Конспект уроку із зарубіжної літератури для учнів 8 класу з теми Лірика Вагантів.
Особливості лірики вагантів та аналіз художнього твору.Опрацювання ліричних творів
Тема. Лірика вагантів
Мета: сформувати уявлення про особливості лірики вагантів, її тематику; продовжити роботу над аналізом художнього тексту; розвивати навички усного монологічного та діалогічного мовлення; виховувати якості уважного читача.
Обладнання: тексти поезій вагантів
От монарха самого
До бездумной голи –
Люди мы, и оттого
Все достойны воли.
З лірики вагантів
ХІД УРОКУ
І.Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання
Розгадування кросворда
1 |
|
|
|
|
|
|
Т |
||||||||||||||||||||||||
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Р |
|||||||||||||||||||||
3 |
|
|
У |
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||
4 |
|
|
|
Б |
|
|
|
||||||||||||||||||||||||
5 |
|
А |
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||
6 |
|
|
Д |
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||
у |
|||||||||||||||||||||||||||||||
7 |
|
|
|
|
Р |
|
|
|
|||||||||||||||||||||||
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Слово вчителя
- Через те, що вихідцям з соборних шкіл не було достатньо місць про монастирях та соборах вони мандрувала шляхами Європи, маючи надію про подальше застосування своїх знань. Деякі з них складали пісні та вірші про своє життя, про пригоди, свідками яких вони були. За допомогою цих пісень вони заробляли собі на життя. Писали вони латинською мовою, що було знаком високої освіченості, адже на той час у всіх університетах та монастирських школах навчання велося саме латиною. Вагантами вважалися священики, які не мали своїх парафій, студенти, школярі.
Особливе місце в латинській літературі середніх віків посідає поезія вагантів, що була поширена в Англії, Німеччині, Франції та Північній Італії. Розквіт поезії вагантів припадає на ХІІ – ХІІІ ст., коли у країнах Західної Європи спостерігався бурхливий розвиток міст, почали виникати школи та університети.
Лірика вагантів – поезія вільнодумна, пустотлива далека від аскетичних ідеалів середньовічного католицизму. У своїх віршах вони орієнтувались на античні традиції та творчість Овідія, Ювенала, Горація, а саме на їх життєлюбні мотиви і релігійну лірику. Також відчувається вплив народної поезії у релігійних піснях і у тих віршах, де вони описували свободу, красу природи, безпритульне життя, земні радощі тощо.
У епоху Середньовіччя люди жили і підпорядковувались релігійним та становим правилам, що обмежували їх права. Ваганти у свою чергу не підтримували таких розмежувань у своєму угрупуванні, вони вважали всіх рівноправними не лише фізично, а й морально.
У своїх віршах вони описували радощі земного буденного життя. Їх ідеалом є безтурботні веселощі. Вірші пронизані урочистими радісними піднесеними настоями. У них ваганти закликали цінувати життя, веселитися поки молоді, поважати студентів, професорів, дівчат, жінок, красу природи. Радість та свобода – ось чого прагнула душа мандрівного студента.
Значне місце у поезії вагантів займала сатира. У своїх віршах вони висміювали надмірну любов духовенства до грошей, лицемірство монахів, які самі не дотримувались тих канонів до яких закликали простий люд. А також висміювали політичних представників та їх «грішки».
2.Читання та аналіз поезій вагантів
«Орден вагантів»
Читання поезії
Орден вагантів
«Йдіть у світ безкраїй!»,-
То ченці збираються,
Клірик поспішає,
І левіт про Біблію
Тут же забуває –
В орден всі вливаються,
Що життя спасає.
..........
16. Всім, кого зустрінете, Треба пояснити,
Чом гріхи ви мусите
Піснею хулити:
«Щоб нечесних гудити,
Чесних похвалити,
Чесно від цапів овець
Чесних відділити».
Бесіда
( антицерковна спрямованість;
важливість душевних якостей, а не конкретної віри;
братерське ставлення до людей не на словах а на ділі;
всі люди мають право на життя та допомогу;
потрібно бути милосердним до усіх людей, незалежно від їхнього соціального статусу.)
«Бідний студент»
Читання поезії
Бідний студент
1. Стану я духовного,
Злидень поміж вами,
Для страждань народжений,
Плентаюсь світами.
..........
Жебрака одіти,
Бог воздасть сторицею
На тамтому світі!
Бесіда
ІІІ. ПІДСУМОК УРОКУ
( «бідний студент», «Орден вагантів»)
( Демократичність, милосердя, гуманізм)
ІV. Домашнє завдання
Написати відгук на поезію вагантів
Індивідуальні завдання. Підготувати повідомлення про « Пісню про Роланда» та про історичні події, що стало основою цього твору.