».
Задають по чотири питання команда команді. Відповідь одним словом.
Запитання першій команді.
Запитання другій команді.
Запитання третій команді.
V конкурс
Конкурс болільників.
(Команди розгадують кросворди.)
Запитання болільникам першої команди.
Запитання болільникам другої команди.
Запитання болільникам третьої команди.
VI конкурс
Розгадування кросвордів.
Кросворд для першої команди.
Кросворд для другої команди.
1. Статус міста Києва в Україні. (Столиця.)
Кросворд для третьої команди.
VII конкурс
Вирішення ситуативних завдань.
Перша ситуація «Тарас Бульба».
Гоголівський герой Тарас Бульба в пориві гніву звертається до свого сина - зрадника Андрія зі словами: «Я тебе породив, я тебе і вб'ю».
Запитання:
— Чи мав право батько вбивати сина за козацьких часів? А відповідно до сучасних законів? Підтвердіть свої міркування статтею Конституції України. (Зачитати ст. 27.)
Друга ситуація «Із казки «Царівна-жаба».
Світлиця. Сидить Іван-царевич. Забігає дівчина і кричить: «Навіщо ти, Іване-царевичу, спалив мою жаб'ячу шкіру?.. Шукай мене тепер в Тридев'ятому царстві, у Кощія Безсмертного».
Запитання:
— Яке право порушив Іван-царевич?
(Право на особисте життя, на таємницю, ст. Конституції 32.)
VIII конкурс
Конкурс капітанів. Розв'язування ситуації «Батько поза шлюбом».
Оксана в 15 років завагітніла. Вона стверджує, що її однокласник Віктор — батько дитини. Віктору 16 років, він відмовляється утримувати дитину й одружуватися з Оксаною.
Запитання:
— Чи повинен Віктор, на вашу думку, утримувати дитину?
Повинно бути три відповіді на це запитання.
IX. Підведення підсумків. Нагороди.(Додаток 5).
X. Домашнє завдання на вибір:
а) скласти алгоритм уроку, проведеного у класі;
б) знайти приклади порушення законів у текстах художньої літератури;
в) вивчити матеріал за підручником; скласти тези до теми.
(Додаток 6)