Уроки створено за програмою курсу за вибором «Каліграфія» (з елементами розвитку зв'язного мовлення)1-4 класи (Автор програми: Нікулочкіна Олена Василівна, доцент кафедри початкової освіти та ребіліатаційної педагогіки КЗ «Запорізький інститут післядипломної педагогічної освіти» ЗОР)
Одним з головних завдань початкової школи є планомірна і систематична роботи з формування каліграфічного письма. Уроки курсу за вибором «Каліграфія (з елементами розвитку мовлення)» допомагають учням розвинути дрібну моторику руки, цікаві форми та прийоми роботи формують в учнів позитивну мотивацію до навчання, знижують перевантаження і втому дітей.
Навчання каліграфічного письма і систематична робота над формуванням почерку учнів - одне з головних завдань початкової школи. Роль графічних навичок у навчально-виховному процесі надзвичайно велика, бо без оволодіння графікою неможливе вивчення будь‑якого навчального предмету.
Ягупа Ірина Дмитрівна,
вчитель початкових класів,
КУ Сумської ЗОШ І-ІІІ ст. №27,
м. Суми, Сумської області,
категорія – вища,
звання – старший учитель
Урок 19
Тема уроку. Малювання крейдою. Складання розповіді з власного досвіду.
Мета уроку: вчити малювати крейдою на дощечках; складати розповідь на задану тему, спираючись на власний досвід; розвивати зв’язне мовлення учнів, дрібну моторику руки; комунікативні навички, когнітивну сферу молодших школярів; поповнювати словниковий запас слів дітей, виховувати старанність, акуратність, любов до казки.
Обладнання: дощечки (картон чорного кольору формату А-4); крейда, кольорові олівці, малюнки із зображенням лебедя, зошит у клітинку; мультимедійна презентація.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
Дзвоник всім нам дав наказ –
До роботи швидше в клас.
Попрацюймо всі старанно,
Щоб пройшов урок цей гарно.
У кожної дитини на парті 2 квітки різних кольорів: червона символізує гарний настрій, синя – сумний. Виберіть ту квітку, яка відповідає вашому настрою. Покажіть мені. (Опитування.)
– Я хочу, щоб гарний настрій у вас не закінчився до кінця уроку.
– Щоб усі ваші сподівання справдилися…
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у першім класі
Учні – просто…(Молодці.)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Королева Письма запрошує вас до цікавої подорожі у Крейдову країну.
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
Сьогодні на уроці ми будемо вчитися складати розповіді із власного досвіду на задану тему; будемо збагачувати словниковий запас, розвивати зв’язне мовлення; розвивати дрібну моторику руки малюванням крейдою на дощечках.
ІV. Мовленнєва розминка.
Пригадайте, діти, вмить.
Як пшениченька шумить: ш-ш-ш!
Як в гаю струмок дзвенить: джр-джр!
Як бджола в саду бринить: дз-дз!
Як шумлять у птаха крила: ш-ш-ш!
В морі синьому вітрила: ш-ш-ш!
Поміж листячком гуляє: ш-ш-ш!
У голубки-горлички туркотливе горлечко,
Горличка туркоче, горличка воркоче.
V. Актуалізація опорних знань.
Білосніжні, гарні птиці
Дім будують на водиці,
Дуже схожі на гусей,
Обережні до людей! (Лебеді)
Лебідь – велична біла птах царської божественної краси і грації. Вона здатна викликати захоплення не тільки своїм прекрасним оперенням, але й неймовірною поставою. На сьогоднішній день ці красиві птахи є символом духовної чистоти, непорочності і подружньої вірності.
Тіло лебедя покривають близько 25 тисяч пір'їн. Настільки густе оперення забезпечує прекрасну теплоізоляцію, особливо завдяки шару ніжного пуху, що лежить під покривними перами. Линька пуху відбувається поступово з липня по грудень.
На суші рідко можна зустріти лебедя. Ця птиця воліє проводити час на воді. Вона дуже обережна і воліє тихі спокійні місця, подалі від шуму і людей. Але іноді можна зустріти пари, які живуть поблизу від місця проживання людини. Це може означати, що підгодовують птахів і дуже добре до них ставляться.
І до вас на урок сьогодні приплив лебідь із цікавим завданням. На своїх пірїнках він приніс цифру 2, яку вам необхідно обвести по контуру кольоровими олівцями.
Ми і вчились і трудились,
І, напевно, вже стомились.
Тож давайте для розрядки
Зробим кілька вправ зарядки.
Раз! – підняли руки вгору.
Два! – нагнулися додолу.
Три! – повернулись вправо-вліво.
На «чотири» враз присіли.
Похитали головою
Ще й притупнули ногою,
Пальчиками повертіли
І за парти тихо сіли.
VI. Робота над темою уроку.
1. Малювання крейдою на дощечках.
- Намалюйте свого лебедя білою крейдою на дощечках.
2. Гра «З якої казки?».
- Чи знаєте ви казки, героями яких є лебеді.
- Впізнайте казку за ілюстрацією. (Укр. нар. казка «Гуси-лебеді»,
Г.К. Андерсен «Дикі лебеді», укр. нар. казка «Зачарована лебідка», укр. нар казка «Гидке каченя»)
3. Складання розповіді з власного досвіду «Мій улюблений птах».
Вчитель подає зразок розповіді.
Мій улюблений птах – соловей. Цей птах звичайний на вигляд, мелодійно співає. Соловей дуже моторний і спритний. Але одного разу мені, все ж таки, вдалося його побачити, коли я йшла повз річку.
Мене завжди зачаровує його спів.
VIІ. Закріплення та узагальнення знань.
VІIІ. Підбиття підсумків. Рефлексія.
Добіг кінця наш урок. Чи справдилися ваші очікування?
– Що найбільше сподобалося на уроці?
– Що було вам найцікавіше?
– Яке завдання було найважчим?
– Яке завдання найлегшим?
– До чого спонукав урок?
– З яким настроєм ви завершуєте урок?
Використані джерела
Інтернетресурси:
http://abetka.ukrlife.org/z_gurkina4.html
http://pernatidruzi.org.ua/tsikavynky_pro_lebedya_shypuna.html
http://dovidkam.com/sadigorod/gospodarstvo/cikavi-fakti-pro-zhittya-lebediv-u-prirodi-%D1%97x-opis-i-krasivi-foto.html