Опис досвіду
«Впровадження STEM and Art освіти
на уроці зарубіжної літератури»
Розробка уроку
із зарубіжної літератури в 6 класі
з теми «Роль описів природи в романі Ж. Верна
«П’ятнадцятирічний капітан».
Заключний етап учнівського STEAM-проекту «Пригоди Пілігрима».
Створення сторінок бортового журналу
Підготувала
Боровкова Тетяна Олександрівна,
учитель російської мови
та зарубіжної літератури
Покровськ
2018
Вступ
Нестандартні уроки – це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну, заздалегідь визначену мету - створити комфортні умови для навчання, за яких кожен учень відчує свою успішність, інтелектуальну спроможність. Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор,спільне розв’язання проблеми на основі аналізу обставин і ситуацій. Під час такого навчання школярі вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, логічно мислити, приймати продумані виважені рішення.
Головна мета STEAM - освіти полягає у реалізації державної політики з урахуванням нових вимог Закону України «Про освіту» щодо посилення розвитку науково-технічного напряму в навчально-методичній діяльності на всіх освітніх рівнях; створенні науково-методичної бази для підвищення творчого потенціалу молоді та професійної компетентності науково-педагогічних працівників.
Я вважаю, що інтерактивне навчання – це засіб для досягнення на уроці тієї атмосфери, яка найкраще сприяє співробітництву, надає можливість якнайповніше реалізувати особистісно орієнтовані підходи до учнів. Учитель має можливість раціональніше розподілити свій час для підготовки помічників.
В основу досвіду покладено пошуки вдосконалення уроку, пов»язані з формами організації навчальної діяльності. Урок, який я пропоную, розроблений відповідно програми і відповідає її вимогам.
Даний творчий учнівський STEAM-проект спрямований на формування наукового світогляду, на реалізацію дизайнерських можливостей учнів, зацікавлення їх процесом читання художніх творів, на розвиток ключових компетентностей Нової української школи.
Дібрані завдання мають на меті вдосконалення навичок текстологічного аналізу, тому реалізуються через індивідуальні, колективні та групові форми роботи.
Враховуючи вік учнів, на деяких уроках пропоную елементи гри, речення з продовженням, кросворди, використання комп’ютерних технологій. Використання інноваційних технологій сприяє зацікавленню предметом, активізує діяльність учнів, сприяє розвитку логічного та критичного мислення.
Проект розпочався після синхронізації програм із навчальних предметів 6го класу: зарубіжної літератури, географії, інформатики, математики, трудового навчання.
У відповідності до вимог Нової української школи робота була спрямована на розвиток в учнів математичної, мовної, природничої та інформаційно-цифрової компетентностей.
Мета І етапу проекту «Подорож Пілігрима» з зарубіжної літератури
Дослідити топоніміку роману Ж.Верна «П’ятнадцятирічний капітан»; розвивати творчі здібності учнів, навички виразного читання, аналізу тексту, усного зв’язного мовлення, навички дослідницької діяльності, вміння використовувати набуті знання в реальному житті;
формувати інтерес до пригодницької літератури; показати, що вона розкриває глибокі соціальні й моральні проблеми;
виховувати допитливість, бажання пізнати світ, на прикладі роману
Ж. Верна показати перевагу науки і знань, виховувати любов до природи.
Завдання проекту
Скласти бортовий журнал за мотивами роману Ж.Верна «П’ятнадцятирічний капітан».
Організація роботи І етапу проекту в 6-А, 6-Б класах
Усе почалося з опрацювання змісту твору Ж.Верна «П’ятнадцятирічний капітан». На уроках зарубіжної літератури учні ретельно опрацювали зміст роману та дослідили його топоніміку. Працюючи в групах, діти вивчали маршрут корабля Діка Сенда за окремими уривками роману. Разом із тим дуже цікаво й пізнавально вони досліджували за описами пейзажів природу й кліматичні умови маршруту «Пілігрима».
Заключним етапом вивчення твору було створення бортового журналу. Учні ретельно готувалися до цієї роботи, шукали відповідні ілюстрації, добирали матеріал з тексту, влучні цитати та афоризми автора, складали дизайн майбутньої роботи. Діти працювали активно, творчо, додавали креативної думки та вигадували нові ідеї щодо створення сторінок журналу.
Бортовий журнал містить сторінки, присвячені основним географічним пунктам подорожі. Цікавою є техніка оформлення – скрапбукінг. Учням довелося працювати з різними матеріалами : папером, пластиком, картоном, тканиною та мереживом. Діти були задоволені завданням, до його виконання ставилися дуже відповідально, намагаючись працювати якомога краще.
Висновки
Впровадження STEM and Art освіти на уроці літератури дозволяє формувати науковий світогляд, реалізувати дизайнерські здібності учнів, надає можливість зацікавити їх процесом читання художніх творів, розвивати ключові компетентності Нової української школи, досліджувати, спостерігати та критично мислити під час читання. Участь у проекті спонукає учнів досягати своєї мети, працюючи в групах та виконуючи спільні завдання, опановуючи нові техніки під час виконання творчих проектів.
Урок № 16
Тема: Роль описів природи в романі Ж. Верна «П’ятнадцятирічний капітан».
Заключний етап учнівського STEAM -проекту «Пригоди Пілігрима». Створення сторінок бортового журналу.
Мета: розкрити багатобарвність природи Африки, формувати вміння використовувати художні засоби, дотримуючись норм літературної мови, збагачувати словниковий запас учнів;
формувати інтерес до пригодницької літератури; показати, що вона розкриває глибокі соціальні й моральні проблеми;
розвивати творчі здібності учнів, навички виразного читання, аналізу тексту, усного зв’язного мовлення, навички дослідницької діяльності, вміння використовувати набуті знання в реальному житті;
виховувати допитливість, бажання пізнати світ, на прикладі роману Ж. Верна показати перевагу науки і знань, виховувати любов до природи.
Теоретико-літературні поняття: пейзаж та його види, науково-географічний роман, пригодницький роман.
Культурно-мистецькі зв’язки, інтеграція : живопис (ілюстрації картин І. Айвазовського, малюнків П. Луганського до роману), географія( карта світу).
Обладнання: І. Айвазовський «Буря» («Хвиля», «Чорне море», «Серед хвиль»), ілюстрації П. Луганського до роману, карта світу (у кожного на парті), учнівська мультимедійна презентація «Флора і фауна Африки та Південної Америки», учнівські малюнки рослин і тварин Африки.; географічна карта материків та океанів.
Тип уроку: комбінований.
Природа – єдина книга,
всі сторінки якої мають глибокий зміст
(Й.В.Гете)
План уроку
І. Організація класу.
ІІ. Повідомлення теми і формування цілей уроку, робота з епіграфом.
ІІІ. Мотивація навчального матеріалу.
- Чи любите ви подорожувати?
- Що людина зазвичай очікує від подорожі?
- Що потрібно знати перед початком подорожі?
ІV. Актуалізація опорних знань.
1. Бесіда
- Що на вашу думку, означають слова «сила людського характеру»? (Готовність прийти на допомогу, здатність до самопожертви, наполегливість у досягненні поставленої мети)
- Які герої роману виявляють силу характеру в скрутних ситуаціях? (Капітан Халл, місіс Уелдон, Дік Сенд,Геркулес)
- Які провідні риси характеру притаманні кожному з героїв? (Рішучість, сила духу, сила волі,сміливість, гідність, честь, готовність завжди прийти на допомогу)
- Як Жуль Верн розкриває жіночі образи в романі?( Місіс Уелдон - любляча мати, хороша дружина; їй притаманні рішучість, доброта, гордість, честь, терплячість, милосердя. Нянька Джека - темношкіра Нен – добра. Мужня, вірна, горда.)
2. Завдання в групах
1 група - Словесне малювання
Перекажіть епізод від імені героїв (капітана Халла, Діка Сенда, місіс Уелдон, маленького Джека та ін.). Рольова гра.
2 група - Літературний диктант
Літературний диктант «Упізнайте героя» і впишіть пропущені слова.
«Тільки один чоловік на борту не був американець за походженням. Звали його ..., родом він був із..., але добре знав англійську мову. На шхуні він виконував скромну роботу... (Негору, Португалії, кока.)
Ім'я Дік — скорочене від... — дано маленькому сироті на честь жалісливого перехожого. (Ричард.)
«Дік був скупий на слова та жести. Дуже рано, в тім віці, коли ще звичайно не замислювався над майбутнім, він усвідомив своє становище й дав собі обіцянку...» (Стати людиною.)
«Дік Сенд вирушив у плавання на судні свого благодійника ..., яким командував його покровитель капітан...» (Джеймса Уелдона, Халл)
«Найстарішого негра звали...» (Том.)
«Решта негрів були молоді люди від двадцяти п'яти до тридцяти років, звали їх...,...,... і...». (Бет, Остін, Актеон, Геркулес.)
«Літери ..., вигравіювані на нашийнику, — оце і все, що в'язало Дінго з минулим, яке досі так і залишилося загадкою». (S.V. – Семюель Вернон)
«Під третю годину ранку старого Тома стало хилити на сон... Тим-то він і не помітив, що на палубі прослизнула людська тінь. То був...» (Негору.)
3 група - Завдання : розташуйте події у їх логічній послідовності
(9) Розкриття таємниці літер «S» і «V».
(6) Пригода в термітнику.
(2) Полювання на смугача.
(5) Зустріч героїв з Гаррісом.
(8) Втеча з факторії.
(7) Ярмарка в Казонде.
(3) Загибель капітана Халла та його команди.
(1) Порятунок потерпілих з «Вальдека».
(4) Важкий шлях «Пілігрима» до омріяного порту.
(3) Знайди відповідність.
(4) Виступ учнів - географів.
V. Сприйняття та усвідомлення учнями нового матеріалу.
1. Робота з текстом – виразне читання уривка (ч. 1, р. 12, від «Того дня буря перетворилася на ураган» до «…його не розіб’ють найнесамовитіше удари хвиль»).
2. Відповідь на проблемне запитання: Чому уривок справляє сильне враження – уривок з твору Ж. Верна?
3. Дослідницьке завдання: знайти на картині та у тексті художні деталі, які впливають на наші почуття, викликають образні асоціації.
4. Робота з картою – відтворити маршрут подорожі героїв твору різними кольорами (2 шляхи – первісний, реальний) Дослідити топоніміку роману.
5. Складання логічного ланцюжка – складіть логічний ланцюжок, за яким Дік Сенд дійшов висновку, що вони опинилися в Африці (птахи не боялися людей – дивна поведінка Дінго – відсутність каучукового дерева і колібрі – жирафи – відсутність хінного дерева – муха цеце – поведінка Гаррісового коня – сліди слонів – гіпопотам – відрубані руки, ланцюг і колодки – лев).
6. Робота з учнівською мультимедійною презентацією «Флора і фауна Африки та Південної Америки», виконання завдань:
а) установіть материк, на якому проживають ці тварини?
б) на якому материку водяться ці птахи?
в) розрізни краєвиди Африки та Південної Америки.
7. Виразне читання учнями описів природи Екваторіальної Африки
(ч. 1 - р. 16, 17, 18; ч. 2 - р. 3, 4, 5 та ін.)
8. Робота з учнівськими малюнками із зображенням тварин і рослин Африки.
VІ. Систематизація і узагальнення знань. Робота в групах
1. Створення сторінок бортового журналу за географічними координатами роману. (Кожна група виконує окремі сторінки журналу, які присвячуються подорожі «Пілігрима».)
2. Демонстрація та захист учнівських робіт. Оформлення бортового журналу.
3. Відповідь на проблемне запитання: Яка роль пейзажу в романі «П’ятнадцятирічний капітан»?
4. Вікторина
- Джек «гадав, що м'ячі, повітряні кулі, ляльки, паяци ростуть просто на гілках» дерева. Назвіть його. (Каучуконос)
- Від укусів якої комахи гинуть каравани в'ючних тварин? (Муха цеце.)
- Чому кузен Бенедикт відчував огиду до квітів? («...деякі квіти ловлять комах своїми пелюстками і висмоктують їх!»)
- Які звірі мали загризти Геркулеса, який непомітно йшов услід за невільничим караваном? (Леви і гієни.)
- «Проминули два охоплені пожежею села... Поля спустошені...» Що вирощували селяни на своїх полях? (Маїс, сорго, боби, земляні горіхи.)
- Від «велетенських» щелеп цих комах тікають навіть леви та слони. Назвіть комах. (Терміти.)
- Чому волохату істоту, яку приніс Геркулес, кузен Бенедикт зарахрав до класу комах? (Вона мала шість ніжок, а це свідчення того, що це комаха.)
- «Терміти куди хитріші за нас!» Доведіть, що кузен Бенедикт говорив правду. ( У термітів дуже розвинений інстинкт самозбереження. Вони відчули загрозу повені й вчасно залишили термітник.)
- Цих пташок індіанці називають «сонячним промінням», «царицями квітів», «небесними квітами», а їхнє пір'я вони вплітають у прикраси. Назвіть пташок. Чи побачив їх в Африці Джек? ( Колібрі. Не побачив.)
4. Повторне звернення до епіграфу.
VІІ. Рефлексія. Підсумки.
VІІІ. Ознайомлення зі структурою д/з, інструктаж.
Диференційоване домашнє завдання:
Середній рівень – повторити назви творів та їх авторів, сюжет та героїв творів, знати визначення понять «пригодницький роман».
Достатній рівень – знати основні події та теми роману Ж. Верна, вміти визначати роль описів природи та соціальні проблеми роману «П’ятнадцятирічний капітан».
Високий рівень – уміти визначати основні проблеми творів та своє ставлення до цих проблем, давати характеристику героїв та їх вчинків.
Словник уроку:
Барометр – прилад для вимірювання атмосферного тиску.
Ентомологія – наука, що вивчає комах.
Каучукове дерево – загальна ненаукова назва ряду дерев, що є джерелом каучуку.
Китобійне судно – корабель, призначений для промислу китів.
Компас – прилад для визначення сторін світу.
Мариністичний пейзаж (марина) – опис моря.
Муха цеце – комаха, мешкає в тропічній та субтропічній Африці, є причиною захворювань тварин і людини.
Науково-географічний роман – великий епічний твір, різновид пригодницького роману, у якому гострий та цікавий сюжет перетинається з викладом основ географії.
Пейзаж – опис природи.
Пригодницький роман – складний за побудовою і великий за розміром епічний твір, сюжет якого насичений таємницями, загадками, незвичайними подіями й несподіваними поворотами в їх розвитку.
Рифи – ряд підводних скель.
Фауна – тваринний світ.
Флора – рослинний світ.
Хінне дерево – рід рослин сімейства маренові, з кори якого виготовляють ліки – хінін.
Шхуна-бриг – парусне судно з двома або трьома щоглами.
Використані джерела
http://izbornyk.org.ua/
http://www.history.org.ua/
http://www.improvisus.com/ua/history/
http://ridna.ua/cat/kulturna/vydatni-postati/
http://www.brama.com/ukraine/history/ukr.html
http://www.world-history.ru
http://improvisus.com/ua/vhid.html
http://blacksea-education.ru/1.shtml