Тема: 15,16,1,22,11,28,18,12 6,7,23,7,15,23,11,3,11 - 29,7,21,16,19,15
26,19,16,17,22 12 6,19,15,23,19,21 3,1,23,22,19,18
20,19,20,24,16,33,21,18,12,22,23,31 23,3,19,21,12,3 20,21,19
Мета: вчити учнів характеризувати головних героїв циклу творів Конан Дойла про Ш. Холмса і доктора Ватсона, з’ясувати причини їх всесвітньої популярності;
Розвивати навички асоціативного мислення та зв’язного мовлення унів, уміння узагальнювати та систематизувати вивчений матеріал; Формувати уявлення про моральн іцінності.
Обладнання: портрет письменника, підручник, аудіо запис музики з кінофільму «Пригоди Шерлока Холмса і доктора Ватсона», мультимедійна презентація.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Епіграф: Ш.Холмс – це та людина,
яка ніколи не жила,
але яка ніколи і не помре.
Орсон Уеллс (америк. актор і режисер
Хід уроку
І. Підготовка до сприйняття навчального матеріалу
1. Вступне слово вчителя
Добрий день всім присутнім.
Ще один урок до нас прийшов за розкладом сьогодні.
Отож, давайте зробимо ще крок,
Щоб знов пірнуть у світ літератури.
А розпочнемо ми його трохи незвично – з відомої музичної фрази, яку ви чули, напевно, вже не раз.
Звучить фрагмент увертюри В.Дашкевичах (муз. з кінофільму про Ш.Холмса і д. Ватсона )
- Про що розповіла вам ця мелодія?
Чи здогадалися ви, про що ми поведемо розмову?
Сьогодні до нас на урок завітали три джентельмени, цікаво, що вони нам розкажуть? Надаємо їм слово.
Рольова гра.
Перший джентльмен. Послухайте, панове, ви чули новину? Кажуть, що на Бейкер – стріт , 221 – Б оселився якийсь містер Холмс. Він, начебто, спокійний, порядний , вихований чоловік.
Другий джентльмен. А ще містер Холмс любить грати на скрипці й непогано малює.
Третій джентльмен. А я чув, що до нього ходить багато людей. І він їм усім допомагає . Причому не заради грошей.
Перший джентльмен. Усе це досить дивно. Чи не так панове? Звідки ж узявся цей чоловік?
Ми сьогодні поговоримо про Шерлока і Ватсона та їх популярність.
Предмет нашої розмови сьогодні буде класичний детективний дует Ш.Холмс і доктор Ватсон, який був створений уявою і силою таланту англійського письменника А.Конан Дойла.
А музична фраза, яка щойно прозвучала, - це фрагмент увертюри В.Дашкевича, яку використав режисер, знімаючи кінофільм за детективами К.Дойла. Ця мелодія і стала своєрідною візиткою літературних героїв Шерлока Холмса і доктора Ватсона, які будуть у центрі нашої уваги сьогодні.
ІІ Актуалізація опорних знань.
Отже, запишіть число і тему уроку. Напевно, ви, звернули увагу, що тема уроку сформульована досить цікаво , за допомогою цифр. Це називається – криптограма. Цифри - порядковий номер букв українського алфавіту.
Давайте розшифруємо тему уроку. Працюєте в парах.
15,16,1,22,11,28,18,12 6,7,23,7,15,23,11,3,11 - 29,7,21,16,19,15
26,19,16,17,22 12 6,19,15,23,19,21 3,1,23,22,19,18
20,19,20,24,16,33,21,18,12,22,23,31 23,3,19,21,12,3 20,21,19
Озвучення теми уроку учнями - «Класичні детективи – Шерлок Холмс і доктор Ватсон, популярність творів про Шерлока Холмса».
Подивiтъся, скiлъки aвторів, що працювали в цьому жанрі, представленi на нашiй виставцi: (Знайомство з виставкою)
Джеймс Хедлi Чейз, Агата Kpicтi, Стенлi Гарднер, Картер Браун, Рекс Стаун,
Едгар По
Словникова робота.
Класичний – зразковий, взірцевий
Детектив – слідчий, нишпорка
Дует – двоє людей, які спільно виконують певну роботу.
Отже, тема уроку може звучати і так: «Шерлок Холмс і доктор Ватсон – зразкові слідчі-напарники».
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Особливо вражає один із них - Шерлок Холмс. Він вирізняється своєю феноменальною пам’яттю, грунтовними знаннями в багатьох галузях науки, здатністю до складних логічних висновків. Ці якості розвиваються наполегливим тренуванням уваги, спостережливості, пам’яті. Отож, давайте будемо, подібно Шерлоку Холмсу, намагатися запам’ятовувати, аналізувати і думати. Сподіваюся, що ця праця не буде марною!
ІІІ. Активація опорних знань.
Для початку пропоную вам скласти літературне досьє на А.Конан Дойла, який є батьком літературних персонажів Холмса і Вотсона. (Досьє – збір відомостей, слово широко використовується у криміналістиці)
Літературне досьє на Конан Дойла
1. А. Конан Дойл народився... (1895р. в Единбурзі)
2. Конан Дойл за фахом був... (доктором медицини)
3. Він закінчив (навчальний заклад)... (медичний факультет Единбурзького університету)
4. Вважав себе учнем письменника... (Е.По)
5. Подорожував країнами... (Африки, Америки, Європи)
6. Займався такими видами спорту... (бокс, лижі, гольф)
7. Шерлок Холмс вперше з’являється у творі під назвою... («Етюд в багрових тонах»)
8. Кількість оповідань про Шерлока Холмса... (60, в тому числі 4 повісті)
9. В основі розкриття злочинів Шерлоком Холмсом лежить метод... (дедукції)
10. Крім оповідань про Шерлока Холмса перу А. Конан Дойла належать... (історичні романи, науково-фантастичні твори)
11. А. Конан Дойл пішов із життя... (1930 року)
12. На надгробку письменника вирізані слова...(Вірний, як сталь Прямий, як клинок)
Розповідь учня про історію виникнення детектива.
Перше «Бюро розслідувань» було засновано в Парижі в 1833 році Франсуа Еженом Відоком. У минулому сам був злочинцем, поліцейським інформатором. Потім з успіхом завідував агентством, яке складалося з колишніх крадіїв та грабіжників, готових виконувати найбруднішу роботу. Послугами Відока скористалися близько чотирьох тисяч багатих клієнтів. І це не дивно. Адже Відок і його люди бралися за роботу, з якою не могла впоратися поліція. Потім Відок видав чотири томи мемуарів. Ці мемуари зацікавили Едгара По і справили на нього неабияке враження. Саме цим мемуарам ми зобов’язані появі новели «Вбивство на вулиці Морг». Так народився класичний детектив. А американський письменник Едгар По став засновником цього жанру, створив закони класичного детективу
Детектив – (від англ. detect – відкривати, знаходити; detective – шукач, сищик) – література для розкриття складної, заплутаної таємниці, частіше злочину, шляхом використання методу логічного аналізу.
Літературний детектив – різновид пригодницької літератури; прозовий твір, у якому в результаті розслідування розкривається певна таємниця, пов’язана із злочином.
IV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
Ми не просто так пригадали основні факти біографії Конан Дойла, адже письменник стверджував: «Якщо Холмс і існує, то це я сам». Вважають, що Шерлок Холмс має свого прототипа.
Прототип – конкретна особа, факти життя або риси вдачі якої покладено в основу літературного образу.
Ім’я героєві – на честь свого партнера по грі в покер - американського журналіста Олівера Віндела Холмса.
Джозеф Белл – професор медицини, учитель Конан Дойля, прототип Шерлока Холмса.
Дослiдники творчостi А. Конан Дойля вважають, що прототипом Холмса став професор Джозеф Белл, колишнiй унiверситетський наставник Конан Дойля. Джозеф Бел був не тiльки блискучим лiкарем, а й людиною, яка не вагаючись, вiддала б власне життя за порятунок життя кожного. Найбiльше Д. Бел вражав своїх студентiв своїми дивовижними аналiтичними здiбностями. Черговий пацiєнт, який потрапив на прийом, ще не встиг i рота розкрити, щоб поскаржитися на те, з чим прийшов, як Бел ставив йому уже дiагноз : «Отже ви в минулом вiйськовий?» «— Так, сер.» «- Шотландський полк ?» Так, сер.» «Унтер – офiцер» «?- Так, сер.» «Служили в Барбадосi?» «- Так, сер.»
Приголомшеному пацiєнтовi -- спостерiгачу цiєї розмови, Белл спокійно пояснював: « Звернiть увагу на те, що цей ввiчливий пан не зняв капелюха. Це прийнято у вiйськових. Жорстокiсть, вiдчутна в його особi, безпомилково вкаже на його шотландське походження. А про службу в Барбадосi говорить хвороба, вiд якої вiн страждає i на яку не хворiють в Англiї.». Отже завдяки логiцi i фантазiї Белл став героєм новел, одержавши iм’я Шерлок Холмс.
Отже, давайте познайомимося- сер Шерлок Холмс
Робота в парах
А зараз, спираючись на зміст цих творів, спробуйте, подібно Холмсу і Вотсону, працювати в парах і виконати завдання на картках: з переліку ознак виберіть ті, які підходять до характеристики того чи іншого героя і запишіть їх у зошит у вигляді таблиці.
Кожен буде виконувати це завдання в дуеті з тим, з ким сидить за однією партою.
З переліку поданих ознак виберіть ті, які підходять до характеристики Шерлока Холмса чи доктора Ватсона.
Геніальний слідчий, розумний, спостережливий, лікар за фахом, порядний, чесний, справедливий, завжди стриманий, має залізні нерви, чудовий психолог, наполегливий, володіє бездоганною логікою, винятковими інтелектуальними здібностями, народжений людиною дії, вміє зберігати таємницю, охайний, невибагливий, головне для нього – робота думки, насолода від процесу розслідування, допомагає другові розкривати злочини, готовий зробити все для захисту і навіть порятунку людини, літописець діянь свого напарника, любить музику, грає на скрипці, захоплюється шахами.
Перевірка результатів
Прийом «асоціативного кущ».
Зараз ви побачити особисті речі особисті речі героїв. Поясніть, з ким і як саме вони пов’язані.
Речі: люлька, скрипка, пістоль, плетене крісло, плед, валіза з медичними інструментами, лупа, обладнання для хімічних дослідів тощо
Вчитель. К.Дойл прославився перш за все як майстер детективного жанру. А що таке детектив? Які асоціації викликає у вас це слово?
Робота в групах. Складання асоціативного куща до слова «детектив».
Робота біля дошки. Знайдіть ознаки, які, на ваш погляд, відносяться до детективу.
Ліро-епічний твір
Жанр фольклору
Напружений сюжет
Зображення подій певного історичного періоду
Герої – історичні особи
Створення фантастичних картин та образів
Різновид пригодницької літератури
Містить захопливу інтригу
Головний герой – детектив
Розслідування злочину
Наявність таємниці
Робота з висловами. Цитатна доріжка .
Детективна література водночас і божевільна, і математична. (Брати Гонкури).
Вечір з детективом – це чудово! Тут і побут, тут і світське життя. (Анна Ахматова).
Слово вчителя.
Шерлок Холмс став улюбленцем читачів. Цікаво, що Артур Конан-Дойль вирішив попрощатися зі своїм персонажем і в оповіданні «Остання справа» Холмса Шерлок гине від рук професора Моріаті. Але спалахнув справжній скандал. Читачі Америки, Англії вимагали продовження циклу й були обурені рішенням автора припинити писати оповідання про свого улюбленця. Палкі прихильники почали носити жалобу за своїм героєм. Подейкують, що сама англійська королева написала Конан Дойлю про смерть Шерлока Холмса як хитрий хід сищика. Майже десять років митець не писав про Холмса жодного слова. Письменникові на численні прохання читачів прийшлось оживити персонаж, і в 1903 році з являється оповідання «Порожній будинок» , з якого стає зрозумілим, що детектив не загинув.
Ось уже протягом кiлькох столiть люди захоплюються талановитим детективом Шерлоком Холмсом, дивуються його здiбностям.
«Інформаційний пакет».
Ви отримали певну додаткову інформацію з пакету. Вивчіть її і поділитесь нею з нами.
Цікавинки
- Шерлок Холмс є одним з найпопулярніших літературних героїв світу. Ще за життя Конан Дойля почали з являтися автори, які писали свої твори про пригоди цього сищика. Оповідання про Шерлока Холмса створювали син Конан Дойля Андріан Конан Дойль, відомі письменники-детективісти Еллері Кввін, Стівен Кінг, Рекс Стаут і навіть президент США Франклін Рузвельт.
- твори про Шерлока Холмса є найбільш екранізованими у світі. На сьогодні нараховують близько 213 кінофільмів за участю великого сищика. Найуспішнішим вважають англійський та радянський телесеріали. «Собаку Баскервілів» переносили на кіноекран 19 разів. Самого ж Холмса в кіно зіграли 117 акторів.
- Радянський серіал про Шерлока Холмса (1978-1985), головні ролі в якому виконали Василь Ліванов та Віталій Соломін, визнали однією з найкращих постановок у кіно навіть англійці, а 2006 року Її Величність Королева Великобританії Єлизавета ІІ удостоїла звання Кавалера Ордена Британської імперії російського актора Василя Ліванова
Вчитель. Постать Вотсона доповнює і відтіняє талант Холмса. Це дві різні грані англійського національного характеру, які створюють гармонію. Вотсон об’єктивно оцінює свою звичайність порівняно зі своїм геніальним другом, свідомо обирає роль помічника, літописця.
Таку оцінку Ватсону дав Холмс: «Можливо, ви не світите самі, але ви є провідником світла».
Орсон Уеллс назвав його «людиною, яка ніколи не жила, але яка ніколи і не помре». Свідченням того, що цей літературний персонаж є дуже популярним і житиме вічно, є музей Шерлока Холмса у Лондоні. І зараз я вам пропоную віртуальну екскурсію до цього музею.
Одного разу Ватсон написав жартівливий «Атестат» Холмса.
Давайте прочитаємо його й висловимо думку, згодні чи не згодні ви з ним.
Знання літератури – жодних.
Знання філософії – жодних.
Знання астрономії – жодних.
Знання політики – слабкі.
Знання ботаніки – нерівномірні.
Знання хімії – глибокі.
Знання анатомії – точні.
Знання кримінальної хроніки – величезні.
Гарно грає на скрипці.
Відмінно фехтує, прекрасний боксер.
Практичні знання англійських законів.
Вчитель. Отже, Шерлок Холмс – справжній англійський джентльмен, який розплутує найважчі кримінальні загадки, керуючись своїм дедуктивним методом.
Словникова робота.
Дедукція – від лат. (deductio)- логічний умовивід.
Дедукція – спосіб розмірковування, при якому нова думка або висновок виводяться шляхом роздумів над багатьма іншими думками, фактами.
А тепер Ви побудуту Холмсами і Ватсонами: Чи спостережливі ви?
VI. Заключне слово вчителя
Отже, сьогодні з нами на уроці були літературні герої Шерлок Холмс і доктор Ватсон, які завжди цікаві людству. Читачі прагнуть їх наслідувати і знову і знову повертаються до них. Сподіваюсь, що і ви багато в чому будете брати з них приклад. Тому домашнє завдання буде таким: підготувати усне висловлювання на тему «Що приваблює мене у образі славетного детектива Шерлока Холмса.
VII. Закріплення вивченого. Скласти сенкан – Шерлок Холмс.
Шерлок Холмс.
Серйозний, спостережливий.
Слухає, спостерігає, аналізує.
Шерлок Холмс – талановитий детектив
Детектив.
VIIІ. Домашнє завдання
Скласти сенкан – доктор Ватсон.
Прочитати «Пістряву стрічку».
Намалювати ілюстрацію та скласти власну криптограму.